حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3229 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • طرح «بی‌آر‌تی» نیازمند بازنگری است
    ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
    شناسه : 13213
    بازدید 1166
    4
    دریانیوز// ناوگان حمل و نقل درون شهری اهمیت بسزایی در حوزه خدمات رسانی به شهروندان دارد و توجه به حمل و نقل عمومی، نقش سازنده‌ای در توسعه یافتگی پایدار شهری دارد.یکی از معیارها و شاخصه‌های توسعه‌یافتگی پایدار شهری، را می توان در پیشرفت و توسعه حمل و نقل عمومی دانست زیرا توجه به این حوزه نقش بسزایی در توسعه یافتگی شهرها از دید شهروندان و گردشگران خواهد داشت و در صورت توسعه هدفمند و علمی حمل و نقل عمومی، اهدافی چون کاهش تصادفات و معضلات آلودگی هوا و بهبود وضعیت شهرها محقق می‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// ناوگان حمل و نقل درون شهری اهمیت بسزایی در حوزه خدمات رسانی به شهروندان دارد و توجه به حمل و نقل عمومی، نقش سازنده‌ای در توسعه یافتگی پایدار شهری دارد.یکی از معیارها و شاخصه‌های توسعه‌یافتگی پایدار شهری، را می توان در پیشرفت و توسعه حمل و نقل عمومی دانست زیرا توجه به این حوزه نقش بسزایی در توسعه یافتگی شهرها از دید شهروندان و گردشگران خواهد داشت و در صورت توسعه هدفمند و علمی حمل و نقل عمومی، اهدافی چون کاهش تصادفات و معضلات آلودگی هوا و بهبود وضعیت شهرها محقق می‌شود.

    به عقیده یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس، فعالان صنعت حمل و نقل، از جمله حمل و نقل شهری با مشکلاتی دست به گریبان هستند که توجه آنان را از ارتقای کیفیت خدمات، به حفظ حداقل‌ها معطوف کرده است؛ افزایش قیمت ناوگان و هزینه‌های نگهداری، فرسودگی ناوگان و عدم امکان نوسازی و بازسازی، رشد صعودی و افسارگسیخته قیمت قطعات و لوازم یدکی در چند سال اخیر، نابسامانی و ناپایداری بازار و شکنندگی اقتصادی حوزه حمل و نقل، تناقضات قانونی بویژه در زمینه خدمات‌رسانی در حومه و اطراف کلانشهرها، نرخ کرایه‌های غیرواقعی و ناکافی و در عین حال عدم توانایی مسافران در پرداخت کرایه‌های واقعی، و … مهمترین مشکلات این حوزه هستند.
    همچنین شهردار بندرعباس نیز در جلسه شورای اداری سازمان حمل و نقل با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل نقش بسزایی در خدمات رسانی به شهروندان دارد، بیان کرده است که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای خدمت‌رسانی بهینه و بیشتر به شهروندان در دستور کار مجموعه شهرداری بندرعباس قرار دارد. به گفته نوبانی، سازمان حمل‌و‌نقل از جمله سازمان های مهم و استراتژیک شهرداری است، با تلاش یکایک همکاران این مجموعه، و با علم بر چالش‌های موجود سازمان و حمایت‌های لازم از سوی شهرداری امید می‌رود خدمات حداکثری و بهینه به شهروندان ارائه گردد.

    شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه سازمان حمل‌و‌نقل یک حوزه خدمات رسان به عموم مردم است، افزوده است اگر چرخ ناوگان عمومی حتی برای یک روز از حرکت بایستد، شهر دچار هرج و مرج و بی‌‌نظمی عمده‌ای خواهد شد، که این نشان از اهمیت حضور به موقع ناوگان عمومی در معابر است. اورهال اتوبوس‌های درون شهری و توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی به جهت ارائه خدمات حداکثری و مطلوب با جدیت دنبال شود.

    لذا مهم‌ترین اصلی که مردم با آن روبه‌رو هستند؛ موضوع مهم حمل و نقل است سوال اینجاست که آیا شهرداری بندرعباس در حوزه حمل و نقل عمومی موفق بوده یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و ترافیک شهرداری بندرعباس رفتیم و با وی گفتگویی خواندنی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: حمید حیدری‌پور در گفتگو با خبرنگار دریا اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی شهر بندرعباس باید گفت از آنجایی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است نمی‌توانیم پاسخ شفافی به این سوال بدهیم، به عبارتی دیگر شهر بندرعباس به دلایل متفاوتی، برای ایجاد «بی‌آر‌تی» موفق نبوده است.

