حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3244 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • «آب» فریادرسی ندارد
    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
    شناسه : 16358
    بازدید 1162
    4
    هرمزگان در تنش آبی دریانیوز// می‌گوید ساعت ۹ شب که می‌رسد کم‌کم آب در حال قطع شدن است و چند دقیقه بعد آبی در لوله نیست و تا صبح فردا ساعت ۹ به بعد آرام‌آرام آب در لوله جریان پیدا می‌کند. گویا این قصه‌ای است که دو سه هفته‌ای است که گریبان اهالی محله ۲۰متری شاه‌حسینی بندرعباس را گرفته و اکنون به معضلی برای آنها تبدیل شده‌است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// می‌گوید ساعت ۹ شب که می‌رسد کم‌کم آب در حال قطع شدن است و چند دقیقه بعد آبی در لوله نیست و تا صبح فردا ساعت ۹ به بعد آرام‌آرام آب در لوله جریان پیدا می‌کند. گویا این قصه‌ای است که دو سه هفته‌ای است که گریبان اهالی محله ۲۰متری شاه‌حسینی بندرعباس را گرفته و اکنون به معضلی برای آنها تبدیل شده‌است.

    گویا آب برای اهالی برخی از محله‌های بندرعباس در حال جیره‌بندی شدن است و برخی از محله‌ها هر شب و برخی یک شب درمیان آب آنها قطع می‌شود. این در حالی است که قبل از قطع آب، هیچ اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد. اهالی محله ۲۰متری شاه‌حسینی تاکنون با چنین مشکلی مواجه نبوده‌اند و مدتی است که قطعی آب برای آنها اتفاق می‌افتد. البته قطعی آب در شهر بندرعباس و دیگر شهرهای استان امری عادی برای مسئولان امر و معضلی برای مردم است. به چند نمونه از درخواست‌های مردمی برای رسیدگی به قطعی آب که با روزنامه دریا تماس داشته‌اند
    توجه کنید.

    مخاطب اول: سلام و خدا قوتی به دست‌اندرکاران شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان و همچنین مدیر عامل زحمت کش اهالی محترم مسکن مهر سه‌راه برق اعم از ۲۴۰واحدی توحید و ۱۶۰واحدی توحید و شاهد غربی و … از رئیس محترم شرکت آب و فاضلاب خواستاریم و با احترام درخواست داشتیم که اگر با کمبود آب مواجه هستیم حداقل به اندازه منطقه‌های دیگر آب را قطع کنند. در این منطقه هر روز، روزانه بالای ۱۰ساعت با قطعی آب مواجه هستیم. هرروز در این تابستان گرم و سوزان با خستگی و بوی بد عرق وقتی به منزل برمی‌گردیم به امید اینکه حمامی کنیم و خستگی‌مان رفع شود بیشتر به خستگی‌مان افزوده می‌شود که چرا؟ چون آب قطع است. هر روز می‌رسیم خانه می‌بینیم آب نیست لباس‌هایمان را بشوییم، ظرف‌هایمان را بشوییم. به قدری آب قطع می‌شود که مخزن آب هزار لیتری برای ۲۴ خانوار کم است. دوباره باید منتظر باشیم که ساعت ۱۲ شب آب وصل شود. وقتی آب وصل می‌شود دوباره صبح ساعت ۸ الی ۹ صبح قطع می‌شود تا فردای همان روز. خلاصه درشهر زندگی می‌کنیم ولی از روستا بی‌آب‌تر هستیم. عاجزانه از روزنامه دریا خواستاریم تا صدای‌مان که به گوش مسئولین نمی‌رسد را برسانند که شاید یک کمی به فکر این چند مجتمع که همیشه از بی‌آبی رنج می‌برند باشند. ممنون و تشکر از روزنامه دریا.

    مخاطب دوم: سلام جناب استاندار. برای خدمت به مردم فقط یک بهانه کافی است. صحبت از قطعی و تامین آب شرب شد بخش توکهور و هشتبندی هم مشکل قطعی آب شرب دارد. زیر بنا و تاسیسات همه خراب و پوسیده است. آب محله‌های بخش کلا یک روز در میان قطع است. خدایی آیا حق مردم انقلابی بخش توکهور و شهر هشتبندی این هست؟ چرا ما باید از بی‌آبی رنج ببریم. تذکری، رسیدگی، دستوری چیزی بدهید تا مشکل بخش توکهور و شهر هشتبندی هم حل بشود.

    مخاطب سوم: جزیره هرمز ۵ روز آب ندارد.

