حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 16 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3701 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • کاهش مراجعه به استان‌‌های همجوار با اتکاء به پزشکان هرمزگان
    ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۱۷
    شناسه : 20305
    بازدید 149
    1
    دریانیوز // استاندارهرمزگان گفت : زیرساخت‌های جدید باید با اعتماد مردم به پزشکان و کادر بهداشت و درمان استان عجین شود چرا که با اتکاء به کادر پزشکان حاذق هرمزگان، می‌توان مراجعه مردم به استان‌‌های همجوار را به حداقل رساند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // استاندارهرمزگان گفت : زیرساخت‌های جدید باید با اعتماد مردم به پزشکان و کادر بهداشت و درمان استان عجین شود چرا که با اتکاء به کادر پزشکان حاذق هرمزگان، می‌توان مراجعه مردم به استان‌‌های همجوار را به حداقل رساند.

    مهدی دوستی تخت‌های بیمارستان‌های در دست ساخت را بیش از ۱۴۰۰ تخت جدید، تقریبا معادل ظرفیت بیمارستانی موجود در استان دانست و از زحمات متولیان و مجریان پروژه‌های درمانی قدردانی کرد.وی در نشست بررسی پروژه‌های بیمارستانی استان هرمزگان با قدردانی از همه دست اندرکاران این پروژه‌ها، گفت: سرانه‌ی تخت بیمارستان ‌های هرمزگان ۱.۳ بود که با کم کردن تخت‌های نظامی استان این سرانه به ۰.۷ کاهش پیدا می‌کرد. دوستی افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۳۳ تخت بیمارستانی در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر نیز بیش از ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی در دست ساخت دارد که تقریبا معادل ظرفیت بیمارستانی موجود استان است.

    استاندار هرمزگان ادامه داد: زیرساخت‌های جدید باید با اعتماد مردم به پزشکان و کادر بهداشت و درمان استان عجین شود چرا که با اتکاء به کادر پزشکان حاذق هرمزگان، می‌توان مراجعه مردم به استان‌‌های همجوار را به حداقل رساند.نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به سختی‌‌های پروژه‌های درمانی تاکید کرد: باید از زحمات همه دست اندرکاران پروژه‌های بیمارستانی استان قدردانی کرد که با تمام محدودیت‌ها کارها را پیش برده‌اند و امیدواریم این پروژه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.گفتنی است در این نشست از زحمات و تلاش‌های مدیران و مسوولان راهبری پروژه‌های درمانی و بیمارستانی استان هرمزگان تجلیل با اهدای الواحی قدردانی شد.

    چالش کمبود نیروی انسانی ماندگار در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان
    با توجه به سخنان ذکر شده استاندار، ما در استان هرمزگان با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم و پرستاران در این استان نسبت به عدم تحقق حقوق قانونی شان گلایه مندند که بایستی در سطح ملی تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.شیفت های بسیار سنگین پرستاران شرایط را بر ارائه خدمات و زندگی کاری و شخصی شان سخت نموده است و بایستی سریعتر تصمیم مناسبی در این حوزه اتخاذ شود و از آن طرف پرستار مورد نیاز فعلی و پرستار مورد نیاز بیمارستان هایی که در ماه های آتی قرار است افتتاح شوند، نیز بایستی تامین شوند.

    براساس اعلام متولیان مربوطه در جلسات با رسانه ها،هرمزگان به ۹هزار نفر نیروی بهداشت و درمان نیاز دارد.مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده اند در حال حاضر ۴هزار نفر نیروی انسانی در بخش های مختلف از جمله پزشکی، کادرپرستاری و….در استان نیاز دارند وبسیاری از پست های سازمانی بلاتصدی هستند و فقط ۱۲ هزار نفر در بخش های مختلف دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان فعالیت دارند و بایستی ۴هزار نفرنیروی انسانی دیگرتامین شود تا کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت ودرمان استان برطرف شود.

    در مجوز استخدام ۲۰۰۶ نفری که سال گذشته اخذ و آزمونش در استان نیز اواخر سال گذشته برگزار شد، حدود یک سوم مجوز استخدام جذب شده اند. با راه اندازی بیمارستان های ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس، ۲۶۴تختخوابی نفت ستاره در جوار بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس و ۱۶۰ تختخوابی میناب و در سال جاری به ۵هزار نفر دیگر نیروی انسانی در این مراکزی که قرار است امسال راه اندازی شود،نیاز است که بایستی از هم اکنون اقدامات لازم جهت پذیرش نیروی انسانی موردنیازشان انجام شود.

