حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۶ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 27 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3484 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دولت و مجلس نسخه ای را برای پرستاران می پیچند؟
    ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
    شناسه : 18636
    بازدید 148
    0
    دریانیوز// کمبود پرستار در کشور از چند سال قبل مطرح شده و در هرمزگان هم که همواره کمبود شدید پرستار داشتیم و بخش از پرستاران غیربومی از این‌استان رفته اند و فشار چند برابری بر پرستاران فعال وارد شده که این موضوع بر سلامت جسم و روان پرستاران بی تاثیر نبوده و شیفت های سنگین پرستاران بر زندگی خانوادگی و رسیدگی به امورات خانه و همسر وفرزندان هم اثرات منفی داشته و شیفت های صبح شب ، شب شب ، صبح عصر و... بيشتر پرستاران باعث شده، میزان بازدهی پرستاران هم کاهش یافته و نارضایتی بیماران و همراهان شان را نیز به همراه داشته باشد و در این سال‌ها نیز پرستار مورد نیاز در استان جذب نشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کمبود پرستار در کشور از چند سال قبل مطرح شده و در هرمزگان هم که همواره کمبود شدید پرستار داشتیم و بخش از پرستاران غیربومی از این‌استان رفته اند و فشار چند برابری بر پرستاران فعال وارد شده که این موضوع بر سلامت جسم و روان پرستاران بی تاثیر نبوده و شیفت های سنگین پرستاران بر زندگی خانوادگی و رسیدگی به امورات خانه و همسر وفرزندان هم اثرات منفی داشته و شیفت های صبح شب ، شب شب ، صبح عصر و… بيشتر پرستاران باعث شده، میزان بازدهی پرستاران هم کاهش یافته و نارضایتی بیماران و همراهان شان را نیز به همراه داشته باشد و در این سال‌ها نیز پرستار مورد نیاز در استان جذب نشد.

    در سال گذشته علی رغم صدور مجوز استخدام ۲۰۰۶ نفر در سیستم بهداشت و درمان استان ، اما متقاضی به تعداد لازم جهت استخدام رشته پرستاری و بيشتر رشته های تخصصی مورد نیاز را در استان نداشتیم و در برخی رشته ها نیز بومیان حدنصاب نمره و رتبه را نیاوردند و غیربومیان از استان های دیگر آمدند و جذب شدند و بزودی به استان خودشان بر می گردند و دوباره جای خالی شان وجود خواهد داشت.کمبود پرستار در مناطق مختلف کشور واز آن طرف بی توجهی به حق وحقوق این قشر ایثارگر در کشور، اعتراضات و اعتصابات پرستاری را در مناطق مختلف به همراه داشت و انتظار می رود دولت چهاردهم با همراهی مجلس نسخه شفابخشی را برای رفع مشکلات پرستاران بپیچد.

    کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

    رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری پرستار مواجه هستیم، اظهار کرد: ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی بسیار حائز اهمیت است. محمدتقی جهان‌پور در اردیبهشت ماه سال جاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری مواجه هستیم، اظهار کرد: برآوردهای سازمان نظام پرستاری در ارتباط با نیاز نیروی انسانی در بخش پرستاری بیانگر این است که با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری مواجه هستیم.

    سازمان نظام پرستاری از «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان برنامه و بودجه» تقاضا دارد موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری را در کانون توجه قرار دهند. وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جذب نیروی پرستاری، گفت: بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۶هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شده، در حالی که فقط ۸هزار پرستار به منظور ارائه خدمات در نظام سلامت جذب شده‌اند. جذب ۸۰۰۰ پرستار کافی نیست؛ چرا که این تعداد فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیازهای گذشته است.

    رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری کشور بر این باور است که ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی همزمان با افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب دیدن مردم ناشی از کمبود نیرو جلوگیری می‌شود و با توجه به سختی کار پرستاری، نیروی انسانی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

    جهان‌پور با بیان اینکه نظرات کارشناسی در ارتباط با جذب نیروی انسانی پرستاری حائز اهمیت است، افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان نظام پرستاری» با همکاری یکدیگر و بررسی نظرات کارشناسان می‌توانند در جهت جذب نیروی انسانی پرستاری گام بردارند. به طور قطع، سازمان نظام پرستاری به دلیل ارتباط با جامعه پرستاری می‌تواند در امر استخدام به سازمان‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی کمک کند.

    رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تامین نیروی پرستاری بسیار مهم است، افزود: تامین نیروی انسانی پرستاری مورد نیاز نظام سلامت کشور نه تنها سبب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری می‌شود، بلکه به تحقق حقوق مردم در امر سلامت نیز کمک می‌کند. وی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی پرستاری سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۲۵۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. مرحله گزینش افرادی که در این آزمون پذیرفته شده بودند تا حدودی انجام شده است.

    سهم پرستاران از آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، حدود ۸هزار نفر است. سازمان نظام پرستاری نسبت به سهم نیروی انسانی از آزمون استخدامی گلایه دارد؛ چرا که تعداد نیروهایی که توسط آزمون استخدامی جذب شدند کافی نیست و فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز های گذشته است.

    ریشه مشکلات پرستاران، سیاست‌های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت است

    عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بخش اعظم مشکلات پرستاران ناشی از سیاست های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت است.لقمان شریفی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری افزود: مشکلات پرستاری زیاد است. این تجمعات و اعتراضات پرستاران که در شیراز و کرج، مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر اتفاق افتاد ناشی از سیاست های تبعیض آمیز و تعارض منافع وزارت بهداشت است.

    وزارت بهداشت در ادوار اخیر سیاست هایی را اجرا کرده است که پرستاران امیدی به بهبود وضعیت ندارد به یک وزیر و دو وزیر هم مربوط نمی شود و یک روند مستمر بوده است.وی ادامه داد: از اجرای قانون تعرفه گذاری گرفته تا اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور تا مساله نیروهای طرحی که بعد از دوران کرونا مورد توجه قرار نگرفتند، همه مسائلی هستند که مسئول مستقیم آن وزارت بهداشت است بنابراین بیشتر مشکلات پرستاران به وزارت بهداشت مربوط می شود. البته در یکسری جاها مثل استخدام نیرو سازمان امور استخدامی باید پاسخگو باشد.

    بیشتر پرستاران از اجرای قانون تعرفه گذاری ناراضی هستند

    شریفی گفت: روش غلط اجرای تعرفه گذاری یکی از این مسائل مهم پرستاران است. اغلب همکاران پرستار در کشور از اجرای قانون تعرفه گذاری ناراضی هستند. تعرفه های یک میلیون تومان و دو میلیون تومان برای پرستاران اصلا قابل قبول نیست.

    وی ادامه داد: قانون تعرفه گذاری به صورت بسته های خدمتی در بیمارستان ها اجرا می شود، بر این اساس برای یک تیم پرستاری که ۲۴ ساعت از یک مریض مراقبت می کند تعرفه خدمت برای کل تیم در بخش های عمومی ۲۷۰ هزار تومان می شود بعد هم با کاهش کسورات و غیره مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بابت بسته خدمتی برای تیم پرستاری در ۲۴ ساعت باقی می ماند.عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: ما پرستاران با اصل روش اجرای قانون تعرفه گذاری در وزارت بهداشت مشکل داریم.

    این کاری که انجام می شود اصلا تعرفه گذاری نیست یک بودجه ای در نظر گرفته اند، تخت های بیمارستانی کشور را حساب کتاب کرده اند و در نهایت بر همین اساس تعدادk را حساب کرده اند و نهایت امر به صورت غیر شفاف پولی به عنوان تعرفه خدمات پرستاری به همکاران پرداخت می شود که باعث نارضایتی بسیاری از همکاران شده است.شریفی افزود: هم اجرای قانون تعرفه گذاری و هم نحوه بازتوزیع منابع آن مشکل دارد، مقصر اصلی مجری تعرفه گذاری خدمات پرستاری یعنی وزارت بهداشت است.

    نحوه بازتوزیع تعرفه گذاری نیز مشکل دارد و نارضایتی های دو چندانی را برای پرستاری به وجود آورده است.وی ادامه داد: مساله مهم دیگر کمبود نیرو است، هیچ نیرویی قبول نمی کند با ساعتی ۲۰ هزار تومان اضافه کاری آن هم کار پرستاری پر استرس و سخت را انجام دهد. پرستاری یک حرفه سخت حساس و طاقت فرساست به همین علت در کلانشهرها و تهران بیمارستان هایی وجود دارد که بعد از افتتاح با مشکل تکمیل نیرو مواجه هستند چون پرستاران با این وضعیت تورم و دریافتی، رغبتی به کار در کلانشهرها ندارند.

    پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت رفاهیات ندارند

    عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: گروه های مختلف وزارت بهداشت هیچ گونه رفاهیاتی دریافت نمی کنند در حالی که بسیاری از کارمندان دولت در روزها و مناسبت های خاص که دولت مصوب کرده است هدایا و تشویقی های مالی دریافت می کنند ولی پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت از این مصوبات دولت بی بهره هستند چرا وزارت بهداشت رفاهیات مصوب دولت را اجرایی نمی کند.شریفی ادامه داد: وضعیت پرستاران با توجه به شیفت های طولانی، حساسیت و سختی کار با سایر کارکنان دولت قابل مقایسه نیست، پرستاری نباید با هیچ شغل دولتی دیگر مقایسه شود.

    مشکل وزارت بهداشت است، آدرس غلط ندهیم

    شریفی تاکید کرد: مشکلات پرستاران ناشی از سیاست های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت در سالیان اخیر است. آدرس های غلط ندهیم اگر می خواهیم مشکلات پرستاری به صورت ریشه ای حل شود باید اصل قضیه را نشانه گرفت و نباید به حاشیه رفت.

    مسئولان در سطوح عالی باید برای رفع مشکلات پرستاران وارد شوند

    شریفی ادامه داد تا زمانی که پرستاری به عنوان یک مسئله اصلی در کشور مطرح نشود مشکلات آن حل نخواهد شد. پرستاری نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری در عالی ترین سطوح است. باید اقدامات فوری برای تقویت انگیزه و نگهداشت نیروهای پرستار انجام شود.

    فرقی نمی کند چه کسی وزیر باشد، سیاست های وزارت بهداشت باید اصلاح شود

    شریفی اعلام کرد: مشکل اصلی پرستاری و حتی کل نظام سلامت کشور سیاست های است که وزارت بهداشت دنبال می کند. فرقی نمی کند، چه کسی وزیر است چون سیاست ها طی سالیان اخیر یکی بوده است و باید سیاست ها تغییر پیدا کند.شریفی با اشاره به مشکلات وزارت بهداشت افزود: اکنون بسیاری از مردم مجبورند برای جراحی ساده و سنگین مبالغی را به عنوان زیرمیزی به پزشکان متخصص پرداخت کنند، چون وزارت بهداشت نمی تواند آن گونه که شایسته است، پزشکان متخصص را تامین کنند و تقریبا اکثر پزشکان متخصص مجبورند از مردم مبالغی را به عنوان دستمزد اضافه طلب کنند.

    شریفی اعلام کرد: انتظار داریم وزیر بهداشت آینده نقطه پایانی بر این سیاست های غلط سالیان اخیر باشد و بتواند با سیاستگذاری مناسب، از تعارض منافع در نظام سلامت جلوگیری کند، وقت آن رسیده است که وزیر بهداشت ایران نگاه کلان و ملی داشته باشد و به جای تمرکز در یک جزء نظام سلامت، کل ساختار آن را اصلاح کند.

    نامه‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به رئیس جمهور

    رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در نامه ای به رئیس جمهوری نوشت:کم توجهی به مطالبات پرستاران مشکلات عدیده‌ای در نظام سلامت ایجاد کرده است.رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه ای به رئیس جمهوری اعلام کرد: کم توجهی به مطالبات حرفه‌ای و تامین معیشت پرستاران در ادوار گذشته با ایجاد نارضایتی شغلی ترک شغل، مهاجرت گسترده به خارج از کشور، تجمعات و اکنون با اعتصابات فراگیر در سراسر کشور، سبب ساز مشکلات عدیده ای در نظام سلامت کشور شده است.حسینعلی شهریاری ماه قبل در نامه‌ای به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری خواستار توجه جدی در خصوص مطالبات پرستاران شد. متن نامه به این شرح ذیل بود:

    جناب آقای دکتر پزشکیان

    رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

    سلام علیکم

    احتراماً به استحضار می‌رساند موضوع مطالبات پرستاران همواره در سالیان اخیر یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور بوده و متاسفانه علیرغم نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری که پرستاران در خط مقدم نظام سلامت ایفا می کنند کم توجهی به مطالبات حرفه ای و تامین معیشت آنان در ادوار گذشته با ایجاد نارضایتی شغلی ترک شغل، مهاجرت گسترده به خارج از کشور، تجمعات و اکنون با اعتصابات فراگیر در سراسر کشور سبب ساز مشکلات عدیده ای در نظام سلامت کشور شده که نیازمند توجه جدی است.

