دریانیوز// آموزش و پرورش وظیفه خطیر تربیت و پرورش نسل آینده کشور را برعهده دارد و اگر آموزش و پرورش قوی در جنبه های مختلف ازجمله آموزشی، پرورشی ،علمی، به روز بودن و…. داشته باشیم، بطور حتم نسلی کارآمد و پویا در کشور تربیت خواهند شد و تربیت نیروی انسانی توانمند در توسعه کشور اثرگذار خواهد بود.
وظیفه آموزش و پرورش در استان های محروم کشور مهم تر است و بایستی دولت توجه بیشتری به این حوزه نماید. استان هرمزگان یکی از استان های محروم کشور است که در فقر وفلاکت و محرومیت براساس آمارهای رسمی صدرنشین استان های کشور است و ساکنان روستاها و محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده که بیشترین جمعیت استان را شامل می شود درفقر مطلق بسر می برند که برای تحصیل فرزندان شان با توجه به افزایش هزینه ها و چندفرزندی بودن بیشتر خانواده ها در این مناطق با چالش هزینه های سنگین تحصیل مواجه بوده وهمچنین کمبود معلم و مدرسه ، ضعف آموزشی، کمبود تجهیزات آموزشی و برودتی و… نیز در بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیلی دانش آموزان در این مناطق بی تاثیر نبوده است.
از آن طرف کمبود مدرسه و مدارس تخریبی و فرسوده در هرمزگان چالش دیگری است که دولت و صنایع بایستی برای رفع آن مشارکت بیشتری داشته باشند. مدیرکل نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان نیز چند روز پیش در گزارشی که منتشر کردیم،گفت:« در حال حاضر با بررسی های صورت گرفته در مجموع ۲۴۳ مدرسه با ۱۴۰۰ کلاس درس غیر ایمن و ۸۵ مدرسه با ۴۸۳ کلاس درس نیازمند به مقاوم سازی بوده که در مجموع جهت استاندارد سازی این کلاس های درس به اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیاز می باشد. بر اساس گزارش آموزش و پرورش استان برای مدارس مناطق فاقد پوشش تحصیلی و همچنین احداث کلاس درس در مدارس دایر با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان در سطح استان به ۱۱۲۲ کلاس درس و ۲۲۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد. همچنین در سایت مسکن مهر در سطح استان به ۹۵ مدرسه در قالب ۱۲۰۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۴۵۲۰ میلیارد تومان نیازمند است.»
نقش صنایع در توسعه آموزشی استان چیست ؟
البته این استان بدلیل فعالیت صنایع و بنگاه های اقتصادی، قطب اقتصاد کشور لقب گرفته است و اگر این مراکز صنعتی از گذشته در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در ساخت مدارس موردنیاز، نوسازی مدارس فرسوده استان ، تامین تجهیزات آموزشی و برودتی ، نوشت افزار و کیف وکفش و لباس دانش آموزان محروم و… همت گمارده بودند، بطور حتم شرایط آموزشی استان امروز چندگام بهتر بود و شاید حداقل به عدالت در اماکن و تجهیزات آموزشی نزدیکتر بودیم و نیروی انسانی توانمند بیشتری در استان تربیت شده بود.
از آن طرف متاسفانه با این شرایط ضعیف آموزشی در هرمزگان که از گذشته به ارث رسیده ، دانش آموزان استان بایستی با دانش آموزان استانهایی درکنکور رقابت کنند که شرایط آموزشی شان قابل مقایسه با هرمزگان محروم نیست و به همین دلیل دانش آموزان کمتری در کنکور سراسری از هرمزگان در این سالها در دانشگاه های مطرح و درجه یک کشور قبول شده اند و بسیاری از دانش آموزان به مرحله کنکور هم نمی رسند واز لحاظ علمی نیز شرایط مساعدی ندارند. دانش آموزانی معمولا در کنکور و دانشگاه های درجه یک قبول می شوند که کلاس های تست و کنکور و… بروند و هزینه زیادی خرج کنند که خانواده های محروم روستایی و حاشیه نشین چنین هزینه هایی را نمی توانند پرداخت کنند وچه بسا دانش آموزان مستعد زیادی مسیر زندگی شان از دانشگاه و تحصیلات عالی نمی گذرد و گاهی در باتلاق مشاغل کاذب و آسیب های اجتماعی گرفتار می شوند.