    اما موضوع مهمی که در این بخش وجود دارد، این است که از یک طرف بخشی از نیروی انسانی جذب شده در سال های گذشته در حوزه بهداشت ودرمان، از استان رفته اند و به همین از دلیل کمبود نیروی انسانی ماندگار در حوزه بهداشت ودرمان استان ، به عنوان چالش اصلی در این بخش نام برده شده است.

    برخی از غیربومیان فقط از سهمیه استخدامی استان استفاده نموده و بعد از استخدام در استان ماندگاری نداشته و به شهر واستان خودشان برگشته اند. به همین دلیل مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان بر جذب نیروی انسانی بومی یا غیربومی ماندگار تاکید دارند.

    اما متاسفانه در این حوزه مشکل اساسی این است که در استان این تعداد نیروی انسانی تحصیلکرده وجود ندارد و بخشی هم چندان تمایلی به استخدام و فعالیت در حوزه بهداشت ودرمان استان ندارند که کمبود امکانات رفاهی، مسکن و حقوق پایین در این بخش و گرانی افسارگسیخته در هرمزگان باعث شده ، کمتر تمایلی برای ماندگاری پزشکان، پرستاران در استان باشد که انتظار می رود صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان، نهادهای انقلابی و خیرین بیش از گذشته در حوزه بهداشت ودرمان مشارکت کنند تا مسکن و رفاهیات برای کادر بهداشت ودرمان استان تامین شده و ماندگاری پزشکان ، پرستاران و… در استان افزایش یابد و دولت نیز بایستی از این حوزه حمایت بیشتری داشته باشد و اعتبارات خاصی را تخصیص دهد.

    دانشگاه علوم‌ پزشکی هرمزگان بایستی با همکاری آموزش و پرورش دانش آموزان را با رشته های حوزه بهداشت و درمان بیشتر آشنا کنند تا دانش آموزان در این رشته ها تحصیل کنند و سهمیه هایی برای جذب دانشجو در دانشگاه های استان و کشور به بومیان استان و حتی شهرستان های هرمزگان اختصاص یابد تا این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل در استان و شهرهای خودشان بمانند وبه مردم خدمت کنند تا کمبود نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان در استان کاهش یابد و با تامین و افزایش تخت های بیمارستانی در استان و رسیدن به استانداردها، تجهیزات درمانی لازم نیز تامین شده و نیروی انسانی مورد نیاز هم بایستی جذب ویا تربیت شوند تا مشکلات این حوزه در استان کاهش یابد.

    همچنین می توان از نیروهای بازنشسته مجرب تخصصی در بخش هایی که کمبود نیروی انسانی وجود دارد، با شیوه هایی خاص وبصورت موقت تا تامین نیروی انسانی استفاده شود تا مشکلات بیماران در استان کاهش یابد. کمبود پزشک و پرستار در هرمزگان بایستی باجدیت و فوری برطرف شود تا بیماران مشکلات کمتری را برای درمان داشته باشندو به شهری های همجوار کمتر مراجعه کنند.

    کمبود آمبولانس در هرمزگان
    در خصوص کمبود آمبولانس از دو دهه قبل که در حوزه رسانه قلم می زنیم ، بارها گزارش و مقاله منتشر کرده ایم ، در دولت های مختلف فقط وعده هایی برای رفع این کمبود و تامین آمبولانس موردنیاز در استان شنیدم. بیشتر آمبولانس های موجود هم فرسوده و قراضه شده اند وبرخی به سختی تعمیر شدند و برخی هم قابل تعمیر نیستند.برخی از آمبولانس ها حتی شرایط ظاهری مساعدی هم ندارند. در این دو دهه بارها وعده تامین آمبولانس برای مراکز درمانی و اورژانس در هرمزگان داده شده و این کمبود همچنان برطرف نشده و از آن طرف استان با کمبود تکنسین اورژانس و نیروی موردنیاز این بخش مواجه است.

    کمبود پزشک و پرستار که سناریوی تکراری در استان است و دودش به چشم بیماران می رود. همچنان بیمارانی برای درمان‌شان به خارج از استان می روند و سختی های زیادی را متحمل می شوند . امید است مسئولان مربوطه این کمبودها را ببینند و نسخه ی درمانگری بپیچند .

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.