حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ دی , ۱۴۰۳ Friday, 3 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4129 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • کابوس جاده‌ها شوتی‌ها و تبعات مرگبار قاچاق
    ۱۱ دی ۱۴۰۳ - ۹:۱۴
    شناسه : 23149
    بازدید 1113
    2
    دریانیوز // قاچاق سوخت به عنوان یکی از مشکلات پیچیده و مزمن در بسیاری از کشورهای دنیا، تأثیرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد، امنیت و محیط زیست دارد. این پدیده نه تنها به افزایش هزینه‌های اقتصادی دولت و کاهش درآمدهای ملی منجر می‌شود، بلکه به بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی نیز دامن می‌زند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // قاچاق سوخت به عنوان یکی از مشکلات پیچیده و مزمن در بسیاری از کشورهای دنیا، تأثیرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد، امنیت و محیط زیست دارد. این پدیده نه تنها به افزایش هزینه‌های اقتصادی دولت و کاهش درآمدهای ملی منجر می‌شود، بلکه به بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی نیز دامن می‌زند.
    قاچاقچیان سوخت با ایجاد شبکه‌های غیرقانونی و پیچیده، سعی در سودجویی از این فعالیت غیرقانونی دارند و این امر باعث تضعیف زیرساخت‌های اقتصادی و امنیتی کشور می‌شود. از دیگر پیامدهای منفی قاچاق سوخت می‌توان به افزایش آلودگی محیط زیست، کاهش کیفیت هوای شهری و افزایش مصرف سوخت‌های غیراستاندارد اشاره کرد که همه این موارد می‌توانند به مشکلات بهداشتی و محیطی گسترده‌ای منجر شوند. همچنین، قاچاق سوخت باعث ایجاد بازارهای سیاه و افزایش فعالیت‌های غیرقانونی در جامعه می‌شود که تأثیرات منفی بر نظم و امنیت عمومی دارد.
    بررسی علل و عوامل مؤثر بر قاچاق سوخت، از جمله تفاوت‌های قیمت سوخت بین کشورها، ضعف‌های نظارتی و کنترلی، نبود آگاهی کافی در بین افراد جامعه، می‌تواند به شناسایی راهکارهای مؤثر برای مقابله با این پدیده کمک کند. با توجه به اهمیت موضوع، تدوین و اجرای قوانین و مقررات سختگیرانه، افزایش نظارت‌ها و کنترل‌های مرزی، همچنین ترویج آگاهی‌های عمومی درباره مضرات قاچاق سوخت، از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند در کاهش این معضل مؤثر باشند.
    استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی ایران و واقع در ساحل خلیج فارس و دریای عمان است. این استان به دلیل موقعیت استراتژیک خود، یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران به شمار می‌آید. موقعیت استراتژیک استان هرمزگان باعث شده‌است که این استان به یکی از محل‌های اصلی قاچاق سوخت در کشور تبدیل شود. قاچاق سوخت در هرمزگان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، از جمله آن می‌توان به موقعیت استراتژیک، بی‌کنترل و ناکافی بودن آرامش و امنیت، درآمد بالا از قاچاق، نیاز به سوخت در بازارهای غیررسمی و … اشاره کرد.
    هرمزگان در مسیر مهمی از خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد که به عنوان یکی از مسیرهای اصلی تردد سوخت در منطقه شناخته می‌شود. این یکی از مهمترین دلایلی است که بخش زیادی از قاچاق سوخت از طریق این استان انجام می‌شود. نبود کنترل کافی و امنیت مناسب در مناطق مرزی و دریایی باعث شده است که قاچاقچیان سوخت از این فرصت استفاده کنند و با آرامش اقدام به قاچاق فرآورده‌های نفتی نمایند. قاچاق سوخت به دلیل درآمد بالا و فرصت‌های بازاری که در این منطقه وجود دارد، جذابیت بالایی دارد و افراد زیادی را توانسته است این امر به خود جذب نماید. گردش مالی بازار قاچاق سوخت بسیار بالاست و درآمد سرشار و آسانی را به جیب قاچاقچیان سرازیر می‌کند تا هر روز شاهد افزایش تعداد سوخت‌بران و خسارت به
    اقتصاد کشور باشیم.
    راه‌هایی برای مقابله
    مقابله با قاچاق نیازمند یک رویکرد چندجانبه و جامع است که شامل اقدامات قانونی، نظارتی، آموزشی و تکنولوژیکی می‌شود. تقویت قوانین و مقررات، افزایش نظارت و کنترل، آموزش و آگاهی‌رسانی، استفاده از فناوری‌های نوین، تشویق به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، توسعه اشتغال و فرصت‌های اقتصادی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به کاهش قاچاق سوخت در کشور و استان هرمزگان کمک نماید.

