حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۸ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 29 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3347 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آموزش های رایگان در مرکز دولتی فنی وحرفه ای بندرعباس
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۴
    شناسه : 17726
    بازدید 131
    0
    مهارت آموزان فنی وحرفه ای بیکار نمی مانند دریانیوز// فراگیری مهارت های فنی وحرفه ای در واقع باعث تضمین آینده شغلی هنرجو می شود و بخشی از امورات شخصی و خانوادگی و امورات فنی خانه را می توان با آموزش های فنی و حرفه ای انجام داد و بایستی نهضت آشنایی عموم مردم و تحصیل‌کردگان با مهارت های فنی و حرفه ای پررنگ تر شود تا دانش آموزان و دانشجویان هم بیشتر در رشته های مهارتی تحصیل کنند، تا رشته های نظری‌ .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// فراگیری مهارت های فنی وحرفه ای در واقع باعث تضمین آینده شغلی هنرجو می شود و بخشی از امورات شخصی و خانوادگی و امورات فنی خانه را می توان با آموزش های فنی و حرفه ای انجام داد و بایستی نهضت آشنایی عموم مردم و تحصیل‌کردگان با مهارت های فنی و حرفه ای پررنگ تر شود تا دانش آموزان و دانشجویان هم بیشتر در رشته های مهارتی تحصیل کنند، تا رشته های نظری‌ .

    فرد ماهر بیکار نمی ماند و‌بیشتر بیکاران، حتی تحصیل کردگان بیکار، فاقد مهارت هستند و‌ فقط مدرک دارند و به همین دلیل در سال های اخیر مسئولان در حوزه های مختلف از جمله دانشگاه ها، پادگان ها، زندان ها و…برنامه ریزی کرده اند تا کارگاه های مهارتی را در این مراکز بصورت سیار یا دائم دایر کنند تا اقشار مختلف مهارت بیاموزند و برای اشتغال مشکل کمتری داشته باشند‌.در استان صنعتی هرمزگان که‌نرخ بالایی را در بیکاری همواره داشته است و جوانانش فاقد شغل مناسب وپایدار بوده وبه سمت مشاغل کاذب رفته اند ، بدلیل عدم مهارت آموزی و توجه کافی به تربیت نیروی انسانی ماهر موردنیاز صنایع ، بیشتر جوانانش بیکار مانده اند و یا به سمت مشاغل کاذب رفته اند و سهم چندانی از اشتغال در صنایع و بنگاه های اقتصادی استان ندارند .

    از آن‌ طرف بخش زیادی از کارگاه ها ومراکز دولتی فنی و حرفه ای در این سال‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار شده اند و از تعداد کارگاه های رایگان بخش دولتی کاسته شد و بدلیل هزینه های این آموزشگاه ها، برخی از اقشار نتوانسته اند در کارگاه های مورد علاقه شان ثبت نام کنند‌. اما همچنان برخی از کارگاه های فنی وحرفه ای در مراکز دولتی بصورت رایگان برگزار می شود که جهت آشنایی بیشتر با یکی از این مراکز ،گفت وگویی را با رئيس مرکز آموزش فنی و حرفه ای بندرعباس انجام دادیم که چند روز قبل هم از برگزاری ۵کارگاه مهارتی تابستانه برای دانش آموزان خبر داده بود.

    «سید ثناالدین فرهمند»رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای بندرعباس از آموزش رشته های مهارتی و فنی وحرفه ای طرح تابستانه اوقات فراغت برای دانش آموزان در مرکز شماره یک بندرعباس خبرداد و افزود: در این دوره کارگاه های سرویس و نگهداری خودرو، تعمیرات لوازم سردکننده ، تعمیرات لوازم برقی خانگی ، صنایع چوب و صدف سازی برگزار می شود.این کارگاه ها برای سنین ۱۵تا۱۸سال بصورت رایگان‌در مرکز شماره یک بندرعباس در نخل ناخدا ، خیابان کارگر (پشت ترمینال مسافربری بندرعباس) اجرا می شود.وی با بیان‌اینکه این کارگاه ها از اول مرداد تا پایان شهریور برگزار می شود، از علاقمندان خواست به مرکز شماره یک مراجعه نمایند ویا با شماره تلفن ۰۷۶۳۲۱۱۸۰۰۰ داخلی ۴۰۴ تماس حاصل نمایند. جهت آشنایی بیشتر با این مرکز گفتگویی را نیز با فرهمند انجام داده ایم .با ما در این مصاحبه همراه باشید.

