حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3248 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • گرمای بی سابقه کره زمین را در بر گرفت
    ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
    شناسه : 12902
    بازدید 1189
    9
    2023 گرم‌ترین سال طی ۱۲۵ هزار سال گذشته؛ دریانیوز// ما نسبت به این کره خاکی که منزلگاه و سکونتگاه ما است همیشه مسئول بوده و هستیم، با گسترش علم و تکنولوژی از یک طرف بیشتر دانستیم که باید نسبت به مراقبت از محیط زیستمان حساس باشیم و از طرفی دیگر نیز استفاده از سوخت ها نیز روشی برای سرعت در کارها و کسب منفعت های مالی بوده است که در دراز مدت ضرر و زیان حاصل از آن نسبت به منفعت آن بیشتر بوده است چراکه آسیب های زیست محیطی بسیاری با خود همراه داشته است. در واقع باید گفت آلودگی هوا و تغییر اقلیم بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند .
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// ما نسبت به این کره خاکی که منزلگاه و سکونتگاه ما است همیشه مسئول بوده و هستیم، با گسترش علم و تکنولوژی از یک طرف بیشتر دانستیم که باید نسبت به مراقبت از محیط زیستمان حساس باشیم و از طرفی دیگر نیز استفاده از سوخت ها نیز روشی برای سرعت در کارها و کسب منفعت های مالی بوده است که در دراز مدت ضرر و زیان حاصل از آن نسبت به منفعت آن بیشتر بوده است چراکه آسیب های زیست محیطی بسیاری با خود همراه داشته است. در واقع باید گفت آلودگی هوا و تغییر اقلیم بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند .

    افزایش تقاضا برای صنعتی شدن در دهه‌های گذشته باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای شد.استفاده از انواع سوخت و تولید گازهای گلخانه ای به طور کلی موجب گرم تر شدن کره زمین شده است.سازمان جهانی بهداشت گرمایش جهانی و تغییر اقلیم را مهم‌ترین تهدید برای سلامت می داند که این موضوع به خوبی نشان می‌دهد ما باید آمادگی لازم را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییرات اقلیمی را داشته باشیم. «تغییر اقلیم» بزرگترین چالش قرن معاصر می باشد .

    چراکه تغییرات اقلیمی باعث گرمایش زمین، جنگل زدایی و بالا آمدن آب دریاها شده و باعث بروز بیماری‌های نوپدید عفونی شده است.سال ۲۰۲۳ یکی از گرم‌ترین سال‌های تاریخ بود و میانگین دما تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی بالا رفت.تا به حال، گرم‌ترین سال ثبت شده از زمانی که دانشمندان شروع به پیگیری دمای جهانی در سال ۱۸۵۰ کردند، سال ۲۰۱۶ بود، سالی که در آن الگوی آب و هوایی «ال نینو» در اقیانوس آرام نقش مهمی در افزایش دما در سراسر جهان داشت. دمای کره زمین در سه سال گذشته تحت تأثیر اثر طولانی مدت ال‌نینو بوده است.

    متأسفانه پیش‌بینی شده که با این روند تولید گازهای گلخانه‌ای، دمای متوسط زمین در دهه‌های آینده بین ۱.۵ تا ۴ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. و دلیل نگرانی ها از افزایش دما این است که این افزایش دما روی میانگین بارش‌ها، کمیت و کیفیت منابع آبی، کشاورزی و سلامت و اقتصاد تأثیر می‌گذارد.جالب است بدانید تأثیر گرمایش جهانی بر کشورها ربطی به نقش آن‌ها در تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد؛ به عنوان مثال کشور پاکستان ۱ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را ایجاد می‌کند اما اثر سوء تغییر اقلیم بر آن، بسیار زیاد است. ۱۷ کشور دنیا دچار چالش آبی هستند که از این میان ۱۲ کشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارند. ایران نیز جزو ۹ کشور نخستی است که اثرات سوء تغییر اقلیم بر آن تأثیر می‌گذارد.

    ایران بهترین پتانسیل را برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد اما متأسفانه کمتر از یک درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود.این در حالی است که چندی پیش سازمان جهانی هواشناسی گفته بود که میانگین دمای هوای جهان در پنج سال آینده به‌دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی و پدیده طبیعی ال‌نینو به بالاترین سطحش خواهد رسید.ال‌نینو، یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث‌ایجاد‌‌‌ ناهنجاری‌های بزرگی د‌‌‌ر آب و هوای سراسر سیّاره زمین می‌شود‌‌‌ از جمله‌این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپید‌‌‌می‌اشاره کرد‌‌‌.

    ال‌نینو به طور ساد‌‌‌ه عبارت است از یک رخد‌‌‌اد‌‌‌ اقلیمی‌کلان که د‌‌‌ر اثر رها شد‌‌‌ن انرژی انباشته د‌‌‌ر بزرگ‌ترین حوضه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌د‌‌‌هد‌‌‌.نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد‌‌‌ و گرم و همچنین باد‌‌‌های منطقه‌ای است. ال نینو اصولاً تغییراتی د‌‌‌ر موقعیت تند‌‌‌باد‌‌‌ها به‌وجود‌‌‌ آورد‌‌‌ه و موجب پد‌‌‌ید‌‌‌ آمد‌‌‌ن رفتارهای آب و هوایی غیر معمول د‌‌‌ر کره زمین می‌شود‌‌‌.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.