دریانیوز// در حالیکه هرمزگان به دلیل وجود بنادر، گمرکات، پالایشگاه های نفت وگاز ، کارخانجات فولاد و آلومینیوم، سیمان و گچ ، کشتی سازی، بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک، معادن، مناطق آزاد و تجاری، صنعتی و معدنی و… ،شاهرگ و قطب اقتصاد وتجارت کشور لقب گرفته است، اما هرمزگانی ها از وجودشان عوایدی و سهمی ندارند و سهم شان فقط فقر وفلاکت، محرومیت، ترافیک وآلودگی، گرانی مسکن و…. شده است .
براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس که بارها اعلام شده است، هرمزگان صدرنشینی و شاگرداولی را در فقر وفلاکت و بیکاری و… دارد که نشان می دهد که مراکز و بنگاه های صنعتی حتی اگر در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان اقدام کرده بودند، در حال حاضر مردم این استان در روستاها و محلات در فقر مطلق بسر نمی بردند و از بسیاری از امکانات محروم نبودند و آه حسرت نمی کشیدند. این بنگاه های اقتصادی که همواره مدیران غیربومی در سطوح مختلف داشته اند، در ادوار مختلف حتی مالیات و عوارض شان را هم حاضر نبوده در هرمزگان به عنوان استان محل فعالیت شان براساس قانون مالیات های مستقیم پرداخت کنند وحتی حساب های بانکی شان را هم در پایتخت کشور و… دایر کرده اند و حتی امورات بیمه ای و خرید مواد غذایی برای آشپزخانه ها و رستوران های شان و… را از سایر مناطق کشور تامین می کنند، که فقط کسب درآمدشان از استان هرمزگان است.
تاسف بارتر اینکه نیروی انسانی مورد نیازشان را از گذشته تاکنون، مدیران غیربومی صنایع از سایر استان ها تامین کرده اند و به همین دلیل هرمزگان همواره بالاترین نرخ و شمار بیکاران کشور را دارد که جای تاسف دارد در استانی که سفره اشتغال برای تمامی ایرانیان پهن است، اما هرمزگانی ها سهمی از این اشتغال ندارند وبایستی به سمت مشاغل کاذب، قاچاق سوخت وکالا و… بروند و هیچ مسئولی هم خود را در این حوزه پاسخگو ندانسته و نمی داند. حتی صنعتی مانند فولاد کاوه کیش که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است، انتظار می رفت که هم برای قشر مستضعف و محروم جامعه اشتغال زایی کنند و هم اینکه از محرومان جامعه در راستای انجام
مسئولیت های اجتماعی از سایر صنایع سبقت بگیرند که تاکنون هیچ خبری را در این حوزه منتشر نکرده اند.
صنایع از گذشته عنوان می کردند وبهانه داشتند که نیروی انسانی ماهر مورد نیازشان در استان تربیت نشده اند که متاسفانه در این سالها هم اداره کل آموزش فنی وحرفه ای که همواره مدیران غیربومی را در راس داشته است، بجای آموزش های فنی و حرفه ای رایگان به جوانان هرمزگانی وتامین نیروی مورد نیاز صنایع ، اقدام به واگذاری مراکز و کارگاه های دولتی به بخش خصوصی کردند تا جوانان بیکار وبی پول از فراگرفتن مهارت محروم شوند و این روند همچنان ادامه دارد و علی رغم انعکاس مکرر این موضوع، اما
دستگاه های نظارتی و متولیان اشتغال استان سکوت پیشه کردند. از طرفی دیگر کارخانه های سیمان، فولاد و… در استان داریم، اما گرانی و کمبود وبازار سیاه سیمان هرازچندگاهی داریم و سیاستگذاری مناسبی در این حوزه نیز وجود ندارد.
در مناطق کوهشاه احمدی و بشاگرد که محروم ترین مناطق استان هستند، اما از آن طرف معادن مختلفی در زیرپای ساکنان وجود دارد که از این ثروت خدادادی برای توسعه وعمران آن منطقه و سایر مناطق، اشتغالزایی بیکاران و… استفاده نشده و بدلیل
کوته بینی هایی که وجود داشته است، حتی برخی از معتمدینی که از گذشته بدنبال مجوز استخراج معادن واشتغالزایی در منطقه بودند، مورد حمایت وهمراهی قرار نگرفتند ومردم آن مناطق در رنج بر روی گنج زندگی می کنند.
