دریانیوز// معضل سوخت و قاچاق آن در استان هرمزگان همچنان پابرجاست و این موضوع به حدی جدی است که تاکنون چندین بار مسئولان به ویژه نماینده ولیفقیه در استان هرمزگان درباره آن صحبت نمودهاند. در خطبههای نماز جمعه این هفته نیز امام جمعه بندرعباس به این موضوع واکنش نشان دادن و از شورای تامین استان خواست درباره مصوبه ایست و بازرسی که در جاده بندرعباس میناب ایجاد شده تدبیریا تجدیدنظر نمایند.
بخشی از صحبتهای نماینده ولیفقیه در استان را بخوانیم: هفته اخیر که داشتم از مسیر جاده بندرعباس-میناب عبور می کردم ، شاهد بودم که ۴۱ ماشین سوخت کش به صورت خلاف در جاده یکطرفه حرکت میکردند و کسی هم نمیتوانست جلوی آنها را بگیرد. این وضعیت باعث وقوع حوادثی شده که گاهی منجر به واژگونی ماشینهای سوختکشها و نیز برخورد با خودروهای دیگر شده است. چرا باید مردم بیگناه پشت ترافیک ناشی از این خودروهای سوختکش معطل شوند؟ چرا باید جان مردم در معرض خطر قرار گیرد؟”
در هفتههای گذشته، یکی از همین ماشینهای موسوم به شوتی پرت شد و در حاشیه جاده سقوط کرد. این وضعیت باعث نگرانیهای زیادی شده و من از شورای تامین تقاضا دارم که در مصوبه خود یا تدبیر کند یا تجدیدنظر. این موضع نماینده ولیفقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در راستای مطالبه مردمی است. برخورد و توقیف کامل خودروهای سوختبر یکی از خواستههای بهحق مردم استان است که میخواهند در این جادهها تردد نمایند. معضل قاچاق سوخت سالیان زیادی است که استان هرمزگان را درگیر خود کرده است و گویا قرار نیست این امر ساماندهی و برخورد قانونی صورت گیرد. برای برخورد با قاچاقچیان سوخت در سالهای گذشته نیز در مکان فعلی ایست و بازرسی ایجاد شده، یک ایست و بازرسی شکل گرفت که نتیجهای به دنبال نداشت و تنها باعث شده بود خودروهای سوختبر که تا پیش از آن با پلاک مخدوش و پوشیده تردد میکردند، دیگر مجبور نباشند پلاک خود را بپوشانند و به سادگی از جلوی ایست و بازرسی عبور میکردند.
همین امر باعث شد که ایست و بازرسی در آن مقطع جمعآوری شود و مسیر تردد مردم باز شود و سوختبرها نیز همچنان در جاده باشند اما گویا ایست و بازرسی جدید که احداث شده، اجازه تردد به سوختبرها را نمیدهد و همین امر موجب شده تا این خودروها مسیرهای جایگزین را برای تردد انتخاب کنند که یکی از مسیرهای جایگزین، خلاف جهت رفتن در جاده میناب به بندرعباس حد فاصل روستاهای باغو و چوج میباشد. مسیر چند کیلومتری که دو دهانه پل بزرگ و چند پل کوچک دارد و اگر خودرویی در این مسیر و به ویژه بر روی این پلها در حال سبقت گرفتن باشد و به خودروهای سوختبر برسد راهی جز برخورد با سوختبرها یا خودروهای کناری خود و شاید گاردریل پل نداشتهباشد.
یکی دیگر از مسیرهای جایگزین نیز که در گزارشی که چندی پیش در روزنامه دریا چاپ شد اشاره کردم، مسیر سرخون به قلعهقاضی و دهنو است که خودروهای سوختبر برای اینکه به ایست و بازرسی محور بندرعباس میناب نرسند از آن استفاده میکنند و در این مسیر نیز جان مردم را به خطر میاندازند. مردم هرمزگان معلوم نیست تا کی باید تاوان حضور سوختبرها در جادهها را بپردازند. برخورد با معضل قاچاق سوخت در جاده اشتباه است باید با این موضوع در سرمنشاء آن برخورد شود تا سوختی وارد جادههای استان نشود. امیدوارم مسئولان استان به صحبتهای نماینده ولیفقیه در استان در این زمینه کمی توجه نمایند. ما رسانهها هر چه مطالبه کردیم گوش شنوایی
پیدا نشد.
ثبت دیدگاه