حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3897 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آبان ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • پل خلیج فارس رها شده در سکوت
    ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۴۹
    شناسه : 20456
    بازدید 1128
    6
    دریانیوز// رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ازسال ۱۳۸۸ کلنگ احداث ساخت پل خلیج فارس در قشم به زمین زده شد اما این پروژه بسیار مهم ملی که نقش بسیار ارزشمندی در حوزه اقتصادی دارد به حال خود رها شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ازسال ۱۳۸۸ کلنگ احداث ساخت پل خلیج فارس در قشم به زمین زده شد اما این پروژه بسیار مهم ملی که نقش بسیار ارزشمندی در حوزه اقتصادی دارد به حال خود رها شده است.

    علی آقامحمدی در همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» که در سالن هتل سورینت قشم برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه جایگاه سرمایه‌های ناملموس ایران به واسطه هجوم فرهنگ غرب و کوتاهی دولت‌ها بسیار پایین است. وی ادامه داد: معماری کشورمان که با طبیعت عجین بود به واسطه ورود فرهنگ غرب کنار گذاشته شد و همچنین قنات ها که نقش مهمی در حفظ آب داشتند هم از بین رفتند و یک حالت غرب زدگی به معنای شدید جایگزین فرهنگ ناب ایرانی شده است.

    رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری توضیح داد: نبود آموزش و آگاهی هم موجب فراموش شدن سرمایه‌های ناملموس در کشورمان شده که باید با بهره گیری از آموزش و بالابردن آگاهی مسئولان و مردم شاهد احیای دوباره سرمایه‌های ناملموس در کشور باشیم.آقا محمدی اضافه کرد: برنامه توسعه‌ای باید متناسب با شرایط هر منطقه تهیه و تنظیم شود و در برنامه توسعه هفتم با توجه به مطالعات انجام شده در مورد جزایر جنوبی کشور، باید قشم را به نحو شایسته‌ای دریابیم.

    وی با اشاره به اینکه ساخت لنج‌های عظیم در روستای گوران جزیره قشم نشانگر توانایی مردم این دیار در هنر آفرینی است، گفت: تولید ۲۱ نوع لنج به واسطه تبادل افکار لنج سازان قشمی با مردمان دیگر کشورهای دنیا به وجود آمده است.رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اظهار نارضایتی از عدم شکوفایی استعدادها در قشم، افزود: متاسفانه بسیاری از مطالعات انجام شده در زمان آغاز به کار سازمان منطقه آزاد در قشم تاکنون اجرا نشده است.

    به گزارش فارس ؛ وی یادآور شد: سال ۱۳۸۸ کلنگ احداث ساخت پل خلیج فارس در قشم به زمین زده شد اما این پروژه بسیار مهم ملی که نقش بسیار ارزشمندی در حوزه اقتصادی دارد به حال خود رها شده است.

    و اما سرگذشت پل خلیج فارس
    در سال ۱۳۶۱ دولت وقت تصمیم گرفت نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم ایجاد شود که در اولین گام، تصمیم گرفته شد با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه «لافت» که در میانه شمالی جزیره است و تا ساحل مقابل ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرار شده و جزیره قشم به یک مرکز توریستی و تجاری بزرگ در دهانهٔ خلیج فارس و تنگه هرمز مبدل شود. در سال ۱۳۶۹ که جنگ به تازگی تمام شده بود، قشم، منطقهٔ آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد و آرام آرام رو به توسعه گذاشت و در همان اوایل کار، بار دیگر زمزمه طرح احداث پل مطرح شد اما در حد حرف ماند.

    طرح ساخت پل خلیج فارس از هنگام دولت هاشمی رفسنجانی مطرح گردید و نهایتاً در سال ۱۳۸۸ طرح‌های مطالعاتی تکمیل و در هیئت دولت مطرح و ساخت آن شروع شد اما پیشنهاد احمدی‌نژاد برای احداث تونل طرح را مجدداً به تعویق انداخت. سرانجام مراسم کلنگ‌زنی این پروژه با حضور محمود احمدی‌نژاد در ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ برگزار شد.

    مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است. طول کل پل ۳۴۳۰ متر است که ۲۵۰۰متر آن روی دریا قرار دارد. این پل که توقف آن منجر به اتلاف سرمایه‌‌‌های ملی شده یکی از مطالبات دیرینه مردم هرمزگان محسوب می‌شود. توسعه کریدور شمال به جنوب کشور، بارگیری آسان، ایجاد تولید ناخالص و ارزش افزوده، تسهیل تردد برای مردم و اتصال بزرگ‌ترین جزیره خاورمیانه و کشور به سرزمین اصلی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این پروژه ملی است.

    وعده هایی که محقق نشد
    درحالی حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس می‌گذرد که این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده‌های داده شده در این رابطه محقق نشده است. به گزارش تسنیم در۱۰مهر ۱۴۰۳ ، حجت عبدالملکی دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد در حالی ساختمان بلوار اسفندیار را ترک کرد که در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای برای تامین مالی ساخت پروژه استراتژیک پل خلیج‌فارس در جزیره قشم روی نداد.

    وی بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در آیین آغاز مجدد عملیات اجرایی پروژه مذکور با تاکید بر این‌که اولویت تکمیل زیرساخت‌ها با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل است، گفته بود: در این راستا عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس پس از حدود ۷ سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالایی که دارد از سرگرفته می‌شود.وی با تاکید بر اینکه پل خلیج فارس شاه‌کلید پروژه ۴ گانه است، گفته بود: با تکمیل پل خلیج فارس یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب تکمیل می‌شود.

    دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در توقف این پروژه گلایه کرده و گفته بود: باید بروید پول را جور کنید.تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از سه بخش دولتی، سازمان منطقه آزاد قشم و فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود.

    این در حالی بود که حدود ۶ ماه پس از سخنان وزیر اسبق کار یعنی در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد قشم در مکاتبه با شرکت پتروساحل توسعه خلیج‌فارس از تعلیق ساخت پل خلیج‌فارس خبر داده و گفته بود: «نظر به مشکلات و معضلات موجود در موضوع تامین مالی قرارداد با عنوان ” موافقت‌نامه پیمان پروژه شبکه ارتباطی خلیج‌فارس” و به جهت دستیابی به منابع فایل قبول در موضوع تامین مالی پروژه پل خلیج‌فارس، بدین سبب و وفق ماده ۸-۸ شرایط عمومی منضم به پیمان صدرالاشاره، پروژه پل خلیج‌فارس از زمان این ابلاغیه تعلیق می‌شود. لازم است اقدامات موردنیاز به‌جهت راه‌اندازی سازوکار تعلیق این پروژه در معیت مشاور کارفرما در دستور کار قرار گیرد.»

    حدود ۳ ماه طول کشید تا دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد دلایل توقف ساخت پل خلیج‌فارس را اعلام و بیان کند:‌« پل خلیج فارس یک پروژه راهبردی است که دستور شخص رئیس جمهوری را نیز برای ساخت دارد متأسفانه اختلاف نظر با قرارگاه خاتم، یک سری پرداخت‌ها منطقی نبود و به همین دلیل پروژه متوقف شده است. پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی‌ها و اروپایی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.»

    ۸ مهرماه مراسم تکریم دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد برگزار و دبیر جدید معارفه شد. رضا مسرور دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد اولویت کاری خود را کریدورها، حمل‌ونقل بین‌المللی و لجستیک اعلام کرده است. بی‌شک در این راستا ساخت “پل خلیج‌فارس” تاثیر به‌سزایی هم در اقتصاد محلی و هم اقتصاد کشور ایفا می‌کند. از این رو لازم است دبیر جدید هر چه سریع‌تر برنامه واقعی برای جذب سرمایه این پروژه را تدوین و عملیاتی کند.

    در پایان می توان گفت : پل خلیج فارس به عنوان یک پروژه بزرگ عمرانی، نه تنها به تسهیل حمل و نقل و توسعه اقتصادی کمک می‌کند، بلکه به عنوان نمادی از پیشرفت و توانمندی‌های مهندسی کشور شناخته می‌شود. این پل می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم منطقه و افزایش ارتباطات بین‌المللی کمک کند. امید است این پروژه که نقش مهمی در خودکفایی کشور دارد با تلاش مضاعف مسئولان به پایان برسد و آن را به موقع تحویل دهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.