صید وصیادی در حوزه صید وصیادی هم به صیادانی که برچسب غیرمجاز زده اند، مجوز صیادی داده نشد تا ذخایر دریایی حفظ شود واز آن طرف کشتی های ترال اقدام به صید وجاروب کردن دریا کردند و گویا ترال باعث حفظ ذخایر آبزیان می شود و صدمه ای به دریا
وارد نمی کند که این نوع نگاه به اشتغالزایی هرمزگانی ها در حوزه صید وصیادی باعث می شود، برخی ها بجای صیادی به سمت قاچاق و… بروند. چرا بومیان استان نتوانند با مجوز صیادی کنند؟
از طرفی دیگر درحالیکه بندرعباس شهرساحلی است و انتظار می رود آبزیان در این شهر از سایر مناطق کشور ارزانتر باشد، اما سال هاست که ماهی ومیگو به دلیل گرانی بیش از حد، از سفره بسیاری از مردم استان حذف شده است. البته قاچاق آبزیان به کشورهای حوزه خلیج فارس را بارها رسانه ها منتشر کرده اند که در کمی ماهی و گرانی آن اثرگذار است که در این حوزه نیز اقدامی اثرگذار صورت نگرفت. چند سال قبل هم به چندین کشتی صیادی مجوز صید داده شد تا صیدشان را در بازار شیلات بندرعباس عرضه کنند وقیمت ها را متعال کنند که در همان ماههای اول و در چند نوبت که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید ، این طرح عملیاتی شد و بعد مشخص نشد که کشتی ها صیدشان را کجا تخلیه وعرضه کردند. در شهری که دریا دارد و مردم نتوانند آبزیان بخرند وبخورند، جای تامل دارد. این دریای خدادادی که داریم و مسئولان مختلف و حتی رهبرمعظم انقلاب و ریاست جمهور هم که بارها بر
اقتصاد دریا محور تاکید فراوان داشتند، اما مسئولان استان برای هرمزگانی ها چندان برای اشتغال شان سهمی مناسب ندیده اند.
حتی در حوزه گردشگری و تفریحات و ورزش های دریایی نیز از این ظرفیت بخوبی استفاده نشده است وبا توجه به کمبود اماکن تفریحی در هرمزگان وشهر بندرعباس، می توان با سیاستگذاری مناسب، این خلاء را از طریق ظرفیت های دریا برطرف کرد وفقط فاضلاب را به دریا نریزیم. در قشم و کیش هم که مناطق آزاد وجود دارد، اما بیشتر بومیان در محرومیت بسر می برند که بایستی در این مناطق و جاسک که در حال تبدیل شدن به منطقه ویژه واقتصادی و قطب صنعتی شرق هرمزگان می باشد، نیز بایستی بگونه ای سیاستگذاری شود تا محرومیت از این مناطق رخ بربندد و بومیان نیز از مواهب صنایع و مناطق آزاد و تجاری وصنعتی بهره مند شوند.
اینکه هرمزگانی ها در مناطق حاشیه ای شهرها و روستاها با مشکلات شدید معیشتی مواجه باشند که بیشترشان حتی سه وعده غذای مناسب را در سفره نداشته باشند وبه سوء تغذیه و انواع بیماری ها مبتلا شوند و توان پرداخت هزینه های سنگین درمان را نیز نداشته باشند و برخی از دانش آموزان مجبور به ترک تحصیلی شوند، به هیچ عنوان منطقی و پذیرفتنی نیست و نشانه اجحاف و بی مهری هایی است که در ادوار مختلف در حق هرمزگانی ها روا شده است. مردم این استان از کمبودهای مراکز درمانی بشدت رنج
می برند و کمبود تخت و تجهیزات درمانی باعث اعزام برخی بیماران به خارج از استان شده است که اگر این صنایع با دهها هزار نیروی انسانی شان در حوزه درمانی نیز مشارکت داشتند، استان در این وضعیت درمانی قرار نداشت وحتی نیروهای انسانی خودشان از امکانات درمانی مناسب تری بهره مند می شدند و شایسته بود حداقل یک بیمارستان تخصصی مجهز در غرب صنایع برای کارکنان و خانواده های پرسنل صنایع در این سالها احداث وتجهیز می شد .
