قسمت سوم
دریانیوز// تأخیر در تحویل خودروهای داخلی باعث گلایه مندی هایی برای ثبت نام کنندگان شده است و آنها نمی دانند به چه نحوی بایستی این موضوع را پیگیری کنند و هیچکس هم پاسخگو نیست. البته مشکلی اصلی در انحصارتولید خودروهاست و اگر با واردات خودرو، رقابت ایجاد می شد، بطور حتم هم تولیدات داخلی بهبود می یافت و خودروهای باکیفیت تولید می شد و قیمت ها حبابی افزایش نمی یافت و هم اینکه خودروها درمورد مقرر به مردم تحویل داده می شد. از آن طرف خدمات پس از فروش نیز موردرضایت شهروندان نیست و گلایه های زیادی در این بخش وجود دارد.
متاسفانه واردات خودرو نیز آنطور که وعده داده شده بود، محقق نشد و واردات قطره چکانی هم که صورت می گیرد، این خودروها در گمرکات وبنادر می مانند و به راحتی ترخیص نمی شوندچند روز قبل شاهد دستور معاون دادستان کل کشور برای تسریع در ترخیص هزاران دستگاه خودروی خارجی موجود در بنادر و گمرکات استان هرمزگان بودیم. معاون نظارت بر امور دادسراها وضابطین دادستان کل کشور در بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس با تأکید بر لزوم تسریع در تعيين تکلیف و ترخیص هزاران دستگاه خودروی خارجی موجود در بنادر و گمرکات استان هرمزگان، دستورات ویژهای در این خصوص صادر کرد.
در ادامه روند بازدید های هیئت بازرسی دادستانی کل کشور از استان هرمزگان، عباس منصوری «معاون نظارت بر امور دادسراها وضابطین دادستان کل کشور» و مجتبی قهرمانی «رئیس کل دادگستری هرمزگان» به همراه دادستان مرکز استان و تعدادی از مسئولان قضایی از بندر شهید رجایی بندرعباس بازدید کردند. در جریان این بازدید، اعضای هیئت بازرسی دادستانی کل کشور ضمن حضور در بخشهای مختلف بندر شهید رجایی، روند انجام تشریفات گمرکی و بندری را مورد بررسی قرار دادند.
معاون نظارت بر امور دادسراها وضابطین دادستان کل کشور این بازدید، هم افزایی بین دستگاه قضایی و دستگاههای اجرایی در استان هرمزگان را خوب ارزیابی کرد و گفت: با اصلاح فرآیندها و همگرایی سیستمی بین دستگاهها میتوان خدمات مطلوبتر در مدت زمان کمتری ارائه کرد. وی اظهار کرد: با وجود ترخیص هزاران خودروی وارداتی از بنادر و گمرکات استان هرمزگان طی ماه های اخیر، ولی با توجه به اینکه واردات خودرو های خارجی همچنان ادامه دارد، هم اکنون هزاران خودرو در پایانه های بندری و محوطه گمرکات معطل انجام تشریفات و آزمایش های مختلف هستند. وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل اصلی دپو خودروهای خارجی، انجام آزمایشات متعدد مشابه و بعضاً قابل بررسی از سوی برخی از دستگاه های متولی از جمله محیط زیست می باشد، تصریح کرد: ضرورت دارد به منظور احقاق حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق تجار و فعالین اقتصادی، به سرعت با اصلاح فرآیند های غیرضروری در این خصوص چاره اندیشی شود.
