حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پوکه معدنی چیست و انواع پوکه کدام اند؟
    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
    شناسه : 15924
    بازدید 1141
    8
    دریانیوز// سنگ های سبک و متخلخل پوکه معدنی با مقاومت فشاری و حرارتی بالا، بهترین گزینه برای تامین نیازهای صنایع نساجی، کشاورزی، عمرانی و... محسوب می شوند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دریانیوز// سنگ های سبک و متخلخل پوکه معدنی با مقاومت فشاری و حرارتی بالا، بهترین گزینه برای تامین نیازهای صنایع نساجی، کشاورزی، عمرانی و… محسوب می شوند. با افزایش روز افزون ساخت و ساز، تامین مصالح اولیه برای پروژه های عمرانی هزینه بالایی به همراه دارد. با استفاده از پوکه ها هزینه های اجرای این پروژه ها به حداقل می رسند. به علاوه پوکه ها بهترین گزینه برای تامین نیازهای کشاورزی و مواد معدنی مورد نیاز رشد گیاه هستند. این اقلام در مدل های مختلفی تولید می شوند و هر یک برای برخی صنایع کارایی دارند.

    پوکه معدنی چیست؟

    انواع پوکه معدنی نوعی زباله معدنی هستند که با فوران آتشفشان ها در دل کوه ها به وجود می آیند. پس از فوران آتشفشان و جاری شدن گدازه های آن، انواع مواد معدنی و خاک های سر راه در گدازه ها حل می شوند. سپس گدازه ها شروع به سرد شدن کرده و گازهای موجود در ساختار آن ها محبوس خواهد شد. پس از سرد شدن گدازه ها، پوکه های معدنی اولیه شکل می گیرند. در ساختار پوکه ها موادی مانند خاک رس، شن، آهک، گچ و… وجود دارد که هر یک ساختار نهایی پومیس طبیعی را تکمیل می کنند.
    ارزش مادی پوکه های معدنی مانند سنگ های گرانبهایی مانند یاقوت و طلا نیست! اما کاربری گسترده آن ها در حوزه های مختلف صنعت، نیاز به این اقلام طبیعی را افزایش داده است. وزن پایین پومیس معدنی، استحکام بالا و مواد معدنی فراوانی که در ساختار این مواد وجود دارد، خواص بی نظیری در آن ها ایجاد می کند.

     

    انواع پوکه معدنی کدام اند؟

    برای دسته بندی  انواع پوکه معدنی فاکتورهای متعددی وجود دارد؛ پیش از هر چیز منطقه جغرافیایی استخراج پوکه و اثرات زمین شناسی آن بر ساختار پومیس معدنی، تعیین کننده نوع و مدل این مواد خواهد بود. در بخش بعدی، وزن پوکه و سبکی و سنگینی این مواد برای ایجاد دسته بندی های مختلف آن ها مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت شکل ظاهری پوکه و رنگ بندی این مواد برای طبقه بندی آن ها ارزیابی می شود. بر این اساس برخی از پرفروش ترین مدل های پوکه معدنی را در صنایع امروزی معرفی می کنیم:

    پوکه طبیعی فندقی

    انواع پوکه معدنی فندقی با ابعاد ۱۶ تا ۲۰ میلیمتر یکی از کاربردی ترین انواع مصالح در حوزه های ساخت و ساز محسوب می شوند. این مصالح بهترین گزینه برای سبک سازی ساختمان های امروزی هستند و سطح بندی بین طبقات را با کیفیت بالایی همراه می کنند. ساخت بتن در محیط ساختمان های امروزی با استفاده از پوکه فندقی مزایای بی شماری دارد. این مواد شیب بندی سقف سازه را با کیفیت بالایی همراه می کنند.

    پوکه معدنی پودری

    یکی از انواع پوکه معدنی در صنایع امروزی، پوکه های پودری هستند که به صورت پودر، نازک خورد شده اند. این پوکه ها از منابعی مانند آهک، بازالت و… به دست آمده و خواص منحصر به فردی دارند. وزن سبک این پوکه ها، مصارف آن ها را در حوزه ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی افزایش می دهد. انواع آن ها به عنوان پرکننده و تغذیه کننده ملات های بتنی کارایی دارند. با به کارگیری این پوکه ها مقاومت سازه در برابر خوردگی افزایش می یابد و هزینه های تولید کاهش می یابد.
    این نوع پومیس طبیعی به جز صنایع ساختمان سازی در حوزه صنایع تولید رنگ نیز کارایی دارند. استفاده از آن ها برای پوشش دهی در صنایع رنگ آمیزی رایج بوده و سبب توزیع یکنواخت رنگ می شود. پوشش دهی سطوح با استفاده از این مواد، مقاومت رنگ را در برابر عوامل جوی و حرارتی افزایش می دهد.

