حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3436 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 15 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بیکاری از بشاگرد رخت برمی‌بندد
    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۲۱
    شناسه : 18139
    بازدید 150
    2
    شاهکار «ماهان» در دشت پُلپُلک؛ دریانیوز// سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، عامل توسعه اقتصاد و افزایش اشتغال در منطقه بشاگرد است و در همین راستا، بزرگترین نخلستان «مجول» دنیا با مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان درحال احداث است.
    ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، عامل توسعه اقتصاد و افزایش اشتغال در منطقه بشاگرد است و در همین راستا، بزرگترین نخلستان «مجول» دنیا با مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان درحال احداث است.

    طرح احداث بزرگترین نخلستان «مَجول» جهان در دشت پلپلک شهرستان بشاگرد، یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در راستای ایجاد اشتغال مردم به ویژه جوانان و توسعه اقتصادی این منطقه است.با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی استان، واگذاری اراضی مدنظر سرمایه‌گذار، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تامین نهاده‌ها و کاشت نهال در ۴۰۰ هکتار از این اراضی از جمله اقدامات انجام‌شده در منطقه دشت پُلپُلک شهرستان بشاگرد است.

    عباس مویدی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه بزرگ‌ترین نخلستان مجول جهان در منطقه پلپلک شهرستان بشاگرد گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، تلاش‌های زیادی برای رفع محرومیت شهرستان‌ها به ویژه بشاگرد صورت گرفته است و تا حدودی این مهم تحقق یافته است، اما پروژه نخلستان مجول یکی از پروژه‌هایی است که با اجرا و اتمام آن، جهش اقتصادی بسیار خوبی در منطقه شکل می‌گیرد و تکمیل این پروژه می‌تواند اقتصاد و کشاورزی این منطقه را رونق دهد.

    وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌انداز حوزه کشاورزی، سه ضلع؛ دریا، ساحل و فراساحل را در نظر گرفته‌ است، شهرستان‌هایی همچون بشاگرد در فراساحل واقع شده‌اند، شهرستان‌های جاسک، بندرعباس و میناب نیز در امتداد خط ساحلی قرار دارند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با بيان اينكه در حوزه فراساحل، محصولات کشاورزی زیادی اعم از محصولات گرمسیری و سردسیری داریم، تصریح کرد: در شهرستان بشاگرد به دلیل وجود سد جگین که سال‌های سال مجبور بودیم آب آن را به دریا بریزیم اما با استفاده از آب این سد و با همت شرکت هواپیمایی ماهان دشت پُلپُلک شهرستان بشاگرد به بزرگ‌ترین نخلستان مجول دنیا در جنوب کشور تبدیل می‌شود که نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تأکید کرد: البته تا سه سال آینده می‌توانیم نهال‌های مجول که از این باغات به دست می‌آید را در اختیار دیگر متقاضیان قرار دهیم و در حوزه توسعه نخیلات، گام‌های موثری برداریم البته این اقدام با هدف جایگزینی نخیلات انجام می‌شود. مویدی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اثبات مالکیت اراضی دشت پُلپُلک گفت: شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان مجری پروژه نخلستان مجول در شهرستان بشاگرد و منطقه پلپلک، بقای خود را در رضایت مردم بومی این منطقه می‌داند و یکی از دلایل همراهی مردم بومی با شرکت مذکور؛ تعاملات دولت، قوه قضائیه، مردم و شرکت سرمایه‌گذار است که امید است حق از کسی ضایع نشده باشد.وی در ادامه افزود: اگر کسی فکر می‌کند حق وی ضایع شده است طبق تاکیدات رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، اسناد و مستندات به دستگاه قضایی ارائه دهد، در صورت صحیح بودن مدارک، پرونده بدون اطاله دادرسی، مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شهرستان‌های ساحلی، بحث آبزی‌پروری در راستای حفظ منابع دریایی باید پرورش ماهی در قفس را توسعه دهیم و به جای صید ماهی، به سمت و سوی پرورش به پیش برویم. وی افزود: در خصوص ظرفیت ساحل و موضوع مهم آبزی‌پروری نیز بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی را به پرورش میگو اختصاص دادیم تا برای تأمین امنیت غذایی، فقط گوشت سفید و قرمز نباشد و مصرف مردم را به سمت و سوی مصرف غذاهای سالم مثل غذای دریایی سوق دهیم، زیرا در دنیا بر روی این موضوع، سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته است.

