حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 27 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3609 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 105×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • بافت فرسوده بندرعباس جان می گیرد
    ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
    شناسه : 19536
    بازدید 1118
    2
    مطالبه ای قدمت دار؛ دریانیوز// محلات حاشیه ای ، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی بندرعباس که دوسوم این شهر را تشکیل می دهند همچنان مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است و تاکنون اقدام اثرگذار و ملموسی در مورد آن ها صورت نگرفته است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// محلات حاشیه ای ، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی بندرعباس که دوسوم این شهر را تشکیل می دهند همچنان مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است و تاکنون اقدام اثرگذار و ملموسی در مورد آن ها صورت نگرفته است.

    وضعیت املاک، کوچه ها، امکانات و…. در این مناطق به هیچ وجه رضایتبخش نیست و انتشار گزارش های رسانه ها نیز در سال های اخیر از این مناطق نتوانسته مسئولان را برای رفع مشکلات این مناطق متقاعد کند.

    بازی کودکان درکنار فاضلاب های روان

    متاسفانه کودکان در کنار یا داخل فاضلاب های روان در محلات بافت فرسوده بازی می کنند و این فاضلاب های روان بستر بیماری های مختلف از جمله مالاریا، پشه آئدس، بیماری های پوستی و… هستند ؛ این فاضلاب وارد خورها شده و بوی تعفنش باعث آزار همسایگان خور می شود. ساکنان محلات همواره از تبعیض در خدمات‌رسانی به آنها گلایه مندند و این شرایط را حق خودشان نمی دانند و البته که بایستی رسیدگی به محرومان و حاشیه نشینان و کوخ نشینان بیش از این باشد.

    فاضلاب روان در کوچه های پایتخت تجارت کشور

    در شهری که پایتخت تجارت کشور است، در کوچه‌هایش همچنان فاضلاب روان است و امکانات چندانی برای ساکنان دیده نمی شود. فاضلاب هایی که باعث بروز و شیوع انواع واقسام بیماری ها می شود و از طرفی بوی تعفن باعث آزار واذیت ساکنان می شود و مسئولان گویا این شرایط را نمی بینند و محلات در برنامه ریزی های مسئولان جایگاهی ندارند.

    برخی از ساکنان محلات حاشیه ای بندرعباس با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به شرایط محلات و فاضلاب‌های روان در این مناطق که باعث خسارت به خانه‌های ساکنان شده است و هیچ شخص حقیقی و حقوقی ضامن و پاسخگوی این خسارت ها نیست؛ می‌گویند: اگر فاضلاب در کوچه ها روان نباشد و از کنار دیوار خانه ها نرود، عمر دیوار خانه ها بیشتر می‌شود. با این شرایط پایه خانه و دیوارهای بلوکی و سیمانی خانه ها همیشه خیس و نم دار هستند و امکان ریزش دارند و در زلزله‌ها ممکن است آوار شوند.

    آب باران ،همراه فاضلاب در کوچه‌ها

    در حالت عادی که در بیشتر کوچه‌ها فاضلاب روان است، با اندک بارندگی، آب باران با فاضلاب در کوچه‌ها روان می شود و تا مدت‌ها می‌ماند و آب باران از برخی کوچه ها وارد خانه های ساکنان می شود و به آنها خسارت می زند. چرا مسیر آب و کانال کشی مناسبی در محلات وجود ندارد؟چرا حاشیه نشینان بایستی مجبور باشند تا پایان عمر در بدترین شرایط زندگی کنند؟ مسئولان بیایند ببینند دانش آموزان با چه شرایطی از این کوچه ها گذر می‌کنند و به مدرسه می روند و برمی گردند؟ آیا اثرات مشاهده مستمر این صحنه ها بر روی دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است؟

    گامی در اجرای مطالبه ای دیرین طی مراسمی با حضور استاندار هرمزگان عملیات احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب محلات بافت فرسوده مجاور خور گورسوزان بندرعباس آغاز شد.با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان، احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس عملیات اجرایی احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب در محلات بافت فرسوده مجاور خور گورسوزان شامل محلات چاهستانی‌ها، آیت الله غفاری و شمال بلوار جمهوری آغاز شد.

    مهدی دوستی استاندار هرمزگان در حاشیه کلنگ‌زنی این طرح اظهار کرد: سه فاز از مجموع ۶ فاز ساماندهی فاضلاب بندرعباس به اتمام رسیده است و با توجه به پیشرفت ۶۷ درصدی طی سال آینده پرونده فاضلاب بندرعباس به طور کامل بسته خواهد شد. وی افزود: کالاها و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای فاز جدید پروژه ساماندهی فاضلاب بندرعباس یا سفارش‌گذاری شده و یا در دست ساخت است. دوستی با بیان اینکه فاضلاب ورودی به دریا در حجم ۱۰۰ متر مکعب استاندارد سازی شده، بیان کرد: در مرحله بعد باید تاسیسات شیرین‌سازی نیز احداث کنیم تا پساب تصفیه شده را به شوری مورد نیاز صنعت برساند و خط لوله انتقال پساب تکمیل شود.

    استاندار هرمزگان تأکید کرد: با وجود اینکه فاضلاب ورودی به خورها از طریق محلات فاقد شبکه جمع‌آوری فاضلاب حجم بالایی ندارد اما این مسئله دارای بار روانی بالایی است و به زیبایی شهر بندرعباس خدشه وارد می‌شود از این رو در تلاش هستیم این فاضلاب را از دل محلات جمع آوری کرده و به خط اصلی برسانیم.لازم به ذکراست این طرح جزو مطالبات دیرینه مردم ساکن در محلات بافت فرسوده بندرعباس است که در مدت ۱۲ماهه پیش بینی شده بیش از ۸ هزار نفر از جمعیت بندرعباس را از مشکلات ناشی از فاضلاب رهایی خواهد داد.

    گفتنی است برای این پروژه ۸۰۰۰ متر لوله‌گذاری با لوله‌های پلی‌اتیلن کاروگیت به سایز ۲۵۰ و ۳۱۵ میلی متر انجام خواهد شد و اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت توسعه و تجهیز زیر ساخت خلیج‌فارس برای اجرای آن هزینه خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.