    تدوین و اجرای قوانین سختگیرانه‌تر برای قاچاق سوخت و برخورد قاطع با قاچاقچیان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و برای اینکه بازدارندگی خوبی در زمینه قاچاق سوخت صورت پذیرد باید جریمه‌ها و مجازات‌های مرتبط با این بخش افزایش یابد تا تمایل برای رفتن به سمت قاچاق سوخت کاهش یابد. تقویت نظارت‌های مرزی و دریایی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند سیستم‌های ردیابی و دوربین‌های مداربسته، افزایش تعداد و تجهیز گشت‌های مرزی و دریایی و نظارت دقیق‌تر بر نقاط ورودی و خروجی سوخت در استان برای جلوگیری از قاچاق سوخت در این استان مرزی و ساحلی می‌تواند موثر باشد.

    اما بخش زیادی از قاچاق سوخت از طریق جاده‌های استان هرمزگان جابجا می‌شود و خودروهای سوخت‌بر اکنون یکی از بزرگترین معضلات جاده‌های استان هرمزگان تبدیل شده‌است. این موضوع نیز با واکنش‌های زیادی توسط مردم و مسئولان استان مواجه شده و راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن انجام شده‌است اما بازدارندگی کافی برای جلوگیری از قاچاق سوخت نداشته‌است و همچنان شاهد حضور خودروهای سوخت‌بر مانند بمب‌های متحرک در جاده‌های هرمزگان هستیم که جان مردم را تهدید می‌کند و تاکنون نیز تعداد زیادی از مردم این استان به دلیل حضور این شوتی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

    استقرار ایست و بازرسی در جاده بندرعباس میناب و در روبروی شهرک صنعتی گمبرون نیز نتوانست از قاچاق سوخت در این جاده را جمع‌آوری نموده و خودروهای سوخت‌بر را به لاین مخالف و خلاف جهت حرکت سوق داد که این موضوع خطرات بیشتری را متوجه رانندگان و مردم می‌نمود. گلایه‌ها از این موضوع آنقدر بالا گرفت که این ایست و بازرسی جمع‌آوری شد تا خطرات کاهش یابد و ترافیکی که برای مردم عادی ایجاد شده‌بود از بین برود. اما همچنان شاهد تردد خودروهای سوخت‌بر و شوتی در جاده‌های استان هستیم و باید اقدامات اساسی برای ممانعت از تردد آنها صورت بپذیرد.
    ارابه‌های مرگ در جاده‌ها
    حضور خودروهای سوخت‌بر و شوتی در جاده‌ها و ناامنی مسیرهای تردد معضلی است که رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز به آن واکنش نشان داده‌است. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در این زمینه گفت: خودروهای شوتی در ۶ماهه اول امسال بیش از ۱۷۷ مورد تصادفات فوتی را شامل شدند که طی این حوادث ۲۶۹ نفر از شهروندان جان خود را از دست داده‌اند.

    سردار رحیمی در یادداشتی به تأثیر ناگوار خودروهای شوتی بر اقتصاد کشور پرداخت و نوشت: پدیده خودروهای قاچاق بر معروف به خودروهای شوتی در سال‌های اخیر منشأ و عامل حوادث دردناکی در معابر کشور شده‌اند؛ خودروهایی که با سرعت‌هایی سرسام آور مسیرهای مختلفی را پشت سر می‌گذارند تا بار قاچاق را به سر منزل برسانند و مزد خود را تحویل بگیرند و در این میان آنچه برای این افراد مهم است انتفاع شخصی و سودی است که از انتقال بار قاچاق به دست می‌آورند و برای به دست آوردن این پول حاضرند به راحتی چشم خود را بر روی واقعیت‌های بسیاری ببندند و از کنار بسیاری از مشکلات که با اقدام مجرمانه خود رقم می‌زنند بی خیال و بی تفاوت عبور می‌کنند.