    با توجه به اینکه ادامه روند کنونی با دامن زدن به ترک شغل و همین طور درگیر شدن سایر فعالان صنفی پرسنل درمان و حتی معاندین نظام می تواند سبب تشدید بحران نیروی انسانی در نظام سلامت کشور و اختلال در روند خدمت رسانی به مردم و آسیب به سلامت مردم گردد. خواهشمند است حل مشکلات جامعه پرستاری در اولویت اول آن دولت محترم قرار گیرد و دستور فرمائید مطالبات پرستاران که به شرح ذیل به‌ حضور اعلام می شود در کارگروهی ویژه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

    ۱٫ استخدام نیرو به برای رسیدن به حداقل استاندارد پرستار به تخت و استخدام سالیانه ۲۵ هزار نفر تا رسیدن به استاندارد نسبت پرستاربه یک به ۸/۱٫

    ۲٫ اصلاح ضرب الاجلی فرمول اضافه کار پرستاری.

    ۳٫بازبینی دستورالعمل قانون تعرفه گذاری پرستاری و واقعی کردن تعرفه خدمات پرستاری

    ۴٫حذف اضافه کار اجباری.

    ۵٫محسوب شدن پرستاری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور.

    ۶٫ تصویب فوق العاده خاص پرستاری.

    ۷٫تامین اعتبار لازم برای اجرای بخشنامه رفاهیات برای پرستاران.

    ۸٫تامین امنیت پرستاران در مراکز درمانی.

    در خاتمه معروض می دارد اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چهاردهم آمادگی خود را برای کمک به دولت در حل مشکلات معیشتی و حرفه ای پرستاران اعلام می دارند.
    توفیق روزافزون حضرت عالی را از خداوند منان خواهانم.

    حل مشکلات پرستاران در اولویت دولت قرار گیرد

    رئیس شورای عالی نظام پرستاری نیز چند روز قبل در نامه ای به رئیس جمهوری از وی خواست حل مشکلات پرستاران به صورت اضطراری در اولویت دولت جدید قرار گیرد.به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری متن نامه دکتر وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری به این شرح است:

    استاد دانشمند و فرهیخته جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

    رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

    احتراماً، همان طوری که اطلاع دارید موضوع مطالبات به حق و بر زمین مانده قشر دلسوز و خدوم پرستاری، در طول سالیان اخیر علی رغم توصیه های مقام معظم رهبری نهادهای امنیتی و نهادهای حرفه ای و صنفی پرستاری مورد توجه جدی قرار نگرفت و باعث گردید این دمل چرکی سرباز کرده و خود را به شکل اعتصابات و تجمعات اخیر نشان داده است.

    رجاء واثق دارم که این مطالبات با مدیریت دلسوزی و منش علی گونه حضرتعالی قابل تحقق است لذا درخواست دارم مشکلات جامعه پرستاری به شکل اضطرار حتی قبل از تشکیل کابینه مورد توجه جدی قرار گیرد. دخالت مستقیم آن مقام عالی، قطعاً روزنه امیدی را در جامعه پرستاری ایجاد خواهد کرد.

    اهم مطالبات به شرح ذیل اعلام می گردد:

    ۱. استخدام نیروی انسانی تا رسیدن به استاندارد نسبت تخت به پرستار ۱ به ۱.۸.

    ۲. بازبینی دستورالعمل قانون تعرفه گذار خدمات پرستاری.

    ۳. اصلاح فرمول محاسبه اضافه کاری متناسب با شان پرستاران و شرایط کاری.

    ۴. حذف کسر مالیات از حقوق پرستاران.

    ۵. تأمین امنیت پرستاران در مراکز درمانی.

    ۶. تأمین اعتبارات لازم برای اجرای بخشنامه رفاهیات برای پرستاران.

    ۷.محسوب شدن پرستاری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور.

    ۸. حذف اضافه کاری اجباری.

    ۹. تصویب فوق العاده خاص پرستاری.

    ۱۰- اصلاح آیین نامه اجرایی ارتقا بهره وری پرستاران.

    در خاتمه شورایعالی سازمان نظام پرستاری آمادگی خود را در همراهی دولت در حل مشکلات نظام سلامت و پرستاران اعلام می دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.