دریانیوز// آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی توسعه اجتماعی و اقتصادی هر جامعهای است. با این حال، استان هرمزگان با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه است. بر اساس اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان، این استان با کمبود ۲۵۰۰ معلم و تحصیل ۱۳ هزار دانشآموز اتباع در مدارس خود مواجه است. این در حالیست که هماکنون ۳۰۰ مدرسه دیگر باید در استان ساخته شود و به دلیل کمبود این تعداد مدرسه، بخش زیادی از مدارس استان دوشیفته هستند.
همچنین بیش از ۳۰۰ مدرسه دیگر فرسوده بوده و نیاز به مقاومسازی، استانداردسازی یا بازسازی دارند.یکی از بزرگترین مشکلات استان هرمزگان، کمبود ۲۵۰۰ معلم است. این کمبود باعث افزایش فشار کاری بر معلمان فعلی و کاهش کیفیت آموزشی شده است.به دلیل کمبود معلم و مدرسه در استان، تعداد دانشآموزان در هر کلاس افزایش یافته است وبرخی از مدارس حتی مدارس غیرانتفاعی اقدام به دانش آموزگزینی می کنند.
این کمبود معلم و مدرسه باعث کاهش کیفیت آموزشی و افزایش استرس و فشار بر معلمان هم شده است. معلمان نمیتوانند به طور موثر به تمامی دانشآموزان توجه کنند و این موضوع باعث کاهش سطح یادگیری و پیشرفت دانشآموزان میشود. افزایش فشار کاری بر معلمان باعث خستگی و فرسودگی آنها میشود. معلمان مجبورند برای پوشش دادن به کمبود معلم، ساعات اضافی کار کنند که این موضوع میتواند به سلامت جسمی و روانی آنها آسیب بزند و کیفیت تدریس را کاهش دهد. این استان نیاز به ساخت ۳۰۰ مدرسه دیگر دارد.
کمبود مدارس باعث شده که بخش زیادی از مدارس استان دوشیفته باشند. همچنین، بیش از ۳۰۰ مدرسه دیگر فرسوده بوده و نیاز به مقاومسازی و استانداردسازی یا بازسازی دارند. برای رفع کمبود مدرسه و مقاوم سازی و بازسازی مدارس فرسوده ، بایستی دولت، نهادهای انقلابی، خیرین و صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان کمبود مدرسه را در استان برطرف کنند و مدارس را بازسازی و استانداردسازی کنند.دوشیفته بودن مدارس باعث افزایش فشار بر دانشآموزان و معلمان میشود.
دانشآموزانی که در شیفت عصر تحصیل میکنند، ممکن است از خستگی و کاهش تمرکز رنج ببرند. همچنین، معلمان باید ساعات بیشتری کار کنند که این موضوع باعث کاهش کیفیت تدریس میشود. مدارس فرسوده نمیتوانند محیطی ایمن و مناسب برای تحصیل دانشآموزان فراهم کنند. این مدارس نیاز به مقاومسازی و استانداردسازی دارند تا بتوانند به نیازهای آموزشی دانشآموزان پاسخ دهند و محیطی ایمن و بهداشتی برای آنها فراهم کنند. کمبود تجهیزات آموزشی نظیر کتابها، لوازم آزمایشگاهی، کامپیوترها و وسایل کمکآموزشی ، تجهیزات برودتی و….باعث کاهش کیفیت آموزشی میشود.
دانشآموزان نمیتوانند به طور کامل از امکانات آموزشی بهرهمند شوند و این موضوع باعث کاهش سطح یادگیری و پیشرفت آنها میشود.کمبود معلم، مدرسه و تجهیزات آموزشی در استان هرمزگان باعث بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی شده است. کمبود معلم، مدرسه و تجهیزات آموزشی باعث ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل بسیاری از دانشآموزان شده است. بر اساس اعلام رسمی مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان، ۴ هزار دانشآموز در استان از تحصیل بازماندهاند. این مسئله باعث افزایش نرخ بیکاری و فقر در آینده میشود.
