حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۴ بهمن , ۱۴۰۳ Thursday, 23 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4240 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 129×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • چالش های زیرساختی جاده ها در پایتخت حمل و نقل کشور
    ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۴:۳۲
    شناسه : 22787
    بازدید 158
    3
    دریانیوز// استان هرمزگان به عنوان یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین استان‌های کشور، نقش حیاتی در حمل و نقل و اقتصاد ملی ایفا می‌کند.
    ارسال توسط : نویسنده : معصومه زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استان هرمزگان به عنوان یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین استان‌های کشور، نقش حیاتی در حمل و نقل و اقتصاد ملی ایفا می‌کند. با این حال، یکی از چالش‌های اساسی این استان، وضعیت نامناسب جاده‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل است. افزایش حجم ترددها در جاده‌های هرمزگان، به ویژه در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده نیاز فوری به توسعه و بهبود این زیرساخت‌ها است. متاسفانه، این افزایش ترددها با توسعه متناسب جاده‌ها همراه نبوده و این موضوع به بروز تصادفات و تلفات جانی و مالی منجر شده است.

    جاده های استان بخصوص در حوزه غرب و شرق و حتی شمال استان و در جزایر همواره شاهد تصادفات مرگبار بوده و کمتر هفته ای است که خانواده هایی در این جاده ها عزادار نشوند. بارها در رسانه ها نیز به این موضوع پرداخته شده و یا برخی از ائمه جمعه و نمایندگان مجلس نیز گهگاهی به این حوزه اشاره می کنند؛ اما علی رغم ترانزیتی بودن جاده های هرمزگان وتردد بالای خودروها در این جاده ها، اما بخش زیادی از جاده ها نیاز به ترمیم، روکش، تعریض، نصب علائم و… دارند و بخشی از تصادفات به وضعیت جاده ها مرتبط است که چندان توجهی به این حوزه نمی شود.

    اگر اعتبارات دولتی جوابگوی رفع نواقص نمی باشد، بایستی از ظرفيت صنایع در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان در این حوزه بهره برد. صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک در استان فعال هستند و همچنان در حال توسعه می باشند واز همین جاده ها استفاده می کنند، اما کمتر برای رفع نواقص جاده ها و… مشارکت دارند و سهم مردم از این صنایع فقط آلودگی، ترافیک، گرانی مسکن و… شده است و حتی در دو سه دهه اخیر این صنایع همواره تلاش کرده اند حتی مالیات و عوارض شان را هم در استان پرداخت نکنند که ظلمی مضاعف به استان است و حال با پیگیری های دستگاه قضایی، استانداری، اداره کل امورمالیاتی در دولت جدید، پرونده های مالیاتی بخشی از صنایع فعال در هرمزگان از سایر استان ها به استان محل فعالیت شان برگشت داده شده اند.

    اگر صنایع مالیات و عوارض شان را در استان براساس ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم پرداخت نمایند، می توان در حوزه زیرساخت های استان از جمله جاده ها صرف نمود. از آن طرف هم بایستی این بنگاه های اقتصادی در حوزه جاده ها نیز به ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان توجه بیشتری نمایند که بارها نماینده ولی فقیه در استان نیز از وضعیت ایفای مسئولیت های اجتماعی صنایع در استان اظهار نارضایتی کرده اند که نیاز به انقلابی در اين حوزه در استان وجود دارد تا شاهد کاهش تصادفات در استان بدلیل وضعیت جاده ها باشیم. کشاورزان هم برای انتقال محصولات شان از جاده ها گلایه مند هستند و مشکلاتی دارند و در بارندگی ها این مشکلات مضاعف شده و برخی جاده ها مسدود می شوند.

    البته عامل خودرویی را هم نمی توان در این تصادفات نادیده گرفت که بیشتر خودروهایی داخلی فاقد ایمنی لازم هستند و برخی از خودروها از کارخانه به تعمیرگاه می روند.در حوزه عامل‌ انسانی نیز بایستی به بخش آموزش توجه ویژه ای شود که در این حوزه ضعف هایی وجود دارد. البته بخشی از تصادفات مرگبار در استان به موضوع قاچاق و خودروهای موسوم به شوتی برمی گردد که بایستی در این حوزه نیز آسیب شناسی و تدبیر مناسبی اندیشیده شود .

    توسعه جاده‌های هرمزگان با حجم ترددها تناسب ندارد
    حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، در خطبه‌های نماز جمعه اخیر خود به این موضوع اشاره کرد و تاکید کرد که توسعه جاده‌های هرمزگان با حجم ترددها تناسب ندارد. وی بیان کرد که هرمزگان به عنوان پایتخت حمل و نقلی کشور، با مشکلات زیرساختی جدی در حوزه جاده‌ها مواجه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    امام جمعه بندرعباس همچنین به این نکته اشاره کرد که با وجود افزایش حجم رفت و آمد در جاده‌های هرمزگان، توسعه جاده‌ای متناسب با این افزایش صورت نگرفته است. در حالی که بسیاری از استان‌ها که حساسیت هرمزگان را ندارند، از آزادراه‌ها برخوردارند، هرمزگان با وجود نقش ملی و بین‌المللی خود در حوزه اقتصاد و حمل و نقل، از این امکانات بی‌بهره است.

    این وضعیت نه تنها به مشکلات ترافیکی منجر شده، بلکه خطر تصادفات و تلفات جانی را نیز افزایش داده است. به گفته حجت الاسلام عبادی‌زاده، برای جلوگیری از بازگشت به دوران تلفات بالای جاده‌ای، باید توسعه این بخش با افق بلندمدت انجام شود. وی از استاندار، نمایندگان مجلس و سایر افراد و گروه‌های تاثیرگذار خواست تا موضوع جاده‌های استان را به طور جدی دنبال کنند.

    با توجه به اهمیت جاده‌ها در تسهیل حمل و نقل و کاهش تصادفات، ضروری است که مسئولان مربوطه به سرعت اقداماتی را برای بهبود و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای هرمزگان انجام دهند. این اقدامات نه تنها به کاهش تلفات جانی و مالی کمک خواهد کرد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی مردم و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در این استان نیز منجر خواهد شد. در نهایت، توجه به این موضوع می‌تواند به ارتقاء جایگاه هرمزگان به عنوان یک استان پیشرو در حوزه حمل و نقل و اقتصاد کمک کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.