حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مدرسه هراسی
    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
    شناسه : 10271
    بازدید 1216
    9
    دریانیوز// ترس از مدرسه عبارتی نام آشنا برای همگان است که با آغاز بازگشایی مدارس بیشتر احساس می شود.ترس از مدرسه را "مدرسه هراسی" هم می گویند که البته نام دوم ترسناکتر به نظر می رسد که برگزاری جشن هایی همچون جشن شکوفه ها و گل ها و غنچه ها هم راهکاری برای کاستن این وحشت است ولی هستند کودکانی که این آئین ها هم نتوانسته است ترس و واهمه آنها از رفتن به مدرسه را بکاهد.
    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// ترس از مدرسه عبارتی نام آشنا برای همگان است که با آغاز بازگشایی مدارس بیشتر احساس می شود.ترس از مدرسه را “مدرسه هراسی” هم می گویند که البته نام دوم ترسناکتر به نظر می رسد که برگزاری جشن هایی همچون جشن شکوفه ها و گل ها و غنچه ها هم راهکاری برای کاستن این وحشت است ولی هستند کودکانی که این آئین ها هم نتوانسته است ترس و واهمه آنها از رفتن به مدرسه را بکاهد.

    احساس اضطراب برای کودکان در اوایل رفتن به مدرسه تا حدودی طبیعی است چون رفتن به مدرسه اولین تجربه جدایی آنها از والدین محسوب می‌شود اما برخی کودکان اضطراب و ترسی بیش از حد طبیعی را تجربه می‌کنند بطوری که سازگاری با شرایط جدید برایشان بسیار مشکل است.این کودکان مقاومت شدیدی از خود در رفتن به مدرسه نشان می دهند و زمانی که می بینند چاره ای ندارند و مجبورند این شرایط را تحمل کنند همین حس برای آنها آسیب رسان می تواند باشد. ترس از جدایی، معمولا برای اولین بار در دوره پیش دبستانی، کودکستان و یا کلاس اول ظاهر می شود اما خودداری از رفتن به مدرسه می تواند در هر سنی رخ دهد و دختران و پسران تقریبا به یک میزان ترس از مدرسه را در خود نشان می دهند.

    بسیاری از والدین به دلیل عدم آگاهی از علائم مدرسه هراسی در کودک خود، این مشکل را نادیده می گیرند که همین امر موجب افزایش علائم استرس در کودک می شود. بهانه تراشی و امتناع از رفتن به مدرسه یکی ازعلائم ترس از مدرسه است.این کودکان معمولا تلاش می کنند تا والدین را قانع کنند که به آنها اجازه داده شود در خانه بمانند و علاوه بر این در بیدار شدن و جدا شدن از رختخواب نیز مشکل دارند. فرار یا پنهان شدن برای اجتناب از رفتن به مدرسه یکی دیگر از رفتارهایی است که کودکان از خود نشان می دهند و یا اینکه اگر در مدرسه حاضر شوند هم اصرار بر تماس های مکرر با منزل دارند. امتناع از فعالیت های گروهی با همسالان در مدرسه یکی دیگر از نشانه های گریز از مدرسه است.

    بروز اختلالات جسمانی بصورت دل درد، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خشکی دهان، تپش قلب و احساس ضعف از دیگر نشانه های ترس از مدرسه است که غالبا این علائم در روزهای تعطیل از بین می رود ولی مجدد از یک روز قبل از مدرسه مجدد ظاهر می شود.این کودکان علاوه بر اختلالات جسمی، مشکلات دیگری همچون اختلال در خواب، افزایش عصبانیت و پرخاشگری، جویدن ناخن، شب ادراری، لکنت زبان و ترس از تاریکی را هم از خود نشان می دهند که در مجموع ترس از مدرسه می تواند ریشه در عوامل محیطی، خانوادگی و یا فردی داشته باشد. بسیاری از کودکان به این دلیل از مدرسه رفتن امتناع می ورزند که توانایی جدا شدن از والدین را ندارند.
    از جمله راهکارهای مقابله با ترس از مدرسه در کودکان، اجتناب از تنبیه شدید، خودداری از برچسب زدن های منفی به کودک بخاطر عملکرد منفی در مدرسه، صحبت کردن در مورد ترس کودک از مدرسه، همدلی با احساس کودک و تلاش برای فهم علت های ترس و اضطراب کودک، کمک کردن از مشاوره های تخصصی روانشناسان، ارزیابی و شناسایی مشکلات احتمالی در مدرسه، تشویق و پاداش دادن به کودک برای رفتن به موقع به مدرسه، تشویق به انجام تکالیف مدرسه، تشویق اعتماد به نفس کودک و تقویت مهارت های ارتباطی کودک و شناسایی یک معلم یا بزرگسال مورد اعتماد برای ارتباط نزدیک با کودک در فضای مدرسه از جمله دیگر راهکارهای کاهش ترس از مدرسه است. سپردن مسئولیت های ساده به کودک در کارهای مدرسه نیز نقش موثری در کاهش ترس کودک دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.