دریانیوز// قالیباف، رئیس مجلس، درباره موضوع واردات خودرو گفت: “قریب به ۲ سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کردیم؛ چرا نمیگذارند؟ چطور میشود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد میکنند، ولی برای واردات خودروی کارکرده میگویند پول نیست! چرا؟ چون نمیخواهند اجازه رقابت بدهند.
” این گفته رئیس مجلس واقعاً نشانه چیست؟ آیا مجلس ابزار قانونی برای اجرای مصوبهاش توسط دولت ندارد یا اینکه برخی از مجلسیها و دولتمردان نمیخواهند این مصوبه اجرایی شده و خودرو وارد شود و در واقع همگام با مافیای خودرو هستند؟ عدم واردات خودروهای نو و دست دوم به کشور باعث عدم رقابت بین خودروسازان داخلی و تداوم تولید خودروهای بیکیفیت و از آن طرف افزایش روزافزون قیمت همین خودروها شده است. در واقع واردات خودرو به اقتصاد کشورها میپردازد و میتواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد.
از جمله این تاثیرات میتوان به ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و تولیدات خودروهای باکیفیت اشاره کرد. در صورت واردات خودروهای باکیفیت خارجی و با مافیای خودرو ، قیمتها خودرو در کشور کاهش مییابد که به نفع مصرفکنندگان است. رقابت همچنین میتواند به تحولات فناوری و بهبود مواد و فناوریهای استفاده شده در تولید خودروها منجر شود.اما مافیای خودرو در مقابل واردات خودرو قد علم کرده است تا بتوانند خودروهای بیکیفیت داخلی را روزبهروز گرانتر بفروشند و سالانه دهها هزار نفر هم به خاطر بیکیفیتی خودرو و جاده بمیرند که هیچ مسئولی ککش هم نمیگزد و مافیای خودرو فقط به سودش میاندیشد.
مردم را در برزخی قرار دادهاند تا مجبور شوند همین خودروهای داخلی را بخرند و در طرحهای مختلف فروش خودرو شرکت کنند و پول خودرو را ماهها قبل از تحویل خودرو واریز کنند و هرچند مدت هم خودرو را گرانتر میکنند و متقاضیان ثبتنامکننده هم مجبورند قیمت خودرو را به روز واریز کنند و از آن طرف هیچ زمان مشخصی هم برای تحویل خودرو اعلام نمیکنند و خودرو را با تأخیر چندماهه به مردم میدهند و ثبتنامکنندگان هم نمیدانند باید به کجا و کدام نهاد مراجعه کنند.در کشور هیچگونه نظارتی بر خودروسازان وجود ندارد و عملکردشان باعث نارضایتی مردم شده است و هیچ دستگاه نظارتی و اجرایی و خودروسازان هم خود را در مقابل این شرایط پاسخگو نمیدانند.
حتی رئیس مجلس با این نطقش آب پاکی را روی دست مردم ریخت و به نوعی اعلام کرد که آنها هم در حوزه خودرو هیچ اقدامی نمیتوانند انجام دهند و قدرت نظارتی ندارند. امپراطوری خودروسازی در کشور هرطور که بخواهد تصمیم میگیرد و عمل میکند و هیچکس هم توان مقابله با آن را ندارد. مافیای خودرو خون مردم را در شیشه کردهاند و حتی مجلس و دولت هم نمیتوانند و یا نمیخواهند اقدامی داشته باشند.خون مردم در جادهها با خودروهای بیکیفیت داخلی ریخته میشود و خانوادههای زیادی عزادار و بیسرپرست و بیفرزند میشوند و دهها هزار نفر سالانه معلول و مصدوم میشوند و برای هیچکس هم مهم نیست و هیچ نهادی هم تلاشی برای بهبود وضع موجود ندارد.
مشخص نیست مردم تا کی باید تاوان بیمسئولیتی دستگاههای ناظر را بدهند و هیچکس هم خود را پاسخگو و مسئول ساماندهی بازار نابسامان خودرو نمیداند.خودروسازان حتی به جای تولید خودروهای با مصرف سوخت کم و ایمنی بالا، خودروهایی تولید میکنند که مصرف سوختشان بالاست و ایمنیشان کم است و مجبور به واردات روزانه ۸ تا ۹ میلیون لیتر بنزین هستیم. از آن طرف میلیونها خودروی فرسوده در کشور داریم که برای جایگزینیشان تدبیری اندیشیده نشده است.
این شرایط عدم واردات خودرو و افزایش روزافزون قیمت خودروهای داخلی باعث شده بسیاری از خودروهای داخلی عنوان خودروی با قیمت نامتعارف بگیرند و حتی برای پرداخت خسارت توسط بیمهها با مشکل مواجه شده و فقط رانندگان و خسارت دیدگان متضرر میشوند.
ثبت دیدگاه