حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3244 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تورم، پاشنه آشیل فرزندآوری در هرمزگان
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۵۸
    شناسه : 9272
    بازدید 1212
    12
    دریانیوز//همه ما در چند سال اخیر در رسانه ها ، اخبار تلویزیون و غیره بارها شنیده ایم که با بحران جمعیت و سالمندی ایران روبرو هستیم و برای رد شدن از این بحران،باید به راه حل هایی بیندیشیم.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//همه ما در چند سال اخیر در رسانه ها ، اخبار تلویزیون و غیره بارها شنیده ایم که با بحران جمعیت و سالمندی ایران روبرو هستیم و برای رد شدن از این بحران،باید به راه حل هایی بیندیشیم.
    یکی از مهمترین این راه حل ها حمایت از کانون گرم خانواده است؛ اما چگونه می توان خانواده ها را حمایت کرد که بدون دغدغه های اقتصادی و معیشتی با خیال آسوده به فرزند آوری بیندیشند؟ گام اول حمایت، این است که در ابتدا جوانان بدون دغدغه ی شغل، معیشت، مسکن و هزینه ی بالای ازدواج و … تشکیل خانواده دهند؛ اما چنین چیزی با وضعیت اقتصادی کشور تقریبا محال است، جوانی که قصد ازدواج دارد باید سنگ‌های زیادی را از جلوی پای خود بردارد تا به مرحله تشکیل خانواده برسد؛ بخصوص جوانان هرمزگان با سختی های زیادی مواجه هستند زیرا در استانی که داعیه دار پایتخت اقتصادی است؛ تورم، فقر و بیکاری بسیار بیشتر از استان های دیگر کشور بیداد می کند.

    جوانان ما در این خطه بجای کار در صنایع و بنادر، به دلیل بیکاری به دنبال قاچاق سوخت می‌روند و جانشان را به آنی از دست می‌دهند و این خود دلیلی است برای کم شدن درصدی از جمعیت جوان کشور. گام دوم برای فرزند‌آوری، بعد از حمایت از جوانان، حمایت از زوج‌های جوانی است که اکنون تشکیل خانواده داده اند.
    زوج های جوانی که تازه ازدواج کرده اند به یک باره با حجم زیادی از قرض و وام های ازدواج روبه رو می شوند و از نظر اقتصادی در تنگنای مالی شدیدی قرار می گیرند در این صورت زن و مرد مجبور به کار کردن می شوند و آن آرامشی که باید در کانون گرم خانواده برای فرزند آوری باشد از بین می‌رود.

    برای پرداخت وام و بدهی هایشان؛ سال‌ها درپی هم می آیند و می روند و به یک باره زوج ها ی جوان متوجه می شوند سالهای طلایی برای فرزندآوری را از دست داده‌اند؛ بعد از آن با معضل جدیدی رو به رو می شوند برای درمان ناباروری که بسیار هزینه‌بر است، مخصوصا در استانی مانند هرمزگان به دلیل کمبود متخصص زنان و زایمان و مطب های شلوغ پروسه ای زمان‌بر و هزینه براست.

    البته در هرمزگان، تقریبا نرخ باروری نسبت به متوسط کشوری در وضعیت خوبی قرار دارد به طوری که در چند وقت اخیر، اعلام شد که افزایش نرخ باروری به میزان ۲.۱ درصد در استان داشته‌ایم و هرمزگان رتبه هفتم نرخ باروری در کشور را دارد؛ پس دولت و مسئولین باید حمایت بیشتری نسبت به جوانان هرمزگان که خود تمایل به فرزندآوری دارند؛ داشته باشند.
    قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/۷/۱۴۰۰
    با توجه به روند کاهشی جمعیت مجلس شورای اسلامی قانونی را در سال ۱۴۰۰ به تصویب رساند که قانون فوق مشتمل بر هفتاد و سه ماده و هشتاد و یک تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه یک هزار و چهارصد کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵)قانون اساسی تصویب گردید و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ۱۰/۸/۱۴۰۰به تأیید شورای نگهبان رسید.

    حال با توجه به تصویب قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت انتظاری که از دولت داریم این است که وضعیت اقتصادی و زیر ساخت های لازم را سروسامان دهد و افسار تورم را هرچه زودتر پایین بکشد تا به یک ثبات اقتصادی برسیم و جوانان و زوج های جوان بتوانند برای آتیه خود برنامه بلند مدت داشته باشند و نگران آینده خود و فرزندانشان نباشند.
    انتظار از جوانان
    تا اینجای مطلب از مسئولین خواستیم که جوانان و خانواده ها را از نظر اقتصادی حمایت کنند ؛حال انتظاری که از جوانان داریم این است که با توجه به مشکلات اقتصادی زندگی را سخت نگیرند ، با برگزاری ازدواج‌های ساده هزینه ها را کمتر و زندگی زیبایی را تشکیل و فرزندانی صالح و سالمی را تحویل اجتماع دهند همانطور که در آیات و روایات گوناگون ذکر شد ه است فرزند شايسته،‌ نعمتي از نعمت‌هاي الهي و گلي از گل‌هاي بهشت است و رسول خدا در مورد فرزند آوری می‌فرماید: پنج نفر از دنيا رفته‌اند؛ ولى پرونده آنان بسته نشده و دائم به آنان ثواب مى‌رسد: كسى كه درختى كاشته، چاه آبى براى بهره‌بردارى مردم حفر كرده، مسجدى ساخته، قرآنى نوشته، فرزند شايسته‌اى از او به جا مانده. امید وافر داریم که به کمک مسئولان و جوانان، ایران عزیز از بحران سالمندی به سلامت بگذرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.