دریانیوز// جاسک، به عنوان یکی از شهرستانهای مهم و استراتژیک در استان هرمزگان، با دارا بودن موقعیت جغرافیایی ویژه و دسترسی به آبهای آزاد، از دیرباز نقش مهمی در اقتصاد و امنیت کشور ایفا کرده است. با این حال، این منطقه با وجود پتانسیلهای فراوان، با چالشهایی در زمینه توسعه زیرساختهای آموزشی مواجه بودهاست. کمبود مدارس استاندارد و امکانات آموزشی مناسب، به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، یکی از موانع اصلی در مسیر پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان این منطقه به شمار میرفت.
مدرسهسازی در جاسک نه تنها به عنوان یک اقدام زیربنایی، بلکه به عنوان گامی اساسی در جهت کاهش محرومیتهای آموزشی و ایجاد فرصتهای برابر برای کودکان و نوجوانان این منطقه محسوب میشود. با توجه به اهمیت آموزش به عنوان موتور محرکه توسعه پایدار، مدرسهسازی در جاسک نه تنها یک ضرورت، بلکه یک سرمایهگذاری ارزشمند برای آینده این منطقه و کل کشور است.
پیشرفت چشمگیر ساخت مدرسه در جاسک
در سالهای اخیر، ساخت مدارس در شهرستان جاسک با سرعت و کیفیت قابل توجهی پیشرفت کردهاست. این پیشرفت، نتیجه تلاشهای هماهنگ و برنامهریزیهای دقیق دولت، نوسازی مدارس استان و مشارکتهای مردمی بوده است. با توجه به محرومیت تاریخی این منطقه و نیاز مبرم به توسعه زیرساختهای آموزشی، پروژههای مدرسهسازی در جاسک به یکی از اولویتهای اصلی تبدیل شده و دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه به دست آمده است. یکی از مهمترین عوامل این پیشرفت، تخصیص بودجههای هدفمند و استفاده بهینه از منابع مالی بوده است. همچنین، همکاری بین بخشهای مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس و خیرین مدرسهساز، نقش بسزایی در تسریع روند ساخت مدارس داشته است.
این همکاریها منجر به احداث مدارس مدرن و مجهز به امکانات آموزشی روزآمد در جاسک شده است. از سوی دیگر، استفاده از فناوریهای نوین در ساخت مدارس، مانند بهرهگیری از مصالح مقاوم در برابر شرایط آبوهوایی خاص منطقه و طراحی فضاهای آموزشی متناسب با نیازهای دانشآموزان، کیفیت پروژههای مدرسهسازی را به طور چشمگیری افزایش داده است. این اقدامات نه تنها محیطی امن و مناسب برای تحصیل فراهم کرده، بلکه انگیزه دانشآموزان و معلمان را برای حضور فعال در فرآیند آموزش تقویت نموده است. پیشرفت ساخت مدارس در جاسک همچنین تأثیرات مثبت اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته است.
با افزایش دسترسی به آموزش باکیفیت، فرصتهای بیشتری برای رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان این منطقه فراهم شده است. این موضوع به کاهش نابرابریهای آموزشی و ایجاد عدالت اجتماعی کمک شایانی کرده است. در مجموع، پیشرفت چشمگیر ساخت مدرسه در جاسک نشاندهنده عزم جدی برای رفع محرومیتهای آموزشی و حرکت به سوی توسعه پایدار در این منطقه است. با ادامه این روند و تقویت مشارکتهای مردمی و دولتی، میتوان امیدوار بود که جاسک به الگویی موفق در زمینه مدرسهسازی و توسعه آموزشی تبدیل شود. در این زمینه نیز مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان از افزایش سرانه فضای آموزشی در شهرستان جاسک خبر داد و اکنون این شهرستان سرانهای بالاتر از سرانه کشوری در این زمینه دارد.
