حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چالش های حوزه فرزندآوری برطرف شود
    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۰
    شناسه : 15905
    بازدید 1129
    5
    دریانیوز// درحالی در هفته ملی جمعیت قرار داریم که جلسات مختلفی در کشور و استان در این حوزه توسط نهادها و دستگاه های مختلف برگزار می شود، اما بایستی برای رفع چالش های این حوزه نیز تدابیر اساسی اندیشیده شود .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالی در هفته ملی جمعیت قرار داریم که جلسات مختلفی در کشور و استان در این حوزه توسط نهادها و دستگاه های مختلف برگزار می شود، اما بایستی برای رفع چالش های این حوزه نیز تدابیر اساسی اندیشیده شود .

    موضوع جوانی جمعیت که مورد تاکید رهبری معظم انقلاب بوده ، اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و بایستی شرایط تحقق آن در عمل و نه فقط شعاری فراهم شود . متاسفانه این‌بخش کمتر آسیب شناسی شده و به ایجاد زیرساخت ها و رفع موانع کمتر توجه شده که بارها به برخی از بخش‌ها پرداخته ایم. روز یکشنبه مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری هرمزگان در جمع خبرنگاران هم اذعان داشت که بعضی از مدیران دستگاه های اجرایی در استان حتی از شرح وظایف شان در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اطلاعی ندارند.

    این‌بیان در واقع فاجعه است و وقتی مدیرانی از شرح وظایف شان در این بخش اطلاع نداشته باشند، چطور می توان انتظار داشت که آنرا اجرا کنند. از طرفی دیگر بنظر می رسد در حوزه جوانی جمعیت بدلیل اینکه نسخه واحدی برای کشور پیچیده می شود ، ایراداتی دارد که بایستی بافوریت برطرف شود. یکی از ایرادات در بخش اعطای امتیازات و تسهیلات بانکی و… برای خانواده هایی است که فرزندآوری دارند که اعلام شد این امتیازات به خانواده های شهرهایی که نرخ بالای باروری دارند ، تعلق نمی گیرد که این دیدگاه بسیار نامناسب است.

    اتفاقا شهرها و مناطقی که نرخ باروری بالایی دارند که بایستی بیشتر حمایت شوند تا این روند را ادامه دهند. بسیاری از شهرهای استان هرمزگان‌ بدلیل نرخ بالای باروری شان از امتیازات قانونی جوانی جمعیت محروم بوده اند که مدیرکل امورخانواده و بانوان استانداری گفت اخیرا ده شهرستان با پیگیری های صورت گرفته توسط استانداری ، مشمول بهره مندی از امتیازات این قانون قرار گرفته و سه شهرستان دیگر همچنان از این امتیازات محرومند‌.در یکی دو دهه اخیر اگر بررسی شود، خانواده های متوسط به پایین و محروم همچنان نرخ باروری و فرزندآوری شان بیشتر است که متاسفانه این قشر همواره مورد بی توجهی قرار گرفته اند و گویا تصور می شود خانواده هایی که فرزندآوری ندارند ، با اعطای امتیاز خودرو و وام و… اقدام به فرزندآوری می کنند که این‌تفکر بسیار اشتباه است و نتیجه اش را می بینیم که هیچ جهش جمعیتی وفرزندآوری را در دو سه سال اخیر در بین این قشر نمی بینیم.

    مطلب دیگر مشکلات والدین برای هزینه های سنگین غربالگری مادر و جنین، دارو ودرمان و سایر هزینه های نوزاد و کودک و…. می باشد که گاهی منجر به‌سقط عمدی یا غیرعمدی نیز می شود. از آن طرف مرکز نفس که‌می تواند به خانواده ها برای جلوگیری از سقط جنین و… کمک کند، در بندرعباس حتی ساختمان ندارد تا مستقر شود و به خانواده ها خدمترسانی کند که نشانه بی توجهی واقعی به این بخش مهم در استان است.همچنین سقف مجاز استفاده از آب وبرق برای خانواده های پرجمعیت و کم جمعیت یکسان است و درصورت استفاده بیشتر خانواده های پرجمعیت از آب و برق ، جریمه می شوند که عادلانه نیست‌ و در فرزندآوری بی تاثیر نیست.

    از آن طرف حتی بیشتر صاحبخانه ها حاضر نیستند املاک شان را به خانواده های پرجمعیت ویا دارای فرزند اجاره دهند که این خانواده ها مشکل مسکن شان بیشتر است وتدبیری برای رفع مشکل مسکن و اجاره نشینی این خانواده ها نشده است. در شهر بندرعباس هم که هنوز املاک نهضت ملی مسکن در طرح ۱۵هزارواحدی شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس ساخته نشده است و از آن طرف به خانواده های سه و چهارفرندی ،زمین در بندرعباس داده نشد و اعلام شد به این خانواده ها در شهرک علوی زمین داده می شود و پس از اعتراضات گسترده به این جانمایی، اعلام شد که در شهرهای اطراف بندرعباس و یا روستاها هم زمین داده می شود که موجب نارضایتی این خانوادها شده است.

    موضوع دیگر غرق شدن‌ بسیاری از کودکان و نوجوانان در آسیب های اجتماعی و کمبود مدرسه ، تفریحگاه، اماکن ورزشی ، آموزشی و…در استان است که بایستی برای رفع این کمبودها اقدام شود تا خانواده ها دغدغه کمتری در این حوزه داشته باشند. خانواده های پرجمعیت برای غنی سازی اوقات فراغت بایستی مورد حمایت قرار گیرند ویا در زمان ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه ها و…از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوند.بایستی حمایت های دولت شامل خانواده های چندفرزندی در حوزه های مختلف شود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.