حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۷ آبان , ۱۴۰۳ Sunday, 17 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3870 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آبان ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • چه کسی مسئول است ؟
    ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۵:۱۳
    شناسه : 21467
    بازدید 138
    1
    قاچاق سوخت متوقف می شود ؟ دریانیوز // قاچاق سوخت یکی از دغدغه‌های اصلی مردم هرمزگان است قاچاق سوخت در استان هرمزگان از مسئله و چالش عبور کرده و به بحران تبدیل شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // قاچاق سوخت یکی از دغدغه‌های اصلی مردم هرمزگان است قاچاق سوخت در استان هرمزگان از مسئله و چالش عبور کرده و به بحران تبدیل شده است. ترک تحصیل دانش‌آموزان، تصادفات جاده‌ای، قانون‌گریزی، هنجارشکنی، بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد، بروز چالش‌های گسترده در سیستم حمل و نقل و … از جمله پیامدهای قاچاق سوخت طی سالیان اخیر در هرمزگان است.مقابله با قاچاق سوخت نیازمند اعمال اقدامات ترکیبی و چندبعدی است،باید تغییراتی در سیاستگذاری کلان کشور و نوع نگاه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ایجاد شود و باید شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که دیگر قاچاق سوخت برای سودجویان صرفه اقتصادی نداشته باشد. موارد ذکر شده سخنان امام جمعه بندرعباس در دیدار با پرسنل ارشد فراجا در استان هرمزگان بود.

    در اخبار و گزارش هایی که در ماه ها و هفته های اخیر در حوزه قاچاق سوخت به نقل از برخی دستگاه های نظارتی ، مسئولان‌ و نمایندگان مجلس و… در رسانه ها منتشر شده است، نکته قابل توجه این است که بیشتر توجهات در حوزه قاچاق سوخت به سمت دستگاه های دولتی ، وزارت نفت و ترک فعل های برخی مدیران و… بوده است و واقعیت نیز اینگونه است و گرنه قاچاق روزانه ۲۰میلیون لیتر سوخت گازوئیل (آمارش بنا به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا ) آیا بصورت غیرسازمان یافته و توسط مردم عادی صورت می گیرد؟

    نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم می گوید: «مبدا قاچاق سوخت از خود پالایشگاه هاست و اینکه گفته می شود این قاچاق توسط مردم محلی انجام می شود، حرف بسیار غیر کارشناسی و حتی بی‌ربطی است.» مدیران برخی از دستگاه های نظارتی هم از ترک فعل برخی از مدیرانی می گویند که‌باعث قاچاق سوخت شده است.این موضوعات‌نشان می دهد که قاچاق سازمان یافته سوخت توسط مردم عادی قابلیت اجرا ندارد و بایستی ریشه های قاچاق سوخت شناسایی و برخورد شوند ، که اگر این مهم محقق شود، بطور حتم از ناامنی جاده ها توسط قاچاقچیان خرد سوخت نیز کاسته می شود.در حال حاضر مردم و رانندگان در دو بخش تاوان می دهند.

    از یک طرف بایستی در جاده هایی از استان هرمزگان برانند که ناامن شده اند و تصادفات مرگبار خودروهاي سوخت بر باعث عزادار شدن‌ خانواده زیادی شده است و مردم با ترس ولرز رانندگی می کنند.از طرفی دیگر به بهانه قاچاق سوخت که‌البته بصورت رسمی اعلام شد بیشترین قاچاق سوخت به گازوئیل ارتباط دارد و نه بنزین؛ اما همچنان بیشتر جایگاه های سوخت در بندرعباس و هرمزگان شلوغ هستند و رانندگان از این شرایط بسیار گلایه مندند و وقت و سوخت شان هم در این صف های طولانی هدر می رود. بایستی تصمیمات واقع بینانه و کارشناسانه اتخاذ شود تا هم واقعا از میزان قاچاق سوخت کاسته شود و هم اینکه وقت مردم در صف های طولانی جایگاه ها، سوخت تلف نشود.

    سوخت برها جان می گیرند
    نماینده ولی فقیه در هرمزگان باز هم به این معضل پرداخت و درخطبه های نماز جمعه این هفته ، در بررسی مسائل استان به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: با برپایی ایست و بازرسی در محور بندرعباس به میناب، قاچاقچیان با تخلف ترافیکی در سمت دیگر جاده رفت و آمد می‌کنند و سبب تصادف و جان باختن مسافران بی گناه می‌شوند به همین دلیل مدیران مربوطه باید هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند. حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در هرمزگان، با انتقاد از جولان سوخت‌برها در جاده بندرعباس – میناب، گفت: «شب گذشته بنده شخصا ۲۴ خودروی سوخت بر را در جاده شمارش کردم که با سرعت بالا حرکت می‌کردند و موجب ترس مردم شده بودند.

    معضل قاچاق سوخت و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی
    معضل سوخت برها و قاچاق سوخت در هرمزگان یکی از مسائل جدی است که تأثیرات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد. هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های جنوبی ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به دریا، از اهمیت بالایی برخوردار است. این استان به عنوان یکی از مراکز اصلی صادرات و واردات سوخت در کشور شناخته می‌شود. اما در سال‌های اخیر، معضل سوخت برها و قاچاق سوخت به یکی از چالش‌های بزرگ این منطقه تبدیل شده است.یکی از دلایل اصلی قاچاق سوخت، اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه است.

    قیمت پایین سوخت در ایران باعث می‌شود که قاچاقچیان به راحتی بتوانند سوخت را به کشورهای دیگر منتقل کنند و سود زیادی کسب کنند.ضعف در نظارت و کنترل بر روی توزیع و فروش سوخت، شرایط را برای قاچاقچیان فراهم کرده است. این مسئله باعث شده که قاچاق سوخت به یک تجارت پرسود تبدیل شود. در برخی مناطق هرمزگان، فقر و بیکاری باعث شده که مردم به قاچاق سوخت روی بیاورند تا بتوانند معیشت خود را تأمین کنند.

    پیامدهای قاچاق سوخت
    قاچاق سوخت به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. بسیار خطرناک انجام می‌شود که تا کنون جان افراد بسیاری را گرفته است و خانواده های زیادی داغدار شده اند همچنین به آلودگی محیط زیست و آسیب به اکوسیستم‌های محلی منجر شود.این معضل می‌تواند به افزایش جرم و جنایت در جامعه منجر شود و امنیت اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد.

    راهکارها
    افزایش نظارت بر توزیع و فروش سوخت می‌تواند به کاهش قاچاق کمک کند. استفاده از فناوری‌های نوین مانند GPS و سیستم‌های هوشمند می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. آموزش مردم درباره عواقب قاچاق سوخت و تأثیرات آن بر جامعه و اقتصاد می‌تواند به کاهش این معضل کمک کند. ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق آسیب‌دیده می‌تواند به کاهش فقر و بیکاری کمک کند و مردم را از قاچاق سوخت دور کند.در پایان می توان گفت : معضل سوخت برها و قاچاق سوخت در هرمزگان یک بحران جدی است که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد. با همکاری دولت، نهادهای محلی و جامعه، می‌توان به کاهش این معضل و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی این منطقه کمک کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.