سرانه فضای آموزشی جاسک بالاتر از میانگین کشوری
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: سرانه فضای آموزشی در شهرستان بندری جاسک ۶.۱ مترمربع به ازای هر دانش آموز بوده که از میانگین کشوری بالاتر است. مهدی باوقار زعیمی افزود: در یکسال گذشته ۲۱ فضای آموزشی در قالب ۵۵ کلاس درس در شهرستان جاسک احداث شده که سرانه فضای آموزشی آن اکنون به ۶.۱ مترمربع رسیده است. وی بیان کرد: ۱۰ هزار و ۴۹۰ دانش آموز در ۱۶۵ واحد آموزشی شهرستان جاسک مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان گفت: رشد سرانه فضای آموزشی در هرمزگان طی سه سال گذشته با وجود افزایش جمعیت دانشآموزی و احداث کلاسهای درس جدید، از ۴.۷ مترمربع به پنج مترمربع رسیده است و امیدواریم با بهرهبرداری افزونبر ۶۰۰ کلاس درس جدید و تحویل آن تا مهرماه سال آینده به آموزش و پرورش، این رقم به ۵.۲۸ مترمربع (سرانه متوسط کشوری) برسد. وی ادامه داد: در سالهای گذشته نگاه مناسبی در زمینه تخصیص تجهیزات به مناطق شرق استان به ویژه شهرستان جاسک و منطقه لیردف شده است.
ساخت نخستین مدرسه استثنایی در لیردف
مدارس استثنایی نیز نقش حیاتی در سیستم آموزشی ایفا میکنند و اهمیت آنها را میتوان در چندین جنبه کلیدی بررسی کرد که از جمله آن میتوان به تأمین نیازهای ویژه دانشآموزان، فرصتهای آموزشی برابر، حمایت روانی و اجتماعی، آمادهسازی برای زندگی مستقل، حمایت از خانوادهها، افزایش آگاهی و پذیرش اجتماعی و پیشرفتهای آموزشی و پژوهشی اشاره کرد. این مدارس به دانشآموزانی که دارای نیازهای ویژهاند (مانند ناتوانیهای جسمی، ذهنی، حسی یا عاطفی) خدمات آموزشی و حمایتی ارائه میدهند. برنامههای درسی و روشهای تدریس در این مدارس متناسب با شرایط خاص هر دانشآموز طراحی میشوند.
مدارس استثنایی به دانشآموزان با نیازهای ویژه امکان دسترسی به آموزش با کیفیت را میدهند و از این طریق به کاهش نابرابریهای آموزشی کمک میکنند. مدارس استثنایی نه تنها به دانشآموزان با نیازهای ویژه فرصت یادگیری و رشد میدهند، بلکه به ایجاد جامعهای عادلانهتر و فراگیرتر کمک میکنند. حمایت از این مدارس و توسعه برنامههای آنها برای تضمین آیندهای بهتر برای همه دانشآموزان ضروری است. از آنجایی که در لیردف شهرستان جاسک مدرسه استثنایی وجود ندارد، ساخت این مدرسه نیز در دستور کار مسئولان و حمایت خیرین قرار گرفتهاست و مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان نیز این موضوع را اعلام کرد.
باوقار زعیمی همچنین با اشاره به احداث نخستین مدرسه استثنایی ۶ کلاسه خیرساز در بخش لیردف شهرستان جاسک، گفت: این فضای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی شامل ۶ کلاس درس با زیربنای افزون بر ۳۰۰ مترمربع است که بهزودی ساخت آن در بخش لیردف جاسک آغاز شده و در سال تحصیلی آینده آماده افتتاح است. وی با اشاره به اینکه تعداد دانش آموزان معمولا برای مدارس استثنایی در هر کلاس درس بین ۶ تا هشت نفر است، ادامه داد: این مدرسه با هزینه ای افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی یک خیر نیک اندیش ساخته خواهد شد و نظارت بر روند عملیات احداث آن بر عهده اداره کل نوسازی مدارس استان است.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان اظهار کرد: این مدرسه با هدف تامین نیازهای آموزشی دانش آموزان استثنایی در بخش لیردف جاسک طراحی شده که نخستین در نوع خود در منطقه به شمار میرود. باوقار زعیمی گفت: همچنین در این زمینه پروژه احداث نخستین سالن ورزشی ویژه مدارس دخترانه مرکز بخش لیردف به صورت کاملا دولتی شروع شده که در سال آینده نیز به بهرهبرداری خواهد رسید. از آنجایی که شهرستان جاسک در سالهای گذشته در زمینه فضای آموزشی مشکلاتی داشته، با اقداماتی که صورت گرفتهاست همچنین مشارکت خیرین در این شهرستان، باعث شده اکنون شهرستان جاسک در زمینه فضای آموزشی از سرانه کشوری بالاتر برود و این نوید را به ما بدهد که کودکان و نوجوانان این دیار نیز بتوانند از برابری امکانات آموزشی بهرهمند شوند.
ثبت دیدگاه