دریانیوز// همزمان با سفر رئیسجمهور به استان هرمزگان در اردیبهشتماه سال جاری، فرصت بزرگی برای بررسی و تصمیمگیری درباره اجرای پروژههای مهم استان فراهم شده است. یکی از نیازهای حیاتی استان و مردم بندرعباس، تکمیل و بهرهبرداری از پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی است که تاکنون به دلایل مختلف با چالش مواجه بوده و بهحال خود رها شده است.
این محور، بهعنوان یکی از شاهراههای ترانزیتی کشور، روزانه میزبان هزاران خودرو سبک و سنگین است که بخش عمدهای از آنها به صنایع فلزی، نفتی و بنادر غرب بندرعباس مرتبط هستند. تأخیر در اجرای این پروژه نهتنها موجب اختلال در تردد کارکنان صنایع و حملونقل کالا میشود، بلکه ضررهای اقتصادی قابلتوجهی را به همراه دارد.
این پروژه که از آبانماه ۱۴۰۱ آغاز شد، بهعنوان بخشی از برنامههای کلان راهسازی استان، هدفهایی مهم مانند کاهش ترافیک سنگین، ارتقای ایمنی و تسهیل حملونقل کالاهای ترانزیتی و… را دنبال میکرد. اهمیت ساخت این تقاطع روزبهروز افزایش یافته و تأثیر چشمگیری بر تسهیل زندگی مردم و کاهش هزینههای ملی دارد.
آغاز با امید و توقف با چالش
پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی با هدف کاهش گرههای ترافیکی در میدان سایت در بزرگراه شهید رجایی طراحی شد. این محور، یکی از شریانهای اصلی حملونقل در هرمزگان است و روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین برای انتقال کالا و تردد کارکنان صنایع و شرکت های غرب بندرعباس از آن استفاده میکنند.
در ابتدای راهاندازی پروژه، عباس کمالی، مدیرکل وقت راه و شهرسازی هرمزگان، با اشاره به اهمیت این تقاطع، آن را پروژهای بینظیر در نوع خود خواند و اعلام کرد که بخش قابلتوجهی از اعتبار آن قرار است از طریق مشارکت سازمانهایی مانند شرکت ساخت و توسعه زیربنای حملونقل کشور، سازمان راهداری، بنادر و دریانوردی و صنایع غرب بندرعباس تأمین شود.
این تقاطع با طراحی پل سه دهانه ۲۵ متری با عرض ۲۲ متر، عملیات راهسازی به طول ۷ کیلومتر و ایجاد رمپها و لوپها برای کاهش تداخلات جریان عبوری، میتوانست تأثیری جدی بر ارتقای امنیت و کاهش استهلاک خودروها داشته باشد. با وجود این برنامههای بزرگ، عملیات اجرایی به دلایلی متوقف شد. پیمانکار اولیه، پس از تجهیز کارگاه، به دلیل عدم تأمین اعتبارات کافی دست از کار کشید و تمام تجهیزات خود را از محل پروژه جمعآوری کرد.
اهمیت ملی پروژه و نیاز به حمایت ویژه
پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی برای مردم بندرعباس و کل اقتصاد کشور اهمیتی حیاتی دارد. این محور، شاهراه ارتباطی بین بنادر و صنایع غرب بندرعباس است و نزدیک به ۳۰ هزار نفر از کارکنان صنایع روزانه از این مسیر برای رفتوآمد استفاده میکنند.
تکمیل این پروژه میتواند علاوه بر کاهش زمان سفر، انتقال سریعتر کالاهای ترانزیتی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آسیب به وسایل نقلیه، به تقویت اقتصاد ملی و توسعه شهری استان منجر شود. متوقف ماندن این پروژه، مشکلات ترافیکی و اقتصادی متعددی ایجاد کرده و اجرای آن باید در اولویت برنامههای توسعهای کشور قرار گیرد.
مجید سلحشور، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، در گفتوگو با خبرنگار ما تأیید کرد که پیمانکار جدید برای این پروژه مشخص شده است. وی افزود: «عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و قرار بود بخشهایی از هزینهها از طریق مشارکت صنایع و بنادر تأمین شود. با این حال، عدم پرداخت سهم مالی توسط این سازمانها باعث توقف کار شد. وی افزود: تأمین منابع مالی مطمئن و پایدار برای تکمیل این پروژه امری ضروری است. انتظار داریم این پروژه در مصوبات سفر رئیسجمهور لحاظ شود تا عملیات اجرایی آن بدون هیچ تأخیری به انجام برسد.»
درخواست مردم از رئیسجمهور
مردم هرمزگان و فعالان حوزه حملونقل انتظار دارند که رئیسجمهور در سفر خود به استان هرمزگان، توجه ویژهای به این پروژه مهم داشته باشد. تأمین اعتبار برای تقاطع شهید رجایی نهتنها نیازهای محلی را برطرف میکند، بلکه در کاهش مشکلات ترافیکی ملی و افزایش بهرهوری اقتصادی نیز مؤثر است. این پروژه حیاتی میتواند نمادی از توجه دولت به توسعه پایدار شهری و تأمین زیرساختهای ضروری کشور باشد.
امید است که در مصوبات سفر ریاستجمهوری تکمیل این تقاطع در اولویت قرار گیرد و شاهد آغاز دوباره عملیات اجرایی و بهرهبرداری از این پروژه بزرگ باشیم.تکمیل و بهرهبرداری از تقاطع شهید رجایی، گامی بزرگ در توسعه زیرساختهای حملونقل استان خواهد بود و نمادی از توجه دولت به مطالبات مردمی و حمایت از قطب اقتصادی کشور است. امید است که این پروژه حیاتی، با حمایت رئیسجمهور و هیئت دولت، بهسرعت عملیاتی شود و شاهد کاهش مشکلات ترافیکی و افزایش رضایت عمومی باشیم. حال باید منتظر ماند و دید آیا برای این پروژه مهم در سفر رئیس دولت چهاردهم به هرمزگان چاره اندیشی میشود یا همچنان به حال خود رها خواهد ماند.
ثبت دیدگاه