حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۶ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 27 August , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3484 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کودک و مطالعه
    ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
    شناسه : 18639
    بازدید 130
    0
    دریانیوز// کتاب، یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی است که در طول قرون متمادی،همواره‌ عاملی مـهم در تضمین رشد و پویایی جوامع بشری بوده و با وجود رشد روزافزون‌ رسانه‌ها و ابزارهای پیـشرفتۀ دیگر، ‌همچنان جایگاه خـاص خود را حفظ کرده است.
    ارسال توسط : نویسنده : نجمه سیددخت منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کتاب، یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی است که در طول قرون متمادی،همواره‌ عاملی مـهم در تضمین رشد و پویایی جوامع بشری بوده و با وجود رشد روزافزون‌ رسانه‌ها و ابزارهای پیـشرفتۀ دیگر، ‌همچنان جایگاه خـاص خود را حفظ کرده است.

    میزان توجه به کتاب و کتابخوانی، نشانگر رشد فرهنگی و ملّی هر کشور است و بی‌توجهی به آن، نوعی بیماری فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود که‌ ناشی از فراگیر نشدن فـرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین قشرهای گوناگون یک جامعه است که می‌تواند در درازمدت، ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکرۀ فرهنگی کشورها وارد کند.

    بنابراین؛ یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه‌یافتگی‌ جوامع‌، میزان و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و فراهم کردن بستر لازم برای رشد و گسترش فرهنگ مطالعه و تقویت نگرش‌های علمی، لازمۀ توسعۀ فرهنگی‌ جوامع به‌ شمارمی‌آید. از‌ جـمله‌ پرتـکرارترين‌ راه حـل هايي که در سراسر دنيا‌ بـراي‌ ارتقـاي فرهنـگ کتـاب خـواني از آن استفاده مي کننـد، تشـويق بـه مطالعـه در دوران کــودکي‌ اسـت. آشـنايي کودکـان بـا کتـاب‌ و علاقه‌ مندي آن‌ ها‌ به‌ مطالعه، سـهمي بـسزا در رشـد اين‌ امر‌ دارد و توليد کتاب براي کودکان به دليل ملاحظات و حساسيت هايي که در‌ محتوا‌ وجود دارد، شرايط خاصـي را می طلبد. کودکان قشر حـساسی از جـامعه‌ هـستند‌ که باید مورد توجه خاص قرار‌ گیرند‌.

    بر اساس‌ آموزه‌ های‌ دینی، اسـاس و زیـربنای شخصیت انسان در‌ سال‌ های اولیه زندگی پایه گذاری می شود و آموخته های دوران کودکی تأثیرعمیقی‌ بر آیـندۀ زنـدگی کودک دارد.می توان گفت؛ کودکان و نوجوانان در هرجامعه‌ای فعال ترین و علاقه‌مندترین خوانندگان‌ به‌ حساب می‌آیند؛ ولی هیچ‌گونه ضمانتی بـرای تـداوم خـواندن آن‌ها وجود ندارد. به سخن‌ دیگر‌، وظیفۀ‌ بزرگسالان تنها به ایجاد اشتیاق خواندن در کـودکان خـلاصه نمی‌شود، بلکه آن‌ها باید‌ در‌ جهت مطالعۀ مداوم کودکان؛ برنامه‌ای مؤثر، پویا و منطبق بـا واقـعیت‌ها و شرایط‌ پیش‌بینی‌ کنند‌ و مطالعه شکلی پایدار به خود بگیرد.

    وقتي کودکان مطالعه‌ مي‌ کنند؛ مي دانند چه مي خوانند و با دنيـايي وسـيع تـر آشـنا مـي شــوند و يـاد مـي گيرند بـراي دانستن مي توانند از منابع مختلفي استفاده کنند که این خود يک مهارت بـراي کودکان است. تجربه نشان داده است؛ کتاب هایی که جذاب، عمیق و شیرین باشند و با نیازها، علائق و توانایی های کودکان هماهنگ باشند، بهتر به کنجکاوی های خودانگیخته و آرمان های بلند پروازانۀ آنها پاسخ می دهند و می توانند قدرت سیال آنها را به کار گیرند.

    نتیجۀ این کار علاوه بر ترویج ارزش های هنری و ادبی، قطعا می تواند بر وسعت تجربه های آنها بیفزاید و دستاوردهای والایی برای کودکان به همراه داشته باشد؛ تنها در این صورت است که کتاب می تواند همچنان در کنار سایر رسانه ها، در زندگی کودکان حضور موثر خود را حفظ کند و از دریچۀ لذت آفرینی؛ عادت و علاقۀ کودکان را به خواندن افزایش دهد. بدون شک؛ در جامعه‌ای که خواندن‌ ارزش‌ به شمار نمی‌آید، انـتظار آنـ‌که‌ کودکان‌ با‌ اشتیاق‌ به‌ خواندن روی آورند، انتظاری نامعقول و غیر‌ واقع‌بینانه‌ اسـت. درایـن حالت کودکان، عدم علاقه به خـواندن خـود را در‌ پشـت‌ دلایلی نظیر نداشتن وقت کافی برای‌ مـطالعه یـا خستگی ناشی‌ از‌ برنامه‌های آموزش رسمی پنهان می‌کنند؛ حال‌ آن‌که هرگاه شرایط بـیرونی تـشویق‌کننده و هدایت‌گر باشد، کودک خود بـه خـود و داوطلبانه‌ بـه‌ ایـن وادی گـام می‌گذارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.