همچنینتحصیل ۱۳ هزار دانشآموز اتباع بیگانه در مدارس دولتی استان باعث شده تا بخشی از ظرفیت آموزشی و سرانه مدارس استان صرف این دانشآموزان شود. این موضوع به افزایش فشار بر سیستم آموزشی استان منجر شده و مشکلات آموزشی و اقتصادی را تشدید کرده است.برای حل مشکلات کمبود معلم، مدرسه و تجهیزات آموزشی در استان هرمزگان، نیاز به اقداماتی فوری و جامع داریم. دولت و نهادهای مرتبط باید با استخدام معلمان جدید و افزایش تعداد معلمان در استان هرمزگان، به کاهش فشار کاری بر معلمان فعلی و بهبود کیفیت آموزشی کمک کنند.
همچنین، برگزاری دورههای آموزشی برای افزایش مهارتهای معلمان میتواند به بهبود کیفیت تدریس کمک کند. از آن طرف نیاز است که ساختمان خوابگاهی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در منطقه آزادگان بندرعباس ساخته شود تا کمبود خوابگاه و کلاس برطرف شده و این دانشگاه بتواند دانشجو معلمان بیشتری را جذب نموده تا بخشی از کمبود معلم در استان برطرف شود که البته این دانشجومعلمان باید بتوانند درشرایط مناسبی تحصیل کنند که درحال حاضر بدلیل کمبود خوابگاه ،کلاس درس ،امکانات و… نارضایتی هایی در این بخش دیده می شود. دولت باید با تخصیص بودجههای مناسب و اجرای برنامههای ساخت و بازسازی مدارس، به بهبود شرایط تحصیلی دانشآموزان کمک کند.
ساخت مدارس جدید و مقاومسازی و استانداردسازی مدارس فرسوده میتواند به افزایش ظرفیت آموزشی استان کمک کند. تأمین تجهیزات آموزشی نظیر کتابها، لوازم آزمایشگاهی، کامپیوترها و وسایل کمکآموزشی و همچنین تجهیزات برودتی میتواند به بهبود کیفیت آموزشی کمک کند. این تجهیزات باید به طور منظم تأمین و بهروزرسانی شوند تا دانشآموزان بتوانند به طور کامل از امکانات آموزشی بهرهمند شوند.ارائه کمکهای مالی و بورسهای تحصیلی به دانشآموزان محروم میتواند به کاهش نرخ ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل کمک کند. این حمایتها میتوانند به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان و خانوادههایشان کمک کنند.
همچنین بایستی شرایط رقابت عادلانه رقابت در کنکور برای دانش آموزان محروم هرمزگان فراهم شود تا آنها بتوانند در رقابت عادلانه وارد دانشگاه های مطرح کشور شوند.استان هرمزگان که قطب اقتصاد کشور و از آن طرف در فقر وفلاکت و بیکاری نیز رکورددار است، با مشکلات جدی در زمینه کمبود معلم، مدرسه و تجهیزات آموزشی و برودتی و… مواجه است. این مشکلات باعث کاهش کیفیت آموزشی و افزایش فشار بر معلمان شده و برخی از دانشآموزان به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل شدهاند. تحصیل دانشآموزان اتباع بیگانه در مدارس دولتی استان نیز باعث افزایش فشار بر سیستم آموزشی شده است.
برای حل این مشکلات نیاز به اقداماتی فوری و جامع داریم. افزایش تعداد معلمان، ساخت و بازسازی مدارس، تأمین تجهیزات آموزشی و برودتی و حمایت از دانشآموزان محروم از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به بهبود شرایط آموزشی و اجتماعی استان هرمزگان کمک کنند. چرا بسیاری از دانش آموزان بدلیل نداشتن هزینه های کلاس های فوق برنامه، تقویتی ، تست زنی و… بایستی از ورود به مدارس خاص و دانشگاه های دولتی درجه یک محروم شوند؟ چرا سهیمه مناطق محروم برای ورود دانش آموزان به دانشگاه ها به میزان مورد نیاز نیست؟
چرا مدیران سیاسی و ناکارآمد در بیشتر ادوار سکاندار آموزش و پرورش استان شده اند که نتوانسته اند ناجی دانش آموزان محروم استان باشند و فقط تلاش کرده اند بر ضعف های آموزشی و پرورشی استان سرپوش بگذارند و نتیجه اش هم کمبود نیروی انسانی متخصص بومی در بخش های مختلف از جمله بهداشت ودرمان ، معلمی ، صنایع و…. در هرمزگان بوده و بخش زیادی از بومیان استان مجبور شده اند به سمت مشاغل کاذب و غیرپایدار بروند.
ثبت دیدگاه