حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۶ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 27 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3609 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 105×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آشنایی دانش آموزان با فرهنگ وقف
    ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
    شناسه : 19530
    بازدید 134
    1
    دریانیوز// فرهنگ سازی در حوزه وقف ضرورتی انکارناپذیر است و همانطور که مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان هم بر آن تاکید دارد، این فرهنگ سازی بایستی از دبستان برای دانش آموزان آغاز شود و خرید آبسردکن و وسایل مورد نیاز مدارس را بصورت وقفی با مشارکت دانش آموزان صورت گیرد تا فرهنگ وقف در دانش آموزان نهادینه شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// فرهنگ سازی در حوزه وقف ضرورتی انکارناپذیر است و همانطور که مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان هم بر آن تاکید دارد، این فرهنگ سازی بایستی از دبستان برای دانش آموزان آغاز شود و خرید آبسردکن و وسایل مورد نیاز مدارس را بصورت وقفی با مشارکت دانش آموزان صورت گیرد تا فرهنگ وقف در دانش آموزان نهادینه شود.

    در این بخش نیاز است معلمان و مسئولان مدارس بطور کامل با وقف و احکامش آشنا باشند و با زبان دانش آموزان در مورد وقف بگویند و دانش آموزان را وقف مشارکتی و… تشویق کنند. همواره در مدارس از دانش آموزان خواسته می شود تا به مدرسه برای رفع مشکلات و نیازهای مدرسه کمک کنند که مدیران و معلمان مدارس می توانند ادبیات کمک به مدرسه را با وقف مشارکتی و… عوض کنند تا این کمک ها از حالت اجبار و نارضایتی والدین به حالت معنوی و اشتیاق در کسب ثواب برای انجام این امر خیر و ماندگاری نام تا ابد تبدیل شود که اگر اینگونه شد، دانش آموزان با فرهنگ وقف آشنا شده و در بزرگسالی نیز واقف خواهند ماند .

    اگر که در جامعه مان وقف و انجام امورات خیریه و کمک به دیگران به فرهنگ تبدیل شود، بطور حتم بسیاری از مشکلات در حوزه های مختلف برطرف خواهد شد. متاسفانه در حوزه فرهنگ سازی وقف در جامعه بخوبی عمل نشده و‌بسیاری از مردم با جزئیات وقف آشنا نیستند . همچنان مردم فکر می کنند که‌بایستی ثروت زیاد و زمین و خانه داشته باشند تا بتوانند آنرا وقف کنند ، غافل از آنکه با وقف مشارکتی و وقف پول می توان واقف شد که متولیان مربوطه بایستی در حوزه فرهنگ سازی وقف اهتمام بیشتری داشته باشند .

    سازمان اوقاف در گام نخست کارکنان اوقاف، خدام بقاع متبرکه و مساجد وهیئت های مذهبی و… را با وقف آشنا کنند تا آنها سفیران و یاوران وقف شوند و در گام بعدی دانش آموزان و دانشجویان و سایر اقشار را با وقف و انواع وقف آشنا کنند. از آن طرف واقفان و اثرات وقف شان را بیشتر اطلاع رسانی کنند تا مردم به وقف مشتاق تر شوند.متاسفانه در گذشته اراضی وقفی زیادی توسط مردم و حتی نهادهای دولتی تصرف شده اند که در هرمزگان تا ۶۰۰هکتار هم اعلام شده است و از احکام وقف هم‌بسیاری از مردم بی اطلاع هستند و به همین دلیل بازگرداندن اراضی وقفی به راحتی صورت نمی گیرد.

    مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت:۵۰۰تا ۶۰۰هکتار اراضی موقوفه تصرفی در استان داریم که یک مورد در بندرعباس ۴۰هکتار با پلاک‌ثبتی است که توسط مردم و دستگاه های دولتی تصرف شده اند و با دستگاه های دولتی دعوای حقوقی داریم و برخی شان به شرایط شان عمل نکردند. وی گفت: اراضی وقفی که در گذشته توسط مردم تصرف شده است ، با مجوزی که از سازمان اوقاف اخذ شده است، عرصه به عنوان موقوفه می ماند و اعیانش واگذار می شود.

    اما در مورد اشخاص حقوقی و دولتی ها اینگونه نیست.بنظر می رسد مسئولان سازمان اوقاف بایستی در حوزه بیان احکام وقف و انواع وقف و پاسخ به سؤالات و‌شبهات در این حوزه عزم جزم تری داشته باشند تا هم از تصرف موقوفات جلوگیری شده و هم اراضی موقوفه تصرفی، رفع تصرف شده و احکام وقف نیز اجرا شده و همچنین بر میزان موقوفات افزوده شود . در حوزه فرهنگ سازی وقف هم بایستی برنامه ریزی مدونی صورت گرفته و از مدارس هم آغاز شود تا فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.