دریانیوز// قاچاق سوخت به اژدهایی تبدیل شده که فواره های آتش دهانش، خانواده های زیادی را در جاده ها سوزانده و خاکستر کرده و بایستی این اژدهای هفت سر، بی سر شود تا امنیت به جاده ها برگردد و کودکانی یتیم و بی سرپرست نشوند و کسی جانش را ازدست ندهد و طمع پول های بادآورده در قاچاق سوخت باعث نشود سهم نوجوانان و جوانانی از این استان ، قبرستان شود وبایستی اشتغالزایی برای هرمزگانی در سیاستگذاری های مسئولان قرار گیرد تا برخی برای امرار معاش در آتش سوخت نسوزند.
در هیچ ماهی از سال نیست که تصادفات مرگبار قاچاقچیان سوخت در استان هرمزگان، خانواده هایی را عزادار نکند. شرایط بگونه ای شده است که حتی ساکنان برخی مناطق از استان در ساعاتی وبخصوص شب ها جرات بیرون رفتن را ندارند و می ترسند زیر چرخ های خودروهای بی پلاک قاچاقچيان سوخت لِه شوند.
متاسفانه روز به روز بر تعداد این سوخت برها هم افزوده می شود و حتی برخی از نوجوانان دانش آموز و جوانان دانشجو درس و تحصیل را رها کرده اند و در گرداب قاچاق سوخت غرق شده اند. گرچه بر اساس اظهارات برخی از مسئولان کشوری، بیشترین قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است و پالایشگاه ها و ترک فعل برخی مدیران در این قاچاق اثرگذار است ، اما تیروترکش آن به رانندگان عادی خودروهای سبک بنزینی هم خورده است و بایستی ساعت ها در صف های طولانی سوخت در انتظار سوختگیری باشند که باعث نارضایتی شان شده است.
قطعی برق و کمبود گازوئیل نیروگاه ها
موضوع دیگر، برنامه خاموشی ها و قطع برق در ساعاتی از شبانه روز در کشور است که باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است و برخی از رسانه هاهم با تجزیه وتحلیل این موضوع ،به کمبود گازوئیل نیروگاه ها به عنوان عامل اصلی این خاموشی ها اشاره کرده اند.روزنامه فرهیختگان در بخشی از گزارش مفصلی که در این بخش منتشر کرده است، نوشت: وزیر نفت در مصاحبهای عنوان کرد دولت جدید درحالی آغاز به کار کرد که ذخایر گازوئیل نیروگاهها در ۵ ماهه نخست امسال ۴۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.
به بیان دیگر، از نظر وزیر نفت کمبود گازوئیل نیروگاهها عامل اصلی خاموشیهاست نه نفتکوره. این موضوع در حالی است که چند هفته قبل رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجانیز گفته عمده عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و بخش کوچکی از آن مربوط به بنزین است.حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر نفتگاز در کشور است که حتی یک میلیون لیتر هم برای ما رقم بسیار بزرگی بهشمار میرود و با اجرای طرحهای ویژه در حال مبارزه تخصصی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاههای قاچاق هستیم.
این موضوع نشان مي دهد از یک طرف کمبود گازوئیل در نیروگاه ها داریم که منجر به قطعی برق در کشور شده است و از طرفی دیگر روزانه ۲۰میلیون لیتر قاچاق می شود که البته تمام این حجم از قاچاق گازوئیل را هم نمی توان به خودروهای نیسان بی پلاک نسبت داد و بطور حتم بخش زیادی از این قاچاق بصورت سازمان یافته انجام می شود که چند روز قبل نماینده مردم زاهدان در مجلس از دخالت پالایشگاه ها در قاچاق هم گفت .نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می گوید: «مبدا قاچاق سوخت از خود پالایشگاه ها است و اینکه گفته می شود این قاچاق توسط مردم محلی انجام می شود، حرف بسیار غیر کارشناسی و حتی بیربطی است.»