    دریا: مرکز آموزش فنی و حرفه ای بندرعباس دارای چند مرکز در سطح شهر است و چه کارگاه هایی در این مراکز و مرکز شماره یک فنی وحرفه ای بندرعباس برگزار می شود؟ چه کارگاه هایی برای آقایان و چه کارگاه هایی برای خانم هاست؟ اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای وشرکت نوجوانان و جوانان در این کارگاه ها چیست ؟

    یک مرکز آموزشی دولتی درشهر بندرعباس هست که ۱۴ کارگاه آموزشی و۲۴ حرفه مختلف آموزش می دهد می دهد که از این کارگاه‌ها ۵ کارگاه دومنظوره خانم‌ها وآقایان وبقیه کارگاه‌ها فقط مختص آقایان می‌باشد که باتوجه به نیازشهرستان، کسانی که در دوره‌های فنی وحرفه ای آموزش ببینند، مطمئنا بیکار نخواهند ماند.

    دریا:در طرح تابستانه اوقات فراغت دانش آموزان چه کارگاه ها و برای چه سنینی برگزار می شود؟ دانش آموزان با شرکت در این کارگاه هابه چه توانمندی هایی دست می یابند ؟ چندروز در هفته و هر روز چند ساعت آموزش می بینند؟

    ۵ کارگاه طرح اوقات فراغت وآموزش تابستانه برای نوجوانان ودانش آموزان از ساعت ۳۰/۷ تا ۱۲تشکیل می‌شود. کارگاه های سرویس و نگهداری خودرو، تعمیرات لوازم سردکننده ، تعمیرات لوازم برقی خانگی، صنایع چوب و صدف سازی برگزار می شود. این کارگاه ها برای سنین ۱۵تا۱۸سال بصورت رایگان‌در مرکزشماره یک بندرعباس در نخل ناخدا ،خیابان کارگر (پشت ترمینال مسافربری بندرعباس) اجرا می شود.کارآموزان پس از گذراندن این دوره ها ،به آنها گواهینامه فنی و حرفه ای و شرکت در دوره های آموزشی اعطاء می شود. در این‌۵کارگاه مجهز ، کارآموزان با مهارت هایی آشنا می شوند که در زندگی شان کاربردی است و در آینده نیز می توانند در همین رشته ها مشغول بکار شوند‌.

    دریا:آیا در تابستان برای سایر سنین هم کارگاه هایی را در حال برگزاری دارید؟
    بله

    دریا: در طول سال چه کارگاه هایی برگزار می شود‌؟

    صنایع چوب ( درودگری ،کابینت سازی آشپزخانه با صفحه چوبی و کامپوزیتی )، اتومکانیک(تعمیرکار موتور و متعلقات ، تعمیر موتور و گیربکس پراید)، لوازم سردکننده(نصاب و تعمیرکار کولرهای گازی پنجره ای و اسپیلت، تعمیر کار دستگاههای سرد کننده خانگی و تجاری) ، جوشکاری(جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW و جوشکار گاز محافظ آرگون) ، ماشین ابزار( روتراشی قطعات (تراشکار)، فرزکار )، لوله کشی( لوله کشی گاز خانگی و تجاری)، کشاورزی (پرورش دهنده قارچ دکمه ای و پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل)، ، لوازم خانگی(تعمیر کار لوازم خانگی برقی، حرارتی و گردنده)، صنایع غذایی( آشپز غذای فوری، شیرینی پزی با خرما ، نانوای نان های حجیم و نیمه حجیم) ،کارآفرینی (کار آفرینی با رویکرد AB سطح مقدماتی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ) با حداقل سن ۱۵ سال وداشتن مدرک راهنمایی و کارگاه برق صنعتی، جوشکاری، لوله کشی صنعتی و ابزار دقیق هم‌برای متقاضیان ۲۰تا ۴۰ سال دیپلم و با داشتن کارت پایان خدمت در طول سال برگزار می شود.