    فردی که روز نخست به مسئله ایجاد «بی‌آر‌تی» ورود کرده است بر اساس شرایط روز جامعه، یکسری تصمیم گرفته و به دنبال این بوده که از حمل و نقل استفاده کند تا پرترددترین و پرمجموع‌ترین افراد را در زمان کوتاه، به شهر برساند. حال اینکه اتفاقات متعددی ازقبیل مسائل و مشکلات اقتصادی سبب شد این طرح نیمه تمام رها شود خود این نیز یک چالش است. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و ترافیک شهرداری بندرعباس افزود: البته بدین شکل نیست که فکر کنیم اتفاقات به دست مسئولان استانی بوده است، اما دیدگاهی بوده که از بالا به استان تزریق شده و استان نیز مجبور بوده به تبعیت از آن یکسری اتفاقات رقم بزند که فکر می‌کنم با ایجاد بازنگری طرح «بی‌آر‌تی»، در آینده نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد.
    وی با بیان اینکه یکسری بخش‌های این طرح باید اصلاح شود و اتفاقاتی رخ دهد تا بتوانیم در آن مسیر حرکت کنیم، تصریح کرد: اینکه زمان بدهیم کار اشتباهی است، یکی از اشتباهات ما این است که می‌خواهیم کاری را سریع جمع کنیم در حالی که آن کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد تا بتوانیم بعد از بررسی تمامی جوانب به نتیجه مطلق دست یابیم و سپس کار را آغاز کنیم. لذا فکر می‌کنم با بازنگری طرح «بی‌آر‌تی» این اتفاق بیفتد.
    مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و ترافیک شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه سالیان قبل، اتوبوس‌های فعال در شهر بندرعباس، ملکی نبودند، ابراز داشت: بدین معنی که در اختیار مجموعه اتوبوسرانی نبود بلکه در اختیار مردم قرار داشت و به صورت دستورالعملی به مردم واگذار شده بود و این اتوبوس‌ها بعد از ۱۰ سال خدمت به شهروندان، در اختیار خودشان قرار می‌گرفت، زمانی که اتوبوس در اختیار فرد بود چند موضوع بیشتر مدنظر بود، نخستین مبحثی که رعایت می‌شد این بود که در حفظ و نگهداری آن بیشتر می‌کوشیدند.
    وی با تأکید بر اینکه در یک برهه از زمان، حدود ۱۷۰ الی ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در اختیار مردم بود که این آمار در حال حاضر به ۶۰ دستگاه اتوبوس کاهش یافته است، تشریح کرد: از آنجایی که در گذشته اتوبوس‌های شهری در اختیار مردم بود و تجربه ثابت کرده است که هرجا کار به مردم سپرده شد خروجی بهتر و مناسب‌تری داشته است، سپس اتوبوس‌ها ملکی شدند و هزینه هر کدام از آنها در طی یک ماه، حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان است، لذا با یک حساب سرانگشتی، متوجه خواهید شد که ما باید ماهیانه ۴ میلیارد تومان برای این اتوبوس‌ها هزینه کنیم تا چرخه حمل و نقل به حرکت درآید، این در حالی است که اتوبوس‌های شهری در بهترین حالت ممکن، ماهیانه ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان درآمد دارد، به عنوان مثال، سالیانه حدود ۴۷ الی ۴۸ میلیارد تومان هزینه مواجه هستیم و کل مبلغ برداشتی از آن، کمتر از ۲ میلیارد است، لذا متوجه خواهید شد که ناوگان اتوبوسرانی در بندرعباس ناوگانی است که به طور مطلق باید خدمات ارائه دهد، این بدین معناست که ناوگان اتوبوسرانی، درآمدزا نیست.
    حیدری‌پور در ادامه با اشاره به اینکه این چرخه پس از گذشت پنج سال، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد، افزود: به عبارتی هزینه برای نگهداری و ورود و خروج‌ اتوبوس‌های درون‌شهری از چرخه حمل‌و‌نقل شهری افزایش پیدا خواهد کرد‌.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.