دریانیوز// سه تن از خیران مدرسهساز شهرستان قشم در جمع برترین خیران مدرسه ساز کشور قرار گرفتند و طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری مورد تجلیل واقع شدند. مهدی باوقار زعیمی مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان اظهار داشت: در این مراسم، از شیخ محمدعلی امینی و عبدالرحمان پور (حاج خلفان) دو خیر بزرگ قشمی، به عنوان خیرین برتر تجلیل به عمل آمد و به پاس خدمات ارزنده آنان در زمینه ساخت مدارس در استان هرمزگان، لوح تقدیر و یادبودی اهدا شد.وی بیان داشت: ایوب صادقی دیگر خیر قشمی، به عنوان خیر جوان و الگوی برتر کشور شناخته شد و مورد تقدیر معاون وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.
این مقام مسوول با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت خیرین در جهت حل مشکلات، گفت: خیرین درس ایثار، سخاوت و از خودگذشتگی را به جامعه میدهند و تجربه نشان داده هر جا آموزش و پرورش دچار مشکل شده خیرین به کمک این نهاد آمده اند.باوقار زعیمی تصریح کرد: کشور در جنگ اقتصادی است و از طرفی منابع دولت محدود و نیازهای جامعه بسیار زیاد است، بنابراین باید برای پیشبرد امور و تقویت بخشهای مختلف جامعه به خصوص بخش آموزش و پرورش بیش از پیش از ظرفیت خیران استفاده شود.وی با بیان اینکه شهرستان قشم در حوزه فضاهای آموزشی با مشکلاتی مواجه است، افزود: امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر خیرین، شاهد بهبود هر چه بهتر و بیشتر مدارس و رفع کمبودها در این بخش در شهرستان قشم باشیم.
به گزارش فارس ، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان تاکید کرد: خیران مدرسه ساز با ساخت مدارس علاوه بر کمک به ایجاد بستر توسعه و پیشرفت جامعه، زمینه کاهش آسیب های اجتماعی به اشکال مختلف و تربیت انسان های مترقی و متفکر را نیز میسر می کنند.
وجود ۴۰۰ خیر خارج از کشور در هرمزگان و فارس
حمید رضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشوردرهفتادو سومین جلسه هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت : جزیره قشم و استان هرمزگان ظرفیت بسیار خوبی در جذب خیرین دارد و استاندار جوان ، تحصیل کرده و آگاه آن همراه پای کار مدرسه سازی است .وی با تاکید بر اینکه ،الگوی موفق مدیریتی در هرمزگان مدون شده ،جامعه صیادی در آن پای کار آمدند و هرجا مردم حضور داشته باشند موفق خواهیم بود افزود: استفاده از ظرفیت شیوخ می تواند نقش مهمی در گسترش عدالت آموزشی داشته باشد.
شیخ محمد امینی نماینده خیرین خارج از کشور در هرمزگان در این نشست اظهار داشت : نگاه خوب به توسعه مدارس در سطح استان وجود داردو صرف از همت دولت و خیرین نگاه آقای خان محمدی در جهت توسعه فضاهای آموزشی قابل تقدیر است .وی با اشاره به اینکه بهتر است تشریفات افتتاحیه مدارس کاسته شود ادامه داد: هرمزگان قطب اقتصادی کشور است اما متاسفانه جزو استانهای کم برخوردار از جهت فضاهای آموزشی است . پیمانکاران محلی می توانند با حداقل بودجه ساختمان های نیمه تمام را به اتمام برسانند .وی در ادامه از استاندار جوان هرمزگان قدردانی کرد و گفت : معاف شدن خیر از مالیات می تواند نقش بسزایی در جذب خیرین داشته باشد.
عبدالرحمن پوره خیر مدرسه ساز که بیش از ۴ مدرسه در استان هرمزگان بنا کرده نیز گزارشی از مدارس خود را ارائه دادو گفت : دفتر کارم داخل مدرسه است و به همه مدارس خود سرکشی می کنم .عزیزی نایب رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز هرمزگان با تاکید بر اینکه مدرسه سازی معماری هرمزگان را تغییر داده تصریح کرد: هرمزگان را باید از نزدیک دید و لمس کرد.پیشنهاد می دهم جلسه ای از هیات مدیره جامعه خیرین در هرمزگان برگزار شود.وی ادامه داد: ۲۶۰ دانش آموز هرمزگانی امسال در کنکور سراسری در رشته پزشکی پذیرفته شده اند که نشان از استعداد و توانایی دانش آموزان این استان دارد.علی مرادی مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان هرمزگان نیز بیان کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز استان ارتباط تنگاتنگی با نوسازی و آموزش و پرورش دارد و اغلب خیرین خود مدارسشان را انتخاب می کنند. وی اذعان داشت : هرمزگان ۲۵۰ خیر مدرسه ساز خارج از کشور دارد که در توسعه فضاهای آموزشی استان گامهای مهمی برداشته اند .
میر باقری عضو هیات مدیره ، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان فارس و رئیس کمیسیون امور بین الملل جامعه خیرین ادامه داد: فارس و هرمزگان روی هم ۴۰۰ خیر خارج از کشور دارند و طبق آمار موجود خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی و غربی ، تهران و خراسان رضوی از جمله استانهایی هستند که در بحث خیرین خارج از کشور موفق عمل کردند.هاشمی عضو کمیسیون بین الملل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و نماینده خیرین خارج از کشور نیز اذعان داشت : ۱۲ پروژه توسط خیرین آلمان ، آمریکا ، انگلیس با مشارکت نوسازی در استان هرمزگان احداث شده است و هرجایی که هنرستان ها نیاز به تجهیز داشته باشند خیرین پیشگامم بودند و بیش از ۱۵ پروژه خیرین خارج از کشور در استان خورستان در احداث مدرسه مشارکت داشتند. وی به بنیاد لیلا صالح زهی در لندن اشاره کرو و افزود این بنیاد در عرصه مدرسه سازی و مدرسه یاری فعال است.