    دریا:از پاییز چه کارگاه هایی برای علاقمندان به مهارت آموزی برگزار می کنید واین دوره ها معمولا چه مدت طول می کشد تا کارآموزان بتوانند به مهارت های لازم دست یابند و سپس بتوانند با شرکت در آزمون ، گواهینامه مهارت را کسب دریافت کنند .

    کارگاه‌ها برای مهارت آموزان بستگی به نوع حرفه آموزشی ۲تا ۳ماه طی دوره است وبا شرکت درآزمون می‌توانند گواهینامه فنی وحرفه ای بگیرند.

    دریا:گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای چه مزایایی برای کارآموزان دارد؟

    گواهینامه فنی وحرفه ای جهت دریافت وام،دریافت جواز کسب اصناف وحتی کد بین المللی جهت جویندگان کار در داخل وخارج قابل استفاده می‌باشد.

    دریا:جهت آشنایی بیشتر خانواده ها ، نوجوانان و جوانان با رشته های فنی و حرفه ای و مهارتی در محلات و روستاها و مناطق محروم چه اقدامات میدانی… انجام داده اید؟ برای آموزش فعالان بسیجی وفرهنگی و….این مناطق جهت استفاده از کارگاه های مهارتی تان چه اقدامی شده است؟

    جلسات میزهای خدمت در محلات مختلف بافعالین محلات وبسیج محلات ونماز جمعه جهت اطلاع رسانی دوره‌های مرکز انجام گرفته است.

    دریا:برای ارتباط با صنایع جهت تربیت نیروی انسانی موردنیازشان چه برنامه هایی اجرا شده است ؟

    طرح های مختلف آموزشی باشرکت نفت،شرکت گاز، نظام مهندسی وصنایع مختلف جهت تربیت نیروی مورد نیاز شهرستان انجام ودر حال انجام می‌باشد.

    دریا:صنایع و بنگاه های اقتصادی و اتاق بازرگانی استان در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی و اشتغالزایی چه نوع مشارکتی را تاکنون داشته و نیاز است داشته باشند ؟

    شرکت نفت کمک‌های مختلفی جهت راه اندازی کارگاه‌های مختلف انجام داده واتاق بازرگانی نیر درحال انجام می‌باشد.

    دریا: بنظر می رسد نیاز است برخی از رشته های دیگری که صنایع نیاز دارند، در استان تربیت شوند و آموزش ببینند تا هم اشتغالزایی جوانان استان در صنایع افزایش یابد و امیدآفرینی شود و هم از میزان اشتغال کاذب و… در استان کاسته شود‌. در این حوزه چه اقدامی شده است و یا در برنامه دارید؟

    این مرکز آمادگی کامل جهت مهارت آموزی وتربیت نیرو مورد نیاز صنایع واصناف مختلف را دارد.

    دریا: آشنایی دانش آموزان با رشته های فنی و حرفه ای وبازار کار آینده شان باعث می شود در انتخاب رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه ، این رشته ها را انتخاب کنند. برای آشنایی بیشتر دانش آموزان چه برنامه مشترکی را با آموزش و پرورش اجرا کرده اید و یا در برنامه دارید ؟

    جلسات مختلف وتفاهم نامه های مختلفی با آموزش وپرورش جهت آموزش دانش آموزان انجام گرفته است و دوره‌های مختلفی جهت دانش آموزان برگزار شده است.

    دریا: با توجه به اینکه خانواده های محروم زیادی در محلات حاشیه ای و قدیمی شهر بندرعباس زندگی می کنند که رفت و آمد شان به مرکز شماره یک در نخل ناخدای بندرعباس سخت باشد ، چه کارگاه هایی را در محلات برگزار کرده و می کنید و کارگاه هایی که امکان برگزاری شان در محلات وجود ندارد ودر مرکز شماره یک‌برگزار می شود و متقاضی در محلات هم دارد، برای رفت و آمدشان ، چه تدبیری اندیشیده شده است؟

    آموزش های مختلف در مکان محلات حاشیه نشین انجام شده وهرساله درحال انجام می‌باشد. کارگاه ها در محلات تپه الله اکبر،چاهستانیها،اسلام آباد،گل کنی، آیت الله غفاری، سه راه برق، شهرک توحید و… اجرایی شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.