گرچه در دولت سیزدهم گام های اساسی در حوزه های مختلف آموزشی در استان برداشته شده است و نتایج کنکور اندکی بهتر شد ، اما تا رسیدن به شرایط استاندارد فرسنگ ها فاصله داریم و بایستی دولت چهاردهم نگاه اجرای عدالت آموزشی را به هرمزگان داشته باشد.متاسفانه شرایط تحصیل دانش آموزان محروم محلات و روستاییان در مدارس عادی و شبانه روزی هرمزگان مساعد نیست و کمبودهای زیادی از جمله تجهیزات آموزشی، برودتی، موادغذایی ، وسایل موردنیاز خوابگاهی و… همچنان وجود دارد که ضرورت دارد برای رفع این کمبودها دولت توجه ویژه ای را به هرمزگان داشته باشد و نمایندگان مردم استان در مجلس و شوراها نیز پیگیری های لازم را در این زمینه داشته باشند.
از آن طرف بایستی صنایع و بنگاه های اقتصادی، نهادهای انقلابی ، خیرین مدرسه ساز و آموزشی توجه و مشارکت بیشتری را در این حوزه ها داشته باشند و یاریگر آموزش و پرورش باشند تا دانش آموزان با انگیزه بیشتری و در شرایط مساعدتری درس بخوانند و کمبود مدرسه و معلم نداشته باشیم و یا دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل و یا تحصیل در شرایط ضعیف آموزشی و تجهیزات آموزشی وبرودتی، مدارس فرسوده و… نشوند. متولیان آموزشی استان هم بایستی کمبودها ونیازهای آموزشی استان را فریاد بزنند تا صدای این فریاد از ایناستان جنوبی دور از پایتخت شنیده شود و دانش آموزان قربانی فقر و تبعیض آموزشی نشوند و زودتر آنروزی فرا برسد که دانش آموزان محروم هرمزگانی ، طعم عدالت آموزشی را بچشند.
از طرفی دیگر کمبود مدارس دولتی در هرمزگان باعث شده است تا مدارس غیردولتی در این استان محروم افزایش یابند تا اندکی کمبود مدرسه در استان جبران شود .اما برخی از این مدارس به لحاظ فیزیکی شرایط استاندارد لازم را ندارند وحیاط شان بسیار کوچک است و از طرفی معلمان ودبیران در بعضی از این مدارس از شرایط پرداختی حقوق شان رضایت ندارند و حتی نصف حقوق قانون کار را هم دریافت نمی کنند که بایستی در این حوزه نظارت بیشتری شود. از آن طرف برخی از همین مدارس غیردولتی که اسم و رسمی دارند ، اما دانش آموز گزینی دارند وشهریه های نجومی دریافت می کنند که باتوجه به کمبود مدارس با شرایط آموزشی مناسب در استان، خانواده های زیادی هم تقاضای تحصیل فرزندان شان را در چنین مدارسی دارند.
متاسفانه کمبود مدرسه و مدارس باکیفیت آموزشی مناسب در استان محروم هرمزگان ،در ماندگاری پزشکان ، متخصصان، مهندسان و…. در هرمزگان اثر منفی داشته است و به همین دلیل استان با کمبود نیروی انسانی در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و درمان و….مواجه است که بایستی نیروی انسانی موردنیاز در مدارس تربیت شوند تا بتوانند وارد دانشگاه شده ودر رشته های موردنیاز استان تحصیل کنند که متاسفانه درحال حاضر اینشرایط در استان بطور کامل فراهم نیست.
موضوع دیگر اینکه افزایش جذب دانشجو معلم در سال جاری در دانشگاه فرهنگیان هرمزگان که اقدامی ضروری بود، باعث شده کمبود خوابگاه و کلاس درس در این استان بیشتر شود و با توجه به اینکه نیاز است هرساله تعداد زیادی دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان جذب شود تا بعد از گذشت چند سال کمبود معلم در استان برطرف شود، ضرورت دارد خوابگاه دانشگاه فرهنگیان استان که زمین ونقشه آن در منطقه آزادگان بندرعباس آماده است، ساخته شود که در این بخش هم صنایع و خیرین ضرورت دارد مشارکت کنند تا خوابگاه ساخته شود.