نوید ادهم رئیس کمیسیون مدرسه یاری نیز در ادامه اظهار داشت : ساخت و ساز مدارس در استانها امید بخش است. بخش کلیت آموزش و پرورش متاسفانه در استان هرمزگان در جایگاه خود قرار ندارد . متاسفانه آمار نشان می دهد درصد باسوادی، ترک تحصیل دانش آموزان ، نمرات امتحانات پایانی در سطح پایینی قرار دارد که می بایست راه کاری برای آن اندیشیده شود.
خیّرین مدرسه ساز و تأثیر آنها بر آموزش و پرورش
در دنیای امروز، آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت جوامع به شمار میرود. در این راستا، خیّرین مدرسه ساز به عنوان افرادی با نیت خیر و انگیزههای انسانی، نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای دانشآموزان ایفا میکنند.فعالیتهای خیّرین مدرسه ساز به دههها پیش برمیگردد. در ایران، با توجه به نیازهای آموزشی و کمبود فضاهای آموزشی، افرادی با نیت خیر تصمیم به ساخت مدارس گرفتند. این افراد با سرمایهگذاری شخصی و جمعآوری کمکهای مردمی، اقدام به تأسیس مدارس کردند. این حرکتها نه تنها به افزایش تعداد مدارس کمک کرد، بلکه به بهبود کیفیت آموزش و پرورش نیز منجر شد.
خیّرین مدرسه ساز به دو صورت میتوانند در تأسیس مدارس نقش داشته باشند. ۱- ساخت و تأسیس مدارس: بسیاری از خیّرین با تأمین مالی لازم، اقدام به ساخت مدارس در مناطق محروم و کمبرخوردار میکنند. این مدارس معمولاً به امکانات آموزشی و رفاهی مجهز هستند و به دانشآموزان این مناطق کمک میکنند تا به آموزش دسترسی پیدا کنند.
۲- تأمین تجهیزات و امکانات: برخی دیگر از خیّرین به تأمین تجهیزات آموزشی، کتاب، وسایل ورزشی و سایر امکانات کمک میکنند. این اقدامات به بهبود کیفیت آموزش و ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری کمک میکند. فعالیتهای خیّرین مدرسه ساز تأثیرات مثبت زیادی بر جامعه دارند. با ساخت مدارس جدید، تعداد بیشتری از دانشآموزان میتوانند به آموزش دسترسی پیدا کنند. این امر به کاهش نرخ بیسوادی و افزایش سطح آگاهی جامعه کمک میکند.
همچنین خیّرین با تأمین تجهیزات و امکانات آموزشی، به بهبود کیفیت آموزش کمک میکنند. این امر باعث میشود که دانشآموزان در محیطی مناسبتر و با امکانات بهتر به یادگیری بپردازند.با وجود تأثیرات مثبت خیّرین مدرسه ساز، این فعالیتها با چالشهایی نیز مواجه هستند که شامل موارد ذیل می باشد .
بسیاری از خیّرین با مشکلات مالی مواجه هستند و نمیتوانند به تنهایی پروژههای بزرگ را تأمین مالی کنند. این امر میتواند باعث کندی روند ساخت و تأسیس مدارس شود. در برخی موارد، عدم همکاری نهادهای دولتی با خیّرین میتواند مانع از پیشرفت پروژهها شود. همکاری و هماهنگی بین خیّرین و نهادهای دولتی میتواند به تسهیل روند کار کمک کند.در سالهای اخیر، نمونههای موفقی از خیّرین مدرسه ساز در ایران و دیگر کشورها وجود دارد که میتوان به آنها اشاره کرد.
این نمونهها نشاندهنده تأثیر مثبت فعالیتهای خیّرین بر آموزش و پرورش هستند.در بسیاری از مناطق محروم به خصوص در هرمزگان، خیّرین با ساخت مدارس جدید، به افزایش دسترسی به آموزش کمک کردهاند. این مدارس به عنوان الگوهایی برای دیگر مناطق نیز عمل کردهاند.ب رخی خیّرین با راهاندازی برنامههای حمایتی، به دانشآموزان نیازمند کمک میکنند. این برنامهها شامل تأمین هزینههای تحصیلی، خرید کتاب و لوازم التحریر و ارائه مشاورههای آموزشی به خصوص در زمینه کنکور هستند.در پایان می توان گفت : خیّرین مدرسه ساز نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای دانشآموزان ایفا میکنند.
فعالیتهای آنها نه تنها به افزایش دسترسی به آموزش کمک میکند، بلکه به بهبود کیفیت آن و توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز منجر میشود. با توجه به چالشها و موانع موجود، همکاری بین خیّرین و نهادهای دولتی میتواندبه خصوص در هرمزگان به تسهیل روند کار و افزایش تأثیرات مثبت این فعالیتها کمک کند و حمایت از خیّرین مدرسه ساز و تشویق دیگران به پیوستن به این حرکت خیرخواهانه، میتواند به ساختن آیندهای روشنتر برای نسلهای آینده کمک کند.
ثبت دیدگاه