زمین هست، الحاق نیست در حوزه مسکن در بندرعباس نیز شرایط مناسبی نداریم. علی رغم اینکه در داخل شهر و شمال و شرق شهر بندرعباس اراضی مناسبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، اما در سال گذشته هیچگونه اراضی را در بندرعباس برای اجرای این طرح ملی اختصاص نداند و به متقاضیان مسکن اعلام شد که می توانند در شهرک علوی در۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در اطراف بندر خمیر ثبت نام کنند که با اعتراضات گسترده مردم، رسانه ها، نماینده ولی فقیه در استان، برخی نمایندگان مجلس وحتی شخص استاندار به مکان اجرای این طرح، در سال جاری قرار شد که طرح نهضت ملی مسکن در داخل شهر بندرعباس اجرایی شود و بعد از نه ماه ونیم تاخیر، ثبت نام از متقاضيان مسکن آغاز شد و بارها اعلام گردید که اراضی جدیدی جهت اجرای این طرح به شهر بندرعباس الحاق می شود که تاکنون الحاق بطور کامل انجام نشده است.
درصورتیکه با الحاق اراضی به شهر بندرعباس، حتی می توان طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس نیز بصورت ویلایی نیز اجرا کرد و قطعات زمین را به مردم واگذار کردتا خودشان مسکن بسازند، اما هنوز حتی ساخت واحدهای آپارتمانی نیز بطور کامل اجرایی نشده است. از طرفی دیگر باتوجه به آمار زیاد کارگران صنایع، بایستی صنایع نیز در ساخت مسکن پرسنل شان مشارکت کنند تا فشار کمتری به مردم در حوزه مسکن وارد شود. مدیرعامل فولاد هرمزگان چند ماه قبل اعلام کرد که اگر زمین به این شرکت واگذار شود، برای ۴۶۰۰نفر از پرسنل شان مسکن می سازند که بایستی متولیان مربوطه از چنین طرح هایی استقبال کنندکه اگر صنایع برای کارگران و کارکنان شان مسکن بسازند، قیمت حبابی رهن واجاره و فروش مسکن نیز ازبین خواهد رفت و فشار کمتری بر بومیان وارد می شود که متاسفانه در این حوزه نیز اقدام مناسبی صورت نگرفته است.
نگرانی استاندار هرمزگان از جذب نیرو به نام هرمزگان و به کام استانهای دیگر استاندار هرمزگان نیز دو هفته قبل در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ هرمزگان را استانی با کارکرد ملی خواند و با اشاره به نقش بنادر استان در توسعه تجارت کشور، گفت: حد فاصل بندرشهید رجایی تا بندر چابهار حدود ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله است، اما بندرکارآمدی در این حوزه وجود نداشت که با چندین ماه تلاش توانستیم رویههای گمرکی را در بندر سیریک فعال کنیم. وی نبود نیروی انسانی را عامل اصلی اطاله موافقت با استقرار رویههای گمرکی دانست و اظهارداشت: این امر باعث شده است که تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران با وجود اینکه همه دولت ها به دنبال توسعه در این منطقه بودند برروی زمین بماند.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه بندر شهید رجایی دارای ۵ الی ۶ میلیارد دلار ارزش است و به عنوان یک دارایی ارزنده برای کشور محسوب میشود، افزود: اینکه نتوانیم از ظرفیت داراییهای کشور به صورت کامل استفاده کنیم و بندرشهید رجایی به دلیل نبود نیروی انسانی ۱۲ ساعت فعالیت داشته باشد، به نفع کشور نیست.
از این رو با فشارهایی که آوردیم، توانستیم فعالیت بندرشهید رجایی را در حوزه کالاهای اساسی ۲۴ ساعته کنیم، اما محدودیتهایی وجود دارد که مانع این امر است. به عنوان مثال برای اضافهکاری مدیران سقف تعیین شده است و یک مدیر اگر از یک سقفی به بعد اضافهکاری داشته باشد، اضافهکاری به او تعلق نمیگیرد.دوستی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به بنادر در حوزه نیروی انسانی، با اشاره به رویکرد استانداری هرمزگان در اعطای سند به خانههای مردم با مشارکت بخش خصوصی، گفت: پیشنهاد داریم بدون اضافهکردن نیروی انسانی جدید با افزایش انعطافپذیری در برونسپاریها، کارکردها را ارتقا دهیم و برای این مهم میتوان از ظرفیت بخش خصوصی، دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر پلیس+۱۰ استفاده کرد.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به تمرکز دولت بر افزایش تعاملات با کشورهای همسایه، تاکیدکرد: در حال حاضر ۴ مرز در استان تعریف و مصوب شده است، اما به دلیل اینکه نیروی انسانی لازم را نداریم نمیتوانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم و عملا زحمات آقای رئیسجمهور به هدر رفته است.