در حال حاضر دانشجویان در شرایط سختی در خوابگاه ها هستند وبرخی از دانشجویان هم نتوانستند وارد خوابگاه شوند که بایستی این بحران کمبودخوابگاه و کلاس درس برای دانشجو معلمان در استان نیز برطرف شود.
عدالت آموزشی
در یک کلام بایستی شرایط مناسبی برای تحصیل دانش آموزان در استان داشته باشیم وعدالت آموزشی در هرمزگان محقق شود تا نیروی انسانی مورد نیاز استان در حوزه های مختلف تربیت شود و این استان با کمبود نیروی انسانی در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و درمان، صنعت ، متخصص و… مواجه نباشد.از تابستان پیگیر بودیم تا گزارشی را از حوزه های مختلف آموزش و پرورش استان تهیه کنیم و سوالات را بصورت مکتوب برایشان ارسال کردیم و پس از پیگیری های زیاد بالاخره پاسخ ها را برای مان ارسال کردند که در این شماره ،گفتگویی که با محمد قویدل مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان داشته ایم ،را منتشر می کنیم.
جذب معلم در هرمزگان
دریا:آمار دانش آموزان و تعداد مدارس در هرمزگان چه تعدادی است و باتوجه به استانداردها چه تعداد مدرسه کم داریم؟چه تعداد مدرسه دوشیفته بدلیل کمبود مدرسه در استان داریم و آسیب مدارس دوشیفته چیست؟چه تعداد معلم و دبیر در استان داریم و چه تعداد کمبود معلم براساس استانداردها داریم و در کدام مناطق این کمبودها بیشتر است و برای رفع این کمبودمعلم و دبیر در استان چه اقدامی انجام شده است و چه اقداماتی باید انجام شود تا به استاندارد برسیم ؟این کمبود معلم و دبیر چه میزانبر کیفیت آموزشی در استان اثرگذار بوده است و چه باید کرد تا اثراتش کاهش یابد ؟
در استان هرمزگان، ۴۰۳,۵۱۸ دانشآموز در ۳,۲۶۶ مدرسه فعال هستند. در سال تحصیلی جدید نیز ۴۵۰ کلاس درس به بهره برداری رسید که با اضافه شدن این فضاهای آموزشی، بیش از ۲۰ هزار دانش آموز از فضای ایمن برخوردار شدند که اکثریت در شهرستانهای بندرعباس و قشم واقع است. خوشبختانه استان هرمزگان در مقایسه با کشور از لحاظ نیروی انسانی در وضعیت مطلوبتری قرار دارد و جذب معلم در هرمزگان در سال تحصیلی جدید نسبت به گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است و ۸۰۰ معلم جدیدالاستخدام به مجموعه فرهنگیان استان افزوده شدند.
این معلمان از طریق آزمونهای دبیری و آموزگاری ، کیفیت بخشی و سهمیه استانی جذب شده اند. همچنین امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور، آزمون استخدامی برای جذب ۳۰۰ معلم برای شهرستان بشاگرد و جزایر به منظور جذب نیروهای بومی و ماندگار برگزار شد که این معلمان در کلاسهای درس مشغول خدمت هستند. هزار معلم نیز از طریق سهمیه فرهنگیان امسال جذب شدند که دوره چهار ساله دانشگاهی را می گذرانند و ظرفیت پذیرش نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
دانش آموزگزینی در مدارس
دریا:کمبود مدرسه و معلم باعث شده دانش آموزگزینی را در برخی مدارس که شهرت بیشتری دارند، شاهد باشیم و گاهی پرداخت هایی خارج از عرف را برای ورود به چنین مدارسی داشته باشیم که برخی والدین بالاجبار حاضرند بپردازند تا فرزندان شان در این مدارس درس بخوانند ،یا اینکه چنین مدارسی مبالغی بیشتر را باعناوین مختلف مطالبه میکنند. در بخش دانش آموز گزینی آیا حق را به این مدارس می دهید ؟ در این بخش چه اقدامی شده است؟از آن طرف در مدارس دولتی هم مبالغی با عناوین مختلف مطالبه می شود که البته آموزش و پرورش بارها اعلام کرده که غیرقانونی است ، اما برخی مدارس به این موضوع توجهی ندارد و والدین محروم توان پرداخت هزینه ها را ندارند و ممکن است به ترک تحصیلی دانش آموزان منجر شود. آیا آماری از ترک تحصیلی دانش آموزان در استان دارید و مهمترین دلایل آن را بیان کنید.
