حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بهره‌کشی از کودک و نوجوان در فضای مجازی ممنوع
    ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
    شناسه : 10141
    بازدید 1220
    14
    دریانیوز// همه‌ی ما در فضای مجازی کودکانی را دیده‌ایم که از آن‌ها برای تبلیغات در این فضا استفاده می‌کنند، به این پدیده کیدفلوئنسری یا کودک اینفلوئنسری می‌گویند. افراد برای به دست آوردن فالوور بخصوص در اینستاگرام، به هر کار درست یا نادرستی دست می‌زنند و برای آن سر و دست می‌شکنند.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همه‌ی ما در فضای مجازی کودکانی را دیده‌ایم که از آن‌ها برای تبلیغات در این فضا استفاده می‌کنند، به این پدیده کیدفلوئنسری یا کودک اینفلوئنسری می‌گویند. افراد برای به دست آوردن فالوور بخصوص در اینستاگرام، به هر کار درست یا نادرستی دست می‌زنند و برای آن سر و دست می‌شکنند.
    خیلی از والدین بدون آنکه به پیامدهای خطرناک آن بیاندیشند از کودکان خود برای درآمد و جذب فالوور بیشتر استفاده می کنند، در واقع فرزندان آنها مدل مدرن کودکان کار هستند که به جای گل‌فروشی و اسپند دودکردن سر چهارراه‌ها به عنوان مدل تبلیغاتی یا یک کودک ایده آل در فضای مجازی به نمایش گذاشته می شوند. به‌نمایش گذاشتن این کودکان در فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام آسیب‌های روانی، اجتماعی و اخلاقی را برای آنها به همراه دارد. بر اساس قانون کار، کار کودک، یعنی هر کاری که سبب شود سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اخلاقی کودک به خطر بیافتد. با وجود اینکه شاید اینفلوئنسری کودکان، خطر جسمانی برای آن‌ها نداشته باشد، اما قطعا خطر روانی، اجتماعی و اخلاقی را با خود به همراه دارد.
    علاوه بر آسیب‌های روانی که دنیای دیجیتال به روان کودکان وارد می‌کند بسیاری از اینفلوئنسرهای نوجوان و جوان هم که ارزش خود را بر اساس لایک‌ها و اشتراک‌هایی که دریافت می‌کنند قرار می‌دهند؛ اگر علاقه یا میزان بازخورد مخاطبان از آنان کمرنگ شود و دیگر توجه عمومی و شهرت را نداشته باشند، ممکن است بر روی عزت نفس و اعتماد به نفس آنها تاثیر بگذارد.همچنین شهرت در شبکه های اجتماعی در سنین پایین اثرات مخربی بر رشد کودک دارد؛ این کودکان در بزرگسالی تبدیل به افرادی مصرف گرا می‌شوند زیرا در کودکی همه چیز را خیلی راحت و بدون تلاش و پشتکار به دست آوردند.

    کودک و نوجوانی که مدام لباس‌ و اسباب‌بازی‌ و غیره را خیلی راحت و بدون هزینه به دست آورده است؛ در بزرگسالی دیگر نمی‌توانند بدون این شرایط و امکاناتی که راحت به دست آمده زندگی کنند. پس آینده این افراد به چه شکل خواهد بود؟امروزه والدین باید خیلی هوشمندانه در برابر این آسیب ها عمل کنند و قبل از اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوهای فرزندان خود کمی فکر کنند زیرا در دراز مدت اشتراک گذاری تصاویر و ویدیو از فرزندان به ساخت هویت دیجیتالی آنها کمک می‌کند. در نتیجه ممکن است او را از ساختن هویت واقعی خود محروم کند ؛ همچنین استفاده ابزاری از چهره کودکان در برخی موارد زمینه ساز تهدیدات، آدم ربایی و آزار و اذیت برای آنها شده است.
    در همین راستا دبیر مرجع ملی حقوق کودک از فعال شدن کمیته فضای مجازی در مرجع ملی حقوق کودک با همکاری شورای عالی فضای مجازی و برخی دستگاه‌ها خبر داد و گفت: در جلسات این کمیته موضوع بهره‌کشی از کودکان در فضای مجازی و خطراتی که در فضای مجازی می‌تواند گریبان‌گیر کودکان شود مورد بررسی قرار گرفته و همچنین پیش‌نویسی به عنوان اصلاحیه و الحاقیه به قانون حمایت از کودکان در حال تدوین است. کاظمی تصریح کرد: امروزه مصرف کودکان برای تبلیغات، مدها و مدل‌ها، در کنار ناآگاهی خانواده‌ها در مورد آسیب‌ها و خطرات این فضا و آسیب‌پذیری کودکان در این عرصه به موضوعی چالشی تبدیل شده است.
    وی افزود: برخورد با کودکان به عنوان شی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی و تبدیل آنان به ابزار کسب درآمد، قطعاً خلاف اصول و حقوق کودکان است و باید جلوی آن گرفته شود و فعالیت کودکان در فضای مجازی مانند فضای واقعی تابع قوانین و مقررات کشور از جمله قانون کار و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است. یعنی سه ممنوعیت بر آن حاکم است: اول، ممنوعیت نقض حقوق کودک و نوجوان و رویکرد ابزاری به وی؛ دوم، ممنوعیت بهره‌کشی از کودک و نوجوان و سوم، ممنوعیت نقض ارزش‌های اخلاقی جامعه است.
    وی ضمن بررسی ابعاد قانونی و حقوقی اینفلوئنسری کودکان در فضای مجازی و با استناد به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: مطابق قانون مذکور، اگر فعالیت کودکان در فضای مجازی تحت عنوان‌هایی مانند بلاگر، مدلینگ و اینفلوئنسری، سلامت کودکان را در ابعاد مختلف جسمی، روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی تحت تاثیر منفی قرار دهد، یا امنیت وی یا وضعیت آموزش وی را به مخاطره افکند، وضعیت مخاطره آمیز برای کودک قلمداد شده و امکان مداخله اجتماعی یا قضایی را حسب شرایط مقرر در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان فراهم می‌کند.

    چنانچه این فعالیت‌ها با کسب درآمد همراه باشد و عنوان «شغل» و «کار» بر آن صدق کند، تا سن ۱۵ سال برخلاف ماده ۷۹ قانون کار است که مطابق آن به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع و مشمول تعریف بهره‌کشی اقتصادی در قانون کار و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است.با مواردی که گفته شد و با توجه به‌خطراتی که کودکانمان را تهدید می کند امیدواریم پدران و مادران به یک بلوغ فکری برسند و اجازه بدهند کودکان در دنیای خود زندگی کنند؛ تا زمانی که به بلوغ و سن تشخیص برسند و خودشان انتخاب کنند که چه مسیری را باید در پیش گیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.