با تمام این تفاسیر آنچه که مهم است ،این موضوع می باشد که قاچاق سازمان یافته با ترک فعل هایی و دخالت هایی از دولتی ها هم همراه است که دستگاه های نظارتی بایستی در این حوزه مداخله جدی تری نمایند. از آن طرف نباید اجازه قاچاق سوخت به خودروهای بی پلاکی را داد که جاده های اصلی و فرعی استان را ناامن کرده اند و از طرفی دیگر نباید به بهانه قاچاق سوخت، صف های طولانی سوختگیری در جایگاه های سوخت تشکیل شود و وقت و سوخت رانندگان هم در این جایگاه ها سوخت شود. بایستی با رصدهایی که از طریق دوربین های مداربسته انجام می شود، قاچاقچیان احتمالی سوخت را در صف های بنزین جایگاه ها شناسایی کرد. از آن طرف بخشی از صف های طولانی سوخت به خرابی نازل های سوختگیری جایگاه ها و کمبود تعداد جایگاه های سوخت برمی گردد که اگر این مشکل و کمبود برطرف شود، بخشی زیادی از صف های طولانی سوختگیری در استان و شهر بندرعباس برطرف می شود.
در ادامه سلسله گزارش های روزنامه دریا با موضوع قاچاق سوخت وصف های طولانی سوختگیری ، در این شماره نیز بخشی از نظرات مردم و اقدامات مسئولان را منتشر می کنیم.
ایست و بازرسی
در جاده بندرعباس به میناب ایست و بازرسی زدند که فقط ترافیک و قاچاق سوخت بیشتر شد و قاچاقچیان سوخت مسیر خودشان را با خلاف رفتن و…. پیدا می کنند و جاده ها برای مردم ناامن شده است. بایستی مبدا و مقصد قاچاق سوخت شناسایی شود و اگر مرزهای آبی کاملا مسدود و کنترل شود که سوخت وارد دریا و شناورها نشود، قاچاق سوخت کمتر می شود.
خورهای جلابی
هر روز به وسیله مشک ماری در خور های جلابی بارگیری سوخت است. نظارت و برخورد چندانی هم نیست و مردم قتل عام می شوند به وسیله این نیسان های شوتی.
فروش گازوئیل
می خواستم موضوعی را به مسئولان بگویم گازوئیل هایی که قاچاق می شود به شناورهایی که بیشترشان هم خارجی هستند، به فروش می رسد که اگر دولت گازوئیل را با قیمت واقعی به این شناورهای خارجی بفروشد و پولش را بصورت ارز و نقدی بگیرد، آنها از واسطه ها وقاچاقچیان سوخت، خرید نخواهند کرد و قاچاق سوخت برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و قاچاق کمتر شده و جاده ها هم امن می شوند. نباید اجازه داد حتی یکلیتر گازوئیل توسط قاچاقچیان در روی دریا به این شناورها فروخته شود.
به مسئولان قضایی و انتظامی بگویید
اگر دسترسی دارید به گوش مسئولان قضایی و انتظامی استان برسانید که خورهای منطقه جلابی مخصوصا خور کانال و الیاس این روزها جولان قاچاقچیان سوخت بوده و به وسیله مشک های ماری بزرگ بارگیری می شوند.متاسفانه جاده هم شلوغه از بس نیسان تردد بالایی داره.نمیشه شب ها مردم عادی تردد کنند از ترس تصادف. فعالیت قاچاقچیان سوخت شب ها در خورهای منطقه جلابی (خور کانال و الیاس) شروع خواهد شد و تا سپیده صبح ادامه دارد که سبب ترس و وحشت مردم از ماشین های سوخت بر شده است و مردم در طول شب از ترس تصادف امکان تردد ندارند.
