حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 27 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3609 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 105×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • زنگ‌هشدار طبس در بندرعباس
    ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۴۲
    شناسه : 19542
    بازدید 153
    1
    دریانیوز// حادثه تلخ مرگبار معدنی در طبس که باعث عزادار شدن ده‌ها خانواده از هموطنان‌مان شد، زنگ هشداری برای استان هرمزگان و شهر بندرعباس است که صنایع و بنگاه های اقتصادی زیادی از جمله بنادر، پالایشگاه های نفتی و گازی ، شرکت های فولادی ، آلومینیوم، کارخانه سیمان، معادن شن و ماسه و... در آن فعالیت دارند و ده‌ها هزار نفر کارگر در این مراکز هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// حادثه تلخ مرگبار معدنی در طبس که باعث عزادار شدن ده‌ها خانواده از هموطنان‌مان شد، زنگ هشداری برای استان هرمزگان و شهر بندرعباس است که صنایع و بنگاه های اقتصادی زیادی از جمله بنادر، پالایشگاه های نفتی و گازی ، شرکت های فولادی ، آلومینیوم، کارخانه سیمان، معادن شن و ماسه و… در آن فعالیت دارند و ده‌ها هزار نفر کارگر در این مراکز هستند.

    متاسفانه به شرایط کارگران در بسیاری از مراکز صنعتی، معدنی و تجاری توجه نمی شود و کارگران از بسیاری از حقوق شان محروم هستند و گهگاهی اعتراضات و اعتصابات کارگری را در برخی بخش ها شاهدیم . از طرفی دیگر در کشور و در حوزه های مختلف عادت شده است که‌تا قبل از وقوع حوادث غیرقابل جبران ، اقدامات پیشگیرانه صورت نمی گیرد و پس از وقوع حوادث مرگبار ، تصمیماتی اتخاذ شده و شعارهایی داده می شود که پس از مدتی هم به فراموشی سپرده می شود.

    دو دهه قبل و پس از زلزله بم که ده‌ها هزار نفر در زیر آوار خانه های فرسوده شان مدفون شدند، دولت برای احیای بافت های فرسوده تصمیماتی را گرفت و اقداماتی شروع شد و تسهیلات نوسازی بافت فرسوده و مشوق هایی در این بخش اعطاء شد و به مرور این شرایط کم رنگ تر شد و در حال حاضر حتی در استانی مانند هرمزگان و مرکز استان به عنوان قطب اقتصادی کشور، ده‌ها هزار ملک فرسوده در مناطق شهری و روستایی وجود دارد که در زلزله ها ، بارندگی ها و حتی خودبخود فرو می ریزند که بخشی از املاک فرسوده در هرمزگان ،مدرسه هستند که دانش آموزان با ترس ولرز در آنها درس می خوانند و امکان مدفون شدن شهروندان و دانش آموزان در این املاک فرسوده وجود دارد، اما روند مقاوم سازی املاک مسکونی و مدارس بسیار به کندی پیش می رود و وقوع حوادث مرگبار دور از انتظار نیست و گویا تا قبل از مدفون شدن شهروندان و دانش آموزان در زیر آوار این املاک و مدارس فرسوده ، قرار نیست در روند بازسازی شان تسریع شود.

    در بخش های دیگر هم شرایط مشابه را داریم. شهر بندرعباس که بدلیل فعالیت همین صنایع، قطب تجارت و اقتصاد کشور لقب گرفته است و ده‌ها هزار کارگر در این مراکز صنعتی، معدنی، بندری و.‌.. فعالیت دارند که بایستی هم استانداردهای محیط های کاری شان رعایت شود و هم حق و حقوق شان دیده و پرداخت شود و اقدامات پیشگیرانه از حوادث و‌‌‌ سوانح کاری مورد توجه جدی قرار گیرد.

    چند روز قبل حادثه ریلی در بندرعباس منجر به فوت دو نفر شد و اگر تدبیری اندیشیده نشود، امکان دارد چنین حوادثی افزایش یابد. اعتراضات و اعتصابات کارگری نشان مي دهد، این قشر از وضعیت موجود ناراضی بوده و حقوق شان در برخی بخش ها ضایع می شود و متولیان‌ مربوطه و دستگاه های نظارتی بایستی از حقوق این قشر تاثیرگذار در رونق اقتصاد، صنعت و معدن و…حمایت کنند و از طرفی دیگر اقدامات پیشگیرانه ونظارتی جهت افزایش ایمنی محیط کار کارگران و رعایت استانداردها با جدیت انجام شود. دستگاه قضایی نیز بایستی با مدیرانی که در این حوزه ترک فعل می کنند، برخورد قانونی‌قاطعانه داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.