دریانیوز// سعید غیبی مداح جوان و سنتی خوان هرمزگانی خواستار ضرورت احیای بیشتر نوحه خوانی و عزاداری سنتی در هرمزگان شد. در دنیای پرشتاب و پیچیده امروز، حفظ و ترویج فرهنگهای بومی و سنتی بیش از پیش اهمیت دارد. نوحهخوانی و عزاداری سنتی از جمله آیینهایی است که ریشههای عمیقی در فرهنگ جنوب ایران، بهویژه هرمزگان دارد. این مصاحبه با مداح سنتیخوان جوان هرمزگان، به بررسی تجربیات و دیدگاههای او در زمینه نوحهخوانی سنتی و اهمیت حفظ این میراث ارزشمند فرهنگی میپردازد.
دریا: لطفاً خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟
– سعید غیبی فرزند شهید محمد غیبی هستم. متولد سال ۱۳۶۲ در بندرعباس اصالتاً اهل شهر تخت هستم.
دریا: از چه زمانی در دستگاه اهل بیت علیهم السلام شروع به مداحی کردید و مشوق شما در این مسیر چه کسی بود؟
– از سن ۱۴ سالگی، حدوداً از سال ۱۳۷۶ شروع به نوحهخوانی سنتی کردم و از سال ۱۳۷۹ دوره مداحی را در سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بندرعباس گذراندم. نوحهخوانی در خانواده ما سابقه طولانی دارد و از آنجایی که پدرم و خانواده پدری ذاکر و نوحه خوان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودند، علاقه شدیدی به نوحهخوانی سنتی بومی داشتم. مادرم نیز با خریداری کتاب نوحه، مشوق من در این مسیر بودند.
دریا: اولین بار در کدام هیئت مداحی کردید و در حال حاضر مداح کدام هیئت هستید؟
– با توجه به زندگی کردن پدر بزرگم در محله ششصد دستگاه، اولین بار صبح تاسوعا در سال ۱۳۷۶ در مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) نوحهخوانی کردم. خداوند را شاکرم از مسجد محله خودمان ( گلشهر جنوبی) راهی برای حضور در حسینیههای قدیمی و بزرگ شهر پیدا کردم و در حال حاضر نوحهخوان حسینیه حضرت سیدالشهدا(ع) محله سرریگ بندرعباس، حسینیه امام جعفر صادق(ع) (منبر کرتی) و مسجد حضرت مهدی (عج) محله گلشهر جنوبی هستم.
دریا: چرا در انتخاب سبک در اجرای مداحی، سبک سنتی بومی را انتخاب کردید؟
– ما بندریها از کودکی با نوای چاووشیخوانی و نوحهخوانی بزرگ شدهایم و این سبک ریشه در سنت و فرهنگ ما دارد. بی شک آهنگ ها و نواها در عزای سنتی تاثیر زیادی دارد. حتی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها بر حفظ عزای سنتی تاکید کردند و من بسیار خرسندم که در این عرصه برای اهل بیت(ع) نفس میزنم.
دریا: در اولین اجرای خود چه نوحهای را خواندید و حس خود را در آن زمان بیان کنید؟
– در اوایل دهه ۱۳۷۰، نوحهای از آقای کویتیپور به نام «دل پریشانم که از بابم نمیآید صدا» را خواندم. حس خوبی برای من در اجرای این نوحه به وجود آمد.
دریا: چه کسانی در این مسیر شما را همراهی کردند و آیا افرادی بودند که با این سبک مخالفت کنند؟
– خانوادهام همیشه مشوق من بودند و دوستانی مثل آقای عبدالله ایرانمنش نیز کمکهای زیادی به من کردند. البته افرادی بودند که علاقه به سبک مداحی شهرستانی داشتند، اما من همواره معتقد به حفظ سنت و ریشههای خودم بودم.
دریا: همراهی مردم و عاشقان ائمه اطهار(ع) در این سبک سنتی بومی چگونه بود؟
– خدا را شاکرم که مردم بزرگوار همواره لطف داشتند و در مراسمات عزاداری پرشور شرکت میکردند. معتقدم اگر نوحهخوانها اعتباری نزد مردم دارند، به حرمت شهید دشت کربلا است.
دریا: اولین مداحی که مورد توجه قرار گرفت چه بود و در کجا اتفاق افتاد؟
– نوحه واحد «شعیه زن به سر» و «خواهرم حالم چه میپرسی» و واحد «ابتدا گویم زِبسم الله الرحمن الرحیم» به لطف خداوند و اهل بیت(ع) بسیار فراگیر شد. این اتفاق در منبر سیدالشهدا سرریگ و منبر کرتی رخ داد.
دریا: کدام یک از اشعار قدیمی بیشتر به دل شما مینشیند و در خلوت خود زمزمه میکنید؟
– شعر واحد «دید چون زینب محزون که زمین میلرزد» و واحد «ابتدا گویم زِبسم الله» بسیار به دل من مینشیند.
دریا: برای جوانانی که میخواهند در عرصه خادمی و مداحی اهلبیت(ع) در سبک سنتی بومی وارد شوند، چه توصیهای دارید؟
– توصیه من به نوجوانان و جوانان این است که همیشه با خداوند ارتباط داشته باشند و در مراسمات مداحی شرکت کنند. قبل از ورود به این عرصه، سبک خود را بر اساس رنج صدایی که دارند انتخاب کنند و با پیشکسوتان و اساتید این حوزه تمرین کنند. موفقیت در این مسیر نیاز به تلاش مستمر و پیوسته دارد.
دریا: نظرتان در مورد رشد مداحان سنتی در هرمزگان چیست و چه راهکاری برای رشد جوانان در این عرصه دارید؟
– متاسفانه در عرصه مداحی سنتی در هرمزگان ضعفهایی وجود دارد. دلیل آن این است که مساجد بیشتر به سبکهای رایج مداحی گرایش پیدا کردهاند. باید با همکاری هیئت امنا مساجد و مسئولین حسینیهها، عزای سنتی خودمان را در بین نوجوانان و جوانان احیا کنیم.
دریا: آیا تا کنون شعری در سبک مداحی سنتی بومی سرودهاید؟ به چه مناسبت بوده و چه شعری بوده است؟
– یک شعر در وصف حضرت علی اکبر(ع) و یک شعر برای اربعین سرودهام. بیشتر از اشعار نوحهسرایان دیگر استفاده میکنم چون معتقدم شعر و نوحه باید با اصول و قواعد درست و با معنا باشد تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.
دریا: تاثیر این مداحی و خدمتگزاری در آستان اهل بیت(ع) روی زندگی شما چیست؟
– تاثیر بسیار زیادی داشته و معتقدم که دنیا و آخرت در درب خانه امام حسین(ع) است و لاغیر.
دریا. در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید.
– از همه کسانی که دستی بر آتش دارند خواهش میکنم تلاش کنند این آئین و سنت بندرعباس را حفظ کنند. از مساجد و حسینیهها خواهش دارم عزای سنتی را در برنامههای خود داشته باشند. استانهای همجوار مانند بوشهر اولویتشان حفظ و برقراری سنتهای خود بوده است. ما بندرعباسیها نیز باید برای حفظ آیین و سنتهای شهرمان تلاش کنیم. به همه جوانان عزیز عرض میکنم که دنیا و آخرت درب خانه امام حسین(ع) است، این کِشتی را رها نکنیم.
ثبت دیدگاه