حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم؟ راهنمای جامع مبتدیان
    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۷
    شناسه : 15834
    بازدید 1145
    7
    دریانیوز// نمودار کندل شمعی یا نمودار شمعی، یک نوع نمودار مالی است که نشان‌دهنده حرکات قیمتی یک دارایی برای یک بازه زمانی مشخص، به‌صورت گرافیکی است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دریانیوز// نمودار کندل شمعی یا نمودار شمعی، یک نوع نمودار مالی است که نشان‌دهنده حرکات قیمتی یک دارایی برای یک بازه زمانی مشخص، به‌صورت گرافیکی است. این کندل‌ها به‌طور معمول روزهای معاملاتی را نشان می‌دهند. با تحلیل این نمودارها، قیمت آینده یک سهام یا ارز را می‌توان مشخص کرد. نمودار کندل استیک، برای تحلیل تکنیکال به کار می‌رود و برای درک رفتار (پرایس اکشن که چندین روش دارد و یکی از معروف‌ترین روش‌ها پرایس اکشن ال بروکس می‌باشد) ارز دیجیتال و دارایی‌های دیگر موجود در فارکس استفاده می‌شود. در این متن به این سوال که چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم، پاسخ می‌دهیم.

    معامله با کندل‌ها چگونه است؟

    نمودارهای کندل استیک برای اولین بار در ژاپن توسعه داده شدند. مردی به نام هوما در دهه ۱۷۰۰ کشف کرد که بازارها به شدت تحت تأثیر احساسات تاجران هستند. او نمودارهای کندل استیک را برای نشان دادن این احساسات و تصمیم‌گیری معاملاتی بر اساس الگوهای معمولی توسعه داد. نمودار کندل استیک یا نمودار شمعی، یکی از رایج‌ترین نوع نمودارها در بازار مالی است که به بررسی حرکات فعلی قیمت در بازار و پیش‌بینی جهت قیمت‌ها با مطالعه واقعیت‌های گذشته بازار می‌پردازد. این الگوها، طیف گسترده‌ای از اطلاعات را درباره رفتار بازار در یک دوره زمانی خاص، ارائه می‌دهند. تریدرها در معاملاتی که در فارکس انجام می‌دهند، از این کندل‌ها کمک زیادی می‌گیرند.

    نمودار کندل استیک، به پیش‌بینی کوتاه‌مدت قیمت کمک می‌کند. هر کندل شامل چهار قسمت است: باز شدن (Open)، بستن (Close)، بالای کندل (High) و پایین کندل (Low)

    پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

    پرایس اکشن شامل پرایس اکشن کلاسیک و پرایس اکشن عرضه و تقاضا حرکات قیمت را به کمک کندل‌ها تحلیل و پیش‌بینی می‌کند. در این روش، تحلیل قیمت بر روی چارت قیمت صورت می‌گیرد و تنها روی سطوح قیمت به همراه حمایت و مقاومت‌های مهم متمرکز می‌شود.

    شمع یا کندل چیست؟

    شمع یا کندل ژاپنی یا همان کندل استیک، یک نوع نمودار شمعی است که برای تحلیل تکنیکال در معاملات استفاده می‌شود. الگوهای شمعی ژاپنی به‌عنوان یک ابزار تحلیلی در بازار، برای تریدرها بسیار محبوب و کاربردی هستند. هر شمع دارای بدنه و سایه است که به ترتیب نشان‌دهنده باز و بسته شدن قیمت و حرکت قیمت در طول آن بازه زمانی است.

    نمودار شمعی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است و چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم؟

    Open: باز شدن قیمت

    باز شدن قیمت، می‌تواند بالاترین یا پایین‌ترین حرکت قیمتی یک دارایی، در طول هر بازه زمانی باشد. بسته به اینکه روند قیمت رو به رشد باشد و کندل بالاتر از قیمت open بسته شود، قیمت open کندل در پایین بدنه مشخص می‌شود و کندل در بالا بسته می‌شود. اگر روند قیمت نزولی باشد و کندل پایین‌تر از open، بسته شود، open به‌عنوان بالای کندل و بسته شدن در پایین آن مشخص خواهد شد.

    close: قیمت بستن

    یک کندل با توجه به تایم فریمی که در آن قرار دارد، پس از مدتی بسته می‌شود. آخرین قیمت، قیمتی است که در آن کندل بسته شده است. شمع قبلی تکمیل شده و شمع جدیدی تشکیل می‌شود. Close به‌عنوان آخرین قیمتی محسوب می‌شود که در آن معامله انجام شده است. Close در بالای بدنه یک کندل سبز و در پایین بدنه یک کندل قرمز قرار دارد.