    ولی رانندگان خودروهای شوتی باید بدانند که با اقدامات مجرمانه خود امنیت راه‌ها و شهروندان را به مخاطره می‌اندازند بطوری که در ۶ ماهه اول امسال به واسطه حرکات خارج از ضوابط و قواعد خودروهای شوتی بیش از ۱۷۷ مورد تصادفات فوتی ثبت شده است که در نتیجه این تصادفات ۲۶۹ نفر از شهروندان و هموطنان ما جان خود را از دست داده‌اند یعنی به سوگ نشستن و داغ دار شدن ۲۶۹ خانواده چه بسا بسیاری از این افراد نان آور یک خانواده بوده‌اند که فوت و کشته شدن آنها باعث بی سرپرست شدن و آواره شدن و از هم پاشیده شدن بنیان یک خانواده شده است که بررسی همین یک موضوع به دنبال خود مشکلات متعددی را به همراه دارد.

    جدای از تصادفات فوتی در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۸۶ مورد تصادف جرحی به واسطه وجود خودروهای شوتی و رانندگی‌های خارج از ضوابط این خودروها به ثبت رسیده است تصادفاتی که حدود ۳۲۳ مجروح و مصدوم بر جای گذاشته است مصدومین که دچار قطع نخاع و در نهایت فلج گردنی و … شده‌اند و به ناچار برای همیشه زمین گیر و فلج می‌شوند و دیگر نمی‌توانند حتی امورات شخصی خود را انجام دهند که هیچ بلکه سر بار خانواده و اهل و عیال خود می‌شوند و برای رفع و رجوع و هزینه‌های درمان و نگهداری این افراد، خانواده‌های آنان مجبورند تا به آب و آتش بزنند که در بسیاری از این موارد شاهد هستیم که این امکان برای خانواده آنها فراهم و مقدور نیست و یا اینکه در نتیجه انتقال بار قاچاق به داخل کشور چند نفر کارگر از کار بیکار می‌شوند و بیکاری آنها چه تبعات ناگوار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و.. را به همراه دارد. در این مشکلات خواسته و با ناخواسته رانندگان خودروهای شوتی مقصرند و سهم عمده‌ای در ایجاد این مشکلات دارند که باید در پیشگاه خداوند متعال و قانون و جان خود پاسخگو باشند.

    خودروهای شوتی ارابه‌هایی هستند که بوی مرگ از آنها به مشام می‌رسد و متأسفانه در سال‌های اخیر به معضلی تبدیل شده‌اند که به راحتی امنیت و آرامش هموطنان ما را در طول مسیرهای مواصلاتی به خطر می‌اندازند و با انتقال بار قاچاق مشکلاتی را هم در حوزه اقتصادی به وجود می‌آورند. همچنانکه در ۸ ماهه سال جاری نزدیک به ۶,۵۶۶ میلیارد تومان کالای قاچاق از خودروهای شوتی کشف شده است که این موضوع موید تأثیر مخرب این پدیده شوم بر اقتصاد کشور است.

    پلیس با همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت سایر سازمان‌ها عزم خود را جزم کرده است تا با این پدیده شوم و نا بهنجار (خودروهای شوتی) برخورد قاطع، جدی و قانونی کند. هموطنان گرامی می‌توانند اخبار و اطلاعات خود را در خصوص خودروهای شوتی با سامانه ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی فراجا با شماره ۰۹۶۳۰۰ در میان بگذارند نباید فراموش کنیم که حذف پدیده شوتی یعنی حذف خطر ناشی از این خودروها و در واقع به منزله کاهش تلفات و آمار فوتی و جرحی در جاده‌ها است.
    برخورد جدی با معضل قاچاق
    در حال حاضر مردم استان هرمزگان خواهان برخورد جدی و قاطع با خودروهای سوخت‌بر و شوتی در جاده‌های استان هرمزگان هستند چرا که حضور این خودروها، تردد در جاده‌ها را ناامن کرده‌اند و هر لحظه در این جاده‌ها بوی مرگ احساس می‌شود. مقابله با قاچاق نیازمند عزم جدی مسئولان در سطح کشوری است و از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید حمایت‌های زیادی صورت پذیرد. اکنون که هوای استان مطلوب و بهاری است شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور به هرمزگان هستیم که می‌تواند برای اقتصاد استان نیز موثر باشد اما ناایمنی جاده‌ها و خطراتی که برای آنها وجود دارد می‌تواند اثرات منفی بر رونق گردشگری استان داشته‌باشد و باید مقابله جدی و بستن راه‌های قاچاق در استان بسته شود تا دیگر شاهد حضور خودروهای شوتی و سوخت‌بر در سطح جاده‌های استان و داغدار نمودن خانواده‌ها نباشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.