دریانیوز// استان هرمزگان، بهعنوان یکی از استانهای جنوبی ایران، با وجود برخورداری از موقعیت استراتژیک و منابع طبیعی غنی، با چالشهای متعددی در حوزه آموزش و پرورش مواجه است. از جمله این چالشها میتوان به کمبود مدارس، وجود مدارس فرسوده و ناایمن، کمبود تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و کمبود معلم اشاره کرد.
این مشکلات نه تنها کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار دادهاند، بلکه به نابرابری آموزشی و کاهش فرصتهای تحصیلی منجر شده است.بر اساس آمارهای موجود، استان هرمزگان با کمبود حدود ۳۰۰ مدرسه مواجه است. این کمبود به ویژه در مناطق محروم و روستایی بیشتر احساس میشود. از سوی دیگر، بیش از ۳۰۰ مدرسه در این استان به دلیل فرسودگی و ناایمن بودن، نیازمند بازسازی یا نوسازی هستند.
این مدارس نه تنها از نظر ایمنی برای دانشآموزان و معلمان خطرناک هستند، بلکه از نظر امکانات آموزشی نیز در سطح پایینی قرار دارند.با توجه به این مشکلات، مسئولان استان از جمله استانداری، مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، برنامههایی را برای ساخت و بازسازی مدارس آغاز کردهاند. قرار است با همکاری اتاق بازرگانی، خیرین و اعتبارات دولتی، عملیات ساخت و بازسازی ۲۰۰ مدرسه در استان به زودی آغاز شود. این اقدام گامی مهم در جهت تحقق عدالت آموزشی و بهبود شرایط تحصیلی دانشآموزان هرمزگانی است.
انتظار میرود نهادهای انقلابی، صنایع و بنگاههای اقتصادی نیز در راستای ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی خود، در این حوزه وارد شوند. با مشارکت این نهادها و تخصیص اعتبارات دولتی، میتوان عملیات ساخت و بازسازی بیش از ۴۰۰ مدرسه دیگر را نیز آغاز کرد تا ۶۰۰مدرسه مورد نیاز استان ساخته و ومدارس فرسوده و غیراستاندارد هم بازسازی ومقاومسازی شوند.
این اقدامات میتواند هرمزگان را در سال ۱۴۰۴ به یک کارگاه بزرگ مدرسهسازی تبدیل کند و مشکل کمبود مدارس و وجود مدارس فرسوده را به تدریج برطرف نماید.یکی دیگر از مشکلات عمده مدارس در هرمزگان، کمبود تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی و سرمایشی و گرمایشی است. بسیاری از مدارس استان فاقد آزمایشگاههای مجهز و امکانات آموزشی مناسب هستند. این کمبود به ویژه در مناطق روستایی و محروم بیشتر احساس میشود. علاوه بر این، بسیاری از مدارس از سیستمهای برودتی مناسب برخوردار نیستند، که این موضوع به ویژه در فصل گرما باعث ایجاد شرایط نامناسب برای دانشآموزان و معلمان میشود.
کمبود مدرسه،معلم، تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی وبرودتی و… نه تنها کیفیت آموزش را کاهش میدهد، بلکه ممکن است به ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل دانشآموزان منجر شود ویا دانش آموزان با افت تحصیلی مواجه شوند. دانشآموزانی که در چنین شرایطی تحصیل میکنند، در مقایسه با دانشآموزان مناطق برخوردار، از فرصتهای کمتری برای موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاههای درجه یک کشور برخوردار هستند.
برای حل این مشکل، نیاز است تا گامهای اساسی در جهت تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و آزمایشگاهی برداشته شود. این اقدامات میتواند شامل تأمین تجهیزات آزمایشگاهی، کتابهای درسی و سیستمهای برودتی باشد. همچنین، میتوان با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، کیفیت آموزش را در این مدارس ارتقا داد.مدارس روستایی و شبانهروزی در هرمزگان با چالشهای متعددی مواجه هستند. کمبود مواد غذایی، لوازم رفاهی، خوابگاهی و آموزشی از جمله مشکلاتی است که دانشآموزان این مدارس با آن روبرو هستند.
این کمبودها نه تنها بر کیفیت زندگی دانشآموزان تأثیر منفی میگذارد، بلکه ممکن است به ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل آنها منجر شود.برای بهبود شرایط این مدارس، نیاز است تا اقداماتی در جهت تأمین مواد غذایی، لوازم رفاهی و تجهیزات آموزشی و خوابگاهی انجام شود. همچنین میتوان با ایجاد برنامههای حمایتی، از جمله کمکهای مالی و روانشناسی، به دانشآموزان این مدارس کمک کرد تا در شرایط بهتری به تحصیل خود ادامه دهند.از طرفی دیگر استان هرمزگان با کمبود حدود ۲۵۰۰ معلم مواجه است.
این کمبود به ویژه در مناطق محروم و روستایی بیشتر احساس میشود. کمبود معلمان نه تنها باعث افزایش حجم کاری معلمان موجود میشود، بلکه کیفیت آموزشی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.برای حل این مشکل، نیاز است تا اقداماتی در جهت جذب و استخدام معلمان جدید انجام شود.
این اقدامات میتواند شامل ارائه تسهیلات و مزایای ویژه به معلمان، برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای معلمان و ایجاد انگیزه برای معلمان جهت خدمت در مناطق محروم باشد.با جذب ۲۵۰۰ معلم جدید، میتوان کیفیت آموزشی در استان را ارتقا داد و شرایط تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشید.
بایستی دانش آموزان استان بتوانند در شرایط مناسبی تحصیل کنند که با شرکت در کنکور بتوانند معلمی و دبیری را انتخاب کنند و قبول شوند و به هم استانی های شان خدمت کنند. مجتمع آموزشی خوابگاهی ۷۰۰ نفره دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان در آزادگان بندرعباس هم بایستی ساخته شود تا این دانشجویان در کلاس هاو خوابگاه های استاندارد بتوانند تحصیل کنند و زندگی راحت دانشجویی داشته باشند.ارتقای کیفیت آموزشی نه تنها به جذب معلمان جدید، بلکه به بهبود روشهای تدریس و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی نیز نیاز دارد.
با برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی مدرن، میتوان شرایط تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشید و آنها را برای رقابت عادلانه در کنکور و ورود به دانشگاههای درجه یک کشور آماده کرد.در یک کلام باید گفت استان هرمزگان با چالشهای متعددی در حوزه آموزش و پرورش مواجه است که از جمله آنها میتوان به کمبود مدارس وجود مدارس فرسوده و ناایمن، کمبود تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی وبرودتی و کمبود معلم اشاره کرد.
برای تحقق عدالت آموزشی در این استان، نیاز است تا اقداماتی در جهت ساخت و بازسازی مدارس، تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و آزمایشگاهی و جذب معلمان جدید انجام شود. با مشارکت نهادهای انقلابی، صنایع، و بنگاههای اقتصادی، میتوان گامهای اساسی در این زمینه برداشت و شرایط تحصیلی دانشآموزان هرمزگانی را بهبود بخشید.
امید است که با اجرای این اقدامات، هرمزگان در سال ۱۴۰۴ به یک کارگاه بزرگ مدرسهسازی تبدیل شود و مشکل کمبود مدارس و وجود مدارس فرسوده تا یکی دو سال آینده به طور کامل برطرف گردد.
ثبت دیدگاه