حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3244 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تلاش راه‌آهن هرمزگان برای افزایش سهم ترانزیت
    ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
    شناسه : 16189
    بازدید 191
    10
    دریا گزارش می‌دهد دریانیوز// باتوجه به اینکه یکی از انواع حمل و نقل پیشران، حمل و نقل ریلی است، امید است با توسعه انجام‌شده، شاهد توسعه کشور و پیشرفت و آبادانی کشور باشیم.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// باتوجه به اینکه یکی از انواع حمل و نقل پیشران، حمل و نقل ریلی است، امید است با توسعه انجام‌شده، شاهد توسعه کشور و پیشرفت و آبادانی کشور باشیم.

    اشتغال در راه‌آهن، یکی از مشاغل سخت است که شاید مردم از عقبه آن بی‌اطلاع باشند، ولی کارکنان سختکوش در حوزه ریلی به صورت شبانه‌روز در حال انجام خدمت هستند تا حمل‌ و نقل ریلی که یکی از مدهای حمل و نقل است به صورت کاملا ایمن و راحت برای مردم انجام گیرد.

    راه‌آهن منطقه هرمزگان از بافق استان کرمان شروع و خطوط ریلی آن در سه استان یزد، کرمان و هرمزگان واقع شده است‌.یک هزار و ۲۰۲ کیلومتر خط اصلی و ۴۳۵ کیلومتر خط فرعی، پهنه جغرافیایی اداره کل راه آهن استان هرمزگان را در بر می‌گیرد. ابنیه، خط تونل و پل‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که کارکنان راه‌آهن منطقه هرمزگان، نگهداری و ترابری قطارهای مسافربری این پهن ریلی را انجام می‌دهند.

    علیرضا نصیری برازنده مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان به تشریح عملکرد این اداره‌کل در سال ۱۴۰۲، پرداخت و گفت: با توجه به برنامه حمل و نقلی مشخص‌شده از سوی ستاد مرکزی، راه‌آهن منطقه هرمزگان موفق شد بخش عمده‌ای از اهداف تعیین‌شده را محقق سازد که در بعضی شاخص‌ها نیز رشد داشته‌ است.همچنین در بحث بارگیری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بارگیری از مبادی بارگیری اداره کل راه‌آهن منطقه استان هرمزگان انجام شده که با یک اختلاف اندکی کاهش، نسبت به سال قبل مواجه شده است، البته به اذعان مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان، دلیل این کاهش از سوی راه آهن نبوده و مشکلات زیرساختی موجود در برخی موارد سبب شده تا نسبت به سال ۱۴۰۱، دو الی سه درصد کاهش در حوزه بارگیری داشته باشند.

    وی افزود: در سال گذشته، ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخلیه در راه‌آهن منطقه هرمزگان صورت گرفته که شاهد رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بودیم. در مجموع میزان تخلیه و بارگیری در راه آهن منطقه هرمزگان با ترانزیت، ۱۵ میلیون تن بوده است.مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان ادامه داد: در مجموع میزان تخلیه و بارگیری در راه آهن منطقه هرمزگان با ترانزیت، قریب به ۱۵ میلیون تن بوده است که در زمینه تخلیه و بارگیری، سه درصد رشد در منطقه هرمزگان حاصل شده است. نصیری برازنده بیان داشت: یکی از اتفاقات خوبی که در سال قبل رخ داد؛ افزایش ظرفیت ترانزیت بود، در تخلیه محموله‌های ترانزیتی توانستیم به رشد ۳۰ درصدی دست یابیم که عمدتاً کالاهای گوگردی از مبادی کشورهای آسیای میانه و مشتفات نفتی بود.

    وی گفت: امید است این هدف‌گذاری و سیاستی که در دولت مبنی بر افزایش سهم ترانزیت در بندر شهید رجایی جاری‌سازی کنیم و بتوانیم سهم ترانزیت کشور را از ترانزیت جهان داشته باشیم و بتوانیم این عدد را ارتقا دهیم.مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان افزود: در حوزه زیرساخت نیز با کمبودهایی مواجه هستیم که با همکاری استانداری هرمزگان دستگاه‌های زیربط و مجموعه ستادی راه‌آهن و به ویژه شخص مدیرعامل سازمان در تلاش برای رفع این گلوگاه‌ها هستیم.

    مخصوصا در تخلیه مواد معدنی و احداث زیرساخت‌های بیشتر برای افزایش سهم ترانزیت و اجرای دستور مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریا محور با هدفگذاری‌هایی که در حال انجام است بتوانیم در سال ۱۴۰۳ و سال بعد به طور کامل محقق کنیم و و شاهد توسعه خوبی در این زمینه‌ها باشیم. نصیری برازنده همچنین گفت: در حال پیگیری یک بخش گلوگاه تخلیه و همچنین رفع گلوگاه‌ها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم.

