حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 19 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3719 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
  • طراحی گلخانه‌ها بر اساس اقلیم مناطق
    ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۲۷
    شناسه : 20418
    بازدید 126
    0
    دریانیوز// استاندار هرمزگان بمنظور حمایت از کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید در استان بر بازنگری الزامات نظام مهندسی در احداث گلخانه‌ها تأکید کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استاندار هرمزگان بمنظور حمایت از کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید در استان بر بازنگری الزامات نظام مهندسی در احداث گلخانه‌ها تأکید کرد.

    مهدی دوستی طی سفری به شهرستان رودان با حضور در بخش بیکاه از مجموعه‌های گلخانه‌ای، باغات مرکبات و نخلستان‌های این بخش بازدید کرده و مسائل و مشکلات گلخانه‌داران و باغداران شهرستان رودان را مورد بررسی قرار داد.

    مهدی دوستی در این بازدید با تاکید بر لزوم سبک سازی سازه‌های گلخانه‌ای استان هرمزگان، اظهار کرد: از این طریق می‌توان هزینه تمام شده احداث گلخانه‌ها را کاهش داد چرا که نباید تولید را با سرمایه‌گذاری گران انجام دهیم و در همه صنایع باید طوری برنامه ریزی شود که با کمترین سرمایه به بیشترین سود برسیم از این رو باید بازبینی‌هایی بر الزامات وضع شده‌ی نظام مهندسی برای گلخانه‌ها انجام شود. وی تاکید کرد: نمی‌توان در همه جای کشور از یک الگو برای ساخت گلخانه‌ها استفاده کرد بلکه باید طراحی گلخانه‌ها بر اساس اقلیم مناطق انجام شود.

    استاندار هرمزگان برندسازی را مسئله اصلی کشاورزی در کشور دانست و گفت: آمادگی داریم طی سال جاری از محل کمک‌های فنی و اعتباری استانداری هرمزگان و تسهیلات، اعتباری، سهم ویژه ای برای جایگزینی درختان کشاورزی و توسعه کشاورزی نوین اختصاص دهیم که به این منظور ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که از آبان ماه سال جاری پرداخت آن آغاز خواهد شد. وی با تاکید بر حمایت از کشاورزی‌های بزرگ مقیاس در استان عنوان کرد: اصلاح و جایگزینی باغات و حمایت از کشت‌های نوین دو رویکرد اصلی در تخصیص تسهیلات استان هرمزگان خواهد بود.

    دوستی کشاورزی را موتور اصلی توسعه اقتصادی شهرستان رودان دانست و عنوان کرد:در جهت حمایت از کشاورزی رودان طی هفته‌های آینده با بررسی‌های کارشناسی تلاش خواهیم کرد اصلاحاتی روی برخی مقررات داشته باشیم.

    گلخانه‌ها راهکار مؤثر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی
    گلخانه‌ها سازه‌هایی هستند که برای کشت گیاهان در شرایط کنترل‌شده طراحی شده‌اند. این سازه‌ها معمولاً از شیشه یا پلاستیک شفاف ساخته می‌شوند تا نور خورشید به داخل بتابد و دما و رطوبت را در سطح مطلوب نگه دارند.

    مزایای گلخانه‌ها
    امکان کنترل دما، رطوبت و نور برای بهینه‌سازی رشد گیاهان، با فراهم کردن شرایط ایده‌آل، می‌توان محصولات بیشتری در یک فصل برداشت کرد. همچنین جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آفات و شرایط جوی نامساعد و امکان کشت گیاهان در فصول مختلف سال.

    معایب گلخانه‌ها
    ساخت و راه‌اندازی گلخانه ممکن است هزینه‌بر باشد و نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند؛در برخی موارد، برای کنترل دما و رطوبت نیاز به مصرف انرژی بیشتری است ، همچنین برخی گیاهان ممکن است به شرایط خاصی نیاز داشته باشند که در گلخانه‌ها قابل تأمین نباشد.

