حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3701 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • گرمای کلاس های درس
    ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۵۴
    شناسه : 20302
    بازدید 150
    0
    دریانیوز// درحالی‌که مهرماه در روزهای پایانی اش قرار دارد، اما همچنان مشکلات مدارس در هرمزگان تمامی ندارد و والدین از شرایط موجود گلایه مندند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالی‌که مهرماه در روزهای پایانی اش قرار دارد، اما همچنان مشکلات مدارس در هرمزگان تمامی ندارد و والدین از شرایط موجود گلایه مندند. البته هرساله کمبود مدرسه و معلم ، تجهیزات آموزشی و برودتی ، هزینه های سنگین خرید کیف و کفش و لباس و نوشت افزار ، مطالبه هزینه های دیگری از والدین دانش آموزان با عناوین کمک به مدرسه ، کمک برای خرید کولر و….باعث نارضایتی های زیادی در هرمزگان شده است.

    با توجه به گرمای هوا در بیشتر ماه‌های سال، کولر بایستی در تمام کلاس ها باشد و از آن طرف در مناطق شمالی استان در زمستان نیاز به بخاری دارند . در حال حاضر گویا برخی از کلاس ها همچنان بدون کولر بوده و یا کولرهای شان خراب است و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد و برخی از دانش آموزان مجبورند در گرما بمانند و برخی از معلمان و دانش آموزان حتی از شدت گرما حالشان بد می شود و برخی از دانش آموزان مجبور شده اند بادبزن همراه شان ببرند تا خودشان را باد بزنند تا از شدت گرمای هوا کاسته شود.

    مسئولان کشور و استان و متولیان‌ آموزشی و وزارت آموزش و پرورش بهتر از هر کسی می دانند این شرایط تحصیلی به هیچ وجه مناسب نیست و با عدالت آموزشی فرسنگ ها فاصله دارد. دانش آموزانی که در این شرایط در شهر بندرعباس و سایر شهرها و مناطق روستایی بصورت زجرآور و باکیفیت آموزشی پایین درس می خوانند ، چطور با دانش آموزان سایر مناطق کشور در کنکور رقابت خواهند کرد که در بهترین شرایط آموزشی تحصیل می کنند. حتی در مرکز استان و در محلات بندرعباس و شهرک پیامبراعظم(ص) والدین از شرایط مدارس راضی نیستند.

    گرمای برخی کلاس ها که حتی در مدرسه فرزانگان هم موجب ناراحتی والدین شده بود، نشان می دهد که ضرورت دارد دولت و صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان و خیرین ونهادهای انقلابی ضرورت دارد کولر و لوازم و تجهیزات آموزشی و… را برای مدارس فراهم کنند. برخی از والدین از کم نور بودن کلاس ها هم گلایه مندند . زمانی هم که والدین دانش آموزان از شرایط موجود در برخی از مدارس گلایه می کنند، به آنها گفته می شود خودتان هزینه اش را تامین کنید.

    برخی از معلمان و مدیران مدارس فرسوده و…. در مناطق مختلف استان هم که از شرایط موجود ناراضی هستند و اگر منعکس کنند و به گوش رسانه ها برسد، با توبیخ مسئولان بالادستی مواجه می شوند. آیا این اجحاف نیست که در هرمزگانی که قطب اقتصاد کشور است ، اما این استان بدلیل ضعف مدیریت ها در فقر وفلاکت و محرومیت اول است و برخی از دانش آموزان بدلیل عدم توان در خرید کیف و کفش ولباس و نوشت افزار و هزینه های مدرسه یا کمبود مدرسه و معلم و…، از تحصیل بازبمانند و یا ترک تحصیل کنند و بخشی از دانش آموزان در حال تحصیل در شرایط نامساعدی مجبور به ترک تحصیل شوند و از امکانات ضروری برای تحصیل بی دغدغه محروم باشند و مجبور شوند در گرما درس بخوانند؟

    چرا در برخی از مدارس دولتی در زمان ثبت نام ، دوره تحصیل و زمان گرفتن کارنامه ، از والدین هزینه گرفته می شود؟ برخی از خانواده های چند فرزندی بخاطر همین هزینه ها و کمک ها زوری مدارس و سایر هزینه های تحصیل ، مجبورند فرزندان شان را ثبت نام نکنند و ترک تحصیل می‌کنند که در این سالها که از محلات و روستاها گزارش تهیه و منتشر کرده ایم، بارها با چنین دانش آموزانی مواجه شده ایم.

    آیا در قوانین و مشوق های فرزندآوری برای تحصیل خانواده های چندفرزندی ، تدبیری اندیشیده شده است ؟ بیشتر خانواده های چندفرزندی از قشر متوسط و محروم جامعه هستند که بایستی مورد حمایت بیشتری قرار گیرند تا فرزندان شان بتوانند تحصیل کنند. موضوع دیگر اینکه در حالیکه نهضت سوادآموزی بعد از انقلاب راه انداری شد تا افراد بیسواد را سواددار کنند، اما در این‌سال ها بخاطر هزینه های تحصیل و کمبود مدرسه و معلم و… در مناطق محروم، بر جمعیت بی سوادها و ترک تحصیل کنندگان و بازماندگان از تحصیل افزوده شده و این موضوع آسیب های اجتماعی و… را به همراه دارد.

    از طرفی دیگر در سیاست های فرزندآوری بایستی به حوزه تحصیل و معیشت خانواده های چندفرزندی نیز توجه بیشتری شود تا خانواده های چندفرزندی با مشکل در حوزه های مختلف واز جمله تحصیل مواجه نشوند. در حال حاضر بیشتر دانش آموزان محروم و متوسطه بدون صبحانه و میان وعده به مدرسه می روند و در سلامتی و یادگیری شان اثرات منفی خواهد گذاشت که بایستی به این حوزه توجه بیشتری شود‌. در یک کلام بایستی به مشکلات دانش آموزان و مدارس در مناطق محروم مانند هرمزگان توجه بیشتری شود تا دانش آموزان از تحصیل بازنمانند و یا با شرایط نامناسب درس نخوانند و عدالت آموزشی برقرار شود و دانش آموزان و خانواده های شان عدالت آموزشی را لمس کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.