برخی مدارس غیردولتی با عناوین مختلف شهریه هایی نجومی می گیرند. نوع نظارت ها به چه نحوی است؟شهریه های رسمی مدارس غیردولتی کی اعلام می شود؟ شهریه های مدارس هیئت امنایی برچه مبنایی اعلام می شود و گویا هرساله برخی از مدارس دولتی به هیئت امنایی تبدیل می شوند و به سمتی می رویم که تحصیل رایگان نداشته باشیم. در این بخش چه نظری دارید؟
شهریههای مدارس غیردولتی هر ساله پس از بررسی و تصویب از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام میشود. آموزش و پرورش استان بهطور مستمر بر فرآیند ثبتنام مدارس نظارت میکند و تاکنون بیش از ۹۰۰ بازدید در سال تحصیلی جدید انجام شده است. هرگونه دریافت شهریه غیرقانونی توسط مدارس گزارش و پیگیری میشود. والدین میتوانند شکایات خود را از طریق سامانه شکایات آموزش و پرورش پیگیری کنند. شهریه مدارس هیات امنایی نیز بر اساس مصوبات و دستورالعملهای قانونی تعیین میشود. تبدیل مدارس دولتی به هیئت امنایی با هدف افزایش کیفیت خدمات آموزشی است، اما همچنان تاکید بر دسترسی همه دانشآموزان به تحصیل رایگان وجود دارد.
خوشبختانه بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش استان هرمزگان توانسته است در شاخص های نرخ پوشش تحصیلی، نرخ گذر، نرخ بازمانده از تحصیل، نرخ ترک تحصیل و نرخ تکرار پایه بهترین عملکرد کشوری را از آن خود کند و کمترین میزان ترک تحصیل دانش آموزان را به خود اختصاص دهد. همچنین از نظر پوشش تحصیلی و ثبت نام دانش آموزان در پایه اول ابتدایی، رتبه اول کشوری به استان هرمزگان اختصاص دارد.دلایل ترک تحصیل شامل مشکلات مالی، تمایل به کسب درآمد و اختلالات یادگیری میباشد. آموزش و پرورش برای کاهش این آمار، برنامههای مشاورهای و حمایتی برای خانوادهها و دانشآموزان ارائه میدهد تا آنها بتوانند مشکلات خود را مدیریت کنند و به تحصیل ادامه دهند.
مدارس فرسوده
دریا:چه تعداد مدرسه فرسوده و ناایمن در استان داریم و چه تعداد مدرسه دیگر بایستی در استان ساخته شود و صنایع چه نقشی در این بخش در راستای مسئولیت های اجتماعی می توانند داشته باشند، بخصوص شرکت فولاد کاوه که زیرمجموعه نهادانقلابی بنیاد مستضعفان است؟
این موضوع در حیطه کاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است. برای اطلاع از تعداد مدارس فرسوده و نیازهای ساخت مدارس جدید، میتوان از این سازمان اطلاعات دقیقتری دریافت کرد.
دریا:نتایج آزمون های سمپاد ونمونه کی اعلام می شود و آیا این مدارس همشهریه دریافت می کنند ؟ سهمیه این مدارس را هم بیان کنید.
نتایج آزمونهای ورودی مدارس خاص مانند سمپاد (تیزهوشان) و نمونه دولتی هر سال در نیمه مردادماه اعلام میشود. مدارس تیزهوشان، به دلیل خدمات ویژه آموزشی، حق ثبتنام دریافت میکنند. در مدارس نمونه دولتی نیز شهریهای مطابق مصوبات قانونی دریافت میشود. سهم پذیرش دانشآموزان در این مدارس از پایه ششم به هفتم ۱.۵ درصد و از پایه نهم به دهم ۸ درصد است.