واردات بنزین
چند روز قبل در خبرها خواندم که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده بود ماههای قبل روزی ۸میلیون لیتر و در مهرماه روزی ۹میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شود. می خواستم عرض کنم چرا برای افزایش تولید خودروهای کم مصرف در کشور ، واردات خودروهای خارجی کم مصرف و افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز در کشور اقدام مناسبی نمی شود تا مصرف بنزین کمتر شود. خودروهای تولیدی مان مصرف سوخت شانبالاست و از طرفی چندین میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که این موضوعات همباعث افزایش مصرف سوخت شده است. از طرفی روزانه مقدار زیادی بنزین در صف های طولانی سوختگیری هم هدر می رود. اگر در این بخش ها هم برنامه ریزی و اقدام مناسبی می شد، بطور حتم نیازی به واردات بنزین نداشتیم.
تا چندسال قبل از طریق پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که تولید بنزین مان زیاد بود و بخشی از این بنزین صادر می شد و اینکه الان به واردکننده بنزین تبدیل شده ایم ،جای تعجب دارد. بایستی در حوزه مصرف بهینه بنزین هم فرهنگ سازی شود که وزارت نفت در این حوزه اقدام مناسبی ندارد. دستگاه های دولتی بصورت جزیره ای عمل می کنند و برای مصرف کمتر سوخت با شیوه های مختلف وفرهنگ سازی در اینبخش اقدامی صورت نمی گیرد.
جایگاه های سی ان جی
چرا به موضوع افزایش خودروهای گازسوز در کشور و افزایش جایگاه های گاز سی ان جی در هرمزگان و افزایش نظارت بر این جایگاه ها توجهی نمی شود تا مردم مجبور نشوند بروند بنزین بزنند و در صف های بنزین زمان زیادی را معطل شوند ؟ بنده اهل بندرعباس و به جهت شغلم ( کارمندی ) ساکن بندرلنگه می باشم .در موقع خرید خودرو هزینه بیشتری را برای خودرو دوگانه سوز متحمل شده ام .تقریباً هفتهای یا دو هفته ای یکبار در مسیر بندرلنگه-بندرعباس و بالعکس مجبور به تردد هستم .
متاسفانه پمپ گاز بندرخمیر ساعت کاری اش اینگونه است که فقط از ساعت ۷ صبح تا ۲۲ (۱۰شب) فعال است . روزهای جمعه هم صبح ها تعطیل است و فقط بعدازظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ فعال است . در ایام زیادی از سال ( تقریباً خردادماه تا مهر یا آبانماه ) هم در طول روز و ساعات فعالیت ، از ساعت ۱۳ تا ۱۶ با توجیه صرفه جویی در مصرف برق تعطیل است. یکی دو روز پیش هم که تعطیلی میان روز ( ساعت ۱۳ تا ۱۶) کنسل شد ، طی تصمیمی جدید روزهای جمعه را کاملاً تعطیل کرده اند .با یک حساب و کتاب ساده می شود گفت اگر طول یک سال ۸،۷۶۰ ساعت باشد ، تقریباً می شود گفت ۴،۴۹۷ساعت از سال را تعطیل و فقط ۴،۲۶۳ساعت در طول سال فعال است . یعنی بیشتر ساعات را در طول سال تعطیل است .
