حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۸ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 29 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3347 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پاسداری از حقوق عامه؛ یک ضرورت و اصل بنیادی هر جامعه
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۵۵
    شناسه : 17722
    بازدید 127
    1
    دریانیوز// گذری به برخی از موارد حقوق عامه که مواجه با تهدید ، آسیب جدی یا تضییع می باشد و ضرورت توجه به آنها ، مورد مطالبه است .
    ارسال توسط : نویسنده : سعید نصیری منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// گذری به برخی از موارد حقوق عامه که مواجه با تهدید ، آسیب جدی یا تضییع می باشد و ضرورت توجه به آنها ، مورد مطالبه است .

    ۱- صف های طولانی بنزین در تابستان گرم و سوزان، معضلی است که تا کنون راه حل قاطعی برای رفع آن برنامه ریزی و اجرایی نشده است و آنچه این مبحث را مواجه با رفتار دو گانه و متناقض نموده است از این منظر است که ، از طرفی به جهت کنترل و نظارت در میزان سوخت ، به دلایلی از جمله مبارزه با قاچاق سوخت ، عامه مردم با معطلی در صف های سوخت مواجه شده اند ، از طرف دیگر در جاده ها و راه های مواصلاتی مواجه با تردد خودرو های سوخت بر از سواری های شوتی تا نیسان گرفته ، هستیم که برخی نیز از محل ایستگاه های پلیس نیز عبور می کنند از جمله گلوگاه های که برای ایست و بازرسی مستقر شد ه اند این در حالی است که ماشین های عادی به کررات مواجه با توقف و بازدید می‌شوند .

    ضرورت نظارت بیش از پیش به این مراکز نیز دارای اهمیت خواهد بود .علیرغم تلاش هایی که نیروهای انتظامی در این مقوله داشته اند و به تناسب اقدام ، قابل تقدیر بوده ، اما اهتمام همه جانبه به این مهم ضرورت دارد .تردد خودرو های سوخت بر ، بصورت شوتی ، امنیت و سلامت مسافران و سرنشینان خودروها که در این مسیرها تردد می نمایند مواجه با تهدید و آسیب جدی نموده است .

    ۲- ترافیک و تعلل در حمل و نقل های درون شهری ، جوابگو نبودن ناوگان حمل و نقل های عمومی ، عدم توفیق در راه اندازی خط اتوبوس ( BRT ) و… داشتن هوای گرم در بخش عمده ی از سال در استان ، ازدیاد خودرو های تک سرنشین به جهت عدم پوشش حمل و نقل عمومی در کلیه مسیرها . بنابراین همانطور که پیشتر نیز در نقدی بر آن تاکید داشتم شهرداری بندرعباس ضرورت دارد مترو و منو ریل را در بندرعباس اجرایی نماید؛ بدون تردید با ایجاد زیر ساخت و راه اندازی مترو و منو ریل و نظر به دارا بودن فاکتورهای لازم این وسیله ی حمل و نقل عمومی از قبیل ، سرعت ، قابل دسترس بودن ، امکان جابجایی تعداد بیشتر مسافر ، جذابیت و سایر مزیت ها، شاهد رفع حجم بالایی از ترافیک خواهیم شد .

    ۳- عدم رعایت ضوابط بهداشت محیط در سواحل دریا ( خاصه در حوزه ی درون شهری که محیطی برای تفریح و حضور خانواد ها و مسافران می باشد ) ، سر ریز شدن فاضلاب های شهری از قبیل برخی اماکن مسکونی و کارگاهی و غیره به حوزه ی آبهای ساحلی دریا ( ساحل دریا ) ، تجمع آبهای آلوده و تراکم فضولات در جدول های حاشیه ی خیابان‌های درون شهری ، از جمله تهدید ها و آسیب های است که در حوزه ی حقوق عامه ، سلامت و بهداشت مردم را نشانه رفته است. بنابراین مراجع ذیربط از قبیل سازمان محیط زیست ، بهداشت محیط( دانشگاه علوم پزشکی ) ، شهرداری ، شرکت آب و فاضلاب و سایر مراجع مربوطه ، ضرورت دارد توجه به این حوزه را با جدیت به سامان رسانند .

    ۴- سهم اشتغال فرزندان هرمزگانی از فرصت های اشتغال در استان اعم از سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و صنایع غرب بسیار اندک و همواره مواجه با ایراد بوده، بنابراین التزام به رعایت حق الویت در اشتغال فرزندان هرمزگانی امری است که تا کنون بطور جد به آن اهتمام نشده است و از این منظر حقوق فرزندان این مرز و بوم مواجه با آسیب و تضییع می باشد .

    ۵- کمبود هایی که در حوزه ی تشخیص و درمان ، مردم استان همواره از آن رنج می برند از قبیل کمبود متخصصان و جراحان در کلیه حوزه های تخصصی پزشکی ، کمبود فضاهای تخصصی درمانی و نیز در زمینه های ‌آزمایشگاهی و تشخیصی از قبیل دستگاه های سی تی اسکن ، ام آر آی، پرتو درمانی و سایر ملزوماتی که می بایست مراکز درمانی استان مجهز به آن باشند ، این حوزه ارتباط مستقیم با حق حیات و سلامت مردم دارد بنابراین اهتمام بیش از پیش به این موارد توسط مراجع ذیربط امری حیاتی است .

    ۶- توسعه کتابخانه ها و مراکز فرهنگی و تامین کتاب ها و منابع علمی به روز ، یک ضرورت در اهتمام به حق دانایی، آگاهی و دسترسی به اطلاعات می باشد .توجه به این مهم است که موجب توسعه در ابعاد متعددی از جامعه می شود .

    ۷- توجه به پاسداران از فضاهای سبز ، درختان ، پارک ها و توسعه آن ، احیای پارک شهر و جلوگیری از تخریب فضای سبز و قطع اشجار و توقف ساختمان سازی در پارک ها با از بین بردن فضای سبز و قطع درختان. ضرورت دارد مراجع ذیربط در موارد عنوان شده و مدیران ارشد استانی از قبیل استاندار ، فرماندار ، مراجع قضایی( از حیث پاسداری از حقوق عامه که همواره مورد تاکید رئیس کل دادگستری بوده ) ، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر اهتمام کافی و وافی به موارد مذکور داشته باشند تا در این رهگذر بیش از پیش در حوزه ی حقوق عامه شاهد رویدادهایی در شان مردم استان باشیم .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.