وی تأکیدکرد: ما نگران بکارگیری پرسنل بومی نیستیم، بلکه نگرانی ما این است که به نام هرمزگان نیروهایی جذب میشود، اما عایدی برای استان ندارند. از سهمیههای مناطق محروم مانند بشاگرد استفاده میشود و نیروهایی جذب میشود؛ در حالی که این نیروها در بشاگرد ماندگار نمیشوند و به مناطق دیگر منتقل میشوند و عملا این نیروها به نام هرمزگان، اما به کام استانهای دیگر هستند.دوستی با اشاره به فرمان رهبری برای توسعه و مسکونیسازی جزایر گفت: در شهرستان بوموسی و جزایر سهگانه شاهد اتفاق عجیبی هستیم که ظلم آشکار به ساکنین این جزایر است.در جزیره سیری شرکت فلاتقاره ۲هزار نفر نیرو دارد، اما شاید یک نفر از آنها بومی بوموسی است، بهانهشان نیز این است که نیروهای بومی مشکل تردد دارند در حالی که ما حاضر هستیم برای نیروهای بومی شناور اختصاص دهیم.
در حال حاضر حدود ۱۲ نفر رزومه از جزیره بوموسی دارم که در رشتههای مهندسی نفت تحصیل کردهاند و اگر ما نتوانیم اینها را در شرکتهای نفتی مشغول به کار کنیم، جزیره ظرفیت دیگری جز صیادی برای اشتغال ندارد.استاندار هرمزگان ادامه داد: حقوق فوقالعاده کارمندان و معلمان در جزیره بوموسی با وجود اینکه سهم ناچیزی بود نیز در دولت قبل حذف شده است و این امر ماندگاری کارمندان را در این جزیره پایین آورده است که لازم است در این حوزه نیز توجه ویژهای شود.نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، در بخش دیگری از سخنانش عنوانکرد: هرمزگان کلکسیون تداخلات ساختاری است، مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی نمونه این تداخلات بودند و امروزه این موضوع در سواحل مکران نیز در حال وقوع است که یک بحران حکمرانی را در این منطقه به وجود میآورد و این تداخلات قطعا به استان ضربه خواهد زد.
وی عنوان کرد: فاصله شرقیترین نقطه استان تا غربیترین نقطه آن به اندازه فاصله بندر امام خمینی(ره) تا تهران است و خواهش ما این است که در اولین گام دو قطب در شرق به مرکزیت میناب و غرب به مرکزیت بندرلنگه تعریف شود تا خدمات در شرق و غرب استان تقسیم شود و مردم لازم نباشد برای دریافت خدمات به مرکز استان مراجعت کنند.
استاندار هرمزگان، با اشاره به عزم حاکمیت برای انتقال دفاتر مرکزی بنگاههای اقتصادی به محل فعالیتشان، تصریح کرد: وجود مدیر و استاندار پروازی به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد، حاضر هستیم در جهت تسهیل در انتقال دفاتر مرکزی بنگاهها زمین رایگان در هر جای شهر که بخواهند اختصاص دهیم تا این مسئله محقق شود.دوستی تاکید کرد: بحث بنگاههای اقتصادی که میگویند ما خصوصی هستیم، اما بخش عمدهای سهامدارانشان دولتی هستند نیز از دیگر مشکلات استان است ؛ چرا که هیچ قانونی را در استخدام رعایت نمیکنند. به عنوان نمونه یکی از پالایشگاههای نفتی استان ۵۰ نفر نیرو استخدام کرده است که آنها اهل یک شهرستان کوچک هستند، فقط به این دلیل که یکی از مدیران این پالایشگاه اهل آن شهرستان است.وی خاطرنشان کرد: در توسعه منابع انسانی برخیها گلوگاههای اقتصادی را در دست گرفتهاند و با این قبیل کارها پمپاژ نارضایتی در جامعه می کنند.
