حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۳ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3322 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • « گادیم » کابوس مادران بشاگرد
    ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۵:۲۵
    شناسه : 17610
    بازدید 121
    1
    عقرب گزیدگی، شیرخوار بشاگردی را به کام مرگ کشاند دریانیوز// عقرب گزیدگی یکی از خطراتی است که با گرم شدن هوا، مردم مناطق گرمسیر را تهدید می کند و در صورت جدی نگرفتن می تواند منجر به مرگ شود. عقرب‌ها در طول روز در گوشه‌ای بی حرکت و پنهان بوده و در طی شب فعالیت خود را آغاز و به دنبال شکار خود می‌روند و سم خود را از طریق نیش که در انتهای دم آن‌ها است، به شکار خود تزریق می‌کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// عقرب گزیدگی یکی از خطراتی است که با گرم شدن هوا، مردم مناطق گرمسیر را تهدید می کند و در صورت جدی نگرفتن می تواند منجر به مرگ شود. عقرب‌ها در طول روز در گوشه‌ای بی حرکت و پنهان بوده و در طی شب فعالیت خود را آغاز و به دنبال شکار خود می‌روند و سم خود را از طریق نیش که در انتهای دم آن‌ها است، به شکار خود تزریق می‌کنند.

    عقرب گزیدگی در هرمزگان در فصل‌های گرم مانند دیگر نقاط گرمسیر کشور شیوع بسیار بالایی دارد و در برخی مناطق از جمله شهرستان بشاگرد ماهانه افراد زیادی به دلیل عقرب گزیدگی روانه مراکز درمانی می‌شوند وبعضی ها هم متاسفانه به کام مرگ می روند.عقرب زرد کوچک (گادیم) از جمله شایع‌ترین گونه عقرب‌ها در استان هرمزگان است که به علت داشتن نیش کوچک، درد زیادی ایجاد نمی‌کند و فرد گاهی متوجه عقرب زدگی نمی‌شود به همین دلیل به مراکز درمانی مراجعه نکرده یا دیر مراجعه می‌کند که این تأخیر می‌تواند شدت علائم را چند برابر کرده و حتی منجر به مرگ شود. براساس تحقیقات صورت گرفته از سوی جهاد دانشگاهی، گونه گادیم خطرناک‌ترین کژدم (عقرب) کشور و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از عقرب زدگی در استان هرمزگان است.

    قصه تکراری مرگ کودکان بشاگرد بر اثر عقرب گزیدگی بازبا شروع فصل گرما قصه تکراری مرگ کودک بشاگردی براثر نیش عقرب بر روی پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی رفت که در ادامه مطلب، متن کامل خبر رامی خوانیم . یک مورد عقرب گزیدگی در روستای اکبرآباد آخران بشاگرد و دیر مراجعه کردن بیمار به بیمارستان باعث مرگ شیرخوار یکساله شد.عصر روز دوشنبه خانواده‌ای بشاگردی از توابع بخش سیت و ماسیتی شهرستان بشاگرد برای احیای شیرخوار یک ساله خود به بیمارستان بقیه الله (ع) مراجعه کرده که متاسفانه کودک این خانواده از علائم حیاتی برخوردار نبود.

    دکتر مظاهر نجفی رئیس بیمارستان بقیه الله(عج) شهرستان بشاگرد در این خصوص با بیان اینکه یک کودک بدون علائم حیاتی به این مرکز درمانی توسط خانواده و دایی‌اش آورده شد که علی رغم تلاش های بیش از ۴۵ دقیقه‌ای برای احیا، راه به جایی نبرد.دکتر نجفی به نقل از گفته‌های دایی کودک فوت شده اظهار کرد: نیمه شب این کودک از ناحیه پهلوی چپ مورد گزش عقرب قرار گرفته است و خانواده وی از این موضوع بی اطلاع بوده‌اند تا اینکه ظهر هنگام شیر دادن به بچه، متوجه حالت تهوع و استفراغ کودک شده و همچنین خون در ادرار نوزاد مشاهده می‌کنند.

    رئیس بیمارستان بقیه الله (عج) شهرستان بشاگرد در ادامه افزود: هنگامی که این خانواده به بیمارستان مراجعه کرده‌اند ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه بوده و متاسفانه بچه شیرخوار قبل از رسیدن به این مرکز درمانی جان خود را از دست داده بود. دکتر نجفی بر لزوم رسیدن به موقع به مراکز درمانی جهت درمان انواع گزش تاکید و خاطرنشان کرد: بی توجهی و دیر رساندن بیمار مورد گزش قرار گرفته به خصوص از نوع نیش مار و عقرب، باعث به خطر افتادن جان بیمار می‌شود.

    احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب خیز نیز از نکات مهم پیشگیری از عقرب زدگی است، زیرا عقرب‌ها ممکن است میان لباس‌ها یا داخل کفش سکونت کنند و هنگام پوشیدن لباس یا کفش فرد را نیش بزنند، توصیه می‌شود لباس‌ها و کفش‌ها قبل از پوشیدن بخوبی تکانده شود و حتی المقدور پابرهنه در محیط باز در شب راه نروند.برای خوابیدن در محیط باز از تخت‌های بلند و پایه دار استفاده کنید یا قبل از ورود به محل خواب از عدم وجود عقرب اطمینان حاصل نمائید و در صورت نیاز به اسکان در چادر، آن را در محیطی باز و دور از نخاله‌ها و باقیمانده‌های ساختمانی بر پا کنید.

    از بردن دست بدون محافظ در زیر سنگ‌ها، حفره‌ها و سوراخ‌های فاقد دید کافی و لانه پرندگان خودداری کنید.استفاده از دستکش‌های ضخیم در کارگران و کشاورزان در هنگام کار و نگهداری ماکیان (مرغ و خروس) می‌تواند با خوردن عقرب‌ها در کنترل آنها کمک کننده باشد.نکته مهم در مواجهه با عقرب گزیدگی، سرد نمودن محل گزش و انتقال سریع بیمار است، بهتر است کمک‌های اولیه زیر را حین رساندن فرد آسیب دیده به اولین مرکز بهداشتی درمانی انجام دهید: خونسردی خود را حفظ کنید، به فرد آسیب دیده اطمینان دهید و او را آرام کنید.

    آرامش فرد باعث می‌شود که جذب زهر کند شود. از کمپرس سرد در محل گزش استفاده کنید. دقت کنید هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
    عضو آسیب دیده را بی حرکت کنید و پایین‌تر از سطح قلب نگه دارید. از هر گونه دستکاری محل گزش اعم از برش، مکش و سوزاندن اکیداً خودداری شود.
    در صورت گزش با عقرب ضمن انجام اقدامات اولیه در اسرع وقت (مخصوصاً برای کودکان و سالمندان) جهت اعزام فوری با ۱۱۵ تماس گرفته و یا با وسیله شخصی سریعاً به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.