دریانیوز// بیش از یکدهه درخصوص مشکلات خانواده های هرمزگانی برای آموزش قرآن به فرزندان شان قلم زدیم و روز به روز به شرایط وخیم تر شد و امروز به بحران تبدیل شده است، اما نسبت به این موضوع توجه لازم صورت نگرفت و افزایش آسیب های اجتماعی را به همراه داشت. هرمزگان یکی از استانهای مرزی ایران است که با شبیخون فرهنگی مواجه است. علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم، این استان همچنان در فقر قرآنآموزی به سر میبرد. خانوادهها با مشکلات جدی در زمینه آموزش قرآن به فرزندانشان مواجه هستند و به دلیل عدم عزم در استان، این مشکلات همچنان باقی ماندهاند.
بخش دولتی هیچ نقشی در آموزش قرآن به دانشآموزان ندارد و حتی هیچ قاری و حافظ قرآنی از دل مدارس بیرون نمیآیند. آموزش قرآن بر دوش خانههای قرآنی و مؤسسات قرآنی غیردولتی است که این مؤسسات با مشکلات مالی، مکان، تجهیزات و… روبرو هستند. بسیاری از این مؤسسات تعطیل شده و یا در رکود بسر میبرند و هیچ حمایتی از آنها صورت نمیگیرد.
بیتوجهی به آموزش قرآن و فعالیتهای فرهنگی باعث افزایش آسیبهای اجتماعی و دوری از جامعه قرآنی شده است. متولیان فرهنگی، مذهبی و قرآنی استان برنامههای مناسبی را در این حوزهها که اثرگذار ملموسی داشته باشند و باعث کاهش آسیبهای اجتماعی شود، نداشتهاند.نتوانستهایم هرمزگان را استانی قرآنی کنیم که حداقل خانوادههایی که تمایل دارند فرزندانشان قرآن بیاموزند، این شرایط برایشان فراهم نبوده و فعالان قرآنی چندان مورد حمایت قرار نگرفتهاند.
خیرین قرآنی بایستی در این حوزه مشارکت بیشتری داشته و از فعالان قرآنی حمایت کنند. صنایع نیز در راستای ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعیشان بایستی در این عرصه حضور بیشتری داشته باشند. در مدارس باید از معلمان و مربیان قرآنی استفاده شود تا دانشآموزان پس از ۱۲ سال درس خواندن و اخذ دیپلم، حداقل بتوانند قرآن را صحیح و روان بخوانند.فعالان و دلسوزان قرآنی و فرهنگی نمیتوانند بدون پول و تجهیزات و حمایتها، کودکان و نوجوانان را با فعالیتهای فرهنگی و قرآنی در مقابل تهاجمات ضدفرهنگی دشمن واکسینه کنند. این وظیفهای است که باید همگی با هم در جهت تحقق آن تلاش کنیم تا هرمزگان به استانی قرآنی تبدیل شود و آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم.
ثبت دیدگاه