حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۵ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 26 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3478 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • احداث تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی در بن بست
    ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
    شناسه : 18582
    بازدید 134
    1
    دریانیوز// یکی از محورهای مهم و ترانزیتی هرمزگان، جاده شهید رجایی بندرعباس است. این جاده نقش کلیدی در اقتصاد استان و کشور دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از محورهای مهم و ترانزیتی هرمزگان، جاده شهید رجایی بندرعباس است. این جاده نقش کلیدی در اقتصاد استان و کشور دارد.

    با توجه به اینکه بندرعباس قطب اقتصادی ایران لقب گرفته و اغلب صنایع و بنادر بزرگ در غرب بندرعباس مستقر هستند این جاده از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.در این محور روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین تردد می‌کنند و اگر این محور به عناوین مختلفی دچار مشکل شود موجب ایجاد اختلال و ضررهای مالی زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.برای کاهش و روان سازی ترافیک،ارتقای ایمنی، کاهش گره ترافیکی میدان باهنر و میدان سایت، کاهش مدت زمان سفر کارکنان صنایع غرب به شهر، تسهیل حمل و نقل کالا و تولیدات صنایع فلزی و نفتی و کاهش مصرف سوخت با اصلاح تداخلات جریان های عبوری، ساخت تقاطع غیر همسطح در این جاده در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در حد فاصل میدان سایت و بزرگراه شهید رجایی توسط مسئولان وقت آغاز شد و نوید یک کار ارزشمند و امید بخش را می داد.

    صحبت‌های عباس کمالی مدیر کل وقت راه و شهرسازی هرمزگان عباس کمالی مدیر کل وقت راه و شهرسازی هرمزگان درباره آغاز عملیات پروژه تقاطع غیرهمسطح محور شهید رجایی گفته بود این پروژه از لحاظ نوع ساخت در هرمزگان بی‌نظیر است که بخشی از اعتبار این طرح با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور، سازمان راهداری، بنادر و دریانوردی و صنایع مستقر در غرب بندرعباس تامین می شود.ایفای تعهدات طرفین تفاهم نامه موجب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن مطابق با برنامه زمانبندی پیش بینی شده پروژه تکمیل و مورد استفاده مردم شریف استان و همه استفاده کنندگان در سطح ملی قرار گیرد.‎فاز اول تقاطع غیرهمسطح محور بندرشهید رجایی دارای دو دستگاه پل سه دهانه ۲۵ متری با عرض ۲۲ متر است و نیز حدود سه هزار و ۲۰۰ مترمربع آن عملیات پل سازی و ۷ کیلومتر عملیات‌ راهسازی است.‎

    با توجه به مطالعات زمین شناسی تصمیم بر این شد تا از پی های عمیق یا شمعی برای ساخت پل به کار گرفته شود و در این پروژه به لحاظ فنی ۱۰۰ شمع در عمق ۲۵ متری سطح زمین جای گذاری می شود.‎ عملیات راهسازی به طول هفت کیلومتر در راستای این پروژه مهم رمپ و لوپ با هدف تسهیل تردد و کاهش ترافیک عبوری ایجاد می شود و این اقدام مهم منجر به امنیت مسیر می شود و همچنین ماشین های سنگینی که از مسیر بابا غلام و تازیان به سمت بندر شهید رجایی تردد می کنند، از زیر پل عبور کرده و ماشین های سبک از روی پل تردد می کنند.

    پل به گونه ای طراحی شده است که با آزاد سازی اراضی هدیش، مشکل ترافیکی میدان باهنر کاهش می یابد و دو کیلومتر از طول مسیر کم می شود.‎ مسیر فعلی باهنر به جاده اختصاصی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه ، ارتش و اسکله باهنر تبدیل می شود. اتفاقات خوبی جهت تامین بخشی از منابع مالی پروژه از طریق صنایع غرب در حال انجام است و تکمیل و بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح محور شهید رجایی به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم تا پایان سال ۱۴۰۳، پل های اصلی و راههای طرفین را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

    امتناع پیمانکار از ادامه کار

    بعد از آغاز رسمی عملیات اجرایی این تقاطع غیر همسطح توسط مسئولان، چندی بعد شاهد استقرار و تجهیز کارگاه توسط پیمانکار تعیین شده بودیم؛ اما متأسفانه به دلایل نامعلومی و در سکوت خبری این پیمانکار دست از کار کشید و تمام تجهیزات خود را از کارگاه جمع آوری کرد.با گذشت چندین ماه از امتناع پیمانکار از ادامه کار، هنوز شاهد اقدام خاصی توسط راه و شهرسازی نیستیم و احداث این تقاطع به حال خود رها شده است.

    هنوز شروع نشده متوقف شد

    پروژه‌ای که قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد با گذشت تقریبا دوسال از آن هنوز شروع نشده و اندر خم یک کوچه است.در حال حاضر اهمیت ساخت این تقاطع نسبت به قبل دوچندان شده است؛ زیرا شهرداری بندرعباس در تیرماه سالجاری پل و تقاطع پيامبر اعظم (ص) را به اتمام رساند و ممکن است ترافیک در میدان سایت خود را نمایان کند.

    توپ متوقف شدن کار در زمین بنادر و صنایع غرب بندرعباس

    مجید سلحشور مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: عملیات اجرایی احداث تقاطع غیرهمسطح شهید رجایی در سال ۱۴۰۱ آغاز و قرار بود بخشی از تامین مالی این کار از طریق مشارکت صنایع غرب بندرعباس و بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام شود.وی در ادامه افزود: با توجه به عدم تامین اعتبار کافی پروژه متاسفانه پیمانکار دست از کار کشید و تجهیزات خود را جمع آوری کرد.

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در خصوص دلیل عدم تامین اعتبار این پروژه خاطر نشان کرد: متأسفانه بنادر و دریانوردی هرمزگان و صنایع علی رغم پیگیری و مکاتبات سهم خود را پرداخت نکردند و دلیل اصلی توقف این پروژه بود.سلحشور بیان داشت: با توجه به اهمیت کار در حال برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار جدید برای این پروژه هستیم و امیدواریم تا ۱۵ روز آینده پیمانکار جدید مشخص شود.وی در پایان عنوان کرد: پیگیر جذب منابع مالی مطمئن و پایدار برای به سرانجام رساندن این کار هستیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.