    High: قیمت بالا

    معمولاً یک کندل، سایه بالایی و سایه پایینی دارد. سایه یا همان دم بالایی، حداکثر قیمت هر سهم را نشان می‌دهد. در صورتی که قیمت close روی قیمت بالایی (high) باشد، هیچ سایه بالایی وجود نخواهد داشت.

    Low: قیمت پایین

    کمترین قیمت در هر تایم فریمی، با سایه‌ای که در پایین بدنه کندل ایجاد شده، نشان داده می‌شود. اگر کندل در کمترین قیمت، بسته شود، هیچ سایه پایینی در آن ایجاد نخواهد شد.

    کندل سبز و قرمز

    کندل‌ها، به خوبی می‌توانند تغییرات قیمت یک ارز یا سهام را نشان دهند. کندل‌ها به دو نوع سبز و قرمز تقسیم می‌شوند. کندل سبز به معنی این است که قیمت بازار در طول روز افزایش یافته و کندل قرمز به معنای کاهش قیمت است. بدنه کندل نشان‌دهنده باز و بسته شدن بازار در طول روز است و سایه بالا و پایین آن نشان‌دهنده بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های روز هستند.

    کندل‌های سبز‌رنگ، نشان‌دهنده افزایش خرید و کندل‌های قرمز، نشان‌دهنده فشار فروشندگان است. کندل‌های کوتاه، نشان‌دهنده تثبیت قیمت هستند و برعکس، کندل‌های بلند، فشار خرید یا فروش را نشان می‌دهند.

    جهت قیمت

    کندل‌ها به‌صورت شمعی رسم می‌شوند و هر کندل نشان‌دهنده روند بازار در یک بازه زمانی مشخص است. معامله‌گران، برای رصد قیمت در طول تایم‌فریم‌ها، می‌توانند با توجه به رنگ و موقعیت کندل‌ها، جهت صحیح را تشخیص دهند.

    محدوده قیمت

    با کم کردن مقدار قیمت پایین از قیمت بالای یک کندل، محدوده آن به‌‌دست می‌آید. قیمت پایین و قیمت بالا از فاصله بین high و low کندل مشخص می‌شود.

    بررسی قدرت کندل‌‌ها

    نمودار شمعی، نبرد خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد. بیشتر سرمایه‌گذاران این سوال را مطرح می‌کنند که چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم تا قدرت کندل ها و تاثیر آن‌را در روند بازار به درستی تشخیص دهیم. در بازار گاوی، قدرت در دست خریداران است و در بازار خرسی، فروشندگان تسلط دارند. در بازار گاوی، قیمت‌ها به‌صورت رو به بالا حرکت می‌کنند و در بازار خرسی، قیمت‌ها به‌صورت رو به پایین در حال ریزش هستند.

    • کندل‌ها در بازار گاوی در محدوده high بسته می‌شوند.
    • کندل‌ها در بازار خرسی در نزدیکی low بسته می‌شود.

    بررسی معامله با انواع کندل‌ها: چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم؟

    شمعدان یا همان کندل‌ها، به‌عنوان یکی از ابزار‌های تحلیلی در بازار سرمایه استفاد می‌شوند. آشنایی با ساختار این الگوها، باعث می‌شود تا بدانیم چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم؟

    هر الگوی شمعدانی فقط نشان‌دهنده تمایلات در حرکت قیمت است و ثبات آن را تضمین نمی‌کند. الگو‌های شمعدانی زیادی وجود دارند که به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم‌بندی می‌شوند. در تحلیل تکنیکال، الگوهای صعودی و نزولی به‌عنوان الگوهای قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. الگوهای صعودی نشان‌دهنده احتمال افزایش قیمت هستند، در حالی که الگوهای نزولی، کاهش قیمت را نشان می‌دهند.