معاون نظارت بر امور دادسراها وضابطین دادستان کل کشور در ادامه علاوه بر مذاکره با صاحبان کالا، دستورات ویژه ای خطاب به دستگاه های متولی برای بررسی فرآیندهای تکراری صادر کرد.وی یادآور شد: متناسب سازی قیمت نهایی و رعایت حقوق مصرف کننده از مصادیق حقوق عامه است و باید روند ترخیص خودروهای وارداتی به نحوی باشد که بر قیمت نهایی، هزینه نامتعارفی تحمیل نشود. معاون دادستان کل کشور همچنین به مسئولان محلی و مدیران محیط زیست دستور داد برای تسریع در ترخیص خودروهای موجود و اصلاح رویه ها، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه در نتیجه پیگیریهای رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان هرمزگان طی ماه های اخیر حجم زیادی از کالاهای وارداتی تعيين تکلیف و ترخیص شده اند از اقدامات انجام شده در این خصوص تشکر کرد.وی تأکید کرد: دستگاههای مسئول به ویژه گمرک، اداره بنادر و دریانوردی، محیط زیست، استاندارد، بانک مرکزی و صمت و دیگر دستگاههای متولی باید تلاش کنند تا با تسهیل تجارت از تضییع حقوق و اتلاف و آسیب به اموال عمومی و خصوصی پیشگیری شود.در دو گزارش قبلی بخشی از گلایه های شهروندان را در خصوص تأخیر در تحویل خودروها و همچنین نارضایتی از خدماتدهی برخی از نمایندگی های خودروسازان در هرمزگان و …. منعکس کردیم .
در این شماره با معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صمت هرمزگان گفتگویی انجام دادیم.
اقدام قضایی
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صمت هرمزگان در خصوص گلایه برخی از هرمزگانی ها از عدم تحویل خودروهای شان و عدم پاسخگویی نمایندگی های خودروسازان به آنها در این بخش گفت: براساس دستورالعمل ها بدلیل اینکه این موضوع « عدم اجرای تعهدات» محسوب می شود، شهروندان می توانند از طریق قضایی و شورای های حل اختلاف اقدام کنند . البته ما نیز پیگیری ها و مکاتباتی با خودروسازان داشته ایم .
عبدالرضا پیروی منش افزود:البته نمایندگی های خودروسازان هم نقشی در تأخیر تحویل خودروها ندارند. پیروی منش افزود: اما درصورتیکه نمایندگی های خودروسازان در ارائه خدمات و رفع عیب خودروها به شهروندان کوتاهی کنند و خدمات گارانتی را انجام ندهند و….، مردم می توانند شکایت شان را ارائه نمایند. وی تاکید کرد: البته مالکان خودروها هم بایستی دفترچه راهنمای استفاده ،گارانتی و سرویس های ادواری خودرو را نیز با دقت مطالعه کنند واقدامی را نداشته باشند که خودرو از گارانتی خارج شود.
وی درخصوص گلایه شهروندان در ارائه نوبت دهی در زمان مناسب و یا خدمات دهی نامناسب در برخی نمایندگی ها و….تصریح کرد: نوبت دهی بایستی بصورت مجازی و حضوری صورت گیرد و خدمات مناسبی بایستی ارائه شود ودر صورت گلایه مندی، شهروندان می توانند از طریق تلفن و سایت اینترنتی ۱۲۴ و یا بصورت حضوری شکایت شان را اعلام کنند تا پیگیری لازم از طریق شرکت های خودروسازی انجام شود.
ناکافی بودن نمایندگی ها در هرمزگان
وی نیز تایید کرد که نمایندگی برخی از خودروسازان در استان کافی نیست و در برخی شهرستان های استان نیز نمایندگی بعضی از خودروسازان وجود ندارد وشهروندان گلایه مندی هایی در ابن حوزه دارند و خواستار راه اندازی و افزایش نمایندگی های خودروسازان در استان شد.معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صمت هرمزگان البته تاکید کرد: بایستی شرایط زیرساختی و امکاناتی نیز برای راه اندازی نمایندگی خودروسازان در شهرهای مختلف فراهم شود تا بخش خصوصی سرمایه گذاری لازم را در این بخش داشته باشد.
پیروی منش در خصوص گلایه مندی برخی از شهروندان از فعالیت فقط یک نمایندگی شرکت کرمان موتور ودر یک شیفت کاری در استان که باعث شلوغی این نمایندگی در بندرعباس می شود و دارندگان خودروهای این شرکت باید از تمام شهرهای هرمزگان به مرکز استان مراجعه کنند و درخواست مردم برای افزایش نمایندگی شرکت کرمان موتور در بندرعباس و راه اندازی نمایندگی کرمان موتور حداقل در شرق و غرب استان نیز گفت: این موضوع را پیگیری نموده و خواسته مردم به شرکت کرمان موتور اعلام خواهد شد.
ثبت دیدگاه