حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۳ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 24 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3477 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • تحصیل رایگان نیست
    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۵۰
    شناسه : 18461
    بازدید 144
    1
    دریانیوز// متاسفانه امروز تقریبا تحصیل رایگان چندان معنایی ندارد. هرساله وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اعلام می کنند که دریافت وجه و هزینه از دانش آموزان ممنوع است و از آن طرف در مدارس با عناوین مختلف از والدین دانش آموزان هزینه دریافت می شود و مدیران برخی از مدارس هم عنوان می کنند که سرانه های پرداختی به مدارس، کفاف هزینه های جاری مدارس را نمی دهد و به همین دلیل از والدین مشارکت داوطلبانه گرفته می شود.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// متاسفانه امروز تقریبا تحصیل رایگان چندان معنایی ندارد. هرساله وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اعلام می کنند که دریافت وجه و هزینه از دانش آموزان ممنوع است و از آن طرف در مدارس با عناوین مختلف از والدین دانش آموزان هزینه دریافت می شود و مدیران برخی از مدارس هم عنوان می کنند که سرانه های پرداختی به مدارس، کفاف هزینه های جاری مدارس را نمی دهد و به همین دلیل از والدین مشارکت داوطلبانه گرفته می شود.

    البته این مشارکت ها هم برخلاف اظهارنظرهای مدیران مدارس چندان هم داوطلبانه نیست و گاهی کارنامه و پرونده دانش آموزان به والدین داده نمی شود، مگر اینکه هزینه هایی با عنوان کمک به مدرسه را والدین پرداخت کنند. از آن طرف علاوه بر این هزینه ها ، در این شرایط سخت اقتصادی، والدین متحمل هزینه های سنگین جهت خرید نوشت افزار ، کیف و کفش و لباس مدرسه و… می شوند که پرداخت این هزینه ها برای بسیاری از والدین در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده و روستاهای استان محرومی مانند هرمزگان سنگین است و این موضوع گاهی منجر به ترک تحصیلی برخی از دانش آموزان می شود.

    شرایط در مدارس شبانه روزی استان هم چندان مساعد نیست و این مدارس حتی غذای مناسبی نمی توانند به دانش آموزان دهند و برخی از مدارس شبانه روزی با کمبود تجهیزات آموزشی، خوابگاهی،رفاهی ، موادغذایی و… مواجهند و برخی از مدارس هم فرسوده اند و ضرورت دارد دولت ، خیرین و صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان و همچنین نهادهای انقلابی از چنین مدارس و دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند ،حمایت کنند.

    موضوع دیگر اینکه در استانی مانند هرمزگان که کمبود مدرسه وجود دارد ، بخش زیادی از دانش آموزان بندرعباسی مجبورند در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کنند و متحمل پرداخت هزینه های سنگین می شوند و از آن طرف حتی مدارس هیئت امنایی و تیزهوشان و نمونه نیز از والدین شهریه دریافت می کنند .

    خانواده هایی که دو، سه و چهار و پنج فرزند مدرسه ای دارند، شرایط تحصیلی سخت تری دارند و به همین دلیل هم میزان ترک تحصیلی یا افت تحصیلی در چنین مدارسی بیشتر است و بایستی تدبیری در این بخش اندیشیده شود؛ زیرا سیاست های نظام در حوزه فرزندآوری و وضعیت مدارس و هزینه های تحصیل بخصوص در استان محرومی مانند هرمزگان‌همخوانی ندارد و حتی انتظار می رود که مدارس غیرانتفاعی ،تیزهوشان ،نمونه و هیئت امنایی که از والدین شهریه دریافت می کنند، تخفیفات را برای خانواده های چندفرزندی درنظر بگیرند که در حال حاضر اینگونه نیست و بایستی دولت در این زمینه در زمان تصویب شهریه ها ،تمهیداتی اتخاذ نموده و به مدارس اعلام کنند.

    موضوع دیگر اینکه بدلیل اینکه در بسیاری از کلاس های مدارس دانش آموزان اتباع هستند و کلاس ها شلوغ می شوند و از آن طرف انتقال فرهنگ این اتباع بر دانش آموزان مان اتفاق می افتد، برخی از والدین مجبور شده اند فرزندان شان را به مدارس غیردولتی ببرند که ضرورت دارد برای اتباع مدارسی جداگانه یا غیردولتی وجود داشته باشد تا هزینه تحصیل شان هم را بپردازند و از سرانه های دولتی استفاده نکنند و دانش آموزان خودمان از تحصیل در مدارس دولتی بدلیل شلوغی کلاس ها و…. محروم نشوند.

    در حال حاضر تحصیل برای دانش آموزان مان رایگان نیست و گاهی بایستی هزینه های سرسام آوری را والدین بابت تحصیل در مدارس، کلاس های فوق برنامه ، وسایل و پوشاک آموزشی و… پرداخت کنند که همین موضوع باعث می شود خانواده های محروم با مشکلات بیشتری مواجه شوند .

    در استان هرمزگان که قطب اقتصاد کشور خوانده می شود، حداقل انتظار این است که صنایع و بنگاه های اقتصادی اجازه ندهند هیچ دانش آموزی بدلیل فقر و محرومیت از تحصیل محروم شود ودر راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی سان ، تمامی هزینه های تحصیل محرومان و مستضعفان را برعهده بگیرند و صنایعی مانند فولاد کاوه که زیرمجموعه نهادانقلابی بنیاد مستضعفان است ، از محرومان و مستضعفان محصل و خانواده های شان حمایت بیشتری را داشته باشند تا شاهد ترک تحصیلی دانش آموزان محروم نباشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.