حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۸ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 29 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3347 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • محلات حاشیه ای  و بافت فرسوده ، فرزندناخوانده شهر
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۵۱
    شناسه : 17716
    بازدید 123
    0
    دریانیوز// در برخی از محلات بخصوص در نوار شمالی شهر بندرعباس از جمله محلات چاهستانی ها،کمربندی ،دوراهی ایسینی، درخت سبز، دوهزار و... بیشتر خانه ها روی کوه و یا زیرکوه ساخته شده اند که رفت و آمد به داخل شان هم سخت است و بسیار خطرناک بوده و امکان فروریختن و مدفون شدن خانه ها وساکنانش در اثر حوادث طبیعی و... وجود دارد و بدلیل مهاجرت از روستاها به شهر، حاشیه نشینی هم افزایش یافت و هر مکانی در کوه و دره و‌... که زمین خالی وجود داشت، ملکی ساخته شد و به ایمنی و استانداردها توجهی نشد و حاشیه نشینان شهر را با چالش های جدید مواجه کردند و بارها گزارش ها ومطالب هشداری در رسانه ها در این زمینه منتشر شده است، اما اقدامی اساسی را شاهد نبودیم.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در برخی از محلات بخصوص در نوار شمالی شهر بندرعباس از جمله محلات چاهستانی ها،کمربندی ،دوراهی ایسینی، درخت سبز، دوهزار و… بیشتر خانه ها روی کوه و یا زیرکوه ساخته شده اند که رفت و آمد به داخل شان هم سخت است و بسیار خطرناک بوده و امکان فروریختن و مدفون شدن خانه ها وساکنانش در اثر حوادث طبیعی و… وجود دارد و بدلیل مهاجرت از روستاها به شهر، حاشیه نشینی هم افزایش یافت و هر مکانی در کوه و دره و‌… که زمین خالی وجود داشت، ملکی ساخته شد و به ایمنی و استانداردها توجهی نشد و حاشیه نشینان شهر را با چالش های جدید مواجه کردند و بارها گزارش ها ومطالب هشداری در رسانه ها در این زمینه منتشر شده است، اما اقدامی اساسی را شاهد نبودیم.

    بخش زیادی از املاک در نیمی از شهر که بافت فرسوده و حاشیه ای وقدیمی است ، فرسوده و ناایمن و غیراستاندارد هستند و امکان ریزش آنها وجود دارد. از آن طرف ریزش املاک فرسوده در استان هرمزگان وشهر بندرعباس گویا به سوژه ای تکراری و بی اهمیت تبدیل شده است و مسئولان استان تدبیری برای بازسازی املاک فرسوده در این منطقه محروم نیندیشیده اند واین سناریو مرتب تکرار می شود و گاهی مانند حادثه چند شب پیش کوی گلستان در شمال محله چاهستانی ها که چندین مجروح داشت ،رسانه ای می شود و گاهی از تخریب این خانه ها خبری رسانه‌ای نمی شود.

    برخی خانه ها بر روی کوه و برخی داخل دره ها قرار دارند که بسیار هشداردهنده هستند در دو دهه اخیر صدها گزارش ،یادداشت، مقاله و…از وضعیت بافت فرسوده و محلات حاشیه ای بندرعباس ولزوم بازگشایی معابر، بازسازی املاک فرسوده ، بازسازی مدارس فرسوده و احداث مدارس جدید، پارک ،مرکز فرهنگی، ورزشی و…. در این مناطق نوشته ایم ، اما متاسفانه این مناطق گویا فرزندناخوانده شهر هستند و همواره مورد بی توجهی و بی مهری متولیان مربوطه قرار دارند.

    هزاران ملک فرسوده در این مناطق وجود دارد که صاحبان این املاک بدلیل فقر و فلاکت و محرومیت توان‌بازسازی و نوسازی این املاک را ندارند وبارها این خانه های قدیمی وفرسوده خودبخود ویا در بارندگی و زمین‌لرزه و…فروریخته اند و یا سقف و دیوارشان تخریب شده اند و بارها گزارش زدیم، اما گوش شنوایی و چشم بینایی در بین متولیان مربوطه در این دو دهه نیافتیم .

    بارها هشدار داده ایم که گویا تا هزاران نفر از ساکنان املاک فرسوده در زیر آوار املاک شان مدفون نشوند و فاجعه انسانی رخ ندهد ، هیچ دستگاه ونهادی آستینش را بالا نمی زند تا نهضت بازسازی املاک فرسوده محرومان و مستضعفان در مناطق شهری و روستایی را شاهد باشیم و از فروریختن این املاک جلوگیری شود. در استان هرمزگان که ده‌ها صنعت و بنگاه اقتصادی فعالیت می کنند ، اگر که در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی شان در بازسازی املاک فرسوده مستضعفان و محرومان این مناطق مشارکت کرده بودند ، شرایط فعلی را نداشتیم .

    البته سالانه ده‌ها فروریزی خانه های فرسوده را در استان داریم که کمتر گفته و رسانه ای می شود .مستضعفان و‌محرومان انتظار دارند که نهادهای دولتی و خصوصی و صنایع بخصوص شرکت فولاد کاوه کیش وابسته به نهاد انقلابی بنیاد مستضعفان بیشتر به مستضعفان و محرومان در این مناطق در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان رسیدگی می کنند وبرای نوسازی وبازسازی املاک‌ فرسوده و قدیمی شان تا قبل از آوار شدن بر سرشان اقدام نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.