حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 22 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3316 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بیماری های  ژنتیکی مهمان ناخوانده رمکان و بندرخمیر
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۳۱
    شناسه : 17563
    بازدید 122
    0
    مدیر کل بهزیستی هرمزگان هشدار داد دریانیوز// مدیر کل بهزیستی هرمزگان، گفت: آمار بیماری های ژنتیکی در رمکان و بندرخمیر بالاست.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیر کل بهزیستی هرمزگان، گفت: آمار بیماری های ژنتیکی در رمکان و بندرخمیر بالاست.

    سامیه جهانشاهی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی برگزار شد،اظهار کرد: هفته بهزیستی از ۳۰ تیر تا ۵ مرداد ماه با شعار «نهضت حسینی، خدمت مردمی » نامگذاری شده است.وی درادامه افزود: این مجموعه ۱۵۴ هزار خدمت گیرنده دارد که در چند حوزه‌های تخصصی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

    مدیر کل بهزیستی هرمزگان با بیان اينکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های که این اداره کل فعالیت می‌کند خدماتی است که در بخش معاونت پیشگیری دنبال می‌شود نام برد و گفت: این خدمات شامل پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا ۶ سال، غربالگری، شنوایی سنجی، پیشگیری از خودکشی مشاوره حضوری و تلفنی از طریق شماره ۱۴۸۰، آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره ژنتیک است.

    اعلام برنامه‌های هفته بهزیستی در استان

    جهانشاهی به برنامه‌های هفته بهزیستی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: عطر افشانی گلزار شهدا، برگزاری نشست خبری، افتتاح آیین طرح پیشگیری از تنبلی چشم، برگزاری کارگاه پدافند غیرعامل، استقرار میز خدمت در طول هفته بهزیستی در مدارس، نمازهای جمعه و مکان‌های عمومی (در بندرعباس، بندرخمیر و سیریک با حضور مدیرکل)، برگزاری مانور خودروهای خدمات سیار اورژانس اجتماعی، افتتاح ۲۸ طرح اشتغالزایی،واگذاری ۹۶ واحد مسکونی مددجویی، بازدید از مراکز توانبخشی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری ویژه کارکنان، افتتاح ۱۲۷ برنامه اشتغال‌زایی، ارائه مشاوره های رایگان و… بخشی از برنامه‌های این اداره کل در طول این هفته می‌باشد.

    وی ابراز داشت: فعالیت‌های که در بهزیستی ارائه می‌شود بر پایه خدمات پیشگیرانه است، زیرا موضوع پیشگیری مقدم تر از درمان است و مهمترین طرحی که در این سال‌ها دنبال شد و از طرح به برنامه تبدیل شد موضوع پیشگیری تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا شش سال بود.در این رابطه ۲۲۴ هزار کودک در سه سال اخیر و در سال گذشته ۸۴ درصد کودکان مورد سنجش و ارزیابی پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

    زمان طلایی برای غربالگری چشم زیر ۶ سالگی

    مدیر کل بهزیستی هرمزگان زمان طلایی برای غربالگری چشم کودکان را زیر شش سالگی عنوان کرد و گفت: اگر این سن را از دست بدهیم منجر به مشکلات جدی‌ و خطر آفرین در بینایی شخص خواهد شد.جهانشاهی بیان داشت: برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند همان یکبار سنجش چشم کافی است اما اینطور نیست؛ زیرا غربالگری چشم کودکان باید هر شش ماه یکبار انجام شود و غربالگری هیچ ارتباطی با بیماری چشمی ندارد و متأسفانه برخی از خانوادها نسبت به این امر کم توجه و همکاری لازم را ندارند.وی اظهار کرد: خوشبختانه ۷۰۲ نفر از مددجویان تحت پوشش در طول سه سال از چرخه حمایت خارج وبه خودکفایی رسیدند و برخی از آنها حتی کارآفرین هم شدند.