جای خالی مهارت های زندگی در مدارس
دریا: جای خالی مهارت های زندگی در مدارس مورد بی توجهی قرار گرفته و معلمان و دبیران هم نمی توانند خلاقیت در تدریس داشته باشند وبایستی طبق اصول خاصی تدریس کنند و از آن طرف سوالات برخی امتحانات خارج از درس مدارس است که دانش آموزان و والدین گلایه مندند. در اینبخش چه نظری دارید؟
آموزش مهارتهای زندگی و ایجاد فضای خلاقانه در کلاسها از اولویتهای آموزش و پرورش است. برنامههایی برای بهبود محتوای آموزشی و تقویت توانمندی معلمان در دست اجراست. در مورد طرح سوالات خارج از محتوای درسی، تلاش میشود تا امتحانات با محتوای تدریس شده همخوانی داشته باشد و بازخوردهای والدین و دانشآموزان نیز در بهبود کیفیت آموزشی مد نظر قرار گیرد.
دریا:مدارسی با رویکرد دینی و مذهبی با همکاری حوزه علمیه که قرار است امسال در استان راه اندازی شوند، در چه مقاطعی پذیرش دارند و برای دانش آموزان دختر وپسر است و کجا دایر می شود ؟
ایجاد مدارس وابسته به حوزه های علمیه با رویکرد دینی و مذهبی قرار است در مقاطع مختلف تحصیلی پذیرش داشته باشند و در مناطق مختلف استان برای دانشآموزان دختر و پسر تأسیس شوند که در حال انجام است.
مدرسه انرژی اتمی
دریا:مدرسه انرژی اتمی در کجا پذیرش دانش آموز دارد وبرای چه مقطعی؟ ثبت نام در این مدارس از کی شروع می شود و چه مزیت هایی برای دانش آموزان دارند که در این مدارس تحصیل کنند؟
از یکسال قبل که عملیات اجرایی نیروگاه هستهای انرژی اتمی در سیریک هرمزگان آغاز شد، برای تامین نیروی این پروژه، اقدامات اولیه برای ساخت مدرسه انرژی اتمی در بندرعباس نیز پیگیری شد؛ چرا که تامین نیروی انسانی برای نیروگاهی با چنین مختصاتی به نیروهایی با شناخت پایه از این حوزه نیاز دارد تا آموزشی مدون بر پایه اصول و منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شود. مدرسه ویژه صنعت هسته ای در هرمزگان با همکاری سازمان انرژی اتمی در بندرعباس به عنوان چهارمین استان کشور در بندرعباس راه اندازی شده است و در حال حاضر دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم (رشتههای ریاضیفیزیک و علوم تجربی) در این مدرسه در حال تحصیل هستند. از مزایای این مدرسه، کادر آموزشی مجرب و آمادهسازی برای المپیادهای علمی است.
هنرستان های جوار صنایع
دریا: یکی از اقدامات خوبی که در دولت سیزدهم در استان صنعتی و تجاری هرمزگان صورت گرفت، راه اندازی مدارس جوار صنایع بود. این مدارس باچه هدفی در استان راه اندازی شده اند و چه تعداد مدارس جوار و در جوار کدام صنایع داریم؟ دانش آموزان از چه مقطعی می توانند در این مدارس تحصیل کنند وچه مزیت هایی برایشان دارد؟
استان هرمزگان با داشتن ۳۰۰ هنرستان فنی حرفه ای و کارودانش که ۳۵ هنرستان آن، جوار صنعت است توانسته است برای دومین سال پیاپی، با سهم ۵۶ درصدی، جایگاه نخست را در ثبت نام دانش آموزان در پایه دهم را کسب کند. در برنامه هفتم توسعه، سهم آموزش فنی و مهارتی ۵۰ درصد تعیین شده است و ما توانستهایم با دستیابی به ۵۶ درصد، از این هدف فراتر برویم. در حال حاضر قریب به ۲۵ هزار هنرجو در هنرستانهای استان مشغول تحصیل هستند.اولویت مهم آموزش و پرورش استان، ارتقاء کیفیت آموزش در هنرستانهای فنی و مهارتی استان است و با مشارکت صنایع و واحدهای اقتصادی، تلاش میشود تا دانشآموختگان با مهارت و تخصص کافی وارد بازار کار شوند.