گاز داریم، اما… در حالی که در هرمزگان پالایشگاه های نفت و گاز هم وجود دارد و گازمان را صادر هم می کنیم، اما نه مردم استان ونه صنایع از این گاز چندان بهره مند هستند. از یک طرف همچنان هرمزگانی ها مجبورند از سیلندر گاز استفاده کنند وهمواره با کمبود و بازارسیاه سیلندرگاز در مناطق مختلف استان مواجه هستند و سال هاست که عزمی برای رفع این مشکل بصورت اساسی وجود ندارد واز طرفی دیگر هم گازکشی که در برخی مناطق صورت گرفته است، بدلیل هزینه های بالای انشعاب و لوله کشی به داخل ساختمان و… ، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است که حداقل کاری که در این حوزه می شد انجام داد، این بود کهاین طرح را برای مردم بصورت رایگان اجرا میکردند ویا اینکه هزینه گازکشی و انشعاب و… را بایارانه دولتی و به مرور بر روی قبض گاز از مشترکین دریافت می کردند تا از این طرح استقبال می شد و مردم اینقدر فقط حفاری های رها شده خیابانها و معابر در محل اجرای طرح گازکشی را برای ماهها شاهد نبودند و اذیت نمی شدند وبه خودروهای شان خسارت وارد نمی شد.
در حوزه صنایع هم در سالهای اخیر بحث استفاده از مازوت بجای گاز در نیروگاه بندرعباس به عنوان چالش زیست محیطی مطرح بوده است ومسئولان گاز این چالش را با اختصاص گاز به نیروگاه برطرف نکرده اند و مصداق ضرب المثل کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد هم نشده ایم وباید بگوییم از کوزه شکسته هم آب نمی خوریم. چرا از پالایشگاه گاز در استان، گاز مورد نیاز نیروگاه تامین نمی شود که مجبور شویم از مازوت استفاده کنیم که فقط آلودگی را به همراه دارد وبه تاسیسات نیروگاه هم ضرر وزیان وارد و
هزینه های زیادی صرف تعمیرات و… می شود .
افزایش چندبرابری هزینه تعمیرات، با مصرف سوخت مایع در نیروگاه بندرعباس مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از افزایش چند برابری تعمیرات واحدهای بخار، با مصرف سوخت مایع در این نیروگاه خبر داد. داریوش محمودی با تاکید بر اینکه اولویت نیروگاههای حرارتی استفاده از گاز طبیعی است، عنوان کرد: سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه بندرعباس بالغ بر هفتمیلیونمتر مکعب در روز است، که درحال حاضر این سوخت حذف شده و بهناچار برای تولید برق و پایداری شبکه، ناگزیر به استفاده از سوخت مایع(نفت کوره) هستیم و این امر خسارت جبرانناپذیری را به تجهیزات نیروگاه وارد میکند.وی نیروگاه بندرعباس را یکی از نیروگاههای مهم کشور و از ارکان اصلی تولید برق پایدار برشمرد و تشریح کرد: احتراق سوخت مازوت در نیروگاه، بر تجهیزات نیروگاه، آسیب وارد کرده و باعث تحمیل هزینه اضافی میشود.
در اثر احتراق مازوت عناصر خورنده بصورت اکسیدی درآمده و بر روی سطوح لولهها رسوب میکند. انواع ترکیبات ایجادشونده که نقطه ذوب پایین هم دارند، تجهیزات بویلر را در معرض اکسیداسیون قرار داده و موجب تشدید خوردگی است. پس از احتراق مازوت، بر روی مشعلها و لولههای بخار، آلودگی خاکستری ایجاد شده و باعث کاهش راندمان حرارتی و خوردگی اجزاء بویلر میشود.
این خاکستر مانع رسیدن دمای کافی به لولههای بخار و باعث خوردگی تجهیزات بویلر شده و عملیات تعمیرات دورهای اضافی را برای برداشتن این فاز سخت از روی لولهها و مشعلها به بار میآورد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس مسائل زیستمحیطی را اولویت این واحد دانست و عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که با بهینهکردن و بهبود عملکرد تجهیزات، از میزان آلایندگی نیروگاه بکاهیم و این تنها کاری است که میتوان انجام داد، زیرا تعیین سهمیه گاز فراتر از اختیارات ما و نیاز به تصمیمات کشوری دارد.
به گزارش ایسنا ؛ وی خاطرنشان کرد: هزینه بسیار زیادی برای بهبود عملکرد و اقدامات، در راستای کاهش آلایندگی صرف شده و در صورت اختصاص سوخت به نیروگاه از هدررفت هزینههای مذکور جلوگیری خواهد شد .
ثبت دیدگاه