    انواع گلخانه‌ها
    گلخانه‌های ثابت: این نوع گلخانه‌ها معمولاً به صورت دائمی ساخته می‌شوند و برای کشت‌های بلندمدت مناسب هستند. آن‌ها معمولاً دارای سازه‌های محکم و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی پیشرفته هستند.
    گلخانه‌های موقت: این گلخانه‌ها معمولاً از مواد سبک‌تری ساخته می‌شوند و می‌توانند به راحتی جابجا شوند. آن‌ها برای کشت‌های فصلی یا آزمایشی مناسب هستند.
    گلخانه‌های هیدروپونیک: در این نوع گلخانه‌ها، گیاهان بدون خاک و در محلول‌های مغذی رشد می‌کنند. این روش به بهینه‌سازی مصرف آب و مواد مغذی کمک می‌کند. گلخانه‌های هوشمند: با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، این گلخانه‌ها می‌توانند به صورت خودکار شرایط محیطی را کنترل کنند که شامل سیستم‌های سنجش دما، رطوبت و نور است.

    طراحی گلخانه‌ها بر اساس اقلیم
    طراحی گلخانه‌ها بر اساس اقلیم منطقه یکی از مهم‌ترین عوامل در بهینه‌سازی تولیدات کشاورزی و افزایش بهره‌وری است.
    – اقلیم گرم و خشک ؛ در این مناطق، استفاده از گلخانه‌های سایه‌دار و سیستم‌های خنک‌کننده ضروری است. همچنین، انتخاب مصالحی که عایق حرارتی خوبی داشته باشند، اهمیت دارد.اقلیم سرد؛ در این مناطق، گلخانه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که حداکثر نور خورشید را دریافت کنند و از سیستم‌های گرمایشی مناسب استفاده کنند.
    – اقلیم مرطوب؛ در این مناطق، تهویه مناسب و جلوگیری از رطوبت بیش از حد بسیار مهم است. استفاده از سیستم‌های تهویه طبیعی و مکانیکی توصیه می‌شود.

    سازه‌های گلخانه
    سازه‌های فلزی: معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی دارند.
    سازه‌های چوبی: این نوع سازه‌ها معمولاً ارزان‌تر هستند، اما ممکن است در برابر رطوبت و آفات آسیب‌پذیرتر باشند.
    سازه‌های پلاستیکی: این سازه‌ها سبک و قابل حمل هستند و معمولاً برای کشت‌های کوچک استفاده می‌شوند.

    انتخاب مصالح مناسب
    پوشش گلخانه ؛ انتخاب پوشش مناسب (پلاستیک، شیشه یا پلی‌کربنات) بر اساس شرایط اقلیمی و نوع محصولات کشت شده، تأثیر زیادی بر روی دما و رطوبت داخل گلخانه دارد.طراحی سازه باید به گونه‌ای باشد که در برابر باد و باران مقاوم باشد و در عین حال با کمترین هزینه آماده شود و امکان تهویه مناسب را فراهم کند.

    همچنین در طراحی گلخانه‌ها می‌توان از انرژی خورشیدی یا بادی برای تأمین انرژی مورد نیاز استفاده کرد و طراحی سیستم‌هایی برای مدیریت پسماندهای کشاورزی و استفاده مجدد از آن‌ها در خاک می‌تواند به بهبود کیفیت خاک کمک کند.

    در پایان می توان گفت : طراحی گلخانه‌ها بر اساس اقلیم منطقه نه تنها به افزایش تولیدات کشاورزی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به حفظ منابع طبیعی و بهبود کیفیت محصولات نیز منجر شود. با توجه به تغییرات اقلیمی و نیاز به تأمین امنیت غذایی، توجه به این نکات در طراحی گلخانه‌ها ضروری است و همچنین با توجه به مزایا و معایب آن‌ها، به گفته استاندار هرمزگان انتخاب نوع مناسب سازه های گلخانه و طراحی صحیح می‌تواند به موفقیت در کشت کمک کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.