حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3244 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جذب دانشجوی  کارشناسی ارشد مامایی از سال آینده
    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۵۰
    شناسه : 15791
    بازدید 195
    8
    رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مراسم بزرگداشت روز ماما خبرداد دریانیوز// مراسم بزرگداشت روز ماما، در سالن فارابی مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس برگزار شد.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مراسم بزرگداشت روز ماما، در سالن فارابی مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار دریا ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، معاون بهداشتی، معاون درمان، معاون آموزشی، معاون دانشجویی فرهنگی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان، رئیس سازمان نظام پزشکی بندرعباس و جمعی از دیگر مدیران دانشگاه و تعدادی از ماماهای استان در این مراسم حضور داشتند.

    دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی‌هرمزگان در این مراسم ضمن تبریک روز ماما گفت: ماماها در نظام سلامت نقش‌های مختلفی دارند که مهم‌ترین آن مراقبت‌ از مادران باردار است.جاودان افزود: ماما، مادر باردار را تا به دنیا آوردن فرزندش و طی این روند حمایت و همراهی می‌کند و همکاران مراقب سلامت نیز افراد جامعه را از تولد تا سالمندی همراهی می‌کنند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: براساس آمار حدود ۷۰هزار ماما در کشور در حوزه بهداشت، درمان و بخش خصوصی فعالیت دارند.وی افزود: در استان هرمزگان نیز که گستردگی زیادی دارد، ماماهای عزیز در دورترین نقاط استان نیز فعالیت دارند.دکتر جاودان گفت: بیش از ۱۰۰دانشجوی مامایی در دانشکده بندرعباس و آموزشگاه عالی سلامت بستک مشغول تحصیل هستند و باتوجه به توسعه علوم پزشکی در شرق و غرب استان افراد بیشتری را نیز می‌توانیم در این حوزه آموزش دهیم.رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: در سال آینده کارشناسی ارشد مامایی را در استان خواهیم داشت.

    این مقام مسئول افزود: ماماهای عزیز در زمینه‌های مختلف مهارت زیادی دارند و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف نظام سلامت بویژه سلامت خانواده که از سال قبل در استان شروع شده و درحال گسترش است، بی بدیل است و امیدواریم بتوانیم جامعه‌ای سالم و عاری از بیماری داشته باشیم.وی عنوان کرد: موضوعی که امروزه برای ما مهم است و نقش ماماها در آن خاص است، جوانی جمعیت و مشاوره‌های فرزندآوری است.

    دکتر جاودان گفت: جامعه وقتی به سمت پیری می‌رود، خلاقیت و توانمندی در آن از بین می‌رود و جامعه‌ای خلاق است که در آن فرزندآوری وجود داشته و نسل جوان داشته باشد.وی تاکید کرد: ماماها منشا نشاط و شادابی هستند و از آن‌ها می‌خواهم که به عنوان متولیان سلامت، نشاط و شادابی را به جامعه بیشتر از همیشه هدیه دهند.

    دکتر درویشی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز ماما گفت: شعار امسال روز ماما، «هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت» است؛ چرا که یکی از اقشاری که تاثیر زیادی در جوانی جمعیت دارد، ماماها هستند.وی افزود: همچنین ماماها نقش زیادی در سلامت جنین و نوزادی که متولد می‌شود، دارند.دکتر درویشی اظهار کرد: امیدواریم روز به روز بتوانیم با ارتقای جایگاه ماما در استان به ارتقای جوانی جمعیت و سلامت مادران هم کمک کنیم.

    کاهش شاخص مرگ مادران در هرمزگان نسبت به متوسط کشوری طی سال گذشته

    دکتر ذاکری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تبریک روز ماما گفت: شما در هرجایی اعم از بیمارستان، مراکز بهداشت و … که مشغول فعالیت هستید، منشا خیر و برکتید.وی افزود: خداوند در قرآن فرموده که اگر یک نفر را غیرعمد بکشیم، مثل این است که تمام انسان‌ها را به قتل رسانده‌ایم و اگر باعث شویم یک نفر حیات داشته باشد مثل این است که تمام انسان‌ها را حیات بخشیده‌ایم.

    دکتر ذاکری با بیان اینکه سه اقدام بسیار مهم در سال گذشته توسط ماماها انجام شده است، اظهار کرد: برای دومین سال متوالی میزان مرگ مادران در استان بسیار کاهش یافته و بهترین شاخص بوده است.وی گفت: در سال گذشته میزان مرگ مادر در استان هرمزگان نسبت به شاخص کشوری کمتر و بهتر بوده است.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: در استان هرمزگان به دلیل پراکندگی، کمبود نیروی انسانی و سایر مسائل و مشکلات، ممکن است شاخص‌ها نسبت به متوسط کشور کمتر باشد، اما با تلاش‌های شما توانستیم در شاخص مرگ مادران از متوسط کشوری بهتر باشیم.

    این مقام مسئول با اشاره به هفته جمعیت و نقش برجسته ماماها در تولد، بیان کرد: بعد از چند سال رشد منفی موالید در استان، در سال ۱۴۰۲ حدود ۱٫۵ درصد نسبت به سال قبل رشد موالید داشتیم.وی افزود: همچنین سومین کار بزرگ، شناسایی بیش از ۱۴هزار زوج نابارور و اقدام برای درمان این زوجین بوده است.دکتر ذاکری با اشاره به استقرار مراکز سطح ۲ درمان ناباروری در شرق و غرب استان گفت: یکی از مواردی که باید به طور جدی به آن پرداخته شود، موضوع سقط جنین است و تلاش‌های شما برای سقط‌های قانونی خصوصا در زوجینی که ناقل تلاسمی هستند، شایسته تقدیر است. باید تلاش بیشتری در راستای سقط خودبه‌خودی انجام شود.

    ثبت ۱۸هزار و ۵۳۵ زایمان طبیعی در هرمزگان در سال ۱۴۰۲

    دکتر منوچهر کمالی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این مراسم ضمن تبریک روز ماما گفت: ماماها خط اول سلامت مادران و نوزادان هستند.وی افزود: تعداد ماماهای سراسر استان ۴۳۰نفر است که ۳۲۰نفر در مراکز دانشگاهی و ۱۱۰نفر نیز در مراکز غیر دانشگاهی مشغول فعالیت هستند. دکتر کمالی اضافه کرد: از ۲۳ بیمارستان استان در ۲۰ بیمارستان خدمات زایمانی انجام می‌شود.

    معاون درمان دانشگاه اظهار کرد: تعداد زایمان‌های سال ۱۴۰۲، ۳۵هزار و ۱۹۵ زایمان بوده و از این تعداد ۱۸هزار و ۵۳۵ زایمان طبیعی بوده است که ۹۰درصد آن به همت ماماهای عزیز اتفاق افتاده است.وی با قدردانی از زحمات ماماها در سراسر استان گفت: در راستای جوانی جمعیت نیز باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید قدم‌های بزرگ‌تری برداریم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.