حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۹ بهمن , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4263 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 130×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • گام نخست تحقق عدالت در هرمزگان
    ۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۶:۲۳
    شناسه : 24397
    بازدید 128
    2
    تحلیل سرانه آموزشی دریانیوز// آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر جامعه، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر جامعه، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کند. با این حال، استان هرمزگان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، پراکندگی جمعیتی و کمبود منابع، با چالش‌های متعددی در این حوزه مواجه است. نابرابری آموزشی، کمبود فضای آموزشی استاندارد و عدم توزیع عادلانه منابع از جمله مشکلاتی هستند که نیازمند توجه فوری و برنامه‌ریزی دقیق هستند همچنین عدالت آموزشی به عنوان یکی از اصول بنیادین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

    این مفهوم به معنای فراهم آوردن فرصت‌های برابر آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان، فارغ از موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها است. با این حال، نابرابری آموزشی و کمبود فضای آموزشی استاندارد در برخی مناطق کشور، از جمله استان هرمزگان، به عنوان چالش‌های جدی در مسیر تحقق این هدف شناخته می‌شوند. در این راستا، استاندار هرمزگان در نشست اخیر شورای آموزش و پرورش استان بر لزوم تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی و رفع ریشه‌ای مشکلات این حوزه تأکید کرد.

    نابرابری آموزشی و کمبود فضای استاندارد
    استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و پراکندگی جمعیتی، با چالش‌های متعددی در حوزه آموزش و پرورش مواجه است. نابرابری آموزشی در این استان به گونه‌ای است که دانش‌آموزان در مناطق مختلف از فرصت‌های آموزشی یکسانی برخوردار نیستند. این نابرابری به تفاوت در کیفیت آموزش و کمبود فضای آموزشی استاندارد نیز مربوط می‌شود. بسیاری از مدارس در مناطق محروم استان از امکانات اولیه آموزشی محروم هستند و این امر باعث شده تا دانش‌آموزان این مناطق از همان ابتدا با شکاف آموزشی مواجه شوند.

    تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی
    محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان، در نشست شورای آموزش و پرورش استان بر لزوم تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی تأکید کرد. وی با اشاره به آسیب‌شناسی‌های انجام شده در حوزه مسائل کشور، به ویژه در بخش آموزش و پرورش، اظهار کرد: مشکلات ساختاری، رویکردی، گفتمانی، و عملکرد مدیریتی در کنار مسائل رفتاری در حکمرانی، از جمله چالش‌های اساسی است که نیازمند توجه ویژه هستند.

    استاندار هرمزگان با بیان اینکه مشکلات انباشته شده در حوزه آموزش و پرورش باید به طور ریشه‌ای حل شوند، گفت: وضعیت سرانه آموزشی هرمزگان به صورت دقیق تحلیل شود. وی بر لزوم شناخت دقیق مسئله قبل از ارائه راه حل تأکید کرد و افزود: مشکلات انباشته شده در حوزه آموزش و پرورش باید به طور ریشه‌ای حل شوند و نباید به دولت‌های بعدی منتقل شوند.

    آشوری تازیانی به نبود برنامه جامع و منسجم در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اختلالات در برنامه‌ریزی از سرمنشأ آغاز می‌شود و ناشی از عدم توجه به واقعیت‌ها، نیازها و چالش‌های پیش رو است. وی افزود: تشخیص نادرست از وضعیت موجود، موجب شده تا نتوانیم به درستی در مسیر توسعه حرکت کنیم؛ نابرابری آموزشی، یکی از چالش‌های جدی است که باعث شده تا دانش‌آموزان در مناطق مختلف، از فرصت‌های آموزشی یکسانی برخوردار نباشند.

    استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه عدالت در آموزش یک راهبرد مهم در قانون اساسی است، بر لزوم توجه به این مهم در برنامه‌ریزی‌ها تأکید کرد و خواستار هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف آموزشی، از جمله آموزش عالی و آموزش‌های مهارتی شد و گفت: حلقه‌های توسعه انسانی باید به هم پیوسته باشند و هرگونه گسستگی در این زنجیره، می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.

