حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 27 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3221 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کنه هایی که جان می گیرند
    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۲۸
    شناسه : 16576
    بازدید 1149
    2
    مدیرکل دامپزشکی هرمزگان هشدار داد دریانیوز// مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) یک بیماری ویروسی هست که از طریق بندپایان به ویژه کنه هیالوما این بیماری می تواند منتقل شود.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) یک بیماری ویروسی هست که از طریق بندپایان به ویژه کنه هیالوما این بیماری می تواند منتقل شود.

    مصطفی فخرآبادی‌پور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریا افزود: این بیماری در دام بجز تب مختصر علائم خاصی ندارد به همین دلیل قابل ردیابی نیست و انسان هم ممکن است از طریق تماس با ترشحات دام آلوده یا به صورت مستقیم از طریق گزش کنه آلوده به عامل بیماری، درگیر شود. فخرآبادی‌پور بیان کرد: با شروع فصل گرما ازدیاد حشرات و کنه ها را به دلیل تکثیر و تزاید آن ها در طبیعت خواهیم داشت و این امر موجب می‌شود آلودگی بیشتر و احتمال بروز بیماری در منطقه افزایش یابد، یک کنه آلوده، تا پایان عمر خود این آلودگی را همراه خواهد داشت و می‌تواند آن را منتقل نماید.

    وی به راه‌های پیشگیری از این بیماری اشاره و عنوان کرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان، باید فرهنگ ذبح دام در کشتارگاه‌ها ترویج شود و مردم به برای مراسمات ویژه، همانند عید قربان حتما دام خود را در محیط کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی کشتار کنند چرا که علاوه بر نظارت های مستمر که در طول سال انجام می‌گیرد، در برخی مناسبت‌ها و ایام همانند ایام پایانی سال، ماه رمضان، تاسوعا و عاشورا و عید سعید قربان که تقاضا برای کشتار و مصرف دام افزایش می یابد، اجرای طرح تشدید نظارتی در دستور کار قرار می‌گیرد و از توان همه‌ی بخش‌های فنی دامپزشکی جهت نظارت استفاده می‌شود.

    فخرآبادی‌پور ادامه‌داد: در کشتارگاه ها، ذابحین از وسایل حفاظت فردی استفاده می‌کنند و محیط کشتارگاه نیز مرتب با آب و مواد ضدعفونی‌کننده، شستشو می‌شود، تا ریسک ابتلا به بیماری کاهش یابد. وی خاطرنشان کرد: در منازل و معابر زمانی که کشتار انجام می‌شود، ترشحات دام آلوده در محیط رها شده و ویروس در دمای ۳۶ درجه می‌تواند تا هفت ساعت باقی بماند و منجر به بیماری شود.

    مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان، با اشاره به اینکه پرندگان نیز می‌توانند به صورت مکانیکی نقش انتقال دهنده در جابجایی کنه‌ها داشته باشند، یادآور شد: تنها پرنده‌ای که می‌تواند باعث انتقال این بیماری در زمان ذبح و تماس با ترشحات آن باشد شترمرغ است و بایستی سعی شود سمپاشی دام و اماکن دامی در دستور کار دامداران، قرار گیرد.

    فخرآبادی‌پور درباره سمپاشی جایگاه‌های دام اذعان کرد: در جایگاه‌های نگهداری دام باید موارد بهداشتی به طور مرتب رعایت شود و در صورت مشاهده آلودگی انگلی، حتما سمپاشی صورت گیرد، تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.وی درباره جمع‌آوری اصولی کود در جایگاه‌ها نیز بیان کرد: کودی که از جایگاه‌های نگهداری دام جمع‌آوری می‌شود، حتما بایستی فرآیند عقیم‌سازی آن انجام، تا اگر تخم انگل در این کود وجود داشته باشد از انتقال آن به محیط نگهداری دام و کشاورزی جلوگیری شود.

    این مسئول با بیان اینکه این بیماری به عنوان بیماری شغلی شناخته می شود گفت: کشاورزان، دامداران، قصابان، سلاخان، پرسنل کشتارگاه دام، دامپزشکان و حتی کادر درمان هم می توانند مبتلا به این بیماری شوند و فردی که دچار بیماری شده باشد علائمی اولیه آن شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی می باشد.

    فخرآبادی‌پور اضافه کرد: افرادی که با دام سروکار دارند اگر دچار گزش کنه شدند، حتما این موضوع را در زمان مراجعه به پزشک بیان نمایند تا پزشک نیز به این موضوع حساس شود، تا زمان طلایی برای درمان این بیماری از دست نرود، چرا که تشخیص دیرهنگام و سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند حتی به قیمت جان انسان تمام شود.وی در توصیه به قصابان و سلاخان اظهارداشت: افرادی که با دام و کشتار آن در ارتباط هستند، از انجام کارهای پرخطر مانند قرار دادن وسایل کشتار در دهان خودداری نموده و حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده نمایند.

    مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: گوشت حیوان ذبح شده را حتما ۲۴ساعت در دمای یخچال نگهداری نمایند تا اگر آلودگی در گوشت وجود دارد از بین برود و فرایند سالم سازی گوشت انجام پذیرد و سپس نسبت به قطعه بندی گوشت اقدام نمایند و شهروندان حتما کشتار خود را در کشتارگاه انجام دهند و در هنگام کار با گوشت، از دستکش استفاده نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.