    کندل دوجی (doji)

    کندل دوجی، بدنه خیلی نازکی دارد و به‌صورت یک خط نازک دیده می‌شود. این کندل در شرایطی شکل می‌گیرد که نقطه باز و بسته شدن آن تقریبا برابر هم باشد. کندل دوجی در بالا و پایین خود سایه دارد که طول آن‌ها ممکن است نسبت به یکدیگر متفاوت باشند. کندل دوجی نشان‌دهنده این است که رقابت خریداران و فروشندگان در یک سطح است. این حالت نشان می‌دهد که تغییر روند نزدیک است. کندل دوجی، به تنهایی اهمیتی ندارد ولی به‌عنوان بخشی از روند، تحلیل قیمت‌های بازار را امکان‌پذیر می‌کند.

    کندل ستاره عصرگاهی (Evening Star)

    الگوی شمعی ستاره عصرگاهی یک الگوی تحلیل تکنیکال در بازار سهام و فارکس است که به شکل یک ستاره در انتهای یک رشد قیمتی شکل می‌گیرد. درک و شناسایی این کندل کمک شایانی در بهبود معاملات دارد و می‌توان از آن استفاده‌های بهینه‌ای کرد. بدنه اصلی کوچک است و می‌تواند قرمز یا سبز باشد. این الگو به معنای توقف خریداران و سپس کنترل بازار توسط فروشندگان است.

    کندل ستاره صبحگاهی (morning star)

    این کندل در پایان یک روند نزولی تشکیل می‌شود. بعد از اینکه یک کندل قرمز رنگ بلند تشکیل شد و بعد از آن یک کندل دوجی به‌وجود آمد، معامله‌گران باید منتظر نمایش کندل ستاره صبحگاهی باشند. تحلیل‌گران برای اینکه بتوانند تائیدیه کندل ستاره صبحگاهی را بگیرند، به دنبال یک گپ قیمت در قسمت پایین کندل بلند نزولی قبلی می‌گردند.

    کندل چکش (hammer)

    کندل چکش، بدنه کوچکی دارد که در پایین آن، سایه بلندی تشکیل شده است. این کندل بهتر است تا سایه بالایی نداشته‌باشد یا حداقل سایه بالایی خیلی کوچکی داشته‌باشد. کندل چکش، یک روند بازگشتی صعودی را نشان می‌دهد که پس از یک روند نزولی تشکیل می‌شود. وجود چکش‌ها، تغییر روند را نشان می‌دهند.

    کندل هارامی نزولی (Bearish Harami)

    الگوی هارامی نزولی یک الگوی شمعی چندگانه است که پس از روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده معکوس شدن بازار در جهت نزولی است. الگوی هارامی نزولی از دو کندل تشکیل شده است که کندل اول بزرگتر وسبز رنگ و کندل دوم کوچکتر و قرمز رنگ است. الگوی هارامی نزولی، معکوس شدن بازار در جهت نزولی را نشان می‌دهد.

    کندل هارامی صعودی (Bullish Harami)

    این کندل نقطه عطفی در چارت کندل ‌استیک است که برای شناسایی تغییر جهت در یک روند نزولی استفاده می‌شود. در این الگو، یک بدنه کوچک (سبز) در داخل بدنه بزرگ (قرمز) روز قبلی قرار می‌گیرد و به معامله‌گر نشان می‌دهد که روند در حال وقفه است. اگر روز بعدی نیز صعودی باشد، احتمالاً قابلیت صعود بیشتری وجود دارد.

    کندل هارامی صعودی (Bullish Harami)

    نتیجه‌گیری

    اینکه چطور نمودار شمعی (کندل استیک) را بخوانیم دغدغه بیشتر معامله‌گران است. نمودار کندل استیک یکی از ابزارهای تحلیلی در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است که برای نمایش قیمت‌های بازار به‌کار می‌رود. در این نمودار، هر شمع یا کندل، نشان‌دهنده بازه زمانی خاصی است و شامل چهار قسمت باز، بالا، پایین و بسته است. اگر قیمت پایین‌تر از قیمت باز شده باشد، بخش پایین کندل رنگ قرمز به خود خواهد گرفت و اگر قیمت بالاتر از قیمت باز شده باشد، بخش پایین کندل رنگ سبز خواهد بود. همچنین، بخش بالای کندل نشان‌دهنده حداکثر قیمت در آن بازه زمانی و بخش پایین آن نشان‌دهنده حداقل قیمت در آن بازه زمانی است.

     

    برچسب ها : فارکس

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.