    آشوری تازیانی با تأکید بر اولویت‌بندی مسائل در حوزه آموزش و پرورش، گفت: باید مشخص شود که اولویت اصلی، ساخت مدرسه است یا کیفیت‌بخشی، یا سایر موارد؛ همچنین، تجهیز منابع انسانی و مالی برای حل مشکلات موجود، بسیار حائز اهمیت است.وی به نقش هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال در آموزش اشاره کرد و خواستار استفاده از این ظرفیت‌ها برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری شد و گفت : فضای آموزشی جدید در هزاره سوم بسیار ظریف و دقیق است و این فضا باعث شده است در برخی موارد دانشجویان از اساتید جلوتر باشند از این رو باید از این فرصت‌ها نیز در راستای اعتلای آموزشی استفاده کرد.

    استاندار هرمزگان خواستار تدوین نقشه راهی دقیق و عملیاتی برای توسعه آموزش و پرورش در استان شد و با تاکید بر مشارکت همه مسئولان و کارشناسان، تاکید کرد: این برنامه باید بر اساس اهداف مشخص، منابع قابل دسترس و روش های کارآمد باشد.وی کمبود فضای آموزشی استاندارد را یکی از چالش‌های موجود در استان هرمزگان دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله ظرفیت عظیم خیرین مدرسه این چالش را حل کنیم چرا که اگر به سمت حل این چالش‌ها حرکت نکنیم در آینده با بحران انسداد فضای آموزشی در استان روبرو خواهیم بود.نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در پایان بر لزوم تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی تاکید کرد.

    تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی
    تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی به معنای بررسی و ارزیابی دقیق میزان منابع مالی، انسانی و امکاناتی است که به ازای هر دانش‌آموز در یک منطقه اختصاص می‌یابد. این تحلیل به شناسایی شکاف‌ها و نابرابری‌های آموزشی کمک می‌کند و زمینه را برای توزیع عادلانه‌تر منابع و بهبود کیفیت آموزش فراهم می‌سازد. بدون این تحلیل، برنامه‌ریزی‌های آموزشی ممکن است نادرست و ناکارآمد باشند و نابرابری‌های موجود تشدید شوند.

    مزایای تحلیل دقیق سرانه آموزشی
    ۱٫ شناسایی دقیق مشکلات: تحلیل سرانه آموزشی به مسئولان این امکان را می‌دهد تا به طور دقیق مناطق محروم و نیازمند را شناسایی کرده و منابع را به صورت هدفمند تخصیص دهند.
    ۲٫ برنامه‌ریزی دقیق‌تر: با داشتن داده‌های دقیق، برنامه‌ریزی‌های آموزشی می‌توانند بر اساس واقعیت‌ها و نیازهای موجود انجام شوند.
    ۳٫ عدالت در توزیع منابع: تحلیل سرانه آموزشی به توزیع عادلانه‌تر منابع کمک می کند و از تمرکز منابع در مناطق خاص جلوگیری می شود.

    در پایان باید تاکید کرد عدالت آموزشی و فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای تمامی دانش‌آموزان، به ویژه در مناطق محروم، نیازمند تحلیل دقیق و برنامه‌ریزی هدفمند است. استان هرمزگان با چالش‌های جدی در حوزه آموزش و پرورش، از جمله نابرابری آموزشی و کمبود فضای آموزشی استاندارد، مواجه است. تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی می‌تواند به شناسایی دقیق مشکلات و نیازها کمک کرده و راه‌حل‌های مؤثری را برای رفع این چالش‌ها ارائه دهد. در مقابل، عدم توجه به این تحلیل می‌تواند منجر به تشدید نابرابری‌ها و هدررفت منابع شود. بنابراین، تدوین نقشه‌ای دقیق و عملیاتی برای توسعه آموزش و پرورش در استان هرمزگان، با مشارکت تمامی مسئولان و کارشناسان، ضروری به نظر می‌رسد. تنها با چنین رویکردی می‌توان به عدالت آموزشی و توسعه پایدار در این استان دست یافت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.