حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • راهنمایی کامل برای گردش در شهر زیبای کاشان: جاذبه‌ها، آداب و سنت‌ها
    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
    شناسه : 16426
    بازدید 1132
    10

    کاشان، شهر گل و گلاب، پایتخت قالی و فرش و دارالمؤمنین ایران است که در استان اصفهان قرار گرفته و بعد از شهر اصفهان، پرجمعیت‌ترین شهر این استان محسوب می‌شود. این شهر به‌واسطه قدمت تاریخی، آداب‌ورسوم جالبی دارد که در کنار جاذبه‌های گردشگری متعدد، آن را به یک مقصد خوب برای سفر داخلی تبدیل کرده […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    کاشان، شهر گل و گلاب، پایتخت قالی و فرش و دارالمؤمنین ایران است که در استان اصفهان قرار گرفته و بعد از شهر اصفهان، پرجمعیت‌ترین شهر این استان محسوب می‌شود. این شهر به‌واسطه قدمت تاریخی، آداب‌ورسوم جالبی دارد که در کنار جاذبه‌های گردشگری متعدد، آن را به یک مقصد خوب برای سفر داخلی تبدیل کرده است. برای سفر به کاشان می‌توانید از انواع وسایل نقلیه استفاده کنید؛ اما تهیه بلیط قطار کاشان و سفر با این وسیله نسبت به دیگر روش‌ها کم‌هزینه‌تر، راحت‌تر و خاطره‌انگیزتر است؛ به‌ویژه اگر با دوستان و خانواده خود به کاشان سفر می‌کنید.

    آداب و سنت‌ها در کاشان

    شهر تاریخی کاشان هم مانند بسیاری از شهرهای ایران، قدمتی طولانی داشته و به‌لطف همین موضوع، آداب‌ورسوم و سنت‌های مختلفی را از گذشتگان به یادگار دارد. ازجمله این رسوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    مراسم جل‌جلانی

    یکی از رسوم جالب این شهر، مراسم آتش‌افروزی و جل‌جلانی است که شب‌های هفده، هیجده و نوزدهم دی‌ماه برگزار می‌شوند. در این شب‌ها، مردم دور هم جمع می‌شوند و آتش برپا می‌کنند. طبق اعتقاد مردم محلی، اگر این آتش به ارتفاع درختان برسد، سال بعد باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی پربار خواهند بود.

    در ادامه این رسم، برخی افراد به قبرستان رفته و سنگ‌های کوچک و بزرگی را از درختان قبرستان آویزان می‌کنند. این کار نماد سنگینی میوه روی درختان است و بازهم به امید پربارشدن درختان در بهار و تابستان سال بعد انجام می‌شود.

    مراسم چله

    چله در بیشتر شهرهای ایران، شب یلدا است؛ اما در سنت‌های قدیمی کاشان، چله دو زمان دارد. ده روز اول زمستان و چهل روز پس از آن در کاشان چله بزرگ و بیست روز پس از آن را چله کوچک می‌نامند. این دو چله، اوج سرمای زمستانی هستند و بعد از آن، هوا برای ورود به فصل بهار آماده می‌شود. مردم کاشان در شروع هر کدام از چله‌ها به شب‌نشینی می‌پردازند تا با دورهمی و شادمانی، آماده ورود به ایام جدید شوند.

    آیین گلاب‌گیری

    یکی از زیباترین رسوم شهر کاشان، مربوط به آیین گلاب‌گیری است که از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد. در این ایام، بیشتر مردم شهر درگیر مراسم گلاب‌گیری هستند و هرکسی با هر سن‌وسال و جایگاه شغلی، سهمی در این آیین دارد. برخی افراد به باغ‌ها رفته و گل‌های خوشبوی محمدی را از شاخه‌ها می‌چینند. برخی در انبارها به ذخیره‌سازی این گل‌ها می‌پردازند و برخی دیگر مقدمات مراسم را فراهم می‌کنند.

    اگر در بهار به این شهر سفر کنید و سفر شما در ایام گلاب‌گیری باشد، این فرصت را دارید که در مراسم‌ها و جشنواره‌های مختلفی که دراین‌باره برگزار می‌شوند هم شرکت کنید. ازجمله این مراسم می‌توان به جشنواره گلاب‌گیری نیاسر که همه‌ساله در نیمه اردیبهشت برگزار می‌شود اشاره کرد. این جشنواره آن‌قدر تماشایی است که در زمان برگزاری آن گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط کشور و حتی دیگر کشورها به کاشان سفر می‌کنند.

    جاذبه‌های دیدنی کاشان

    به‌جز آیین‌ها و آداب‌ورسوم که بخش اصلی جذابیت سفر به کاشان را تشکیل می‌دهند، با تهیه بلیط قطار کاشان می‌توانید از جاذبه‌های این شهر هم دیدن کنید. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    باغ و حمام فین

    کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که وصف حمام فین کاشان را نشنیده باشد. جایی که امیرکبیر در آن به قتل رسید و به‌دلیل همین موضوع به‌شهرت رسیده است. البته باغ فین به‌جز این موضوع به‌دلیل معماری جذاب و خیره‌کننده‌ای که دارد هم مشهور است. بنای حمام فین در این باغ، میان ۵۷۹ درخت سرو قرا دارد که عمر آن‌ها به ۴۰۰ سال می‌رسد.

    مسجد جامع

    از دیگر جاذبه‌های گردشگری و قدیمی کاشان که جزو بناهای ارزشمند تاریخی ایران هم محسوب می‌شود، مسجد جامع را می‌توان نام برد. این بنای قدیمی که ساخت آن به دوران سلجوقی بازمی‌گردد، ابتدا آتشکده بود و بعد از آمدن دین اسلام به ایران، تبدیل به مسجد جامع امروزی شد. گفته می‌شود که این مسجد به ‌دستور دختر مالک اشتر ساخته شده و از زمان ساخت تا امروز، بارها تحت مرمت قرار گرفته است.

    بازار سنتی کاشان

    برای آشنایی با تاریخ کاشان و ارتباط با مردم خون‌گرم این شهر، هیچ‌جایی به‌اندازه بازار سنتی جذاب نیست. بازار تاریخی کاشان که تشکیل‌شده از کاروان‌سرای میرپنج، مسجد میدان میرعماد، تیمچه صباغ و … است یکی از شاهکارهای معماری این منطقه محسوب می‌شود که هنوز هم می‌توان آثار معماری قدیمی مانند در و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی، حوض آبی هشت‌ضلعی و … را در آن مشاهده کرد. جالب است بدانید بسیاری از مشاغل این بازار مانند مسگری، کافشی، رنگرزی، زرگری و … هنوز هم به سبک قدیم فعالیت می‌کنند.

    سفر به شهر گل و گلاب با فلای تودی

    کاشان زیبا است و اگر در فصل بهار به آن سفر کنید، آن‌قدر جاذبه دارد که به خاطره‌انگیزترین سفر شما تبدیل خواهد شد. برای سفر به این شهر زیبا می‌توانید بلیط قطار کاشان را تهیه کرده تا سفری راحت و کم‌هزینه را تجربه کنید. جهت رزرو بلیط قطار یا هواپیمای کاشان، کافی است به وب‌سایت یا اپلیکیشن فلای تودی مراجعه کنید و بعد از بررسی تاریخ و قیمت‌ها، بلیط مناسب خود را در کوتاه‌ترین زمان خریداری کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.