ضعف استان در میانگین نمرات دانشآموزان
دریا: استاندار هرمزگان در سومین نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره و تأکید دوباره ای بر ضعف استان در میانگین نمرات دانشآموزان گفت: این ضعف جدی باید با هدفگذاری سالانه دقیق رفع شود ،چرا که در سرنوشت و آینده دانش آموزان تأثیر مستقیمی دارد. در این بخش آموزش و پرورش چه برنامه ای را در حال اجرا داشته و چه برنامه ای در آینده دارد؟ برای بهره مندی دانش آموزان محروم و مستعد از دوره های درسی فوق برنامه رایگان آموزشی که آنها را برای مقاطع بالاتر و کنکور آماده کند و ضعف استان در میانگین نمرات دانش آموزان که دغدغه استاندار هرمزگان نیز می باشد ، از بین برود ،چه اقدامی شده است ؟
خوشبختانه با اجرای برنامه های کیفیت بخشی آموزشی در سطح استان هرمزگان، رتبههای برتر منطقهای کنکور سراسری در تمامی گروههای آزمایشی با رشد چشمگیری همراه بوده است. کسب رتبه نخست کنکور علوم تجربی توسط دانش آموز هرمزگانی گواهی بر افزایش کیفیت آموزش در استان است. رتبههای زیر ۱۰۰، رشد ۳۵ درصدی را نشان میدهند که گواه تلاشهای شبانهروزی دانشآموزان و حمایتهای موثر معلمان و مدیران مدارس است. همچنین در بازه رتبههای ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰، رشد ۸ درصدی ثبت شده و رتبههای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ با افزایش ۷۵ درصدی همراه بوده است. بیشترین رشد مربوط به رتبههای ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ است که با افزایش چشمگیر ۱۹۰ درصدی، جایگاه استان را در رقابتهای آموزشی بهبود بخشیده است.
در مجموع، رشد ۲۲ درصدی در رتبههای یک تا ۳۰۰۰ نشاندهنده روند رو به رشد کیفیت آموزش در هرمزگان و برنامهریزی دقیق برای موفقیت دانشآموزان بوده است. در سال تحصیلی جاری، طرح ارتقای کیفیت آموزشی در شورای آموزش و پرورش استان تصویب شد. این طرح شامل برگزاری آزمونهای استانی و کشوری برای پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم است. همچنین، با استفاده از ظرفیت خیرین علمی و طرح «همیار معلم»، حمایتهای ویژهای از دانشآموزان مستعد ،اما محروم فراهم شده است. برای سال تحصیلی آتی، فعالیتهای آموزشی در قالب برنامههای جدید تدوین و به مدارس ابلاغ خواهد شد تا نقاط ضعف شناسایی و رفع شوند.
سرویس مدارس
دریا: در بخش سرویس مدارس، آموزش و پرورش چه اقدامی کرده است تا والدین و دانش آموزان مانند سال گذشته مشکل سرویس مدرسه نداشته باشند و هرچه زودتر و تا قبل از مهرماه بتوانند در شرکت های سرویس مدارس ثبت نام کنند؟
با استناد به مصوبه هیئت وزیران در شهریور ۱۴۰۲، تمامی امور مرتبط با حمل و نقل دانشآموزان به وزارت کشور واگذار شده است. در سطح استان، مسئولیت این امر به عهده شورای ترافیک، سازمان حمل و نقل شهرداریها و فرمانداریها است. آموزش و پرورش استان هرمزگان در این فرآیند، نقش اطلاعرسانی را ایفا میکند و والدین را در خصوص نحوه ثبتنام در سامانه «سپند» و انتخاب شرکتهای مورد تأیید شورای ترافیک راهنمایی میکند.