حال به این اضافه کنید برخی از ایام تابستان که در میانه روز بجای ساعت ۱۳ ، ساعت ۱۲ تعطیل میشود . یا برخی مواقع که صبح ها دیرتر شروع بکار میکند و یا شبها زودتر تعطیل میشود و همچنین ایامی که بخاطر نقص در سیستم فنی تعطیل میشود .در بندرلنگه هم که پمپ گاز وجود ندارد . سهمیه بنزین خودرو بنده هم که بخاطر دوگانه سوز بودنش نصف (۳۰لیتر) هست و در بندرلنگه هم یافتن بنزین آزاد خیلی کار سختی می باشد . آیا این وضعیت حق یک شهروند هرمزگانی است با توجه به اینکه از این استان گاز و بنزین به سایر نقاط کشور ارسال و توزیع می شود !؟واقعاً چه کسی پاسخگو است !؟
دریا و خشکی ناامن برای قاچاقچیان
بایستی با قاچاقچیان سوخت، کالا ، اتباع، مشروبات الکلی، موادمخدر و… در دریا و خشکی مقابله شود تا امنیت در جاده ها و شهرها و روستاها حاکم شود و قاچاقچیان و بخصوص سازمان یافته ها نتوانند جولان دهند و مردم در آتش قاچاقچیان نسوزند و گل های زندگی شان پرپر وخاکستر نشوند. در روزهای اخیر اقدامات دستگاه های قضایی، امنیتی و انتظامی در هرمزگان نیز در مقابله با قاچاقچیان سوخت، سازمان یافته تر شده است که با تداوم و افزایش این روند، می توان امیدوار بود جولان قاچاقچیان کاهش یافته و جاده ها امن تر شوند. بایستی تمام جاده های خاکی که قاچاقچیان برای رفت و آمدشان هموار کرده اند ،مسدود شوند ودر جاده های اصلی اجازه تردد نداشته باشند و در دریا نیز چتر نظارت ها گسترده تر شود .
انسداد جاده اختصاصی قاچاقچیان سوخت در کوههای هشتبندی
رئیس کل دادگستری هرمزگان از مسدودسازی جاده اختصاصی قاچاقچیان سوخت در کوههای منطقه توکهور و هشتبندی خبر داد. مجتبی قهرمانی «رئیس کل دادگستری هرمزگان» اعلام کرد: در پی مطالبات مردمی و با توجه به وقوع حوادث دلخراش جادهای در محورهای مواصلاتی شرق استان که در نتیجه تردد بیضابطه خودروهای قاچاقچیان سوخت منجر به جان باختن و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنانمان شده است، با تصویب شورای تأمین استان هرمزگان و به دستور مقام قضایی، اقدامات ویژه ای به منظور مقابله با قاچاق سوخت در حال اجرا است. وی افزود: در همین راستا، مأموران فراجا موفق شدند، ضمن اجرای عملیات ضربتی در مناطق کوهستانی منطقه توکهور و هشتبندی، یکی از جاده های اختصاصی و محل های عبور کاروان قاچاقچیان سوخت را که در دل کوهستان و به صورت غیرقانونی احداث شده بود، شناسایی کنند.
وی افزود: در نتیجه این اقدام، جاده مذکور موسوم به جاده یک تومنی مسدود شد تا هزینه بیشتری برای سوخت بران غیرمجاز و بر هم زنندگان نظم و امنیت جامعه ایجاد شود. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضاییه در خصوص لزوم مبارزه بی امان با پدیده قاچاق، خاطرنشان کرد: به منظور حفاظت از امنیت و جان و مال مردم در محورهای مواصلاتی استان و با هدف صیانت از منابع ملی، مقابله با قاچاق سوخت با جدیت هرچه بیشتر تداوم خواهد یافت و دستگاه قضایی با تمام توان و بدون اغماض با قاچاقچیان برخورد خواهد کرد.
توقیف شناور حامل ۶۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آبهای خلیج فارس
دادستان مرکز استان هرمزگان از توقیف شناور حامل ۶۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آبهای خلیج فارس خبر داد. عارف اکبری «دادستان مرکز استان هرمزگان» از کشف حدود ۶۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از یک فروند لنج در آبهای خلیج فارس خبر داد. وی افزود:قاچاقچیان قصد داشتند سوخت های قاچاق را به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس منتقل کنند که خوشبختانه این محموله با رصد اطلاعاتی و در عملیات منسجم مأمورین دریابانی شناسایی و توقیف شد. اکبری همچنین با اشاره به دستگیری ۱۴ نفر از قاچاقچیان سوخت در این رابطه اظهار داشت: برای متهمین پرونده قضایی تشکیل شده است و رسیدگی به این پرونده در حال انجام است.
