دریانیوز// قرضالحسنه یکی از سنتهای زیبا در بین مردم محسوب میشود که در دین اسلام نیز بر آن تاکید فراوان شدهاست.
برخی از مردم به دلایل مختلف ممکن است دچار مشکلات مالی شوند که سنت قرضالحسنه میتواند گرهگشای کار آنها باشد.در کشور ما بانکهای زیادی در حال فعالیت هستند که هر کدام براساس ماهیت خود در حال فعالیت هستند. در این بین که بانکها خدمات مختلفی را به مردم ارائه میکنند، سنت قرضالحسنه در حال کمرنگ شدن بود به همین دلیل چندین بانک بزرگ کشور با هم تصمیم گرفتند که بانکی را تاسیس نمایند که تنها در زمینه قرضالحسنه فعالیت نماید و این دلیلی شد تا بانک قرضالحسنه مهرایران تاسیس شود. با افتتاح این بانک، کمکم سنت زیبای قرضالحسنه در جامعه احیا شد و مردم زیادی به سمت این بانک سوق پیدا نمودند.
اکنون که این بانک هفده سال از فعالیت خود را پشت سرمیگذارد، اعتماد و اشتیاق مردم به این بانک نیز افزایش یافتهاست و جمعیت زیادی از مردم کشور اکنون در این بانک حساب دارند. بانک قرضالحسنه مهرایران با فاصله گرفتن از فعالیتهای تجاری و بنگاهداری که برخی از بانکها انجام میدهند و تنها با فعالیت در زمینه قرضالحسنه نشان دادهاست که بدون فعالیتهای اقتصادی نیز میتوان بانکداری انجام داد. بانک قرضالحسنه مهرایران اکنون به عنوان الگویی برای دیگر بانکها در زمینه فعالیتهای قرضالحسنه شناخته میشود و بانکهای کشور نیز به این سمت سوق پیدا نمودهاند که به سنت قرضالحسنه نیز بیشتر توجه نمایند و این امر در طرحهایی که بانکها در زمینه این سنت آغاز نمودهاند قابل مشاهده میباشد.
بانک قرضالحسنه مهرایران اکنون در نقطهای قرار گرفتهاست که از نظر منابع و حتی تراکنشهای مالی نیز بالاتر از بسیاری از بانکهای بزرگ و قدیمی کشور قرار گرفتهاست و این امر نشان از اعتماد مردم و تمایل آنها به موضوع مهم قرضالحسنه میباشد. اینک و در آستانه هفدهمین سالگرد تاسیس بانک و آغاز هجدهمین سال فعالیت بانک قرضالحسنه مهرایران، حسین شادخواست مدیرشعب بانک قرضالحسنه مهرایران استان هرمزگان گزارشی از عملکرد این بانک ارائه نموده که از نظر شما خوانندگان گرامی میگذرد.
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهرایران استان هرمزگان گفت: خدا را شاکر هستیم که بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرضالحسنه کشور، این افتخار را دارد که در خدمت ملت شریف ایران و مردم خونگرم استان هرمزگان باشد.حسین شادخواست افزود: بانک قرضالحسنه مهر ایران در ۲۲ آذر سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرد. این بانک در حال حاضر با بیش از ۵۰۰ شعبه فعال در سراسر کشور در حال ارائه خدمت به هموطنان عزیز است.شادخواست اظهارداشت: بانک قرض الحسنه مهر ایران بدون انجام هیچگونه فعالیت تجاری با تاکید بر الگوی بانکداری اسلامی اهداف مختلفی را دنبال میکند.
وی با اشاره به اهداف این بانک بیان کرد: توانمندسازی و تقویت توان اقتصادی قشرهای مختلف مردم جامعه در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال، تلاش برای فقرزدایی و رفع محرومیتهای اقتصادی به ویژه در مناطق كمتر برخوردار، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، افزایش قدرت خرید آحاد جامعه، ازدواج، فرزندآوری، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد در راستای بهبود شاخص های اقتصادی و افزایش قدرت خرید آحاد جامعه از جمله اهداف مهمی است که بانک قرض الحسنه مهرایران دنبال میکند.