    پوکه ماسه ای

    پوکه های ماسه ای یکی از رایج ترین انواع پوکه معدنی در دنیای صنعت هستند که با ابعاد کوچک و ریزی تولید می شوند. ابعاد این پوکه ها نسبت به سایر مدل ها کوچکتر است و بین ۱ تا ۵ میلی متر تعیین می شود. استفاده از این پوکه ها در صنایع کشاورزی رایج تر بوده و مصارف زیادی در حوزه کشت و زرع دارند. پوکه ماسه ای در تولید بلوک های بتنی برای ساختمان سازی کارایی دارد و در اجرای دیوارهای مقاوم ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

    پوکه های مخلوط

    یکی از پرکاربردترین انواع پوکه های معدنی در صنایع امروزی پوکه مخلوط می باشد. این پوکه ها در برخی پروژه ها بسته به شرایط موجود مورد استفاده قرار می گیرند. در این وضعیت دو یا چند مدل پوکه با هم ترکیب شده یک محصول جدید تولید می شود. ابعاد مواد موجود در این پوکه ها بین ۵، ۱۰ و ۳۰ میلیمتر متغیر است.
    این محصولات در صنایع کشاورزی کاربردهای گسترده ای دارند و به کرات مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آن ها در شیلات و صنایع پرورش ماهی نیز مزایای بی شماری خواهد داشت. انواع پوکه های مخلوط بهترین گزینه برای ساخت بلوک های سولفید محسوب می شوند و استحکام بالایی در این بلوک ها با ضخامت کم به وجود می آورند. استفاده های ساختمانی پوکه های مخلوط نیز بر میزان تولید این اقلام می افزاید.

    پوکه معدنی نخودی

    دسته بعدی پومیس های طبیعی با نام تجاری پوکه نخودی خرید و فروش می شوند. این پوکه ها با بیشترین میزان استحکام در میان محصولات مشابه تولید شده اند و استفاده های فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارند. انواع آن ها برای کف سازی ساختمان بهترین گزینه هستند و فشار خاک را به شدت کاهش می دهند. با استفاده از آن ها شیب بندی ساختمان با بهترین کیفیت انجام می گیرد که بر استحکام نهایی سازه تاثیرگذار خواهد بود.
    مصارف صنعتی این پومیس طبیعی در ساخت و تولید بلوک ها و بتن های ساختمانی همواره مورد توجه بوده اند. انواع پوکه معدنی نخودی با ابعاد ۵ تا ۱۰ میلیمتر در بخش های مختلف صنعت در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرند.

     

    پوکه معدنی گردویی

    پوکه گردویی در میان محبوب ترین دسته بندی های پومیس های طبیعی قرار می گیرد که شکل و اندازه آن ها به گردو شباهت دارد. این پوکه ها در طبیعت با رنگ های گوناگونی پیدا می شوند و هر یک خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارند. رنگ های قهوه ای، قهوه ای تیره، خاکستری و… از مدل های رایج پوکه معدنی گردویی محسوب می شوند. استفاده از این مواد در دکوراسیون بخش های داخل و خارج ساختمان مزایای بی شماری دارد. این مواد برای کفپوش کردن محیط و ایجاد دیوارپوش های باکیفیت مورد استفاده قرار می گیرند.
    انواع پوکه معدنی گردویی در ساخت سازه های دکوراتیو کارایی دارند و برای ایجاد فضاهای مدرن و کلاسیک مناسب هستند. این محصولات معدنی برای عایق کاری بخش های مختلف ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    جمع بندی

    در این بخش برخی از پرفروش ترین انواع پوکه معدنی را بررسی کردیم که نقش تاثیرگذاری در صنایع امروزی ایفا می کنند. بدون وجود پوکه های معدنی هزینه های ساخت و ساز در پروژه های مختلف به شدت افزایش می یابد. این پوکه ها بهترین گزینه برای ساخت و تولید انواع بلوک و تجهیزات اولیه ساختمانی محسوب می شوند. استحکام بی نظیر پوکه های معدنی در مدل های نخودی، عدسی و… همواره میزان استفاده از آن ها را در پروژه های عمرانی افزایش می دهد. این پوکه ها در حوزه شیلات، رنگ سازی، دکوراسیون و ساخت دست سازه های هنری مصارف زیادی دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.