دادستان مرکز استان هرمزگان تصریح کرد: سوختهای کشف شده از این شناور طبق روال قانونی با دستور قضایی تحویل شرکت توزیع و پخش فرآوردههای نفتی شده و به چرخه توزیع قانونی برمیگردد. دادستان مرکز استان هرمزگان در پایان تأکید کرد: دستگاه قضایی استان با همکاری ضابطان، راهبرد مقابله با قاچاق سازمان یافته سوخت را با قاطعیت ادامه میدهد و در راستای صیانت از منافع و سرمایههای ملت ایران لحظهای درنگ نخواهد کرد.
فرماندار ویژه میناب: خرابی نازلها در پمپ بنزینها قابل قبول نیست
معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب یکی از دلایل تشکیل صف های طولانی در جایگاه های سوخت را خرابی نازل ها عنوان کرد و گفت: بنا داریم از این پس دیگر جایگاه داران متخلف جریمه نشوند و به جای آن سهمیه سوخت جایگاه کاسته شده و به جایگاه دیگری داده شود که تخلفی ندارد. به گزارش فارس، محمد رادمهر فرماندار ویژه شهرستان میناب در نشست معارفه رئیس شرکت نفت میناب و مسئولان شهرستانی با جایگاه داران این شهرستان با اشاره به خرابی نازل ها در جایگاه های سوخت، اظهارداشت: یکی از دلایل تشکیل صف های طولانی در جایگاه های سوخت خرابی نازل ها بود. وی تاکید کرد: بنا داریم از این پس دیگر جایگاه داران متخلف جریمه نشوند و به جای آن سهمیه سوخت جایگاه کاسته شده و به جایگاه دیگری داده شود که تخلفی ندارد.
رادمهر افزود: روند خدمت رسانی سوخت در جایگاه ها باید به طور مستمر بدون هیچ کم کاری صورت پذیرد تا از معطلی مردم در پمپ بنزین ها جلوگیری شود . رادمهر خاطرنشان کرد: در بازرسی های میدانی صورت گرفته در برخی از جایگاه های شهرستان تعدادی از نازل های سوختگیری غیر فعال هستند که می بایست فوراً در خصوص رفع این مشکل اقدام و فعال شوند و مردم نباید بخاطر سهل انگاری بعضی ها سردرگم و در صف های طولانی معطل باشند.وی با اشاره بر اینکه تعمیر مکانیکی نازل های سوختگیری، به شرکت نفت در خصوص نظارت برتعمیر سامانههای هوشمند این نازل ها و تامین قطعات مورد نیاز آنها تاکید کرد .وی ادامه داد: مسئولیت تخلف در جایگاه های سوخت با صاحب جایگاه است ، پس باید مالکین و مدیران جایگاه ها در محل کار حضور داشته باشند. رادمهر یادآور شد: در تمامی جایگاه های سطح شهرستان باید دوربین ها فعال باشد و اگر جایگاهی دوربین آن غیر فعال باشند با آن برخورد خواهد شد.
مدیر جدید شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه میناب گفت: جهت عرضه سوخت به شهروندان مشکلی برای عرضه بنزین وجود ندارد.مسلم صفی پور مدیر جدید شرکت پخش فرآورده نفتی میناب هم افزود: سیاست های تدوین شده شرکت پخش فرآوردههای نفتی در زمینه خرابی نازل ها و چالش های جایگاه های در جهت رفع این مشکلات بطور جدی اقدام خواهد شد.رئیس شرکت پخش فرآوردههای نفتی میناب از توجه و پیگیری فرماندار ویژه میناب در جهت بازدیدهای میدانی و در جهت رفع مشکلات جایگاه داران تقدیر کرد.
ثبت دیدگاه