    این موارد تنها گوشه‌ای از مطالبات کم‌آبی و بی‌آبی مردم استان هرمزگان است. مشکلی که از شرق تا غرب، شمال تا جنوب و حتی جزایر استان با آن مواجه هستند. استانی که در کنار دریا قرار دارد، بزرگترین آب‌شیرین‌کن دارد اما مردمش باید لب تشنه باشند. ظلم و ستمی که در حق این مردم به دلیل کم‌آبی می‌شود قابل توجیه نیست چرا که آب آب‌شیرین‌کن این استان باید اول مردم هرمزگان را سیر آب کند و بعد به مناطق دیگر کشور منتقل شود.

    فلات مرکزی کشور که به دلیل راه‌اندازی صنایع آب‌بر در آنجا احداث شده‌است موجب شده استان‌های مرکزی با کمبود آب مواجه باشند و آب آب‌شیرین‌کن را از جنوب به مرکز کشور منتقل نمایند تا از بروز تنش آبی در استان‌های دیگر جلوگیری به عمل آید زیرا مردم دیگر استان‌ها نباید بی‌آب بمانند اما مردم هرمزگان باید همواره مورد ظلم مسئولان قرار گیرند.

    استان هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی استان گرم و خشکی است هر ساله شاهد کاهش نزولات آسمانی و به دنبال آن، تنش‌های آبی در فصل گرما هستیم که از مردم می‌خواهند که صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار دهند اما وقتی که آبی وجود ندارد مردم نمی‌توانند استفاده‌ای داشته باشند که بخواهند صرفه‌جویی نمایند. اگر قرار است سهمیه‌بندی آبی در شهر بندرعباس انجام شود باید همه شهر درگیر آن شود و تنها برخی از محله‌ها از جمله محله‌های قدیمی و بافت فرسوده نباید این قطعی را متحمل شوند تا دیگر محله‌ها آب داشته باشند.

    مگر مردم این محله‌ها که از قشر متوسط و رو به پایین هستند چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید سختی کمبود آب را گردن بگیرند و به صورت مداوم با قطعی آب روبرو باشند. اکنون فصل گرما فرا رسیده و تابستان امسال برای مردم کشور زودتر شروع شده‌است، نیاز است که برای موضوع آب نیز چاره‌ای اندیشیده شود تا مردم استان بیشتر از این برای حق داشتن آب شرب سالم در مضیقه نباشند.

    استاندار هرمزگان تاکنون نشان داده است در جاهایی که حق مردم در حال پایمال شدن است با مدیران برخورد خواهد کرد و اکنون نیز برخی مسئولان گویا توانایی تامین آب مردم استان را ندارند و نیاز است کارهای جهادی که لازمه کار در این کشور است، برای حل این مشکلات انجام شود.شاید یکی از مشکلات اصلی شبکه آبرسانی در شهرهای استان، کمبود اعتبارات باشد.

    اعتبارات دولتی برای کارهای عمرانی که اکنون در سطح استان در بخش آب انجام می‌شود پاسخگوی نیاز استان نیست و با توجه به وجود صنایع، پالایشگاه‌ها، مناطق آزاد و …، این بخش‌ها هم می‌توانند در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود به بحث تامین منابع برای نوسازی شبکه آبرسانی در شهرها و کارهای توسعه‌ای بخش آب مشارکت نمایند تا بحران موجود در این زمینه از بین برود و کم‌آبی و قطعی‌های پی‌درپی آب شهروندان را شاهد نباشیم.

    از سوی دیگر شبکه آب شرب این شهر فرسوده است و باید اقداماتی در جهت نوسازی این شبکه صورت پذیرد و نمونه این فرسودگی نیز شکستگی لوله‌ها و هدر رفت آب در نقاط مختلف شهر است که برای این موضوع نیز چاره‌ای اندیشیده شود و از هدر رفت آب از محل شکستگی‌ها هم اقدامات اساسی صورت پذیرد زیرا در بسیاری موارد مشاهده می‌شود در محلی که شکستگی‌های ترمیم شده مجدداً آب هدر می‌رود و باز نیاز به ترمیم وجود دارد.

    اگر از همین شکستگی‌ها و هدر رفت آب جلوگیری شود بخشی از کمبود آب شرب در شهر و حتی استان هرمزگان مرتفع خواهد شد و این موضوع نیز نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و تامین منابع مورد نیاز می‌باشد و می‌طلبد که از تمام ظرفیت‌های موجود در استان برای این موضوع استفاده شود.

    به هر حال مردم استان از استاندار هرمزگان انتظار دارند همانگونه که در موضوع ورود فاضلاب شهر به دریا با جدیت موضوع را پیگیری کردند تا این موضوع به سرانجام برسد، در زمینه آب شرب مردم نیز که یکی از نیازهای اساسی مردم است موضوع را پیگیری کرده و به پایان برسانند تا مردم استان بیش از این شاهد کم‌آبی و بی‌آبی در منازل خود نباشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.