حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • شورای شهر، شورایی برای شهروندان باشد
    ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۵:۳۶
    شناسه : 5854
    بازدید 1356
    9
    دریانیوز// شورای شهر این دوره بندرعباس تقریبا دو ماه ونیم پس از فعالیتش و با طرح استیضاح شهردار بندرعباس و شکست این استیضاح، انتظار می رفت اعضای شورا از به حاشیه راندن شورا جلوگیری کنند و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند که متاسفانه تاکنون اینگونه نشده است
    ارسال توسط : منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// شورای شهر این دوره بندرعباس تقریبا دو ماه ونیم پس از فعالیتش و با طرح استیضاح شهردار بندرعباس و شکست این استیضاح، انتظار می رفت اعضای شورا از به حاشیه راندن شورا جلوگیری کنند و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند که متاسفانه تاکنون اینگونه نشده است.

    علی رغم اینکه شهر با مشکلات فراوانی مواجه است و انتظار می رفت شورا مصوباتی را جهت رفع این مشکلات داشته باشد، اما تاکنون مصوبات گره گشا که باعث رفع مشکلات شهر و شهروندان باشد را از این شورا ندیده ایم و اگر شورا مدعی است که چنین مصوباتی را داشته است، بهتر است در جلسات علنی شان و در جمع خبرنگاران تمام این مصوبات را اعلام کنند.

    شهروندان بایستی آثار این مصوبات را در زندگی خود لمس کنند که مشکلات شهروندان در حوزه های مختلف روزبه روز در حال افزایش است و شورا از هیچ ظرفیتی برای رفع مشکلات شهر وشهروندان استفاده نکرده است.

    یکی از این ظرفیت ها، صنایع و بنگاه های اقتصادی فعال در شهر بندرعباس است که در حال حاضر منفعتی برای شهر و شهروندان ندارد و ارمغانی جز آلودگی، ترافیک، گرانی مسکن و… نداشته اند. حتی بندرعباسی ها سهم چندانی در اشتغال صنایع ندارند و بیشترین نرخ بیکاری کشور به هرمزگان تعلق دارد واین استان در صدر استان های محروم با فقر وفلاکت ایستاده است.

    بارها نوشتیم شورا از مدیران صنایع در صحن شورا دعوت کند و حتی با مدیران ومسئولان صنایع از سطح شهر و محلات حاشیه ای بازدید داشته باشند واز آنها بخواهند در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان، بخشی از مشکلات شهر و محلات را برطرف کنند ویا در رفع آنها مشارکت کنند و این صنایع اگر هر کدام شان در بازگشایی معابر در محلات و یا در احداث اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و… در این مناطق مشارکت می کردند، بخشی از مشکلات برطرف می شد که متاسفانه گویا دیدگاه بیشتر اعضای شورای شهر بندرعباس رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت ها برای رفع مشکلات و معضلات و آسیب های اجتماعی و… در شهر نیست و اهداف دیگری را دنبال می کنند. برای آشنایی بیشتر با مشکلات شهر اگر ساعاتی از روز را پیاده و سواره در محلات، معابر و کوچه ها و خیابان های شهر بروند وبا مردم گفتگو کنند، بهتر از خواسته ها و مشکلات شهروندان مطلع می شوند، اما گویا تصور می کنند این ارتباط فقط بایستی در ایام انتخابات و تبلیغات باشد و بایستی بعد از جمعه انتخابات، وعده ها و قول هایی که به مردم داده شده است،

    به فراموشی سپرده شود که به این عزیزان توصیه می کنم قسمت هایی از برنامه «زندگی پس از زندگی « را مشاهده فرمایند تا ببینند برای کوچکترین حرفی که زده اند و وعده ای که داده اند، مورد بازخواست قرار می گیرند.

    پس تا فرصت باقی است، بهتر است روش های خود را اصلاح کنند و از این فرصت خدمت‌رسانی استفاده کنند تا حق الناسی بر دوش شان نماند و مدیون موکلان شان نشوند. برخی هم که از رهگذر شورا و شهرداری می خواهند به مجلس برسند، بینی وبین الله بگویند در این جایگاه چه کاری برای مردم انجام داده اند که در شورا می خواهند انجام دهند و این موضوع نشان می دهد آنها فقط به منافع خودشان و همفکران وهمراهان محدود خودشان می اندیشند ونه مردم. شورای شهر بایستی بگونه ای عمل کند و برای رفع مشکلات مردم گام بردارند که مردم را از انتخاب شان پشیمان نکنند.