پرداخت ۱۸میلیون فقره تسهیلات
شادخواست عنوان کرد: جذب بیش از ۱۹ میلیون مشتری و پرداخت وامهای قرض الحسنه به بیش از ۱۸ میلیون فقره حاصل خدمات این بانک در طول ۱۷ سال فعالیت بوده است.وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ، بانک قرضالحسنه مهر ایران برنامه های اصلاح ساختار، الکترونیکی کردن عملیات اجرایی و ایجاد یک بانک تمام الکترونیکی را در دستور کار داشته و کارهای مختلفی در این حوزه انجام داده است.
شادخواست با اشاره به فعالیتهای این بانک در راستای بانکداری الکترونیک گفت: از جمله اقدامات انجام شده در این راستا میتوان به افتتاح حساب آنلاین بر بستر همراه بانک و اینترنت بانک، سامانه پرداخت وام آنلاین در بستر همراه بانک و اینترنت بانک، طراحی عملیات بانکی متنوع در همراه بانک، راهاندازی نئوبانک قرضالحسنه (کیوبانک) و ارائه خدمات مالی گسترده بر بستر این پلتفرم، راه اندازی سامانه پیشخوان مجازی، سامانه معدل حساب آنلاین، راه اندازی سامانه توثیق سهام، راه اندازی سفته و برات الکترونیک، احراز هویت آنلاین «سجام» و کارت هدیه مجازی اشاره کرد.
مدیرشعب بانک قرضالحسنه مهرایران استان هرمزگان ادامهداد: با این اقدامات همه عملیات بانکی در این بانک به صورت غیرحضوری و بدون استفاده از کاغذ قابل انجام است. این موارد نقش مؤثری در حفاظت از محیط زیست، حذف رفت و آمدهای غیرضروری و تسریع در ارائه خدمات بانکی به مشتریان دارد.
فعالیت ۱۶شعبه و سه باجه در هرمزگان
شادخواست در ادامه به این مدیریت اشاره و خاطرنشان کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان هرمزگان دارای ۱۶شعبه در شهرهای بندرعباس، کیش، قشم، حاجیآباد، پارسیان، بستک، جناح، بندرلنگه، بندرخمیر، میناب، رودان، جاسک و سه باجه در شهرهای سیریک، درگهان و کیش است و تاکنون توانسته است از ابتدای تاسیس بانک ۲۷۹هزار فقره وام قرض الحسنه به ارزش ۱۱۹هزارمیلیارد ریال و درسال گذشته بیش از ۴۹هزار فقره وام قرض الحسنه به ارزش ۲۴هزار میلیارد ریال به مردم شریف استان هرمزگان پرداخت نماید.
وی اضافهکرد: همچنین در هشت ماه ابتدایی سال جاری ۵۲هزار فقره وام قرض الحسنه به ارزش ۵۶هزارمیلیارد ریال پرداخت شد که از وامهای پرداختی، بیش از۱۷هزار فقره وام بدون ضامن به ارزش۹هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و بالغ بر ۵۹۰فقره وام ازدواج و فرزندآوری به ارزش هزار و ۲۰۶میلیارد ریال پرداخت شده است.
مسئولیت اجتماعی
مدیرشعب بانک قرضالحسنه مهرایران استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای ممسئولیتهای اجتماعی این بانک در کشور اشاره و بیان کرد: بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی و انجام اقدامات گوناگون از جمله کمک بلاعوض برای تکمیل فضاهای آموزشی نیمهتمام در مناطق محروم به ویژه استان سیستان و بلوچستان به ارزش ۳۴۰ میلیارد ریال، کمک بلاعوض به سازمان بهزیستی کشور برای تأمین هزینه دارو به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال، ساخت دو مدرسه در مناطق محروم به ارزش ۲۰ میلیارد ریال، مشارکت در برگزاری کنگره عظیم اربعین حسینی(ع) به ارزش ۵۰ میلیارد ریال، تهیه بستههای معیشتی و ارزاق برای توزیع بین نیازمندان به ارزش ۴۰ میلیارد ریال، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در استانهای مختلف، کمک به بازسازی روستاها، مشارکت در تجهیز کتابخانههای مناطق محروم کشور و کمک غیرنقدی به معلولان، مؤسسات خیریه و شیرخوارگاهها از جمله فعالیتهایی است که بانک قرضالحسنه مهرایران در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود در سطح کشور انجام دادهاست.
ثبت دیدگاه