    وی تصریح کرد: در حوزه مسافران نیز در دو سال‌ اخیر توانستیم ۹۵۰ هزار مسافر را جابجا کنیم در رشد ۲ الی ۳ درصدی را در حوزه شاهد بودیم. مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان اضافه کرد: در حوزه مسافر به مبادی تهران، مسافرینی که در مسیر این شهر قرار دارند از قبیل یزد کاشان و مسیرهای همجوار ریل که در مسیر تهران قرار دارند را ترابری می‌کنیم روزانه دو قطار به مقصد تهران در حرکت است قطار اصفهان نیز یک روز در میان حرکت دارد و همچنین به مقصد مشهد نیز همانند اصفهان یک روز در میان حرکت می‌کند.

    نصیری برازنده تشریح کرد: در مسیر اصفهان نیز تمام مبادی شهرهایی که در مسیر ریلی قرار دارند را ترابری می‌کنیم، در مسیر مشهد نیز تمام مسافرین شرق کشور اعم از طبس تربت حیدریه، خراسان رضوی و همچنین تمام مسافرینی که در شمال شرق کشور، نیاز به مسافرت دارند را جابجا می‌کنیم. وی ادامه داد: قطار از مبدا بندرعباس به مقاصد تهران، مشهد و اصفهان هست ولی حرکت قطار در مبدا تهران، سهمیه سیرجان و استان کرمان که خود نیز دارای زیرساخت ریلی هستند و از شهرستان همجوار خود استفاده می‌کنند، همچنین بافق و یزد را با استفاده از قطار تهران پوشش داده می‌شود، در این مسیر، کاشان و قم هم ترابری می‌شود.

    مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان افزود: در مسیر ریلی اصفهان نیز برای تمام شهرهای ریلی که در مسیر اصفهان قرار دارند سهمیه در نظر گرفته شده که در حال حاضر از این سهمیه استفاده می‌کنندوی گفت: در شمال شرق کشور، قطار مشهد نیز شهرستان‌های تربت حیدریه، فردوس، بجستان، طبس، بافق و یزد و همچنین مسیر ریلی که در استان هرمزگان وجود دارد، با قطار مسافری مشهد، پوشش داده می‌شوند.

    نصیری برازنده همچنین افزود: با توسعه ریلی و رفع مشکلات موجود، پیگیر برقراری دیگر مبادی ریلی خواهیم بود، با توجه به توجیه ریلی که پس از افتتاح مسیر جایگزین کرمان به سیرجان، حاصل می‌شود مسیرهای دیگر بازگشایی خواهد شد، البته مسیر ریلی شیراز به بندرعباس جزو طرح‌های مطالعه‌ای است که در برنامه کاری است تا این مسیر نیز متصل و قطار مسافری شروع به کار کند.

    وی گفت: در صورت رفع مشکلات حوزه حمل و نقلی، پیگیر افزایش ظرفیت مسافرتی هستیم و درصددیم تا بتوانیم حرکت قطار مشهد را به صورت هر روزه برقرار کنیم که از مطالبات مردم استان هرمزگان است که در صورت رفع موانع، این مطالبه به‌حق مردم هرمزگان تحقق می‌باید. مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان بیان داشت: در پیک نوروز ۱۴۰۳، برابر اهداف تعیین‌شده، توانستیم با ۱۴۴ رام قطار مسافری، روزانه ۳ هزار نفر را جابجا کنیم و قریب به ۷۰ هزار جابجایی مسافر در ایام پیک نوروز داشته باشیم در همین راستا برای خدمات به مسافرین واگن‌های خود را بر در قطار مسافر پیش بینی کردیم و توانستیم قریب ۷۰۰ خودرو برای مسافرین در قطارهای مشهد اصفهان و تهران جابجا کنیم.

    نصیری برازنده همچنین گفت: در حوزه مسافری، نسبت به سال گذشته، تقریبا برابریم و با یک نسبت کمی، رشد قرار ‌داریم، در زمینه حمل و نقل بار نیز با توجه به تعطیلات، در حوزه تخلیه نسبت به سال گذشته، برابر هستیم، و در بارگیری رشد ناچیزی داشتیم و به دلیل تعطیلات، اندکی کاهش صورت گرفته که سعی می‌کنیم تا انتهای همین ماه، با توجه به فعال‌سازی مبادی بارگیری، این کاهش را جبران کنیم. وی افزود: در مجموع، در حوزه تخلیه و بارگیری مشابه سال قبل، ترند موضوع به سمت افزایش خواهد بود هدف گذاری ترانزیت کشور را در سال ۱۴۰۳ همانند گذشته همچون سال ۱۴۰۲، پیگیری خواهیم کرد و رشد ترانزیت را برابر با اهداف تعیین شده جاری‌سازی خواهیم کرد.

    مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان ابراز داشت: اتفاقات خوبی را در سال ۱۴۰۲ رقم زدیم، با سفر میمون و مبارک ریاست جمهوری به استان هرمزگان توانستیم بخش اعظمی از پروژه‌هارا طرح موضوع کنیم و عدد اعتباری یک‌هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال در این سفر به حوزه ریلی اختصاص یابد که در حال پیگیری مبادله موافقت‌نامه‌ها هستیم، با تعریف این پروژه‌ها بخش عمده‌ای از گلوگاه‌های ریلی حل و فصل می‌شود و می‌توانیم اهدافی را که در این خصوص مشخص شده را تحقق بخشیم.

    نصیری برازنده بیان کرد: در حوزه بلیط اینترنتی رویکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل سازمان مبنی بر درنظر گرفتن رضایتمندی و راحتی مردم، در ایام پیک، پیش‌فروش تمام قطارهای نوروز و اسفندماه به صورت اینترنت به مردم واگذار شد و به منظور مدیریت این موضوع و جلوگیری از رانت، از خرید بلیط توسط افراد فاقد آدرس و مشخصات جلوگیری بعمل آمد.وی یادآور شد: توسط تمام دستگاه‌های اطلاع‌رسان و صدا و سیما به مردم، اطلاع‌رسانی شد که حتما در هنگام تهیه بلیط، باید مشخصات به نام شخص باشد و هنگام سوار شدن به قطار نیز این موضوع کاملا مورد توجه قرار می‌گیرد. تمام سختگیری‌ها به این دلیل بود که بلیط به دست فرد متقاضی که مورد نیازش بود برسد.

    مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان ادامه داد: اگر هم فردی به صورت موردی، مشکل داشت و بلیط فاقد مشخصات لازم بود با ارائه توضیحات در سالن، پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته بود و با شرایط درنظر گرفته‌شده، مشکل وی هم مرتفع کردیم تا مردم بتوانند بدون مشکل، به سفرشان ادامه دهند، اما رویکرد دریافت راحت بلیط توسط مردم فراهم شده و کلیه بلیط‌ها به مردم واگذار شد. نصیری برازنده همچنین افزود: با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و توسعه‌های زیرساختی که در حوزه ریل منطقه هرمزگان در سال جاری انجام خواهد شد هم سهم ۳۰ درصدی ترانزیت و حمل ریلی در بنادر شهید رجایی تحقق خواهیم بخشید و هم در حوزه مسافری، نوید سفری خوب و راحت برای مردم خواهیم داشت و پاسخگوی مشتریان در حمل بار ریلی باشیم.

    وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص یارانه بلیط و جبران بخشی از زیان شرکت‌های مسافری، تصریح کرد: درصورت تحقق این موضوع و ورود چنین موضوعات مالی به شبکه ریلی، بدون شک شاهد توسعه ریلی در بخش بار و مسافر خواهیم بود، علاوه براین، به لحاظ کمی و کیفی می‌توانیم بخشی از موضوعاتی که رغبت سرمایه‌گذاری در بحث ریلی کاهش داده بود را ارتقا ببخشیم. مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان گفت: یکی از اتفاقات خوب دیگری که در سال ۱۴۰۲ رخ داد اینکه با پیگیری مدیرعامل سازمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ماده دو تبصره ۱۲ و سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی بود که از محل هدفمندی یارانه‌ها و سوخت که حاصل از صرفه‌جویی آن بود را در حوزه ریلی تحقق بخشند تا شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه ریلی بتوانند بازخورد سرمایه خود را از ماده ۱۲ دریافت کنند و تمام شبکه‌های نیازمند به حمل و نقل، از طریق سرمایه بخش خصوصی بتوانند به ریل متصل شوند.

    نصیری برازنده بیان کرد: یکی از معضلات شهرستان بندرعباس، بلاتکلیفی ۶ الی هفت ساله میدان راه‌آهن بود با پیگیری‌های استاندار، مسئولان و همکاری شهرداری بندرعباس و همچنین تخصیص هزینه از سوی مدیرعامل سازمان راه آهن کشور، موجبات رضایتمندی مردم فراهم شد، حدود ۱۵ میلیارد تومان در این خصوص سرمایه‌گذاری صورت گرفت و امسال مورد استفاده مردم قرار گرفت و همشهریان توانستند ترابری راحت و روان با ماشین‌های شخصی به منطقه راه‌آهن استان داشته باشند.

    وی در ادامه گفت: البته با شهرداری، جهت استقرار تاکسی در این میدان، رایزنی‌های لازم انجام شده تا مردم با آرامش خاطر به درون شهر سفر کنند، همچنین اتوبوس هایی نیز پیش‌بینی خواهیم کرد تا به لحاظ اقتصادی برای مردم به صرفه باشد. بنابراین شرایط رفت و آمد کاملاً مدیریت شده و توانستیم در سال ۱۴۰۳، یکی از موانع و مشکلات مردم در حوزه میدان راه آهن را مرتفع سازیم.مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان در پایان بیان داشت: حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از فضای سبز میدان راه‌آهن نیز انجام شده و باتوجه به اینکه اتمام این پروژه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد قول می‌دهیم تا نیمه سال جاری، تکمیل و به مردم تحویل دهیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.