    کمبود ۸۰۰ تخت برای سالمندان

    مدیر کل بهزیستی هرمزگان با بیان اینکه تنها مرکز نگهداری از سالمندان در تازیان است، گفت: علی رغم اینکه تمایلی برای نگهداری سالمندان جهت مراقبت در مرکز نداریم اما به جهت شرایط خاص زندگی بعضی از خانواده‌ها مجبور به پذیرش هستیم که در این بین با کمبود ۸۰۰ تخت مواجه هستیم و نگاه ما این است که خانواده‌ها تقویت شوند تا بتوانند از سالمندان خود نگهداری و مراقبت کنند.

    جهانشاهی به موضوع کمبود خانه‌های نگهداری ایتام اشاره کرد و عنوان داشت: نیازمند تاسیس اینگونه خانه‌ها برای ایتام ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال به خصوص برای دختران هستیم اما به دلیل محدودیت‌های مالی با مشکل مواجه هستیم و از خیرین و صنایع انتظار داریم ما را یاری دهند.وی بیان داشت: در سال گذشته ۵۷ کودک را به فرزند خواندگی به خانواده‌های واجد شرایط واگذار کردیم.

    مدیرکل بهزیستی هرمزگان انجام مشاوره‌ها و آزمایش های ژنتیکی را بسیار مهم خواند و گفت: با توجه به بافت، فرهنگ، ازدواج های فامیلی و نوع تغذیه‌ که وجود دارد بیماری های ژنتیکی بسیار شایع است و متاسفانه در بندرخمیر با توجه به آسیب شناسی که صورت گرفته از سطح کشوری هم بالاتر است و این یک زنگ خطر است.

    جهانشاهی افزود: متأسفانه در رمکان جزیره قشم یک ژن معیوبی ‌که در جهان از هر هزار نفر یک نفر مبتلا می‌شود اما در این منطقه از هر ۵۰ نفر یک فرد مبتلا می‌شود که آماری بسیار بالایی است و این بیماری در دو سال اول موجب ضرر شدید به بینایی شخص و در دوره نوجوانی به قسمت ‌کلیه ها و سرانجام کار فرد به دیالیز و از دست دادن کلیه کشیده می‌شود.

    وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ژن بیماری شهر رمکان جزیزه قشم را پیدا کردیم، اضافه کرد: وقتی که افراد دارای بیماری شناسایی و ‌کد دار شدند با انجام یکسری مراحل و آزمایش ها که عمده آنها بین چهار تا ۱۲ میلیون و برخی دیگر که باید جدی تر شناسایی و به صورت تخصصی بررسی شوند تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌توانیم درمان کنیم و اگر این کار صورت نگیرد باید برای هر نفر سالیانه ۴۴۰ میلیون تومان هزینه شود.

    این موضوع نیازمند این است که صنایع و مناطق آزاد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی با تأمین مالی مناسب پای کار بيايند و این کمک بزرگی خواهد بود.مدیر ‌کل بهزیستی هرمزگان به موضوع مسکن مددجویان اشاره کرد و گفت: از سال ۸۹ تعداد ۱۲۴ واحد نیمه تمام باقی مانده بود که با توجه به مطالباتی که شورای مسکن داشتیم ۲۵ مورد آن محقق شد و مابقی هم در حال انجام است.

    در بخش درمان اعتیاد خیرین و صنایع ورود کنند

    جهانشاهی ابراز کرد: در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به هرمزگان ۵۰ میلیارد تومان برای مسکن مددجویان از محل وزارت نفت مصوب شد که امیدواریم هرچه سریع تر این موضوع تحقق یابد تا این کارهای بر زمین مانده به سرانجام برسد.وی افزود: متأسفانه در بخش درمان اعتیاد که موضوع مهمی است هیچ حامی و صنایعی حمایت نکرده است و نیاز داریم در این حوزه خیرین و بنگاه‌های اقتصادی توجه کنند.

    مدیر کل بهزیستی هرمزگان ، ابراز داشت: ۴۷۶ نفر در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی و ۱۵۸ نفر هم در مراکز امور اجتماعی نگهداری می‌شوند که هزینه نگهداری بابت هر نفر ۱۴ میلیون تومان است که یارانه سازمان برای هر نفر بین چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مابقی از طریق خیرین جبران می‌شود. جهانشاهی در پایان بیان کرد: این مجوعه در سال گذشته به ۹۴ کودک ناشنوا که مشکل هزینه کاشت حلزون گوش داشتند هزینه‌های درمان را پرداخت کرده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.