مدارس شبانه روزی
دریا: گویا از یک طرف کمبود مدرسه شبانه روزی در استان داریم و از طرفی دیگر برخی از این مدارس شبانه روزی فرسوده هستند ؛ همچنین برای تامین موادغذایی و تجهیزات آموزشی و برودتی در این مدارس مشکلات و کمبودهایی وجود دارد. برای رفع کمبود مواد غذایی و وسایل آموزشی وبرودتی و…. در مدارس شبانه روزی چه اقدامی شده و صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان و خیرین چه کمکی می توانند در این حوزه داشته باشند. در حال حاضر چه تعداد مدرسه شبانه روزی در استان داریم و بیشتر این مدارس در کدام مناطق هستند و برنامه تان برای افزایش مدارس شبانه روزی را بیان کنید.
در حال حاضر، استان هرمزگان دارای ۲۳۱ مدرسه شبانهروزی است که بیشترین تعداد این مدارس با ۳۵ واحد در شهرستان بشاگرد واقع شده است. با توجه به وضعیت فعلی، برنامهریزی برای افزایش تعداد مدارس شبانهروزی و بهبود وضعیت فیزیکی و تجهیزاتی آنها در حال انجام است. هدف این است که با همکاری دستگاههای مختلف و جلب مشارکت خیرین، نیازهای اساسی این مدارس بهویژه در حوزه تأمین مواد غذایی و تجهیزات آموزشی برطرف شود.
کمبود وسایل آموزشی و کمک آموزشی و برودتی
دریا: وسایل آموزشی و کمک آموزشی وبرودتی و… در سایر مدارس چه میزان نیاز دارید تا علاوه بر دولت ، صنایع و خیرین و اتاق بازرگانی بتوانند مشارکت کنند تا هیچ مدرسه شهری و روستایی کمبودی در این بخش نداشته باشد؟
آموزش و پرورش استان هرمزگان با ارزیابی نیازهای مدارس در بخشهای مختلف آموزشی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و سایر موارد، در حال هماهنگی با نهادهای انقلابی، صنایع، خیرین و اتاق بازرگانی است تا این نیازها تامین شود. این مشارکتها کمک میکند تا هیچ مدرسهای در مناطق شهری و روستایی با کمبود مواجه نباشد.
بازماندگی از تحصیل دانش آموزان محروم
دریا:هرساله برخی از دانش آموزان در محلات حاشیه ای شهرها و روستاها بدلیل عدم توان مالی برای پرداخت هزینه های ثبت نام، کیف وکفش ، لباس و نوشت افزار و…از تحصیل بازمی مانند. برخی از دانش آموزان نیز دچار سوءتغذیه هستند. در این حوزه چه برنامه ای در سال تحصیلی جدید دارید ؟ نهادهای انقلابی ، صنایع و خیرین چه کمکی می توانند به چنین دانش آموزانی داشته باشند ؟
آموزش و پرورش استان برنامهای جامع برای حمایت از دانشآموزان کمبضاعت دارد. تلاش میشود تا با همکاری نهادهای انقلابی، خیرین و صنایع، اقلام ضروری مانند کیف، کفش، لباس و نوشتافزار برای دانشآموزان فراهم شود. همچنین برای دانشآموزانی که دچار سوءتغذیه هستند، برنامههایی نظیر ارائه وعدههای غذایی رایگان در نظر گرفته شده است. این اقدامات به بهبود وضعیت تحصیلی و کاهش فشار مالی بر خانوادههای کمبضاعت کمک خواهد کرد.
دانش آموزان اتباع
دریا: چه تعداد دانش آموز اتباع در استان تحصیل می کنند و بیشتر در کدام شهراست و چرا از مدارس دولتی استفاده می کنند و نمی روند مدارس غیردولتی تا هزینه تحصیل شان را پرداخت کنند وکلاس مدارس دولتی مان شلوغ نشوند ؟
در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار دانش آموز اتباع در استان هرمزگان مشغول تحصیل هستند که بیشتر در مناطق حاجی آباد، بندرعباس،پارسیان، قشم و کیش مشغول تحصیل هستند و براساس قوانین ثبت نام، دانش آموزان اتباع هم حق استفاده از آموزش رایگان دارند و ما نمیتوانیم آنها را از تحصیل در مدارس دولتی منع کنیم.
دریا:برای رفع کمبود مدرسه و معلم در شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس چه برنامه ای دارید تا دغدغه دانش آموزان و والدین شان برای ثبت نام در سال جدید کمتر شود؟
به این سوال پاسخ داده نشده است.
ثبت دیدگاه