    چرا شورای شهر همچنان برای احداث شهربازی در بندرعباس همراهی لازم را ندارد و شهربازی ساخته نشده است و کودکان این شهر هنوز در حسرت شهربازی هستند؟ چرا شورای شهر مصوبه ای گره گشا برای صدور اسناد مالکيت در محلاتی که اراضی آنها به شهرداری تعلق دارد، نداشته است و شهروندان و ساکنان این محلات نمی توانند مبالغ بالایی را که شهرداری براساس مصوبه شورا از آنها برای سند دار کردن املاک شان مطالبه می کند، پرداخت نمایند و به همین دلیل این املاک سنددار نشده و فرسوده باقی مانده و نمی توان این املاک بی سند را با تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، بازسازی کرد.ساکنان این مناطق توانایی پرداخت چند ده میلیونی برای اخذ سند ندارند وبرخی از ساکنان محلات حتی برای معیشت، تحصیل فرزندان شان و…. درمانده اند و اگر شورا برای سنددار شدن املاک شان اقدام و مصوبه لازم ومناسب را نداشته باشد، روند فرسودگی و تخریب املاک در این محلات تداوم یافته و در زلزله و… ممکن است ساکنان در زیرآوار املاک شان مدفون شوند و آن موقع برای مصوبه داشتن و… دیر است و شورا بهتر است تا دیر نشده است، اقدام مناسب داشته باشد و منافع و مصلحت ساکنان این مناطق درنظر گرفته شود.

    چرا شورای شهر برای انتقال صنوف مزاحم از سطح شهر به خارج از شهر که بیش از یک دهه وعده آن داده  می شود، اقدام لازم را نداردو برای رفع موانع مصوبه ای ندارد و یا از مدیران نهادها و دستگاه های متولی برای رفع موانع در شورا دعوت نمی کند و پیگیری های لازم را ندارد؟ بسیاری از محلات در محاصره این صنوف مزاحم هستند وبرخی از انبارهای غیرمجاز ضایعاتی در محلات هم باعث سلب آسایش و امنیت ساکنان شده و پیگیری اهالی برای رفع این مشکلات نیز بی نتیجه مانده است وضرورت دارد شورا به این مقوله نیز ورود کند.

    عابران در بسیاری از معابر نمی توانند از پیاده رو استفاده کنند و بخشی از معابر توسط سازندگان املاک، تعمیرگاه ها، دستفروشان و… تصرف شده و یا بخشی دیگر از پیاده روها غیراستاندارد هستند و موزائیک وسنگفرش هایش شکسته شده و یا خاکی هستند و بارها گلایه های شهروندان را در این حوزه منتشر کرده ایم.

    شورا در این بخش چه اقدامی انجام داد؟ سوال اساسی این است فعالیت این شورا چه منفعتی برای شهر و شهروندان دارد که اگر شورا وجود نداشته باشد، مردم از آن منافع بی بهره می شوند؟

    فلسفه وجودی شورا، همفکری برای رفع مشکلات شهروندان در حوزه های مختلف است که این مهم محقق نشده است و شورا بجای حضور در بطن جامعه برای رفع مشکلات شهروندان به عنوان موکلان شان، در حاشیه غرق شده اند و خواسته های شهروندان بنظر می رسد بطور کلی به فراموشی سپرده شده است. از طرفی دیگر شورا بایستی همراهی لازم را با شهردار منتخب شان داشته باشند تا شهردار بتواند برنامه هایش را برای رفع مشکلات شهر و شهروندان پیش ببرد.

    شورا بایستی در گام نخست وعده های انتخاباتی خود را مجدد مرور کند و ببینند چه میزان از آن شعارها و وعده ها و قول های شان را محقق کرده اند و بعد ببینند چه میزان از وظایف قانونی شان را محقق کرده اند ودر آن مسیر گام نهاده اند. واقعا از خودشان بپرسند خواسته های مردمی که به آنها رای داده اند چه بوده است و اینها چه کار کرده اند؟

    مهمتر از همه اینکه چه میزان در عملکردشان رضای خدا را در گفتار و کردارشان مدنظر قرار می دهند واز حب و بغض غیرخدایی خودداری می کنند و به بیت المال و حق الناس توجه دارند؟ شورای شهر بایستی شورایی برای شهروندان باشد و مشکلات شان را برطرف نموده و خواسته های بحق شان را محقق کنند و بدانند برای رفع رنج و ناراحتی تک تک شهروندان در حوزه های مرتبط به شهر و شورا وشهرداری وظیفه دارند و باید پاسخگوی کوتاهی های شان در این دنیا و سرای باقی باشند. حق شهروندان نیست که در مشکلات مختلف غرق باشند و شورای منتخب شان در این حوزه ها اقدام مناسبی نداشته باشند و بدنبال حاشیه بوده و منافع شهروندان را بر منافع خودشان ارجح ندانند.

    شورا باید حلقه وصل شهروندان و نهادهای مختلف باشد و از این نهادها و دستگاه ها بخواهند مشکلات شهروندان را در حوزه های مختلف برطرف نمایند. شهروندان، شورا را به عنوان نمایندگان خود انتخاب کرده اند تا پیگیر امورات شان باشند و دغدغه های شان را بکاهند که تاکنون در این حوزه شورا عملکرد قابل قبولی نداشته است و نتوانسته رضایت شهروندان را کسب کنند وضرورت دارد شورا در عملکرد خود تجدیدنظر کند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.