    مویدی ادامه داد: با توجه به بازسازی ذخایر، در شهرستان جاسک نیز حفظ منابع ذخایر را در دستور کار قرار دادیم و این مهم، جزو مصوبه دولت بود که اعتبارات آن اعطا شد، دو مرکز دیگر در قشم و بندرلنگه هم وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد است و ذخایر دریایی را نیز تقویت می‌کنیم. مسعود گرگیج هم گفت: سال گذشته اراضی دشت پلپلک به شرکت هواپیمایی ماهان واگذار شد و این شرکت کار تسطیح و کاشت نهال مجول را در این اراضی آغاز کرده است.وی افزود: کل اراضی که قرار است به نخلستان مجول در دشت پلپلک تبدیل شود، ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار است که در طی دو فاز؛ ۲ هزار و یک‌هزار و ۶۰۹ انجام می‌شود، ۲ هزار هکتار تحویل داده شده و تاکنون ۴۰۰ هکتار کشت شده است.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: نخلستان مجول در دشت پلپلک به عنوان بزرگترین نخلستان در سطح جهان است که بعد از ایران، دومین نخلستان در کشور مراکش و سومی نیز در کشور عربستان به ترتیب در زمینی به مساحت ۵۰۰ و یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار کشت شده است.گرگیج گفت: در حال حاضر، بزرگترین نخلستان مجول جهان در کشور ایران و در منطقه پلپلک شهرستان بشاگرد درحال انجام است که تا کنون در ۴۰۰ هکتار کشت شده و مابقی اراضی نیز ادامه دارد، اما به دلیل گرمای هوا، متوقف شده و برای رشد بهتر نهال‌ها، با پوشش مناسب، از آنها محافظت شده است.

    وی، به اهداف شرکت ماهان در احداث این نخلستان اشاره کرد و گفت ایجاد اشتغال برای مناطق محروم کشوری یکی از اهداف این شرکت است که اقدام به ایجاد نخلستان مجول در منطقه جنوب کشور کرده است، این شرکت در منطقه شمال استان هرمزگان و منطقه شاه انجیر شهرستان حاجی آباد نیز نهال گردوی گرمسیری را کشت کرده است.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: ایجاد بزرگترین نخلستان مجهول جهان در پلپلک، به صورت کاملاً مکانیزه بوده و در هر هکتار، حدود ۱۶۰ اصله نهال کشت شده است، پیش بینی می‌شود بیش از ۳۷ هزار تن محصول از نخلستان‌های منطقه پلپلک برداشت شود که با هدف صادرات صورت می‌گیرد.گرگیج افزود: بهترین رقم خرما در جهان، رقم مجول است و در کنار آن نیز خرمای پیارم هست که در بازارهای جهانی باهم رقابت می‌کنند، اکنون قیمت خرمای مجول در بازار جهانی حدود ۱۰ دلار معادل بیش از ۵۰۰ هزار تومان است.

    وی بیان داشت: شرکت هواپیمایی ماهان، در کنار ایجاد بزرگترین نخلستان مجول در منطقه پلپلک بشاگرد، طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی نیز در دستور کار دارد که قرار است در جوار نخلستان مجول احداث شود، اما درحال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار توسط امور اراضی جهت ایجاد نخلستان در اختیار این شرکت قرار گرفته است.سپس سالاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان مجول گفت: این شهرستان دارای سه دشت مستعد کشت است که پلپلک یکی از آن‌هاست، قرار است در این دشت، ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار نخیلات از نوع مجول از مهم‌ترین نوع خرمای جهان است کاشته شود.

    وی افزود: درحال حاضر تسطیح اولیه در ۲ هزار هکتار از اراضی دشت پلپلک به منظور کاشت نهال مجول انجام شده و حدود ۴۰۰ هکتار از این اراضی، زیرکشت نهال مجول رفته است، در این میزان از اراضی، ۶۳ هزار اصله نهال مجول کاشته شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد در پایان بیان داشت: مابقی اراضی نیز در دست اقدام برای تسطیح و کاشت است که با مساعد شدن شرایط آب و هوا در منطقه، کار کاشت آغاز خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.