حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 19 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3719 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
  • کار با وزنه و بدن سازی
    ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۶:۰۷
    شناسه : 20437
    بازدید 123
    0
    ناگفته های ورزشی دریانیوز// کار با وزنه تاثیرات شگرفی بر بدن انسان می گذارد
    ارسال توسط : نویسنده : حسین نارنجی نسب منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کار با وزنه تاثیرات شگرفی بر بدن انسان می گذارد که ازآن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    ۱- افزایش قدرت بدن
    ۲- افزایش استقامت و دوام ماهیچه ها
    ۳- متناسب شدن اندام ها
    ۴- بهبود بخشیدن به سلامت و زیبایی بدن
    ۵- افزایش قدرت تارهای عضلانی و استخوانی ها
    ۶- تسکین فشارهای عصبی روزانه
    ۷- کمک به کنترل وازبین بردن چربی ها
    ۸- توسعه هموگلوبین و وسلول های قرمز خون
    ۹- کاش کلسترول بد خون بدن

    با وجود مزایا و فواید فراوانی که کار با وزنه و بدن سازی دارند همیشه گفته هایی در خصوص این ورزش وجودداشته است که در ادامه به برخی از آنان می پردازیم که بسیاری از پزشکان و ورزشکاران آن را افسانه های دروغین در مورد بدن سازی و کار با وزنه می دانند.
    می گویند کار با وزنه مانع رشد قد می شود.
    می گویند کار با وزنه انسان را کند می کند.
    می گویند کار با وزنه مفاصل را خراب می کند.
    می گویند کار با وزنه زنان را شبیه مردان می کند.
    می گویند کار با وزنه انسان را مغرور می کند.

    فاکتور سن در کار با وزنه
    بهترین سن برای شروع بدن سازی با وزنه ۱۶ سالگی است.
    البته از سن ۱۰ سالگی با حضور والدین و مربی متخصص هیچ ممانعتی ندارد. بابالا رفتن سن این رشته مشکل می شود، ولی تا ۶۰ سالگی یا ۷۰ سالگی هم می توان این ورزش را ادامه داد. البته نباید فراموش کردکه به طور طبیعی با بالا رفتن سن، کیفیت اندام ها وعضلات بدن پایین می آید. در کار با وزنه پس از ۱۸ سالگی بدن به تمرینات پاسخ بهتری می دهد و پیشرفت عجیبی در عضلات ایجاد می شود. بهترین سن برای قهرمانی در رشته پرورش اندام نیز ۱۵ تا۳۰ سالگی است.

    اصول کار با وزنه
    داشتن اصول کار با وزنه بسیار حائز اهمیت است.مبتدی دراین رشته، قبل از هر چیز باید از سالم بودن بدن خود اطمینان حاصل کند. اما کسانی که بالای ۴۰ سال دارند، علاوه براین بایستی با مشورت پزشک از صحت قلب و عروق خود اطلاع پیدا کند. بهتر است که این کار با یک آزمایش پزشکی و آزمایش نوار قلب انجام شود.

    فرد مبتدی درهفته سه بار وبه صور ت یک درمیان تمرین کند و این تمرینات را تا سه ماه به همین شیوه انجام دهد.ورزشکارباید با مفهوم ( ست) آشنا شود. تعداد دفعات هر تمرین، را (ست) می گویند. به طور مثال اگر حرکت جلو بازو۱۲ بار انجام دادیم به آن یک ( ست) گفته می شود‌ وبعد از استراحت کوتاهی استراحت کوتاهی ۱۲ بار حرکت را تکرار می کنیم به تعداد دفعات حرکت (هر۱۲ تا) یک ( ست) می گویند.

    به عبارتی هر جلسه تمرینی در رشته بدن سازی و کار با وزنه از چندین حرکت و هر حرکت درچندین (ست) انجام می گیرد.

    بهترین زمان استراحت بین ( ست) ۶۰ الی ۹۰ ثانیه است، که این امربستگی به کوچکی و بزرگی عضله دارد. ممکن است در عضلات بزرگ بدن، زمان استراحت بین( ست ها) به ۲تا۳ دقیقه برسد. عضلات بزرگ بدن مانند چهار سر ران، سینه ای ، پشتی و …که وزنه های سنگین را جا به جا می کنند، پس از تمرین حرکت خاص خود، به زمان بیشتری برای استراحت احتیاج دارند.
    البته باید مراقب باشیم که زمان استراحت طولانی نشود، زیرا باعث سرد شدن عضلات خواهد شد. گرم نگه داشتن عضلات از آسیب دیدگی آن جلو گیری می کرده وجریان خون را درعضلات ماندگار می کند که باعث بهبود عملکرد ورزشی در جلسه تمرینی می شود.

    (اصل اضافه بار) یا اصل افزایش تدریجی مقاومت از اصول مهم در تمامی رشته های ورزشی به خصوص در کار با وزنه و بدن سازی است.

    جهت جلوگیری از آسیب دیدن مفاصل و عضلات و همچنین ممانعت از اعمال فشار ناگهانی بر بدن، رعایت اصل اضافه بار ضروری است.برای شروع کار همیشه میله های خالی به فرد مبتدی توصیه می شود. حرکات به خوبی آموخته، سپس انجام داده شودو نسبت به کوچکی و بزرگی عضله ماهیانه وزنه ها اضافه شود.تنفس و نقش آن در تمرینات کار با وزنه بسیار با اهمیت است.اما متاسفانه آشنایی با نقش آن از نظر ورزشکاران وحتی برخی مربیان پوشیده است.حبس نفس بسیار خطرآفرین است.

    هیچ گاه نباید نفس خودرا حبس کنیم درهر حرکتی که ما پشت نیروی مقاوم هستیم و نیرو اعمال می کنیم ویا به عبارت ساده تروقتی میله یا وزنه از ما دورمی شود (حرکت فشاری) عمل بازدم و هرگاه وزنه به ما نزدیک می شود و به طرف ما می آید (حرکت کششی) عمل دم بایستی صورت گیرد.برای مثال در حرکت پرس سینه با هالتر، هنگامی که روی نیمکت به پشت دراز کشیده ایم ، اگر میله و وزنه به سمت بدن مانزدیک شود عمل دوم و زمانی که میله رااز بدن دور می کنیم و به عبارتی اعمال نیرو می کنیم عمل بازدم را انجام می دهیم.

    ادامه دارد…

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.